Xu wandelt naast zijn paard naar China: Mijn leven wordt steeds korter

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie
Berichten: 13998
Geregistreerd: 20-04-16

Xu wandelt naast zijn paard naar China: Mijn leven wordt steeds korter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-22 18:47

Omroep West
Algemeen
Ingezonden door meerdere Bokkers

[ img ]
Xu is bij zijn tentje bezig, terwijl Furion in het gras ligt. Foto: Lous


ZOETERMEER - Als je een wit paard ziet lopen met een Chinees ernaast, dan is het Xu Zhixian, afkomstig uit Shandong, aan de oostkust van China. Op 20 februari is hij uit Spanje vertrokken voor een tocht via de kortste route naar China. Maar daar kwam iets tussen: de oorlog in Oekraïne. Dus kon hij toch nog met een omweg ons land aandoen. Het allerleukste land, vindt Xu, al is het maar vanwege het vele groene gras voor Furian het paard.

Xu moet lang nadenken over de vraag waarom hij deze reis maakt. 'Ik doe deze dingen niet met een reden. Ik doe het om het gewoon te doen.' Ook de vraag wat deze reis hem brengt, levert gefronste wenkbrauwen op. 'Wat het mij brengt? Dat ik ouder wordt. Mijn leven wordt steeds korter.' En het gevoel bij deze reis is 'zere knieën', zegt Xu, die vanwege de lastige uitspraak van zijn naam voor Europeanen ook de makkelijker naam Unas draagt.

Voordat hij aan de reis begon, wist hij niets van paarden en kon ze ook niet berijden. 'Als ik een paardenkenner was geweest, had ik deze reis nooit gemaakt. Dan had ik een verstandiger besluit genomen', zegt Xu. 'De grootste uitdaging is dat ik Furion in leven houdt.' De volbloed hengst mocht hij van een Spanjaard kopen als hij binnen een maand leerde paardrijden. Als dat zou lukken, ging de koop door. Zo niet, dan zouden ze ieder hun eigen weg weer gaan. Maar het lukte Xu om een behendig ruiter te worden. En toch loopt hij tijdens de reis náást Furion, omdat hij zichzelf met de bagage te zwaar vindt voor de zevenjarige hengst.

De reis is het paradijs voor mij
Xu heeft de vertraging van zijn reis door de oorlog geaccepteerd als een zegen. Hij geniet van het avontuur en de nieuwe situaties die hij elke dag beleeft. 'Het is als een onderzoek naar het donker. Ik zou niet weten waar ik bang voor moet zijn. Voor mij is deze wandelreis een paradijs', lacht hij. Het nadeel van zijn grote omweg om Oekraïne heen naar Shangdong, is dat hij door Turkije en Iran moet lopen. Daar is weinig gras en water voor Furion.

Woensdagmorgen liep de Chinees van Den Haag naar Zoetermeer en het idee is om daarna door te reizen naar Gouda. Furion en Xu plannen geen overnachtingen, maar zien waar ze terecht kunnen. Een plekje voor een tent en wat gras is voldoende. Momenteel staat hij op het terrein van Do Danser, een therapeute die met paarden werkt. 'Ik vind het heel mooi wat Xu doet', zegt ze. 'Wij vertellen mensen dat ze in het nu moeten leven. Deze man doet dat heel erg letterlijk.'

Xu en de hengst werden vrienden
Inmiddels een half jaar op weg, reizend door Spanje, Frankrijk, België en Nederland, heeft Xu een band met Furion opgebouwd. Daardoor loopt de volbloed niet zo snel meer weg en blijft bij Xu in de buurt. Op de vraag of Furion voelt als een vriend, kijkt hij naar de hengst die vlak naast hem staat en verlangend naar de merries een eindje verderop kijkt. 'Wat denk jij ervan', vraagt Xu aan het paard. Of het de merries zijn of de vraag: Furion begint hard te hinniken.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Lous
Berichten: 24239
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 19:29

Ik kwam Xu vorige week donderdag tegen in het centrum van Breda, hij heeft hierachter in het park overnacht. :)

NIET LULLEN,MAAR POETSEN!!

Ibbel
Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 20:17

En de grote verliezer is met een beetje pech het paard.

Citaat:
Voordat hij aan de reis begon, wist hij niets van paarden en kon ze ook niet berijden.


Ja, leuk. Hij weet nu dus nog steeds niets van paarden. Ook niet na een maand les om te leren rijden.

Hij heeft geen idéé of en wanneer z'n paard koliek heeft vanwege het iedere dag wijzigende dieet, heeft geen idéé of hij z'n paard overvraagt, geen idéé of z'n paard misschien hoefijzers of een smid nodig heeft...

