De air jacket begint aan opmars in Nederlandse paardenwereld

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110638
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

De air jacket begint aan opmars in Nederlandse paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-10 09:24

Nieuwsredactie / http://www.telegraaf.nl



Sinds kort worden speciale air jackets verkocht en verhuurd om een eind te maken aan het grote aantal paardrijongevallen waarbij ruiters ernstig gewond raken. De air jacket is al enige maanden in gebruik in Engeland.

Bij een val van een paard is het airbagvest al opgeblazen voor de ruiter de grond raakt en zorgt zo dat de smak minder hard aan komt. Het vest is niet zwaar en laat voldoende beweging toe. Het nieuwe veiligheidsvest blaast zichzelf in een fractie van een seconde op als iemand van het paard af valt.

De eerste air jackets – zoals het pak officieel heet – worden inmiddels verkocht en op maneges verhuurd. Veel professionele ruiters in de crosscountry rijden ook al met het pak. Het idee is komen overwaaien uit de motorsport. „Maar die outfits waren te log en zwaar voor de paardensport. Je moet als ruiter wel bewegelijk blijven”, zegt Eelco Brouwer van Point Two Benelux, het bedrijf dat de pakken importeert en verkoopt.

Het airbagkostuum voor paardenliefhebbers is stukken lichter (900 gram) en opent zichzelf binnen 0,2 seconde als de ruiter van het paard valt. Het pak zit met een koord vast aan het zadel. Daardoor worden de airbags opgeblazen nog voordat de ruiter de grond raakt. Het beschermt de nek, de borst en rug. Voor het hoofd moet een rijder een cap dragen.

Volgens Brouwer zijn er in de military al levens mee gered. „Enkele weken geleden kwam een bekende Engelse ruiter onder zijn paard terecht. Dat dier weegt honderden kilo’s. Zonder de air jacket had hij het absoluut niet overleefd.”

Brouwer zegt gesteund te worden door de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie. Enkele maneges verhuren het pak sinds kort, zoals de Hollandsche Manege in Amsterdam. „We zijn er zeer enthousiast over”, zegt eigenaar Vincent Valk.
Het airbagpak is wel duur: ongeveer 500 euro.

Een demonstratie van de airjacket:





Verwant artikel:

[VN] Oliver Townend erg blij met Air jacket

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


Biieniie
Berichten: 797
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: De air jacket begint aan opmars in Nederlandse paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:31

Ik vind het een beetje overdreven, net zoals de bodyprotector. Snap waarom ouders willen dat hun kinderen het dragen, maar het is gewoon een manier om de mensen die deze dure sport beoefenen nog meer geld uit hun zakken te halen. Body protector wordt verplicht straks. Vind het allemaal overdreven, vroeger moesten we ook zonder doen.

~sometimes enough is enough~

Datjaa
Berichten: 1869
Geregistreerd: 29-07-08
Woonplaats: California, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:33


¤ You can close your eyes
for things you don't want to see,
but you can't close your heart
for things you don't want to feel ¤

.
http://www.bokt.nl/tools/timeout.php
♡♥♡♥♡♥ ~Ovide~ ♥♡♥♡♥♡
Sinds 29-11-2015 van mij <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:36

Biieniie schreef:
Ik vind het een beetje overdreven, net zoals de bodyprotector. Snap waarom ouders willen dat hun kinderen het dragen, maar het is gewoon een manier om de mensen die deze dure sport beoefenen nog meer geld uit hun zakken te halen. Body protector wordt verplicht straks. Vind het allemaal overdreven, vroeger moesten we ook zonder doen.

Vroeger werd roken ook aangeraden ;)

Vind het niet overdreven. Vind het super goed. Er gebeuren zo veel ongelukken. Met soms dodelijke afloop. Dat ik het alleen maar goed vind.

miccamaaike
Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:39

Ik vind het op zich een goed idee, maar op de manege waar ik eerde leste, had ook een meisje zo'n airjacket. Ze viel toen een keer van een paard af en de rest van de paarden schrok omdat dat ding zich opblies. Dan breng je met zo'n jacket dus ook anderen in gevaar. Als er dan mensen afvallen zonder zo'n ding aan, geeft het juist wel weer een risico.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:41

miccamaaike schreef:
Ik vind het op zich een goed idee, maar op de manege waar ik eerde leste, had ook een meisje zo'n airjacket. Ze viel toen een keer van een paard af en de rest van de paarden schrok omdat dat ding zich opblies. Dan breng je met zo'n jacket dus ook andere paarden er op reageren. Als er dan nog meer mensen afvallen zonder zo'n ding aan, geeft het juist wel weer een risico.

