Illegaal paardenvlees via Nederlandse handelaren in snacks

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

kyrkelover
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 14:32

@Elisa ik ga niet het research werk voor jou doen he.
Nogmaals zoek gewoon eens startlijsten op van zaken zoals de Hendriks competitie en kijk eens waar al die paarden blijven.

De reden dat House of Animals de renpaarden neemt is in veel opzichten heel makkelijk te begrijpen.
Immers er is veel meer data over die ook veel makkelijker publiekelijk verkrijgbaar is.
Daarnaast hebben ze het hier over Ierland. Heb je enig idee hoeveel renpaarden er in Ierland rondlopen?
In 2022 waren er alleen al 22.458 volbloeden in de fokkerij. Dit zijn dus merries/veulens/dekhengsten.
Er zijn dat jaar 9402 volbloed veulens geboren. (Hier in Nederland ca 5 :+ )
Tel daarbij op 10.208 volbloeden die in training stonden in 2022.
5463 in Ierland gefokte volbloeden zijn dat jaar legaal geëxporteerd naar het buitenland met een waarde van ruim 293 miljoen...

Dus nee ik vind het niet gek dat je bij een slachthuis in Ierland voornamelijk jonge volbloeden ziet...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 14:33

Maar nu lijkt het net of dat enkel voorbehouden is aan de renpaarden.
Maar er zijn vele andere paarden voor tal van takken van de sport of hobby die op relatief jonge leeftijd richting de slacht gaan.

Denk bijvoorbeeld aan het verhaal van Joep. Dat is een Welsh hengstveulen met een raar oog. Was reden genoeg om het veulen af te danken..

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

kyrkelover
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 14:40

Om in Elisa haar straatje te blijven en het nog makkelijker te maken.
Kijk gewoon eens in de KWPN database naar de paarden uit 2022 en vink aan, "toon overleden paarden".
Dan hebben we het dus over paarden die nog niet eens onder het zadel zijn EN waarbij het netjes vermeld is. Want dat gebeurd ook lang niet altijd.
Kijk je naar 5 jarige wordt het nog heel veel meer. En nee die zijn echt niet allemaal ingeslapen.
En dat is dus ook precies wat mij hierin tegen de borst stuit. Er wordt nu net gedaan inderdaad of het enkel zo bij de renpaarden gaat, maar dat is gewoon absoluut niet zo.
En dat staat los van het feit wat we ik of jij of iemand anders daarvan vindt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 14:50

kyrkelover schreef:
@Elisa ik ga niet het research werk voor jou doen he.
Nogmaals zoek gewoon eens startlijsten op van zaken zoals de Hendriks competitie en kijk eens waar al die paarden blijven.

De reden dat House of Animals de renpaarden neemt is in veel opzichten heel makkelijk te begrijpen.
Immers er is veel meer data over die ook veel makkelijker publiekelijk verkrijgbaar is.
Daarnaast hebben ze het hier over Ierland. Heb je enig idee hoeveel renpaarden er in Ierland rondlopen?
In 2022 waren er alleen al 22.458 volbloeden in de fokkerij. Dit zijn dus merries/veulens/dekhengsten.
Er zijn dat jaar 9402 volbloed veulens geboren. (Hier in Nederland ca 5 :+ )
Tel daarbij op 10.208 volbloeden die in training stonden in 2022.
5463 in Ierland gefokte volbloeden zijn dat jaar legaal geëxporteerd naar het buitenland met een waarde van ruim 293 miljoen...

Dus nee ik vind het niet gek dat je bij een slachthuis in Ierland voornamelijk jonge volbloeden ziet...

https://www.kwpn.nl/agenda/agenda-start ... Event:3562

Oke, https://www.kwpn.nl/agenda/agenda-start ... Event:3562

Hiralinde DN 1.20 gesprongen en nu fokmerrie.

Hublot, springt nu 1.45 in Finland

Don Corleone FEI springpaard

Little Guy du Touttia Z FEI springpaard 1.35

Henrietta HX verkocht op veiling

Hangover FEI 145, verkocht naar buitenland.