Romantisch verhaal en plaatje, but bloody hell, zoiets doe je niet met een levend dier als je geen idee hebt van de basisbehoeftes van dat dier.

"Hij eet alleen maar gras" kwam ik ergens op FB tegen. Ja, doei. Dat zal dan een korte tocht door Rusland worden, komende winter. Als-ie er uberhaupt binnen mag, uiteraard...

Iris82
Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Xu wandelt naast zijn paard naar China: Mijn leven wordt steeds korter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 20:23

Oke, ietwat bijzonder verhaal. Ik deel je mening volkomen Ibbel.

Deze man heeft totaal geen idee waar ie mee bezig is als het waar is wat hier allemaal in dit artikel staat. Hij mag blij zijn dat ie of zn paard nog niet verongelukt is.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

jen
Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Re: Xu wandelt naast zijn paard naar China: Mijn leven wordt steeds korter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 20:56

Ik zag wat fotos en filmpjes op zijn Facebook voorbij komen en dacht precies wat jij zegt ibbel. Hoop voor beide dat alles goed verloopt en ze van buitenaf goede adviezen krijgen over het welzijn van het paard.

Met mijn gedachten ergens anders ben ik altijd overal
nieuwe foto's in profiel
[RIJ-ITP] Winnie 7 weken ohz

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Xu wandelt naast zijn paard naar China: Mijn leven wordt steeds korter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 22:59

Waarom is wat deze man doet fout maar jubelt half Bokt over de Mongol derby?

tamary
Berichten: 29165
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 23:10

Tazzey schreef:
Waarom is wat deze man doet fout maar jubelt half Bokt over de Mongol derby?

Iets met ervaren paardeneigenaren en DA controles?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Kendra
Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 23:21

Natuurlijk kan er altijd iets misgaan, maar hij loopt er naast, dus paard heeft wat dat betreft weinig te lijden.

Deze man lijkt me ook verstandig genoeg om advies te vragen en wijze raad op te volgen als dat nodig is. Misschien komt hij op zijn reis nog wel wat verstandige bokkers tegen die hem kunnen helpen :o .

smurffie
Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Xu wandelt naast zijn paard naar China: Mijn leven wordt steeds korter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 00:02

Mijn topo is niet geweldig, maar hoe kan een omreis vanaf Spanje om Oekraïne, door Turkije en Iran, nou via Nederland lopen?

Paard ziet er prima uit, mocht die er slechter uit gaan zien zullen de tegen die tijd opgebouwde volgers hem wel gaan helpen gok ik.

Anastasia24
Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 00:19

Ik zag pasgeleden een grijs-witte arabier staan bij de boerenbond op weg naar de wei. Gebonden aan een vlaggenpost. Zal wel toeval zijn maar grappig ist wel. :evaw: Maand in de paarden en al zo op weg, vraag ik me toch af hoe hij erop komt, waarom geen hond? O:)

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Daphne__
Berichten: 12451
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 00:23

Anastasia24 schreef:
Ik zag pasgeleden een grijs-witte arabier staan bij de boerenbond op weg naar de wei. Gebonden aan een vlaggenpost. Zal wel toeval zijn maar grappig ist wel. :evaw: Maand in de paarden en al zo op weg, vraag ik me toch af hoe hij erop komt, waarom geen hond? O:)


Ik denk dat paard de spullen draagt? Met een hond zul je dat zelf moeten doen.

Edit; Ja dus, paard draagt de spullen en hij loopt er naast :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 08:15

Hij heeft misschien weinig verstand van paarden, maar zo samen de wereld in trekken dan leer je elkaar goed en snel kennen. En hij is zo te lezen verstandig, gezien hij er niet op wilt vanwege het gewicht. Mooi als je zo op pad kan.. ik zou teveel beren op de weg zien (en najah als vrouw is dit gewoon geen handig idee helaas).

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 08:29

Ibbel schreef:
En de grote verliezer is met een beetje pech het paard.

Citaat:
Voordat hij aan de reis begon, wist hij niets van paarden en kon ze ook niet berijden.


Ja, leuk. Hij weet nu dus nog steeds niets van paarden. Ook niet na een maand les om te leren rijden.

Hij heeft geen idéé of en wanneer z'n paard koliek heeft vanwege het iedere dag wijzigende dieet, heeft geen idéé of hij z'n paard overvraagt, geen idéé of z'n paard misschien hoefijzers of een smid nodig heeft...

Romantisch verhaal en plaatje, but bloody hell, zoiets doe je niet met een levend dier als je geen idee hebt van de basisbehoeftes van dat dier.

"Hij eet alleen maar gras" kwam ik ergens op FB tegen. Ja, doei. Dat zal dan een korte tocht door Rusland worden, komende winter. Als-ie er uberhaupt binnen mag, uiteraard...

