De paarden in de topsport hebben het gewoon goed.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 11:15

Popstra schreef:
trainen voor topsport is wat anders dan leuk thuis wat trainen.
dan gaat een gezond paard ook slijtage ondervinden. dit gebeurd ook bij mensen die topsport doen. en dat ga je niet enkel met voeding redden.
maar, het ene paard zal er eerder wat nodig hebben dan het andere en wellicht sommigen helemaal niet.
evengoed moet je goed managen en minstens elk half jaar laten bekijken door een arts.

En dit bericht op zichzelf spreekt de topic titel al tegen. :)
Ja, bij mensen geldt dat ook maar die kiezen er zelf voor. Een paard kiest niet. Het feit dat die toch zo over zijn grenzen geduwd wordt voor een plastic beker en tijdelijke roem is op zijn minst triest te noemen. Terwijl er perfect van een samenwerking genoten kan worden zonder ze over hun grenzen te duwen.

en ja ik ken je volgende argumenten maar eigenlijk geef je gewoon argumenten aan elke groepering die de paardensport wil verbieden op deze manier. :)

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 11:20

Ayasha schreef:
Popstra schreef:
trainen voor topsport is wat anders dan leuk thuis wat trainen.
dan gaat een gezond paard ook slijtage ondervinden. dit gebeurd ook bij mensen die topsport doen. en dat ga je niet enkel met voeding redden.
maar, het ene paard zal er eerder wat nodig hebben dan het andere en wellicht sommigen helemaal niet.
evengoed moet je goed managen en minstens elk half jaar laten bekijken door een arts.

En dit bericht op zichzelf spreekt de topic titel al tegen. :)
Ja, bij mensen geldt dat ook maar die kiezen er zelf voor. Een paard kiest niet. Het feit dat die toch zo over zijn grenzen geduwd wordt voor een plastic beker en tijdelijke roem is op zijn minst triest te noemen. Terwijl er perfect van een samenwerking genoten kan worden zonder ze over hun grenzen te duwen.

en ja ik ken je volgende argumenten maar eigenlijk geef je gewoon argumenten aan elke groepering die de paardensport wil verbieden op deze manier. :)

Wat een dom geblaat, stop er maar mee, want je maakt jezelf belachelijk. Denk je nou echt dat een paard niet voor een prikje zou kiezen die het hem gemakkelijker maakt? Trouwen, ook paarden die niet over hun grenzen geduwd worden kunnen allerlei klachten krijgen. Sommige aandoeningen ontstaan ook om andere redenen en kunnen zelfs bij paarden voorkomen waar nooit op gereden wordt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 11:23

Veronica2 schreef:
Wat een dom geblaat, stop er maar mee, want je maakt jezelf belachelijk. Denk je nou echt dat een paard niet voor een prikje zou kiezen die het hem gemakkelijker maakt? Trouwen, ook paarden die niet over hun grenzen geduwd worden kunnen allerlei klachten krijgen. Sommige aandoeningen ontstaan ook om andere redenen en kunnen zelfs bij paarden voorkomen waar nooit op gereden wordt.

Moet ik jou nou echt serieus nemen?
En dit is een vraag over je algemene aanwezigheid op bokt, niet alleen in dit topic.

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 12:29

Je trekt wel erg voorbarige conclusies over mij Ayasha! Jammer dat je mij zo in een hoek zet.
En wie zegt ik mijn paarden over vraag?

Ik heb L4 "open" paarden. Ik zelf rijd L3&4 "NP"
Zegt je wss niks maar L4 is het hoogste niveau in onze discipline en "Open" starten de trainers op paarden die dat level aan kunnen. Ik als "Non proffesional" ( want ik verdien er niks mee) vraag lang niet zo veel van mijn paarden als zij doen en lopen dus fijne en blije rondjes omdat zij zeer zeker niet over vraagd worden in training maar ook niet overshowd.
Wat niet wil zeggen goed management maar achterwege gelaten moeten worden. Ik wil dat mijn paarden blij blijven en geen ongemakjes voelen in het presteren.
Zij worden ook op latere leeftijd nog goed gekeurd voor verkoop. Dan doe je toch iets goed lijkt mij!?


