De paarden in de topsport hebben het gewoon goed.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: De paarden in de topsport hebben het gewoon goed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 06:01

Ah ja, als de argumenten op zijn kun je altijd nog iemand aanvallen op interpunctie.

Jammer hoor :).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 06:02

Nikass schreef:
Lekker inhoudelijk, +1 :roll:
Misschien moet je t even in de context plaatsen. Veronica zegt nergens dat vrije beweging niet belangrijk is.

Ze impliceert naar mijn mening wel dat het niet erg belangrijk is met de zin 'wie wil die vrije beweging, jij of je paard'.

996981
Berichten: 9715
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 06:41

fransje23 schreef:
Veronica2 schreef:
Dat stel ik niet, ik stel dat jij je er heel erg zwaar aan tilt.


Uiteraard het is een basisbehoefte net als sociaal contact, voldoende goed eten, frisse lucht en daglicht, voldoende schoon water en een goede medische verzorging etc

Nee. Water en eten zijn primaire behoeften. Dat wil zeggen dat je dood gaat zonder. Na de primaire behoefte, komt veiligheid en gezondheid en daarna sociale relaties. Bekend met de piramide van Maslov? Deze is toegespitst op mensen, maar volgens mij is het voor dieren niet anders.

Sociaal contact en vrije beweging zijn belangrijk, maar niet zo belangrijk dat je ze op kunt sommen in het rijtje primaire behoeften

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 07:20

996981 schreef:
fransje23 schreef:


Uiteraard het is een basisbehoefte net als sociaal contact, voldoende goed eten, frisse lucht en daglicht, voldoende schoon water en een goede medische verzorging etc

Nee. Water en eten zijn primaire behoeften. Dat wil zeggen dat je dood gaat zonder. Na de primaire behoefte, komt veiligheid en gezondheid en daarna sociale relaties. Bekend met de piramide van Maslov? Deze is toegespitst op mensen, maar volgens mij is het voor dieren niet anders.

Sociaal contact en vrije beweging zijn belangrijk, maar niet zo belangrijk dat je ze op kunt sommen in het rijtje primaire behoeften

Beweging staat in de rij van fysieke behoeften in de pyramide van Maslow. Of dat 1 op 1 vertaald moet worden naar vrije beweging, kun je over discussieren. Maar beweging an sich is wel een primaire behoefte :).

https://media-01.imu.nl/storage/imu.nl/ ... 49_451.png

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 07:52

996981 schreef:
Uiteraard het is een basisbehoefte net als sociaal contact, voldoende goed eten, frisse lucht en daglicht, voldoende schoon water en een goede medische verzorging etc

Nee. Water en eten zijn primaire behoeften. Dat wil zeggen dat je dood gaat zonder. Na de primaire behoefte, komt veiligheid en gezondheid en daarna sociale relaties. Bekend met de piramide van Maslov? Deze is to :) egespitst op mensen, maar volgens mij is het voor dieren niet anders.

Sociaal contact en vrije beweging zijn belangrijk, maar niet zo belangrijk dat je ze op kunt sommen in het rijtje primaire behoeften[/quote]

Excuus, had moeten schrijven: ik zie het als een basisbehoefte.
Dan past het m.i. prima in het rijtje.
Zeker bij een stelling als: paarden in de topsport hebben het gewoon goed.

Over de pyramide van Maslow kunnen we ook wel een keer discussiëren.

Sannnn
Berichten: 4815
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 08:11

fransje23 schreef:
H

Sannnn schreef:
Zoals Nikass al zegt, ik zou mijn paard op een internationale wedstrijd inderdaad niet zo snel in de paddock zetten. Dit heeft meerdere redenen, maar ik zorg er wel voor dat zij op de concoursen veel naar buiten komen en hun rust krijgen wanneer zij dat nodig hebben.


Maar jij bent dan waarschijnlijk niet een week of drie op dezelfde wedstrijdlocatie? Zou jij het dan ook niet doen?


Toen ik nog fanatiek was in de endurance en internationaal mee ging als groom zetten we als het mocht wel paddocks uit op het gras. Maar de paarden stonden ook wel op stal,ook al waren ze 24/7 buiten gewend. In dat geval is het veel wandelen, grazen aan de hand.
Maar dat waren twee a drie dagen inclusief de wedstrijd waar ze uiteraard genoeg beweging hadden.


Nee, dat zou ik niet doen. Ik ben naar schatting 4- 5 dagen op de wedstrijd locatie, dit hangt af van de wedstrijd en van de reisduur.
Los van de basis- en primaire behoeften ben ik ook van mening dat de belasting vanuit een inspanning fysiologisch perspectief te hoog is in een korte tijd met een dergelijk format.