Kan zo wel even doorgaan, niet over ieder paard is er iets te vinden. Maar dit zijn degene die het laagst geplaatst waren op een Hendrix competitie.

Ik begrijp ook wel dat er in Ierland veel Engelse volbloeden zijn en ze daarom oververtegenwoordigt zijn. Waar het mij om gaat is de JONGE leeftijd.

Als Dravers ook allemaal massaal afgemaakt worden op zo'n jonge leeftijd dan vind ik daar ook wat van.

Ik ben toch benieuwd welke andere paarden/ rassen/ takken dan allemaal zo jong naar de slacht gaan.

Dat welsh hengstveulen, ja dat komt door dat oog..maar over het algemeen gaan die niet massaal voor de slacht.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 14:53

kyrkelover schreef:
Om in Elisa haar straatje te blijven en het nog makkelijker te maken.
Kijk gewoon eens in de KWPN database naar de paarden uit 2022 en vink aan, "toon overleden paarden".
Dan hebben we het dus over paarden die nog niet eens onder het zadel zijn EN waarbij het netjes vermeld is. Want dat gebeurd ook lang niet altijd.
Kijk je naar 5 jarige wordt het nog heel veel meer. En nee die zijn echt niet allemaal ingeslapen.
En dat is dus ook precies wat mij hierin tegen de borst stuit. Er wordt nu net gedaan inderdaad of het enkel zo bij de renpaarden gaat, maar dat is gewoon absoluut niet zo.
En dat staat los van het feit wat we ik of jij of iemand anders daarvan vindt.

Sinds wanneer kun je in die database dan zonder naam of afstamming zoeken?

En ja, duh..er overlijden ook genoeg paarden in de opfok. Dat is algemeen bekend helaas.

Gezond 3 worden is lang niet zo vanzelfsprekend.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 14:55

kyrkelover schreef:
Ook het nsvt heeft dit gedaan!
Van mijn 124 volbloeden op de lijst zijn er 58 door hen gedaan.
ICS nog een beetje meer.
Even voor de duidelijkheid dit zijn enkel de volbloeden over een periode van ca een half jaar.
Er zijn nog veel meer paarden waarbij dit gebeurd is. Dit gaat om duizenden paarden.

Wat zo verschrikkelijk krom is, is dat het NSvT (en anderen) inderdaad alles goed heeft gedaan voor de wet. Als ze een aanvraag krijgen voor een paspoort voor een paspoortloos paard dan dient het paard eerst door een DA/paspoortconsulent gecontroleerd te worden op een chip, en als er een chip aanwezig is moet nagekeken worden of deze ergens geregistreerd staat. Daarvoor wordt naar de landcode van de chip gekeken aangezien er geen wereldwijde database bestaat. Weatherby’s, wat alle paspoorten en chips uitgeeft voor EV’s gebruikt echter geen chips met een landcode maar met een internationale code. Alle chips die beginnen met 900-999 nummers zijn internationale nummers en zijn dus ‘officieel’ niet te linken aan een specifiek land. En in de UK en Ierland zijn er meerdere PPI’s die internationale chips gebruiken zoals Pet ID, horse passport agency, etc. (en daar zijn over het algemeen al die tinkers/bonte paarden uit UK en IRL geregistreerd die je ook zoveel voorbij ziet komen bin die beelden van slachterijen).
En dan zijn er nog zat landen zonder een openbare database (daar kunnen ze technisch gezien wel info opvragen, maar als je binnen de verplichte 30 dagen niets terug hoort kun je ook niet anders dan een nieuw paspoort uitgeven). Wettelijk gezien houdt de onderzoeksplicht van een PPI dan gewoon op.

Nu moet ik daar wel de kanttekening bij plaatsen dat ik denk dat er zat mensen weten dat bijvoorbeeld 9851010 chips volbloeds zijn, en dat je vraagtekens kunt plaatsen over hoe ethisch dat is, maar verplicht om het verder te onderzoeken zijn ze niet. Helaas.
Het hele systeem is vooral zo lek als een mandje.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 16:30

Elisa2 schreef:
Ik ben toch benieuwd welke andere paarden/ rassen/ takken dan allemaal zo jong naar de slacht gaan.

