Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
irmaz
Berichten: 4667
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 13:16

goldenarrow schreef:
Hengstveulen-klasse:
[ Video ]

Dit is perfect om de veulens zo mee te laten lopen aan een langer touw. Mooi om te zien hoe het veulen blijft reageren op de bewegingen van degene die hem vast heeft, dit heeft hij duidelijk thuis geleerd.

Dit zouden ze wat mij betreft zo kunnen overnemen bij het KWPN, ik vind het afschuwelijk om te zien hoe sommige veulens volledig de weg kwijt raken en keihard de omheining invliegen. Ik ben slechts 1x bij zo'n veulenkeuring wezen kijken en was na een half uurtje misselijk van het hele gebeuren :r


Ayasha
Blogger
Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 13:19

goldenarrow schreef:
Ze mogen van mij best een mening hebben, maar ze mogen die mening niet op elke manier uitten :+ Leuke anekdote van 1 van onze merries. Zeer eenkennig dier en een echt blijf-van-mijn-lijf-paard. Toen die zadelmak gemaakt werd boeide het haar ook heel duidelijk niet of de inrijder er nu op bleef zitten of niet. Vervolgens stapte na 2 keer de vaste verzorgster op (manege-ervaring) en de hele houding van de merrie veranderde. Verloor de verzorgster haar evenwicht, dan zette de merrie een stap bij om haar in het zadel te houden. Dat is ook een vorm van een mening hebben. Toen ze mij probeerde te bijten toen ik haar aan wilde singelen kon ze een stomp voor haar harses krijgen. Dat is een verkeerde manier om je mening te uitten :+ (En nee, dat lag niet aan een slecht passend zadel oid, want als verzorgster de merrie aansingelde stond ze gewoon rustig te wachten).

Ik heb trouwens nog even gezocht voor de geïnteresseerden hoe het er voor de jonge paarden uit ziet qua shows:

Hengstveulen-klasse:
[ Video ]

Jaarling hengst (zeer goed voorbeeld, deze is ook Europees kampioen geworden dit jaar, met bijna volledige aantal punten op beweging):
[ Video ]

En volwassen hengst (wereldkampioen):
[ Video ]

En een eikel van een volwassen hengst :+ Deze heb ik op de trainingsstal gezien en werd ook alleen gepakt door de grote baas. Deze mochten we ook niet aaien, want die bijt je hand eraf... Je ziet ook dat hij steeds aangallopeert, hij heeft ook relatief lage punten gekregen voor beweging, omdat er weinig te beoordelen viel. Hier werd hij reserve-wereldkampioen.
[ Video ]

Wat je heel mooi ziet is dat bij de veulens alles nog veel speelser is, ze worden vanaf de eigen nieuwsgierigheid gemotiveerd om het nekje wat te strekken, maar als ze even afgeleid zijn is dat niet zo erg. Bij de jaarling staat de handler veel dichterbij om hem wat meer ondersteuning te geven in het opstellen. En de hengsten zijn oud en wijs genoeg om te weten wat er van ze verwacht wordt en er wordt ook van ze verwacht dat ze daar presteren, luisteren en opletten.

De muziek is helaas vervangen, maar (muv de veulenklasse) is de sfeer een beetje vergelijkbaar met de 'Een tuiger is ruiger'-sfeer :P


Babootje schreef:
Ik weet het niet hoor. Ik heb niet de ervaring met AV Hengsten, meer dan dat er enkele bij mij op stal stonden van een endurance amazone. Een oudere en een 3 jarige. Waren stuk voor stuk hele brave dieren aan de hand en ohz met een gelijkmatig karakter. Niet, dat ze nu een hele bijzondere opleiding kregen. Maar de een zal de ander niet zijn, geef ik toe. Ik heb ze dan gewoon nog niet gezien.
Die hengsten waren in ieder geval heel wat anders dan de KWPN hengsten die er ook op stal stonden en je echt niet achter een touwtje in de paddock kon zetten, zoals bij de AV Hengsten wel kon, maar alleen in een hengstenpaddock met stroom erop :D.
Een KWPN hengst is natuurlijk ook nog eens veel massa.