Dat is ook zo. Maar er zijn ook genoeg paarden die al schrikken als er iemand af valt. met of zonder Air jacket. En daarnaast denk ik dat deze dingen vooral in de eventing gebruikt zullen gaan worden(omdat ze zo verschrikkelijk duur zijn) dus dan heb je dat probleem ook niet

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:42

Citaat:
Volgens Brouwer zijn er in de military al levens mee gered. „Enkele weken geleden kwam een bekende Engelse ruiter onder zijn paard terecht. Dat dier weegt honderden kilo’s. Zonder de air jacket had hij het absoluut niet overleefd.”

Hoezo?? Het paard wordt toch niet lichter doordat die jacket er tussen zit? De jacket was zogezegd flexibel genoeg voor een ruiter om te doen wat hij moet doen, dus als er een paard op gaat liggen geeft het mee neem ik aan??? Het enige verschil is dat de ruiter nu geplet wordt terwijl er een jacket met lucht om hem heen zit... of zie ik het verkeerd?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:43

Wel een beetje jammer dat hij in de demo zónder vest geen koprol maakt en mét vest wel. Net even langer valtijd....Wel goeie uitvinding, dat wel.

Yolien
Berichten: 3201
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:43

Voor de sport is het een geweldige ontwikkeling!
Olli Townend had zijn verhaal niet kunnen navertellen zonder zijn air jacket en ik weet van meerdere ruiters dat ze een zware blessure hebben kunnen voorkomen door het dragen van een air jacket.
Tja, ze zijn peperduur, maar alles voor je eigen veiligheid toch?
Dan moet je thuis op de bank blijven zitten....

Yolien
Berichten: 3201
Geregistreerd: 05-08-05

Re: De air jacket begint aan opmars in Nederlandse paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:45


MaaikeMo
Berichten: 3761
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: London

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:48

Het eerste filmpje met de demonstratie vind ik dan wel weer komisch :')

Maar het is wel een goede uitvinding, zolang ze het niet gaan verplichten..
Dat je mogelijkheid hebt tot betere bescherming vind ik goed, maar ik als dressuurruiter heb ik niet zo heel veel zin om rond te rijden met zon airding. bij hindernissen kan ik het me wel voorstellen, als je met je rug op een balk klapt, ben je erg blij zo'n jacket aan te hebben..

Maar ik zie het helemaal gebeuren.. Na het rijden stap ik af en vergeet ik het koordje los te halen, blaast t ding zich op, paard gaat er vandoor en lig ik op de grond :')

If you like someone, set them free. If they comeback, it means nobody liked them. Set them free again.

texelse
Berichten: 4869
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: texel

Re: De air jacket begint aan opmars in Nederlandse paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:56

Gebeurt dus regelmatig dat mensen bij het afstappen het koordje vergeten los te maken, en dan blaast het ding zich ook op. Veel paarden schrikken van het geluid van het opblazen, plus dat je iedere keer weer een patroon a 15 euro kwijt bent om het jack weer gebruiksklaar te maken. (als hij een keer opgeblazen is dus, niet iedere keer als je 'm aandoet). De prijs van 500 euro vind ik heel behoorlijk. Er zijn ook goedkopere modellen/merken, van rond de 300 euro.

@biieniie: vroeger werd er ook zonder cap/helm paard en motor/brommer gereden.

ik heb liever spijt van iets dat ik gedaan heb, dan spijt omdat ik iets niet gedaan heb

Ineke80
Berichten: 125
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:03

Ik vind het wel een goede uitvinding. Hopelijk wordt het niet verplichtgesteld bij normale trainingen. Vind dat de keuze altijd nog bij de ruiter zelf moet liggen. Alleen de prijs is wel belachelijk hoog zeg... maar die zal misschien ook wel zakken als de nieuwigheid ervanaf is.