Shetlanders :j

Maar ook paarden die niet aan de rasstandaard voldoen.

Je doet alsof naar de slacht slecht is. Maar als het allemaal netjes gedaan wordt kan het een paard ook veel leed besparen.
Dat netjes is hier het grote discussiepunt.

Dravers maar ook EV gefokt op Nederlandse bodem zijn er qua aantallen sowieso niet veel dus die gaan niet massaal naar de slacht.

Hoe dat bijvoorbeeld in Frankrijk is weet ik niet.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Elisa2

Re: Illegaal paardenvlees via Nederlandse handelaren in snacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 16:48

Het enige wat ik doe is vraagtekens zetten als er vele jonge paarden uit een bepaalde tak bij de slacht belanden.

Dat dit allemaal niet goed gaat is te zien in de docu die Kyrke zelf plaatste.

Maar goed, kennelijk verschillen we gewoon van mening.

Bij Shetlanders vind ik daar ook wat van..

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 16:54

-Kurt Albrecht-

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 17:44

Elisa2 schreef:
In Nederland wordt er trouwens niet veel meer geslacht qua paarden. Zie hier de cijfers van de eenhoevigen: https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/7123slac

Wat het nog schrijnender maakt want dan gaan die dieren verder op transport..

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 22:05

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:
In Nederland wordt er trouwens niet veel meer geslacht qua paarden. Zie hier de cijfers van de eenhoevigen: https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/7123slac

Wat het nog schrijnender maakt want dan gaan die dieren verder op transport..

Zoals ook bijna alle NLse kalveren en lammeren (schaap én geit) want NLers vreten het niet omdat dat opeens 'zielig' is... Maar wel zuivelproducten gebruiken.

En mensen die denken dat hun stukkie rundvlees van melkvee komt, hebben zich zand in de ogen laten strooien door het gejeremieer van de NLse agrarische sector. Was het maar waar dat er dubbeldoel runderen gebruikt werden in de melkveehouderij maar dat is helaas maar bij een heel klein deel het geval.

@kyrkelover; dank voor je uitleg. Er zijn wat mensen die aan tunnelvisie leiden en daar zul je ze niet uitkrijgen. (Paarden en conservatisme is iets wat helaas al heel lang sterk verbonden is.)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 22:47

Ehm.. zoiets als dat het niet erg is als ze op jonge leeftijd naar de slager gaan? Over conservatisme gesproken.. O:

Ik denk dat het nog wel meevalt Fransje, voor zover ik weet zijn de transporten naar Italië er niet meer of sterk verminderd. De cijfers staat x1000, dus 0,2 x 1000 is nog steeds een behoorlijk aantal. En dat zal ook wel anders zouden de misstanden waar dit topic mee begon niet zo in de pers gekomen zijn.

-Kurt Albrecht-

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 08:52

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:

Shetlanders :j

Maar ook paarden die niet aan de rasstandaard voldoen.

Je doet alsof naar de slacht slecht is. Maar als het allemaal netjes gedaan wordt kan het een paard ook veel leed besparen.
Dat netjes is hier het grote discussiepunt.

Dravers maar ook EV gefokt op Nederlandse bodem zijn er qua aantallen sowieso niet veel dus die gaan niet massaal naar de slacht.

Hoe dat bijvoorbeeld in Frankrijk is weet ik niet.

Haflingers en nog bepaalde koudbloedpaarden... daar haalt een veeltal niet eens het eerste jaar.
Na de veulenkeuring gaat een gros wat niet "goed genoeg is" linea recta naar de slacht - uiteraard veel hengstjes

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 10:23

Hoe komen jullie daar toch bij!!!
Jaaa jaaaaaaaren geleden was dat zo maar weet je hoe interessant deze ponys zijn in prijs voor het buitenland en nee niet voor de slacht.