Je hebt soms plekken waar je ze in een paddock kan zetten, maar er is altijd voldoende plek waar je ze kan laten grazen of wandelen etc. Mijn paarden kunnen thuis van de stal de wei in lopen en omgekeerd, thuis staan ze ook regelmatig uren op stal in plaats van in de wei. Op internationaal concours komen ze er veel uit en vinden ze de rust op stal ook prettig.

Ik zie dezelfde basisbehoeften voor mijn paarden ook, die zijn er ook. Alleen op een andere manier die 6- 7 keer per jaar dat zij op internationaal concours zijn. Ik doe er dan echter alles binnen mijn macht aan om ervoor te zorgen dat zij dit zoveel mogelijk hebben.
De basisbehoeften en primaire behoeften krijgen veel topsportpaarden wel, in ieder geval in de eventing. Wij kunnen onze sport niet doen als de paarden niet happy zijn.

De voorbeelden die hier genoemd worden met 1500 paarden op 1 locatie voor 3 weken zijn internationaal gezien volgens mij meer uitzondering dan regel. Julie hebben het dan vooral over de spring concoursen die in maart- april er op verschillende locaties zijn waar Rhino ook uitgebroken is? Ik ken deze formats niet voor dressuur, eventing of endurance....
Volgens mij is er door veel springruiters ook gezegd dat de agenda te vol is en dat de FEI daar wat mee moet. De FEI is bezig met het onderwerp welzijn, het zal mij ook niet verbazen als zulke wedstrijden straks niet meer plaats vinden en er nog het e.e.a. veranderd in de toekomst.

996981
Berichten: 9715
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 08:25

_San87_ schreef:
996981 schreef:

Nee. Water en eten zijn primaire behoeften. Dat wil zeggen dat je dood gaat zonder. Na de primaire behoefte, komt veiligheid en gezondheid en daarna sociale relaties. Bekend met de piramide van Maslov? Deze is toegespitst op mensen, maar volgens mij is het voor dieren niet anders.

Sociaal contact en vrije beweging zijn belangrijk, maar niet zo belangrijk dat je ze op kunt sommen in het rijtje primaire behoeften

Beweging staat in de rij van fysieke behoeften in de pyramide van Maslow. Of dat 1 op 1 vertaald moet worden naar vrije beweging, kun je over discussieren. Maar beweging an sich is wel een primaire behoefte :).

https://media-01.imu.nl/storage/imu.nl/ ... 49_451.png

Klopt. Maar beweging krijgen topsport paarden natuurlijk meer dan voldoende :D vrije beweging is inderdaad iets anders en zeker heel belangrijk, maar niet schadelijk als het tijdelijk niet mogelijk is.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 08:31

Ik heb het nu inderdaad voornamelijk over de het rondreizende springcircus.
Maar ook over paarden met een intensief internationaal wedstrijdschema.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 08:52

996981 schreef:
_San87_ schreef:

Beweging staat in de rij van fysieke behoeften in de pyramide van Maslow. Of dat 1 op 1 vertaald moet worden naar vrije beweging, kun je over discussieren. Maar beweging an sich is wel een primaire behoefte :).

https://media-01.imu.nl/storage/imu.nl/ ... 49_451.png

Klopt. Maar beweging krijgen topsport paarden natuurlijk meer dan voldoende :D vrije beweging is inderdaad iets anders en zeker heel belangrijk, maar niet schadelijk als het tijdelijk niet mogelijk is.

Ik denk ook niet dat het schadelijk is, maar ik vind het persoonlijk ook niet wenselijk. Ik vind vrije beweging namelijk wel een basisbehoefte, en dat langer dan een week achtereen niet kunnen bieden (medische overwegingen daargelaten) vind ik sneu voor een paard :). Ik vind sowieso dat gesleep met paarden de hele wereld over maar twijfelachtig.

liespr

Berichten: 282
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 08:53

Maar jeetje, wat een randzaken worden er bij gehaald door mensen om hun gelijk proberen te halen.

''Want 11 jaar geleden stonden er een keer springpaarden door omstandigheden van buitenaf te lang op een vliegtuig en daarom is topsport zielig!!!!!!!!!!!!!''

Dit bewijst wat mij betreft vooralsnog het tegendeel...

