Paarden slaan op de vlucht door opnames influencer, eigenaar woedend

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Josien_
Berichten: 8999
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 13:53

Ik kan me voorstellen dat het vervelend is en er zullen echt wel wat ergere geluiden zijn geweest dan anders, maar toch vraag ik me af of het de taak van Joel is om dit soort dingen aan alle buurtbewoners door te geven.
Mogelijk was het netjes geweest als het vliegveld/gemeente het online gepubliceerd had oid, maar als ik het zo lees gaat er toch ook weer niet zo heel veel mis in de werkwijze.
Laatst bijgewerkt door Josien_ op 09-06-23 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)


Ineke2
Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paarden slaan op de vlucht door opnames influencer, eigenaar woedend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 13:55

De gemeente had de buurtbewoners moeten informeren. Niet Joel die kan er niet veel aan doen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

DuoPenotti
Berichten: 29356
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 13:59

Ineke2 schreef:
De gemeente had de buurtbewoners moeten informeren. Niet Joel die kan er niet veel aan doen.

:j
Ja of de mensen van het vliegveld als ze weten dat er andere vliegbewegingen zijn dan normaal.
Die weten ook echt wel dat er paarden staan

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

tamary
Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 14:01

Cer schreef:
Op zich is met een vliegtuigje vliegen niet supergek toch?

Nee, maar er nogal een verschil tussen een doorstart/afgebroken landing als stunt boven de landingsbaan maken of boven iemands huis.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Cer
Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Paarden slaan op de vlucht door opnames influencer, eigenaar woedend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 14:03

Ja geen idee hoor, ook niet als je naast een landingsbaan woont?

Maar goed, dat gaat dan niet over of de Influencer fout was..

Ibbel
Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 14:05

Wat had de beste man nou eigenlijk willen 'influencen' met deze stunt? Maw, wat wilde hij 'verkopen' aan de goegemeente? De fotograaf? Een te huren stuntvliegtuig? Te huren sportauto's?
Ik vraag me dan echt af of zoiets daadwerkelijk 'influence' (maw: gedragsverandering - welk dan? - bewerkstelligen/koopgedrag veranderen) geeft...

Maar goed.

Ik woon in een militair laagvlieggebied wat de Apaches op 40 meter hoogte over komen knorren, met een privé heliport vlakbij, waarbij de neiging ook nogal eens is om de wei als aanvliegroute te gebruiken. De paarden zijn dus echt wel wat gewend, maar toen de buren een rondvlucht hadden geregeld/gekregen/whatever met een heli en dat ding 3x op volle snelheid op 30 meter hoogte over hun huis dook (ik vraag me oprecht af of de buren hun eten hebben binnengehouden hierbij :D ) recht over mijn wei was ik ook niet amused en de paarden ook niet.

En toen er 16 keer op een dag opgestegen en geland werd vanwege rondvluchten vanaf de privé heliport ben ik na de 3e keer er maar even heengefietst met de vraag of ze misschien over een leeg weiland aan- en weg konden vliegen. Dat was geen probleem. Maar ik moest het wél zelf aankaarten, terwijl zo'n piloot op 30 meter boven de grond zelf óók kan zien dat er paarden lopen te rennen...

secricible
Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 14:14

Ibbel schreef:
Wat had de beste man nou eigenlijk willen 'influencen' met deze stunt? Maw, wat wilde hij 'verkopen' aan de goegemeente? De fotograaf? Een te huren stuntvliegtuig? Te huren sportauto's?
Ik vraag me dan echt af of zoiets daadwerkelijk 'influence' (maw: gedragsverandering - welk dan? - bewerkstelligen/koopgedrag veranderen) geeft...


Dit filmpje "verkoopt" wellicht niks, maar zorgt wel voor likes, kliks en populariteit. Daarmee wordt hij meer bekeken, heeft meer reikwijdte en wordt daardoor aantrekkelijker voor verkopers.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

pinto_1
Berichten: 2552
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 15:02

Ik woon zo'n anderhalve kilometer van een klein vliegveldje af. Helemaal prima als er een sportvliegtuig of zweefvliegtuig over komt, kijken de paarden niet van op. Maar dan wel op normale hoogte. Als een stuntvliegtuig laag boven mijn huis en de wei zou vliegen zouden mijn paarden ook aan de kletter gaan en was ik ook niet blij geworden. Dus ik snap de eigenaar wel.

strooigoed

Lieser
Berichten: 1481
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 15:14

Ineke2 schreef:
De gemeente had de buurtbewoners moeten informeren. Niet Joel die kan er niet veel aan doen.