DuoPenotti
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 10:33

Nee inderdaad, voor de koudbloeden word goed betaald.
Trekpaard weet ik niet, maar hafjes enz gaan echt niet zomaar naar de slacht

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 12:04

Hoe ik erbij kom ? Heel simpel omdatt Halflinger en Noriker hengstveulens daar waar ze gefokt worden nog steeds "overbodig" zijn.
Inmiddels is de prijs voor deze "overschot" veulens wel gestegen, dat klopt, maar dat komt omdat er hordes vrouwen zich opgeroepen hebben als "redder" en veulens opkopen... dat drijft de prijs natuurlijk omhoog...
Alleen een gros van de "geredde" land later alsnog bij de slacht omdat de redsters natuurlijk geen rekening mee gehouden hebben dat ie hengstjes ook groot worden...
Maarja, dat is een ander verhaal.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 12:05

Gewoon eens bij de "Almabtrieb" en keuring gaan kijken... en na afloop even de vele vrachtwagens observeren... dat is sinds jaar en dag hetzelfde

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 12:38

Oostenrijkse Haflinger worden hier door enkele handelaren opgekocht en komen met vrachtwagen gewoon deze kant op. En worden voornamelijk weer richting Duitsland verkocht.

Oostenrijkers zijn dan weer groot fan van grote maat vos shetlanders.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 12:54

StalNollie schreef:
Oostenrijkse Haflinger worden hier door enkele handelaren opgekocht en komen met vrachtwagen gewoon deze kant op. En worden voornamelijk weer richting Duitsland verkocht.

Oostenrijkers zijn dan weer groot fan van grote maat vos shetlanders.

Deel ja, en de rest massaal nog steeds naar Italië..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 14:00

-Kurt Albrecht-

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 14:30

Sasja ik zit in de handel en maak en zie het van dichtbij mee wat is jou achtergrond dat je het blijft roepen massaal?

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 15:59

Dat hengstjes minder waarde hebben dan merries moge duidelijk zijn, maar het klinkt wel heel horror-penny-achtig dat er na een keuring een vrachtwagen klaar staat waar alle niet-goedgeplaatste hengstveulens op gaan??? Ik ontken het niet hoor, maar het lijkt me stug? Zeker gezien de hoge prijzen.. Er is toch altijd wel vraag naar gezonde pony's, of ze nou hoog of laag geplaatst zijn op een keuring of competitie..

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 16:35

StalNollie schreef:
Sasja ik zit in de handel en maak en zie het van dichtbij mee wat is jou achtergrond dat je het blijft roepen massaal?

Misschien dat ik er meerdere keren bij was ?
Omdat ik zelf uit Duitsland kom en genoeg vrienden en kennissen heb in Bayeren en Oostenrijk ?

Tuurlijk gaat een gedeelte in de "normale" handel - maar even het gros wat "overblijft" niet. Dat is niet veranderd en zal ook niet veranderen zolang de fok daar nog subsisdie krijgt.

Je mag dan in de handel zijn , dan zou ik zeggen : ga naar toe en sla je slag ( ter plaatse krijg je ze nog goedkoop)

Vroeger is de overschot vaak naar Kaiserslautern gegaan voor de slacht, daar kon je voor even de slachtplrijs veulens met papier en al krijgen. Rest ging naar Italië Sinds sluiting van dit slachthuis gaat na mijn weten het alleen maar nog naar Italië.
Noriker eveneens

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 16:40

Elisa2 schreef:
https://www.ehorses.nl/search?dum=dum&t ... =3&seite=2

Kan ik me moeilijk voorstellen als je ziet wat de waarde en prijzen zijn van de Haflingers en Haflingerveulens tegenwoordig. Een veulen laten slachten levert nog geen e500,- op.

Hier worden ook Tinkers en Co aangeboden die in Land van oorsprong een knikker en een knop kosten... dus advertenties oo Ehorses enz, zijn geen weerspegeling van de realiteit- want gewone handel

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 17:29

Grote paardenfokkers zijn ook gewoon bedrijven die graag stabiele inkomsten willen hebben. Niet elk geboren paard wordt een topper, misschien 1 op de 20?? De rest zorgt niet voor inkomsten en kost dus geld. En hoe zorg je voor een stabiel en regelmatig inkomen? Merries elk jaar drachtig, voorselectie maken, de rest doorverkopen aan vast afnemers. Dat gebeurd in zoveel landen nog steeds