Maar ach, waarom zal ik mij nog verantwoorden naar mensen die het toch nooit eens zijn. Hoe je het doet, in hun ogen doe je het wss nooit goed.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 12:34

Ayasha schreef:
Popstra schreef:
trainen voor topsport is wat anders dan leuk thuis wat trainen.
dan gaat een gezond paard ook slijtage ondervinden. dit gebeurd ook bij mensen die topsport doen. en dat ga je niet enkel met voeding redden.
maar, het ene paard zal er eerder wat nodig hebben dan het andere en wellicht sommigen helemaal niet.
evengoed moet je goed managen en minstens elk half jaar laten bekijken door een arts.

En dit bericht op zichzelf spreekt de topic titel al tegen. :)
Ja, bij mensen geldt dat ook maar die kiezen er zelf voor. Een paard kiest niet. Het feit dat die toch zo over zijn grenzen geduwd wordt voor een plastic beker en tijdelijke roem is op zijn minst triest te noemen. Terwijl er perfect van een samenwerking genoten kan worden zonder ze over hun grenzen te duwen.

en ja ik ken je volgende argumenten maar eigenlijk geef je gewoon argumenten aan elke groepering die de paardensport wil verbieden op deze manier. :)

Veel van die topsportpaarden worden met gemak 30 en lopen makkelijk tot 16/17 jaar hoog in de sport.
Dus het hele kapotte zal wel meevallen.
Slijtage hoort bij het leven hé en is niet direct kommer en kwel. Lichte slijtage is ook slijtage en dat krijg je bij wijze van al van op een leuk niveautje voetballen en sommigen al van 5 km hardlopen 3 keer per week.

De voetbalcarriere is op een gegeven moment wel over, maar die mensen strompelen daarna niet door de rest van hun leven vol pijn en ellende. Sterker nog: slijtage hoef je niet direct pijn of bewegingsbeperking van te hebben.

Het is zoooo veel genuanceerder als dat je op zo'n forum als bokt voorbij ziet komen. Hier gaan discussies altijd alleen over uitersten.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: De paarden in de topsport hebben het gewoon goed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 12:39

Nuance is sowieso niet iets van het internet geloof ik :D

Overigens lijkt het management me bij topsport paarden prima. Paarden zetten geen spectaculaire prestaties neer als ze niet in topconditie zijn denk ik.

Dat zegt overigens niets over wel of niet gelukkig zijn, maar ook dat is erg afhankelijk van het individuele paard :)

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 12:41

De topsportpaarden die 30 worden zijn er, maar die met 10 via de achterdeur verdwijnen, geestelijk of lichamelijk kapot horen we niets meer van....

Maar goed dat kan bij een particulier ook.
Denk dat scheef wat rond hobbelen uiteindelijk net zoveel slechte belasting geeft dan recht zwaardere belasting.

En dan sluit ik me van daaruit bij deze post van Avalance met kanttekening dat elk paard het fijner vind om sociaal te kunnen doen met andere.

Avalanche schreef:
Nuance is sowieso niet iets van het internet geloof ik :D

Overigens lijkt het management me bij topsport paarden prima. Paarden zetten geen spectaculaire prestaties neer als ze niet in topconditie zijn denk ik.

Dat zegt overigens niets over wel of niet gelukkig zijn, maar ook dat is erg afhankelijk van het individuele paard :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 12:50

Popstra schreef:
Je trekt wel erg voorbarige conclusies over mij Ayasha! Jammer dat je mij zo in een hoek zet.
En wie zegt ik mijn paarden over vraag?

Ik heb L4 "open" paarden. Ik zelf rijd L3&4 "NP"
Zegt je wss niks maar L4 is het hoogste niveau in onze discipline en "Open" starten de trainers op paarden die dat level aan kunnen. Ik als "Non proffesional" ( want ik verdien er niks mee) vraag lang niet zo veel van mijn paarden als zij doen en lopen dus fijne en blije rondjes omdat zij zeer zeker niet over vraagd worden in training maar ook niet overshowd.
Wat niet wil zeggen goed management maar achterwege gelaten moeten worden. Ik wil dat mijn paarden blij blijven en geen ongemakjes voelen in het presteren.
Zij worden ook op latere leeftijd nog goed gekeurd voor verkoop. Dan doe je toch iets goed lijkt mij!?