Grappig ook, in dit topic wordt gedaan alsof alle sportpaarden zielig zijn, terwijl in een ander topic, geschreven vanuit een paard, gaat/ging iedereen los over hoe goed een paard het heeft. :o? Het zal wel aan mij liggen 8)7

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 08:55

Ow ik vind dit een lastige hoor...volgens mij hangt het ook heel erg van het type paard af. De een kan prima twee weken zonder vrije beweging en de ander wordt doodongelukkig.

Ken ze ook die helemaal opleven op concour, juist omdat het anders is, er veel te zien is en ze veel nieuwe prikkels krijgen. En die hebben de tijd van hun leven.
En andere maak je weer ongelukkig als je ze teveel uit hun eigen ritme haalt.

Als ik me probeer in te leven en me probeer te verplaatsen in wat ik zelf zou doen. Dan zou ik ze toch wel even vrij willen laten bewegen dagelijks. Al is het maar om lekker te kunnen rollen en even de benen strekken. Al is het maar een uurtje per dag..als ze daarna als ze thuis zijn weer lekker hele dagen het land/ paddock op kunnen moet dat imo kunnen.

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 08:56

fransje23 schreef:
Ik heb het nu inderdaad voornamelijk over de het rondreizende springcircus.
Maar ook over paarden met een intensief internationaal wedstrijdschema.


Hoeveel komt dit dan voor? Is zo'n wedstrijd met 1500 paarden dan regel of uitzondering?

Waar hebben we het nou feitelijk over... over ' de topsport' , of gaat het over een klein percentage springpaarden ?

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 08:57

liespr schreef:
Maar jeetje, wat een randzaken worden er bij gehaald door mensen om hun gelijk proberen te halen.

''Want 11 jaar geleden stonden er een keer springpaarden door omstandigheden van buitenaf te lang op een vliegtuig en daarom is topsport zielig!!!!!!!!!!!!!''

Dit bewijst wat mij betreft vooralsnog het tegendeel...

Grappig ook, in dit topic wordt gedaan alsof alle sportpaarden zielig zijn, terwijl in een ander topic, geschreven vanuit een paard, gaat/ging iedereen los over hoe goed een paard het heeft. :o? Het zal wel aan mij liggen 8)7


Nee, alle paarden op Bokt hebben het geweldig. :+

De rest niet...*sarcasmeknop uit*.

Is natuurlijk een flauw geintje, maar zo gaat het vaak op Bokt. :D

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 09:10

Ik denk dat veel mensen die hier zo negatief reageren eigenlijk geen enkel idee hebben hoe en wat en gewoon maar alles roepen wat slecht is.
Jullie vergeten 1 ding. Wedstrijdpaarden zijn gewend vaak te reizen.
Komen gewoon fris aan op plaats van bestemming. Ook na 15 uur op de wagen te hebben gestaan. Ik denk dat jullie geeneens een idee hebben hoe de moderne geavanceerde trucks er van binnen uit zien. De bodem alleen al waar ze op staan. Het klimaat in de truck..
De rode signaal lampen zodat ze weten er geremd word..hun natje&droogje onderweg..
Ik heb er geen 1 die niet te laden is!! Lopen er allen zonder mokken in 1x op.

En wanneer ze weer na een dikke week thuis komen gewoon fris de wagen weer af lopen regelrecht naar de zandpaddocks om even lekker te rollen. Een dikke week vrij hebben en lekker op de wei staan. Zo slecht is hun leven nou.
En dan gaan we maandelijks op pad van maart tm november.

Ja dat is wat anders dan jouw paardje 1 of 2x per jaar eens op de trailer proberen te laden die dan in verzet gaat en hevig zwetend er weer af komt omdat het niks gewend is!
Dat is niet te vergelijken.

Topsport paarden zijn in top conditie en dat werpt ook zijn vruchten af als je dus ziet hoe zij weer thuis gekomen zijn en gewoon doen of ze nooit zijn weg geweest.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 09:18

_San87_ schreef:
Nikass schreef:
Lekker inhoudelijk, +1 :roll:
Misschien moet je t even in de context plaatsen. Veronica zegt nergens dat vrije beweging niet belangrijk is.

Ze impliceert naar mijn mening wel dat het niet erg belangrijk is met de zin 'wie wil die vrije beweging, jij of je paard'.


Nee zo las ik het zeker niet.

Mijn paard gaat niet naar een internationaal concours, verre van dat ;), maar stel even dat ik met haar naar een concours zou gaan ergens een eindje over de grens. En daar is een paddock. Ik weet 100% zeker dat ik mijn paard daar alles behalve een plezier mee doe om haar daar dan in te zetten.
Een vreemde paddock op vreemd terrein :n
En dan heb ik een heel lief, makkelijk paard, niet eentje met een zeer uitgesproken karakter zoals sommige internationale springpaarden bijvoorbeeld.
Er zullen ook paarden zijn die het wel prettig vinden, dus ik zou het helemaal prima vinden als de optie er wel is, natuurlijk.
Maar mijn paard in een paddock zetten, omdat ik anders niet aan haar basisbehoeften zou voldoen, óf luisteren naar mijn paard en haar bieden wat zíj́ wil?