Paard ziet er toch beter uit dan het paard van menig Bokker en zolang er nog talloze malen op Bokt de vraag gesteld wordt of een paard kreupel is terwijl hij op 3 benen staat zou ik me niet zo’n zorgen maken over de paardenkennis van deze man.

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 08:38

smurffie schreef:
Mijn topo is niet geweldig, maar hoe kan een omreis vanaf Spanje om Oekraïne, door Turkije en Iran, nou via Nederland lopen?


Hier verbaas ik me ook over. Het lijkt me niet echt de meest logische route, best wel een omweg zou je zeggen.

Ik sluit ook aan bij Ibbel. Ik vind het idee van de tocht leuk, maar ik vraag me af in hoeverre je als leek goed voor een paard kan zorgen gedurende dagelijks veranderende omstandigheden.

*pum*

Suliko
Berichten: 4302
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 08:44

Tot nu toe heeft de beste man anders wel bewezen dat hij prima voor zijn paard kan zorgen. Hij is in februari vertrokken vanuit Spanje en is nu in Nederland, waarschijnlijk het makkelijkste land om te paard te reizen tot nu toe.

Op facebook kan je hem volgen, ik heb meerdere foto’s bekeken en eerlijk? Dat paard ziet er hartstikke goed uit, inclusief hoeven. Dus als hij al 7 maanden onderweg is, door wisselende seizoenen en terreinen, heeft hij al behoorlijk wat verstand opgebouwd. Anders was het inderdaad al lang misgegaan.

Ik las een ander interview dat hij het romantische idee had van 80 kilometer op de rug per dag te rijden. Toen hij erachter kwam dat dat niet ging, is hij er naast gaan lopen, 20-30 kilometer per dag. Dat zegt mij dat hij ontzettend om dat dier geeft en eigen comfort inwisselt om ervoor te zorgen dat zijn paard het goed heeft. Kunnen veel ‘paardenmensen’ nog wat van leren die eigen plezier en comfort belangrijker vinden dan het welzijn van hun dier.

Wat betreft de omweg, ik lees het als een vertraging die hij heeft ingecalculeerd waardoor hij voor de leuk ook andere landen kan bezoeken.

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

Jessix
Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Xu wandelt naast zijn paard naar China: Mijn leven wordt steeds korter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:31

Ik denk als je zo dag en nacht met je paard optrekt hem echt wel leert kennen. Veel sneller en beter dan 5 jaar manegelessen. Hij zal het vast wel door hebben wanneer er iets aan de hand is en dan de nodige hulp zoeken. Ik geef hem het voordeel van de twijfel. Hij lijkt me verstandig genoeg om de juiste keuze te maken, ook voor zijn paard.

GabberGill
Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:00

Hij is 24/7 met dit paard en zal onder de hand echt wel zien hoe dit paard zich voelt. Wie weet zal hij niet gelijk bepaalde dingen herkennen maar zien dat er iets niet in de haak is zal hij denk ik wel kunnen.

We zijn allemaal ooit begonnen en hebben allemaal een keer moeten ervaren hoe het is om te ontdekken dat het niet goed gaat met je paard.

Ik snap niet dat er zo uitgehaald wordt.

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:20

tamary schreef:
Tazzey schreef:
Waarom is wat deze man doet fout maar jubelt half Bokt over de Mongol derby?

Iets met ervaren paardeneigenaren en DA controles?


Ah inderdaad. Dan is het helemaal prima om een paard over z’n kunnen te jagen. Stom dat ik daar zelf niet aan dacht.

Deze man bewijst tot nu dat hij prima in staat is om voor zijn paardje te zorgen.

Shadow0
Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:27

Ah, gelukkig, ik voel me weer helemaal thuis. Een dag geen negativiteit is een dag geen Bokt tenslotte :)

Enfin, ik zie het probleem niet, volgens mij is reizen met een paard iets wat al een paar millennia veel gedaan wordt, en is het paard gedomesticeerd omdat het daar zo geschikt voor is. Het lijkt mij geweldig, ik heb ook wel eens overwogen om de tocht naar Santiago de Compostella te lopen (met een muildier, geen paard.)

josien_m_
Berichten: 2403
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:35