Maar ach, waarom zal ik mij nog verantwoorden naar mensen die het toch nooit eens zijn. Hoe je het doet, in hun ogen doe je het wss nooit goed.

Ik baseer me niet enkel op dit topic Popstra. Wij hebben deze discussie al zo vaak met elkaar gevoerd... :) Op een gegeven moment kan je wel conclusies beginnen trekken lijkt me.
Een daarvan is dat wij het hierover inderdaad nooit eens gaan worden. En dat mag. Het zou saai zijn als iedereen het altijd maar met je eens is.

Ik denk als je goed kan praten dat een paard ingespoten moet worden om het werk aan te kunnen (ongeacht of je dat nu zelf doet of niet.) dat je dan simpelweg argumenten aan het geven bent aan de mensen die dat werk willen af schaffen. Ik bedoelde er niets meer en niets minder mee dan dat.

Ik ken inderdaad jouw sport niet. Ik ben blij om te lezen dat je rekening houdt met je dieren maar dat veranderd niets aan het argument dat je maakt en daar ging het mij om.

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 12:55

Ik heb in mijn leven heel veel dravers mee gemaakt. Een paar van mezelf, een flink aantal van de eerste trainer waar ik kwam en daarna de dravers die bij mijn man in training stonden. Ik vind drafsport topsport voor paarden. Er was er nooit eentje bij die hyaluron of andere injecties nodig had om mee te kunnen draaien. Een goed opgebouwde training kun je niet vervangen door een prikje.

En uiteraard gingen ze allemaal naar buiten, elke dag, zomer en winter en niet op een postzegeltje.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 12:57

DuoPenotti schreef:
De topsportpaarden die 30 worden zijn er, maar die met 10 via de achterdeur verdwijnen, geestelijk of lichamelijk kapot horen we niets meer van....

Maar goed dat kan bij een particulier ook.
Denk dat scheef wat rond hobbelen uiteindelijk net zoveel slechte belasting geeft dan recht zwaardere belasting.

En dan sluit ik me van daaruit bij deze post van Avalance met kanttekening dat elk paard het fijner vind om sociaal te kunnen doen met andere.

Avalanche schreef:
Nuance is sowieso niet iets van het internet geloof ik :D

Overigens lijkt het management me bij topsport paarden prima. Paarden zetten geen spectaculaire prestaties neer als ze niet in topconditie zijn denk ik.

Dat zegt overigens niets over wel of niet gelukkig zijn, maar ook dat is erg afhankelijk van het individuele paard :)

Ook dit is weer zoiets wat veeel genuanceerder ligt.
Het is niet zo dat je op topstallen OF topsportpaard wordt OF via de achterdeur verdwijnt.
Paarden die niet goed genoeg zijn gaan over het algemeen gewoon via de voordeur naar nieuwe eigenaren. En als ik hier op bokt lees dat 25.000 veeel geld is voor een paard. Dan heb je nog lang geen paard dat misschien niet niet goed genoeg is voor de echt top, maar wel erg leuk kan sporten.. :D

Juist op topstallen zul je niet veel paarden hebben die door die achterdeur hoeven. Over het algemeen fijne ruiters die van inrijden hun werk gemaakt hebben en dan is het helemaal niet zo spannend en ingewikkeld als je soms zou denken als je mensen ziet aanrommelen.
Veel begeleiding, kennis en inzicht.
En ja, ook al snel het inzicht of een paard wel of niet de topper in de dop is. Maar dat betekent geen achterdeurtjes werk. ( En als het paard eenmaal onder het zadel gaat is hij van tevoren al helemaal op de foto geweest. )

Waar dat misschien wel een probleem is, is bij de draf/rensport in bijvoorbeeld Australië. Daar heb ik wel dingen gezien dat ik dacht; dit wekt problemen in de hand. Maar daar heb ik dan weer niet lang genoeg gezeten om daar echt uitspraken over te doen.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: De paarden in de topsport hebben het gewoon goed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 12:59

Mooie post Sunnda.

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 13:00

Nou.... die nuance ligt wel anders dan jij nu beschrijft ja.....
En dat ging idd niet om paarden van maar 25.000

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 13:01

Popstra schreef:
Jammer dat er weer azijn zeikerds zijn hier! Vraagje; lopen jullie mee in de topsport? Zien jullie met eigen ogen hoe deze ruiter zijn paarden leven? Hoe hun mentale en fysieke toestand is?