Volgens mij is het andersom. Joel wil iets, dus die moet zorgen dat alles goed geregeld is. De gemeente toetst alleen of iets kan.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 15:16

Ik mis even wat te laag was in meters?

En mensen vergeten even dat iemand die niks met paarden heeft, helemaal niet kan inschatten wat wel of geen effect heeft. Iemand wil iets doen, reden is totaal niet belangrijk. Hij krijgt toestemming en kan niet inschatten hoe paarden gaan reageren.
En natuurlijk is laag over woonhuizen gaan ook al ene ding, maar bij iets eenmaligs hebben ze vast nooit gedacht dat het een groot probleem zou zijn.

Hier komt weleens wat over en laatst ging schuin tegenover ons nog een trauma heli landen. Die komen wel vaker laag over en zijn ook vaker dichtbij geland, maar dit was echt schuin tegenover ons. Die kunnen echt niet van tevoren waarschuwen.

In het bos wordt illegaal gecrosst, net als op de weg 's avonds weleens gebeurt. Soms is er een minimale schrikreactie, maar verder nooit toestanden.
Ook nooit reacties op luchtballonnen.

En het landbouw verkeer.....Er komt echt van alles voorbij.

Op de Veluwe stonden we in het bos en kwamen de heli's echt over de boomtoppen, ook als je aan het rijden was. Of het landen en stijgen op de hei als je daar reed, gaf weleens ogen op stokjes, maar geen hysterisch gedoe.

En je mag het op Bokt nooit zeggen, maar ook meegemaakt dat paarden van anderen wel reageerden, maar dat waren allen paarden die weinig buiten kwamen en allen alleen in vierkante weitjes stonden. Kende niks, konden geen kant op en hadden geen steun of voorbeeld aan elkaar.

Ineke2
Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 15:23

Lieser schreef:
Ineke2 schreef:
De gemeente had de buurtbewoners moeten informeren. Niet Joel die kan er niet veel aan doen.

Volgens mij is het andersom. Joel wil iets, dus die moet zorgen dat alles goed geregeld is. De gemeente toetst alleen of iets kan.

De gemeente ( of medewerkers van het vliegveld oid ) kunnen veel beter inschatten of het nodig is om buurtbewoners te waarschuwen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


Jester_
Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 15:23

Lieser schreef:
Ineke2 schreef:
De gemeente had de buurtbewoners moeten informeren. Niet Joel die kan er niet veel aan doen.

Volgens mij is het andersom. Joel wil iets, dus die moet zorgen dat alles goed geregeld is. De gemeente toetst alleen of iets kan.


Natuurlijk niet. Joel huurt toch gewoon een bedrijf in. Hij heeft toch niet zelf gevlogen of iets? Hij heeft een overeenkomst afgesloten, hijs alleen het 'model'. Het vliegveld gaat over communicatie, die weet welke routes er gevlogen worden en welke bewoners evt overlast kunnen veroorzaken. Als ik ergens een helikopter of iets ga huren, hoef k toch geen mensen in te lichten maar dat bedrijf?

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

Elisa2
Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paarden slaan op de vlucht door opnames influencer, eigenaar woedend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 15:41

Als ik me verplaatst dan zou ik ook woest zijn..op wie weet ik niet. Op de gemeente, vliegverkeersleiding? of de influencers en die oppervlakkige cultuur die daarbij hoort..maar ik zou ook zeker de schade proberen te verhalen want dat is het enige waar mensen van leren.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Cer
Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Paarden slaan op de vlucht door opnames influencer, eigenaar woedend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 15:46

ik mag hopen dat mensen woest (niet dat het wat helpt) worden op de juiste partij. Juist het woest worden op de verkeerde partijen helpt helemaal niemand..

schade moet aangetoond kunnen worden helaas, dus dat kan een ingewikkeld verhaal worden. Aansprakelijkheid enzo...

pillow
Berichten: 7785
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Paarden slaan op de vlucht door opnames influencer, eigenaar woedend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 15:50

Ik vraag me dan weer af hoeveel stikstof uitstoot zulke poppenkast heeft.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

KimD
Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Paarden slaan op de vlucht door opnames influencer, eigenaar woedend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 15:53

En laten we de prachtige meelevende reactie van deze influencer niet buiten beschouwing laten. "Maar ik vind het vervelend voor de paarden." Trekt het zich ook super aan, zal de volgende keer ook wel twee keer nadenken. Not.. -O-


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 15:56

Als je het zo gaat bekijken, lijkt mij de piloot ook behoorlijk verantwoordelijk voor dit gedrag. Die heeft een brevet en moet op de hoogte zijn van de regels en zich niet voor ( waarschijnlijk!! ) geld gek laten maken.