Dáár gaat volgens mij de opmerking van Veronica over.
En, begrijp me niet verkeerd, ik hou erg van vrije beweging voor paarden, en vind dat veel paarden er te weinig van krijgen. Maar dat is iets anders, dan dat een paard in een omstandigheid als een internationaal concours niet twee weken zonder zou kunnen, of zelfs willen.

Cantodea11
Berichten: 219
Geregistreerd: 11-12-20

Re: De paarden in de topsport hebben het gewoon goed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 09:25

Mijn dochter werkt bij een bekende dressuur amazone en die paarden hebben echt wel goed maar over al zijn rotte appels en dat zal in de paardenwereld ook niet anders zijn

996981
Berichten: 9715
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 09:27

Nikass schreef:
Nee zo las ik het zeker niet.

Mijn paard gaat niet naar een internationaal concours, verre van dat ;), maar stel even dat ik met haar naar een concours zou gaan ergens een eindje over de grens. En daar is een paddock. Ik weet 100% zeker dat ik mijn paard daar alles behalve een plezier mee doe om haar daar dan in te zetten.
Een vreemde paddock op vreemd terrein :n
En dan heb ik een heel lief, makkelijk paard, niet eentje met een zeer uitgesproken karakter zoals sommige internationale springpaarden bijvoorbeeld.
Er zullen ook paarden zijn die het wel prettig vinden, dus ik zou het helemaal prima vinden als de optie er wel is, natuurlijk.
Maar mijn paard in een paddock zetten, omdat ik anders niet aan haar basisbehoeften zou voldoen, óf luisteren naar mijn paard en haar bieden wat zíj́ wil?

Dáár gaat volgens mij de opmerking van Veronica over.
En, begrijp me niet verkeerd, ik hou erg van vrije beweging voor paarden, en vind dat veel paarden er te weinig van krijgen. Maar dat is iets anders, dan dat een paard in een omstandigheid als een internationaal concours niet twee weken zonder zou kunnen, of zelfs willen.

Dit inderdaad :)

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 09:32

Babootje schreef:
Avalanche schreef:
Waarom elke keer die steken naar recreatiepaarden? Die doen in dit topic toch helemaal niet ter zake? Ik snap dat niet zo goed. Moet er per se iets slechters zijn om te bepalen of paarden het goed hebben of niet?


Hoezo noem je dat steken?


Avalanche schreef:
Omdat die helemaal geen onderdeel zijn van deze discussie. Dus dat is net zo relevant als ponies op de Shetland eilanden. Daarom vind ik het steken. Imo kan een goede discussie ook gevoerd worden zonder er van alles wat niet ter zake doet bij te halen.


Ik ben ze hier toch al vaker tegen gekomen als onderdeel van de discussie als we het over dierenwelzijn hebben.

De relatie met recreatiepaarden is er voornamelijk omdat de sport nogal generiek wordt afgebrand en dan ook veel door mensen die de sport niet beoefenen. Ik denk dat - uitzonderingen daargelaten - over de hele linie sportpaarden het toch beter hebben dan recreatiepaarden. Je kunt nu eenmaal niet met een kreupel paard in de ring verschijnen. Terwijl ik recreatief toch heel veel paarden kreupel zie rondlopen onder de ruiter. En zeg er maar niks van; het wordt niet gewaardeerd.
Als jij dat niet ter zake doend vindt voor deze discussie; ik vind dat dus wel.

Fly_high

Berichten: 3298
Geregistreerd: 01-09-20

Re: De paarden in de topsport hebben het gewoon goed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 09:39

Ik vind het ook opmerkelijk dat iedereen zich zorgen lijkt te maken of paarden in de topsport nou voldoende beweging krijgen terwijl gemiddeld Nederlands recreatiepaard juist nauwelijks beweegt en daardoor veel te dik is :+

Internationale sportpaarden die ik ken gaan trouwens gewoon naar buiten de wei op :) Dus het is zeker niet zo dat topsport = 24/7 ophokken.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 09:42

Fly_high schreef:
Ik vind het ook opmerkelijk dat iedereen zich zorgen lijkt te maken of paarden in de topsport nou voldoende beweging krijgen terwijl gemiddeld Nederlands recreatiepaard juist nauwelijks beweegt en daardoor veel te dik is :+


Dat is uiteraard ook zorgwekkend maar niet het onderwerp van deze discussie.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 09:45

Popstra schreef:
Ja dat is wat anders dan jouw paardje 1 of 2x per jaar eens op de trailer proberen te laden die dan in verzet gaat en hevig zwetend er weer af komt omdat het niks gewend is!
Dat is niet te vergelijken.