Dat er azijnpi ssers zijn, zeker en vast. maar stellen dat topsport gelijkstaat aan goed management en dierenwelzijn, sorry prik die luchtbel maar ff door.

Management (veelal van ene behandeling in andere om toch maar 'fit to compete' te blijven vs dierenwelzijn?!!!)
Veelal vaak opgestald, vaak nog steeds in stallen zonder contact met zelf buurman en waar properheid en netheid ook niet echt bovenaan staan of regels ook aan hun laars gelapt worden (rhino uitbraken zijn daar geen abnormaal gevolg van om maar een actueel voorbeeld te geven).
Weidegang, ja met heel mooi weer en dan ook niet lang. Meestal stapmolen of andere kunstmatige bewegingsvormen als trilplaat, tredmolen of zoals een hondje aan een touwtje uitgewandeld (15 min)

En ja de ruiters zelf, vaak terend op enkele successen, maar prof is ook maar heel relatief. Genoeg gewerkt op professionele stallen of naïef paarden in training gezet gehad bij 'so called' prof ruiters.

Ik blijf fan van onze sport en het werken met paarden, maar net als een echt bedrijf zou er veel meer toezicht mogen komen. Zowel op de stallen, als die wannabee prof ruiters (veelal zwartwerk) en dat gehele zelfregulerende willen zijn.

En trainen van topsport paarden is in essentie echt niet anders dan bwv spreken een b-ruiter dat doet. Consequent, opbouwend en denkend aan het paard, dat is de sleutel tot succes. Blessures kunnen zeker altijd voorkomen, maar sorry als er bij bepaalde ruiters steeds peesblessures (of anderen) optreden dan moeten ze zich mss toch eens achter de oren gaan krabben.
Het valt me de laatste jaren ook op dat die topsportpaarden, vlak voor een groot kampioenschap, plots niet kunnen meedoen, want zogezegd aangetikt op de weide/stal of wel een ander bizar verhaal... Hoe narcistisch of gelovend in eigen leugens kunnen mensen ook zijn om zo'n boodschap uit te dragen, zeker als er dan mensen op dezelfde stal goed weten dat die beesten nooit los op de wei staan en zeker niet vlak voor een groot kampioenschap (remember, beest heeft weer handvol geld gekost aan behandelingen en therapieën om naar die momenten te kunnen pieken, helaas dat mag niet gezegd, dus maken ze er een beter verkoopbaar verhaal van voor het grotere publiek)

Dus nee, zeker niet alle paarden in de topsport hebben het gewoon goed, ik durf zelf stellen dat het merendeel het gewoon middelmatig stelt in verhouding tot het amateur paardje (als we dan spreken over welzijn, verzorging, oprechte zorgen etc).

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 13:04

Hamvraag is natuurlijk: wanneer heeft een paard het gewoon goed?
Dat is per paard al erg verschillend als is er natuurlijk wel een basis die voor de meeste paarden aardig gelijk is.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 13:05

bulck schreef:
Popstra schreef:
Jammer dat er weer azijn zeikerds zijn hier! Vraagje; lopen jullie mee in de topsport? Zien jullie met eigen ogen hoe deze ruiter zijn paarden leven? Hoe hun mentale en fysieke toestand is?


Dat er azijnpi ssers zijn, zeker en vast. maar stellen dat topsport gelijkstaat aan goed management en dierenwelzijn, sorry prik die luchtbel maar ff door.

Het is ook andersom, zonder goed management en aandacht voor welzijn kun je geen topsport bedrijven. Heel veel simpeler wordt het niet.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 13:13

Veronica2 schreef:
Het is ook andersom, zonder goed management en aandacht voor welzijn kun je geen topsport bedrijven. Heel veel simpeler wordt het niet.


Is dat wel helemaal waar? Het is een stokpaardje wat bijvoorbeeld ook in de melkveehouderij wordt gebruikt.
Als het management niet optimaal is presteren ze niet.