Iemand bij de gemeente kan over vergunningen gaan en situaties inschatten, maar is geen piloot. Een piloot hoort imo dan gewoon te zeggen; nee, dat gaat te ver.

Daarbij zie je ook tijdens het laag overvliegen en stunten welk effect dat heeft en kan er dan mee stoppen.

Ik geloof echt wel dat die jongen verder geen idee heeft. Paarden voor niet paardenmensen is vaak echt een ver van hun bed verhaal.

Shimar
Berichten: 45
Geregistreerd: 07-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 16:01

Niet-paardenmensen hebben absoluut geen idee wat ze hiermee aanrichten en zullen dit helaas ook nooit meenemen in hun vooronderzoek. Het ontbreekt ze waarschijnlijk aan empathisch vermogen. Degene die de vergunning afgeeft is verantwoordelijk en daarnaast lijkt het me niet meer dan normaal dat de piloot ook wel een rustigere locatie had kunnen zoeken.

Cer
Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Paarden slaan op de vlucht door opnames influencer, eigenaar woedend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 16:46

“Het ontbreekt ze aan empathisch vermogen”? Dat is nogal een statement ..

Ik denk dat ze gewoon geen idee hebben.. niet iedereen heeft verstand van paarden. Hij vindt t vervelend voor de paarden, wat moet ie er verder nog van vinden?

Shimar
Berichten: 45
Geregistreerd: 07-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 16:50

Cer schreef:
“Het ontbreekt ze aan empathisch vermogen”voor wat een dier mentaal kan handelen? Dat is nogal een statement ..

Ik denk dat ze gewoon geen idee hebben.. niet iedereen heeft verstand van paarden. Hij vindt t vervelend voor de paarden, wat moet ie er verder nog van vinden?


Aangepast!

Ibbel
Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Paarden slaan op de vlucht door opnames influencer, eigenaar woedend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 16:56

Hopelijk levert dit op dat de eigenaar van de paarden gewoon eens gaat praten met de 'havenmeester' (ik vind dit zo'n idioot woord voor een vliegveld, maar goed), zodat er voor de havenmeester en andere betrokkenen gewoon een goed protocol komt te liggen waarin staat wanneer en op welke manier omwonenden gewaarschuwd worden.
En misschien is dat dan een mooi voorbeeld om ook op andere kleinere vliegveldjes te hanteren.

cobiie
Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 17:48

Citaat:
"Dat er meerdere auto’s met veel kabaal én een stuntvliegtuig zouden komen, wisten we niet. Achteraf hadden we moeten doorvragen. Dan hadden we dit nooit toegestaan.” Al was Harry dinsdag niet de havenmeester van dienst.


Dit is volgens mij het belangrijkste. Er is niet goed geïnformeerd naar wat er ging gebeuren en afgeweken van wat gangbaar op dit vliegveld is blijkbaar.

[o]

pillow
Berichten: 7785
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 18:29

Shimar schreef:
Niet-paardenmensen hebben absoluut geen idee wat ze hiermee aanrichten en zullen dit helaas ook nooit meenemen in hun vooronderzoek. Het ontbreekt ze waarschijnlijk aan empathisch vermogen. Degene die de vergunning afgeeft is verantwoordelijk en daarnaast lijkt het me niet meer dan normaal dat de piloot ook wel een rustigere locatie had kunnen zoeken.

Een rustiger locatie zal niet mee vallen. Overal loopt vee in het land.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paarden slaan op de vlucht door opnames influencer, eigenaar woedend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 19:14

En toch...........

Dan hebben ze een rustige locatie, rijden mensen buiten en gebeurt er ook iets. Gaan mensen ook weer tekeer.

Volgens mij zijn er sws al vooroordelen omdat de jongen een influencer is.

Zoals ik schreef; hoe reageren mensen dan als een traumaheli dichtbij komt landen? Dan mag het wel en is het niet erg als paarden hysterisch reageren?

DuoPenotti
Berichten: 29356
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 19:16

Je kunt een mens in nood toch niet vergelijken met iemand die likes wil :?

Life is what happens to you while you’re busy making other plans