Waarom moet je hier nu weer proberen je argument kracht bij te zetten door dit soort opmerkingen erbij te halen?
Doet afbreuk aan de rest van je tekst.

Sannnn
Berichten: 4815
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 09:45

Volgens mij is dat rondreizende circus maar een klein % van de daadwerkelijke topsport. Net als een intensief wedstrijdschema.... Op die manier willen velen die op dat niveau rijden het ook niet doen en doen ze het ook niet.
Dit probleem speelt niet alleen in de topsport, maar zo wordt het nu wel geschetst. Dat vind ik niet fair. In de basissport heb je ook een % dat wekelijks of vaker op concours gaat en waarbij de paarden geen goede basis- en primaire behoeften hebben. Net als dat je dat hebt bij een hobby ruiter die bijvoorbeeld 1x per week 2-3 uur het bos in gaat en waarbij een paard de rest van de week met 10 anderen op 500- 1000m2 staat zonder voldoende gras of hooi/ kuil. Deze paarden krijgen vaak ook niet de serieuze goede zorg die topsportpaarden wel krijgen. Naar mijn mening is de discussie in het algemeen, los van of het nu een (top)sport paard, bos paard, weide paard of managepaard is.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 09:52

ruitje schreef:
fransje23 schreef:
Ik heb het nu inderdaad voornamelijk over de het rondreizende springcircus.
Maar ook over paarden met een intensief internationaal wedstrijdschema.


Hoeveel komt dit dan voor? Is zo'n wedstrijd met 1500 paarden dan regel of uitzondering?

Waar hebben we het nou feitelijk over... over ' de topsport' , of gaat het over een klein percentage springpaarden ?



Hoeveel het procentueel is durf ik niet te zeggen maar er zijn meerdere van dat soort tours wereldwijd.
Dus het komt vaker dan sporadisch voor.

Springen op hoog niveau en zeker de meer lucratieve wedstrijden/tours GCT zijn erg internationaal.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 09:58

Nikass schreef:
_San87_ schreef:

Ze impliceert naar mijn mening wel dat het niet erg belangrijk is met de zin 'wie wil die vrije beweging, jij of je paard'.


Nee zo las ik het zeker niet.

Mijn paard gaat niet naar een internationaal concours, verre van dat ;), maar stel even dat ik met haar naar een concours zou gaan ergens een eindje over de grens. En daar is een paddock. Ik weet 100% zeker dat ik mijn paard daar alles behalve een plezier mee doe om haar daar dan in te zetten.
Een vreemde paddock op vreemd terrein :n
En dan heb ik een heel lief, makkelijk paard, niet eentje met een zeer uitgesproken karakter zoals sommige internationale springpaarden bijvoorbeeld.
Er zullen ook paarden zijn die het wel prettig vinden, dus ik zou het helemaal prima vinden als de optie er wel is, natuurlijk.
Maar mijn paard in een paddock zetten, omdat ik anders niet aan haar basisbehoeften zou voldoen, óf luisteren naar mijn paard en haar bieden wat zíj́ wil?

Dáár gaat volgens mij de opmerking van Veronica over.
En, begrijp me niet verkeerd, ik hou erg van vrije beweging voor paarden, en vind dat veel paarden er te weinig van krijgen. Maar dat is iets anders, dan dat een paard in een omstandigheid als een internationaal concours niet twee weken zonder zou kunnen, of zelfs willen.

Ah ja, zo kan ik dat inderdaad goed volgen :). Ik las het in algemene context, my bad.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 10:00

Fly_high schreef:
Ik vind het ook opmerkelijk dat iedereen zich zorgen lijkt te maken of paarden in de topsport nou voldoende beweging krijgen terwijl gemiddeld Nederlands recreatiepaard juist nauwelijks beweegt en daardoor veel te dik is :+

Internationale sportpaarden die ik ken gaan trouwens gewoon naar buiten de wei op :) Dus het is zeker niet zo dat topsport = 24/7 ophokken.

Beweging ≠ vrije beweging :D.

Ik vind ook dat er in de recreatie tak ook nog meer dan genoeg te verbeteren is.