Er zijn paarden die nog erg lang doen wat ze gevraagd wordt ondanks ongemak.
Ook als ze wekenlang op reis zijn, in concoursboxen verblijven, nauwelijks sociaal contact en vrije beweging hebben en soms zelfs op dubieuze wijze getraind worden.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 13:16

prompter schreef:
Ik heb in mijn leven heel veel dravers mee gemaakt. Een paar van mezelf, een flink aantal van de eerste trainer waar ik kwam en daarna de dravers die bij mijn man in training stonden. Ik vind drafsport topsport voor paarden. Er was er nooit eentje bij die hyaluron of andere injecties nodig had om mee te kunnen draaien. Een goed opgebouwde training kun je niet vervangen door een prikje.

En uiteraard gingen ze allemaal naar buiten, elke dag, zomer en winter en niet op een postzegeltje.



Maar koersten die ook nog op 16 jarige leeftijd? meeste dravers koersen toch voornamelijk als ze jonger zijn? (correct me if i am wrong)

Voor mij is het heel simpel, of je nu een amateur bent of een prof..zolang je in staat bent een paard beter te maken en goed en gezond te houden qua management en belasting ben je goed bezig.

Qua inspuitingen hangt het enorm af van waarvoor het is, met welke reden het gegeven wordt en hoe de problemen ontstaan zijn. Overigens denk ik dat een prof juist minder snel doorrijdt met een "kapot" paard omdat zij gewoon de luxe hebben om uit meerdere goede paarden te kunnen kiezen.

En overal gaan paarden via de achterdeur weg, bij prof en particulier als ze lastig zijn of niet (meer) gezond genoeg zijn, of kapot gereden zijn. Daar doen amateurs net zo hard aan mee.

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 13:17

Elisa2 schreef:
En overal gaan paarden via de achterdeur weg, bij prof en particulier als ze lastig zijn of niet (meer) gezond genoeg zijn, of kapot gereden zijn. Daar doen amateurs net zo hard aan mee.

Ben de laatste die dat zal ontkennen, maar dan benoemen top paarden worden 30...ja veel ook niet.
Daarom mijn reactie
met die nuancering er al in
DuoPenotti schreef:
De topsportpaarden die 30 worden zijn er, maar die met 10 via de achterdeur verdwijnen, geestelijk of lichamelijk kapot horen we niets meer van....

Maar goed dat kan bij een particulier ook.
Denk dat scheef wat rond hobbelen uiteindelijk net zoveel slechte belasting geeft dan recht zwaardere belasting.


En dan sluit ik me van daaruit bij deze post van Avalance met kanttekening dat elk paard het fijner vind om sociaal te kunnen doen met andere.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 13:18

Veronica2 schreef:
bulck schreef:

Dat er azijnpi ssers zijn, zeker en vast. maar stellen dat topsport gelijkstaat aan goed management en dierenwelzijn, sorry prik die luchtbel maar ff door.
Het is ook andersom, zonder goed management en aandacht voor welzijn kun je geen topsport bedrijven. Heel veel simpeler wordt het niet.


Daar kan je je heel hard in vergissen. Er zijn echt hele brave/sterke paarden :Y)
Heb je het welzijn van paarden dan al eens bekeken op grote wedstrijden? Vaak enkel de mogelijkheid (als dat er al is)om ze aan de hand te laten grazen(of toch iets wat op gras voor paarden zou moeten lijken) of wat te longeren, daarnaast veelal in stalletjes (beter hokjes, want zeker die prefab zijn 2.5*3 als het al zo groot is) zonder contact met soortgenoten of in de winter nat en vochtig of in de zomer snikheet, vol van de beesten. En dan heb ik het nog niet over hoe de paarden er vaak bijstaan (kijk naar de voeten en beslag, de bovenlijnen, de mondhoeken, etc)
Laatst bijgewerkt door bulck op 31-05-23 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 13:19

DuoPenotti schreef:
Nou.... die nuance ligt wel anders dan jij nu beschrijft ja.....
En dat ging idd niet om paarden van maar 25.000

Toch wel benieuwd welke stal we dan over spreken.
Is namelijk naast de etische vraag ook nog eens flinke kapitaalvernietiging om paarden van een ton via de achterdeur te verkopen.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 13:20

Welke grote wedstrijden hebben we het dan over? Want bij de meesten mag je niet zomaar de stallen in.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 13:23