Wat mij wel opvalt is dat filmpje 1 de man gewoon naar voren kiept
En met de jacket hij een meer gecontroleerde val overrolt met zijn schouder. Dat komt zowiezo al heel anders over. Hij had ook gewoon voorover moeten smakken, dan had je het veel beter gezien.
Ik krijg nu wel een beetje het gevoel alsof ze willen zeggen dat je met de jacket ook automatisch 'beter' terechtkomt bij een val. Terwijl de jacket eigenlijk alleen maar de val 'breekt' zeg maar.
Is dat jullie ook opgevallen?
Laatst bijgewerkt door Ineke80 op 03-05-10 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynske78
Berichten: 1095
Geregistreerd: 17-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:04

Jammer dat ze zo duur zijn

Big Balou loves you too!

patsmu
Berichten: 851
Geregistreerd: 06-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:04

Denk echt niet dat ze dat gaan verplichten bij manege ruiters.
Zoals hierboven al beschreven wordt is dit in eerste instantie voor de eventing. Dan zullen ze wel beginnen met de internationale wedstrijden (FEI).
Dus dat zal nog wel even duren voordat het op landelijke wedstrijden in Nederland verplicht wordt.
Ik vind het een goede uitvinding voor de eventing.

JulienSVU
Berichten: 3535
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:05

Ja dat is inderdaad wat zeg! Als je af stapt en je vergeet jezelf los te klikken hahaha wat erg..
En bij het beleren heb je nou ook niet echt bepaald tijd om zo'n ding vast te klippen..
Het is een goede uitvinding maar er zouden nog wat dingetjes moeten worden verbeterd..

JUULs Jackets & Dressagehats
Vera Femina SVU L2 + 3, paard voorlopig met zwangerschapsverlof

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?
Berichten: 17977
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:06

Ik vraag me toch iets af... allereerst krijg ik sterk de indruk dat je eerst moet leren anders te vallen, gezien het filmpje. Tja, een valcursus zou voor niemand verkeerd zijn, maar daarvoor heb ik niet zo'n ding nodig.
Maar zoals die dingen er opgeblazen uitzien, lijken ze nog vrij hard. Met het risico dat je dus andere blessures krijgt. Volgens mij zou hij hard opgeblazen moeten worden, en dan bij impact langzaamaan leeg gedrukt moeten worden. Net als de airbag in de auto. Die blaast op tot hard, en loopt dan rustig aan weer leeg. Op vastgezette lucht vallen is bijna net zo hard als op de grond...
Caps werken ook doordat er een laag inzit die samengedrukt word, evenals bodyprotectors. Bij dit ding lijkt dat niet het geval.

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?

M_i_R
Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:06

Ik heb zelf een bodyprotector en ben nog niet overtuigd van de airparka. Zoals miccamaaike ook al aangeeft blaast hij niet geruisloos op. Daarnaast zie ik het al gebeuren dat je in het bos aan het rijden bent, bijna valt, aan de verkeerde kant van je paard hangt dat ding opblaast en je paard alsnog aan de kletter gaat... Dan liever mijn BP die het altijd doet :)

Valse hoop is ook hoop!

2005
Berichten: 2147
Geregistreerd: 28-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:08

Hoeveel ruimte heb je eigenlijk bij dat koordje? Aangezien je op een bokkend paard vaak wel redelijk beweegt en het me niet handig lijkt als dat ding dan opblaast :Y) .
Ik weet verder nog niet wat ik er van moet vinden, het ziet er uit dat je niet echt heel bewegelijk meer bent. En dat lijkt me heel vervelend.
Dat filmpje is ook een beetje apart. Bij de eerste val valt hij slecht, de tweede doet hij best netjes, ook als hij niet die protector aan had gehad. Hij had beter twee keer op dezelfde manier kunnen vallen.

TinkerTwink
Berichten: 238
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:10

Op zich veiligheid voor alles (al rij ik ook niet met bescherming enkel mijn cap) de kinderen hebben een body protector.