Zo moeilijk is paardrijden en omgaan met paarden nou ook weer niet hoor. Ik, (wij) hebben ook te paard door Turkije getrokken. Daar kun je dat juist prima doen. Alleen jammer wanneer er net schapen langs de bermen zijn getrokken, dan is het gras kort...en duurt het even voor je weer wat eetbaars tegenkomt. Mijn partner had ook nog nooit op een paard gezeten toen we met onze reis startten. Daarvoor hadden we 7 maanden gefietst trouwens. Maar dat ging toch zomaar goed hoor met veel afwisselen tussen lopen en rijden en je krijgt vanzelf een dagritme met eten, lopen, rusten en grazen en slapen. Wij in een tentje, de paarden aan een touw met pin want dat waren deze turkse paardjes ook al gewend.
Laatst bijgewerkt door josien_m_ op 27-08-22 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Storm
Berichten: 20829
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:37

Een tijdje terug was er een topic van mensen die naar Spanje wilde trekken te paard. Iedere dag zo'n 25 km te paard. Aan alle kanten werd het afgeraden maar de mensen zelf zeiden al jaren en jaren ervaring te hebben. Uiteindelijk niet gelukt. Alles zat tegen.

Het is toch mooi dat deze onervaren Chinees samen met zijn paard dit gaat doen. Hij is al een flink eind gekomen en heeft geen haast.
Of het een goed idee is en gaat lukken? Geen idee, maar hij heeft geen haast en zorgt goed voor zijn paard. Mensen onderweg helpen hem en zijn paard. Ik wens hem alle goeds.
Ik heb hier meer respect voor en vertrouwen in dan in het eerstgenoemde.

Is het al lente?

Ibbel
Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:40

smurffie schreef:
Mijn topo is niet geweldig, maar hoe kan een omreis vanaf Spanje om Oekraïne, door Turkije en Iran, nou via Nederland lopen?


De aarde is een bol. De doorsnede van de aarde op een hogere breedtegraad is een stuk kleiner dan de doorsnede ter hoogte van de evenaar. Daarom vlieg je als je naar de VS gaat ook meestal over Groenland.

Oftewel: wat op een platte kaart er als een halve cirkel omhoog uit ziet, is niet langer en vaak korter dan een rechte lijn van A naar B die de evenaar raakt (wat dat is een halve cirkel naar voren, over het dikste deel van de aarde)

smurffie
Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 11:17

Ibbel schreef:
smurffie schreef:
Mijn topo is niet geweldig, maar hoe kan een omreis vanaf Spanje om Oekraïne, door Turkije en Iran, nou via Nederland lopen?


De aarde is een bol. De doorsnede van de aarde op een hogere breedtegraad is een stuk kleiner dan de doorsnede ter hoogte van de evenaar. Daarom vlieg je als je naar de VS gaat ook meestal over Groenland.

Oftewel: wat op een platte kaart er als een halve cirkel omhoog uit ziet, is niet langer en vaak korter dan een rechte lijn van A naar B die de evenaar raakt (wat dat is een halve cirkel naar voren, over het dikste deel van de aarde)


Mooi verhaal, maar niet relevant voor deze trip..
Nederland maar ook België zijn echt niet op de route voor Spanje naar Turkije, tenzij je graag heel veel extra loopt :=

Jessix
Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 11:30

Storm schreef:
Een tijdje terug was er een topic van mensen die naar Spanje wilde trekken te paard. Iedere dag zo'n 25 km te paard. Aan alle kanten werd het afgeraden maar de mensen zelf zeiden al jaren en jaren ervaring te hebben. Uiteindelijk niet gelukt. Alles zat tegen.

Het is toch mooi dat deze onervaren Chinees samen met zijn paard dit gaat doen. Hij is al een flink eind gekomen en heeft geen haast.
Of het een goed idee is en gaat lukken? Geen idee, maar hij heeft geen haast en zorgt goed voor zijn paard. Mensen onderweg helpen hem en zijn paard. Ik wens hem alle goeds.
Ik heb hier meer respect voor en vertrouwen in dan in het eerstgenoemde.

Dit inderdaad. Het is de instelling van de man. Het gaat hem om de reis, niet het einddoel. Hij voelt de zorg en verantwoordelijkheid voor zijn paard.

Ik wens ze een mooie reis samen!

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 12:08

Geweldig! En als je het hebt over paardenkennis. Zolang er nog paarden 23 uur per dag in een stal staan denk ik dat dit paardje het een stuk leuker heeft. Het is een loopdier, he. En laatst was hier nog de discussie of een manege te zware personen mocht weigeren. Waren toch een aantal die dat niet vonden kunnen. Paard heeft jarenlang dienst gedaan, maar nu een peesblessure? Weg ermee. Deze man heeft misschien niet de jarenlange ervaring, maar voelt wel de liefde en verantwoordelijkheid voor het dier. Hij zegt ook: het moeilijkste is mijn paard in leven houden. Betekent dat hij het erg serieus neemt, en het feit dat hij er naast gaat lopen ipv erop, zegt me dat hij misschien niet alle kennis heeft ,maar wel gezond verstand.


cron