Elisa2 schreef:
Welke grote wedstrijden hebben we het dan over? Want bij de meesten mag je niet zomaar de stallen in.
µ

NK's, BK's, CDI's, ..... Als je zelf trainer/groom bent of eigenaar/vriend van geraak je heus wel achter de schermen hoor :Y) 8-)

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 13:23

Elisa2 schreef:
prompter schreef:
Ik heb in mijn leven heel veel dravers mee gemaakt. Een paar van mezelf, een flink aantal van de eerste trainer waar ik kwam en daarna de dravers die bij mijn man in training stonden. Ik vind drafsport topsport voor paarden. Er was er nooit eentje bij die hyaluron of andere injecties nodig had om mee te kunnen draaien. Een goed opgebouwde training kun je niet vervangen door een prikje.

En uiteraard gingen ze allemaal naar buiten, elke dag, zomer en winter en niet op een postzegeltje.



Maar koersten die ook nog op 16 jarige leeftijd? meeste dravers koersen toch voornamelijk als ze jonger zijn? (correct me if i am wrong)

Voor mij is het heel simpel, of je nu een amateur bent of een prof..zolang je in staat bent een paard beter te maken en goed en gezond te houden qua management en belasting ben je goed bezig.

Qua inspuitingen hangt het enorm af van waarvoor het is, met welke reden het gegeven wordt en hoe de problemen ontstaan zijn. Overigens denk ik dat een prof juist minder snel doorrijdt met een "kapot" paard omdat zij gewoon de luxe hebben om uit meerdere goede paarden te kunnen kiezen.

En overal gaan paarden via de achterdeur weg, bij prof en particulier als ze lastig zijn of niet (meer) gezond genoeg zijn, of kapot gereden zijn. Daar doen amateurs net zo hard aan mee.

'
Omdat twee paarden toch te veel is doe ik weg: mijn 18 jarige dressuurpaard met een recente flinke peesblessure. Wel heel lief en gezellig als weidemaatje of coachingspaard'
Dat maakt mij altijd zoo moedeloos.
Andere paard is natuurlijk 4 jaar oud en net aangekocht. :Y)

Voordeel bij veel profs is dat ze nog wel een clubje bejaarden hebben staan waar er altijd nog eentje bij kan.

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 13:25

ja dat is ook kapitaal vernietiging.... ook die paarden de peesblessure in te jakkeren, enz enz....
Maar dat word echt wel ingecalculeerd.

Ik heb er 1 gereden, als 4 jarige werd er 125 geboden. Dit werd niet gedaan was te weinig.
Als 5 jarige is hij verkocht. Prijs laat ik in het midden. Jaar later lag hij in een oxer en is nooit meer hersteld.
Ja ongeluk zeg je dan...nee totaal management probleem.... Ik ben huilend van de stal thuis gekomen waar hij naar verkocht is en heb er nooit meer een pas binnen gezet.

Helaas hoorde ik pas veel te laat dat hij toen via de achterdeur is verkocht, had hem graag gehad... gewoon op de wei...

En dat is 1 voorbeeld, ken er vele meer.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 13:26

bulck schreef:
Veronica2 schreef:
Het is ook andersom, zonder goed management en aandacht voor welzijn kun je geen topsport bedrijven. Heel veel simpeler wordt het niet.


Daar kan je je heel hard in vergissen. Er zijn echt hele brave/sterke paarden :Y)
Heb je het welzijn van paarden dan al eens bekeken op grote wedstrijden? Vaak enkel de mogelijkheid (als dat er al is)om ze aan de hand te laten grazen(of toch iets wat op gras voor paarden zou moeten lijken) of wat te longeren, daarnaast veelal in stalletjes (beter hokjes, want zeker die prefab zijn 2.5*3 als het al zo groot is) zonder contact met soortgenoten of in de winter nat en vochtig of in de zomer snikheet, vol van de beesten. En dan heb ik het nog niet over hoe de paarden er vaak bijstaan (kijk naar de voeten en beslag, de bovenlijnen, de mondhoeken, etc)

Toch gek hoe verschillend men toch kennelijk naar dezelfde zaken kijkt.
Ik herken hier niets van terug (ok behalve dat ze niet op de wei gaan op grote concoursen en dat ze zeker weten groter zijn dan 2.5×3.)