Nu vraag ik me dan toch iets af. Als het ding zich opgeblazen heeft kan je daarna deze air jacket opnieuw gebruiken? Of krijg je dan het principe van een airbag in de auto....nieuwe aanschaffen?
En wat nu als je per ongeluk veel te hoog lichtrijdt, te vroeg gaat staan voor een sprong of wankelt omdat je een zijsprong van je paard niet direct had gevoeld (en je valt normaliter dus niet) springt het ding dan ook open zodat je verder kan rijden met een opgeblazen air jacket??

kay27
Berichten: 841
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:10

Jammer dat iedere val zo'n 15 euro kost met zo'n vest. Dat maakt niet alleen het vest zelf behoorlijk duur, maar het gebruik ervan ook. Deze vesten zijn oorspronkelijk voor de motorsport ontwikkeld, nu zit er een (financieel ;) ) gat in de markt voor de paardensport. Overigens denk ik wel dat deze vesten prettiger, luchtiger zitten dan de meeste gangbare bodyprotectors.

Follow your dreams. They know the way.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?
Berichten: 17977
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:11

TinkerTwink schreef:
Nu vraag ik me dan toch iets af. Als het ding zich opgeblazen heeft kan je daarna deze air jacket opnieuw gebruiken? Of krijg je dan het principe van een airbag in de auto....nieuwe aanschaffen?

De bodywarmer op zich is opnieuw te gebruiken, je moet wel een nieuw gaspatroon aanschafen. net als met een automatisch opblaasbaar zwemvest.

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?

kay27
Berichten: 841
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:11

@ Tinkertwink: na iedere val moet er een nieuw gaspatroon in a 15 euro. Het ding blaast zich pas op als er een bepaalde kracht aan te pas komt, bijv. bij 25 kilo. Bij lichtrijden zou dat niet het geval moeten zijn.

Follow your dreams. They know the way.

maanou
Berichten: 185
Geregistreerd: 31-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:18

Mijn zusje heeft ook zo'n soort ding. In de manegeles is ze er al een aantal keer afgevallen (vaak van het zelfde paard) en het paard schrok er steeds van en 1 keer sprong hij toen op haar arm, en een andere keer op haar been, alleen helpt de airjacket daar niet. Verder gingen elke keer alle ponys er ook van door, en daardoor vielen er meer af.
Ik snap dat dit ding handig is (zonder dit ding mag mn zusje ook niet rijden), maar of het ook een gevaar voor anderen moet zijn?
Ik zou het wel goed vinden als de makers het sissende geluid van het opblazen op een of andere manier kunnen dempen.
Maar ja, dat is wat ik vind.

edit: Overigens vergeet ze dat ding wel eens los te maken, bij ponys en paarden, maar die dingetjes kunnen zo ver uitrekken, dat ze niet 'afgaan', ik denk dus dat het er ook aan ligt met hoeveel kracht je er vanaf valt.
Laatst bijgewerkt door maanou op 03-05-10 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Best Choice (UnaniemxGlendale) B+4 We hopen dit jaar weer te starten!
KNHS instructieweken 7b

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:19

Goed he, met het airjacket ga je ineens goed vallen, rol je automatisch door ipv plat op je muil te gaan en dat allemaal dankzij het nieuwe revolutionaire, supersonische, nu alleen via tell sell te verkrijgen air jacket.
Nee, zonder gekheid, ik denk dat de ondergrond (een zacht kussen) niet goed weer kan geven wat het effect is van een air jacket omdat je er hoe dan ook in wegzakt. Het is inderdaad niet eerlijk, maar wel lekker dramatisch en commercieel verantwoord om het zo te laten zien als op het filmpje.

Wat ik alleen niet begrijp is dat er wordt gedaan alsof het een vervanger is voor een bodyprotector, zo wordt het niet gezegd, maar er wordt ook niet volledigheidshalve gezegd dat die ruiter in Engeland ook nog een bodyprotector droeg. Vind het aan misleiding grenzen. Zal veiliger zijn dan niets en ook best een aanvulling zijn op, maar geen vervanger van een bp.