Endurance-paarden worden heel anders gefokt dan showpaarden. Dat moet ook wel, want je wilt juist niet dat die zich opfokken. Je wilt daarbij een lage hartslag en een paard wat snel herstelt. De maximale hartslag die ze mogen hebben is 60, dus je wilt een paard die van nature al laag zit, zodat je wat meer speling hebt op het moment dat je 160km moet rijden.

Mooi om te zien hier vind ik hoe mooi ze "hun hoofd krijgen."
Ik vind het niet gek dat die wpn'ers druk worden van hoe er aan dat hoofd geleurd wordt. Dáár mist imo al een stuk op voeding. En je zet jezelf vast want als je al met maximale "druk" bezig bent kan je onmogelijk een correctie geven. Zelfs de eikel krijgt gewoon zijn ruimte en kan dus ook gecorrigeerd worden. IMO zie ik hier in het algemeen veel meer "horsemanship" dan bij de gemiddelde WPN keuring.

Ook in de opfok toen we de veulens gingen brengen zagen we het, die veulens kort en strak vast houden.. Nee, geef ze dat hoofd en corrigeer kort en kordaat wanneer nodig. Zodat ze ook het onderscheid voelen tussen "goed" en "niet goed".

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Earth
Berichten: 7735
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 13:26

irmaz schreef:
goldenarrow schreef:
Hengstveulen-klasse:
[ Video ]

Dit is perfect om de veulens zo mee te laten lopen aan een langer touw. Mooi om te zien hoe het veulen blijft reageren op de bewegingen van degene die hem vast heeft, dit heeft hij duidelijk thuis geleerd.

Dit zouden ze wat mij betreft zo kunnen overnemen bij het KWPN, ik vind het afschuwelijk om te zien hoe sommige veulens volledig de weg kwijt raken en keihard de omheining invliegen. Ik ben slechts 1x bij zo'n veulenkeuring wezen kijken en was na een half uurtje misselijk van het hele gebeuren :r


Ik vind dit ook leuk om te zien, veulen is aardig overrompeld, maar hij let netjes op de voorbrenger :j

Earth het reisbureau.

Elisa2
Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 14:28

goldenarrow schreef:
Maar neem je ook de tijd om ze te leren hoe ze moeten blijven nadenken? Ik bedoel, ik heb net een half jaar in de ziektewet gezeten door een arabier die stopte met nadenken en ik heb nog een andere gehad die toen we haar net hadden zich gerust achterover liet klappen op het beton als er een grasspriet verkeerd stond. Daar heb ik heel veel tijd in gestoken om ze te leren om te gaan met stress en spanningen. Het zijn nu nog steeds wel paarden die vrij heftig kunnen reageren, maar die direct daarna hun hoofd naar beneden brengen en beginnen af te kauwen om zo de stress los te laten. Mits je ze daar dan wel de ruimte voor geeft, ga je er zelf als een stresskip naast staan schreeuwen dan versterk je natuurlijk het gedrag, maar hou je zelf die rust, dan kalmeren ze zichzelf. Maar dat is een kwestie van tijd, geduld en consequent opvoeden, deze twee zijn niet van nature zo. En dat zijn nog merries :+


Ja zeker! moest ook wel..anders werd het alleen maar linker. Maar dan nog werden sommige echt geen amateur paarden. (andere weer wel, zit veel verschil ook in karakter)

Maar waar ik op doelde was dit stukje in combinatie met jonge hengsten en hormonen idd en ja..ook huisvesting speel(de) daar in een negatieve rol denk ik. Deze hengsten kwamen iig niet los, alleen stapmolen- longeerbak en dan idd veel krachtvoer er in.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 14:35

manubres schreef:
Manubres: wat jij zegt hoor ik vaker

Laat een paard eerst zijn balans vinden, dan het achterbeen activeren en dan gaan ze vanzelf in de houding lopen die nodig is bij de africhting.

maar de uitvoering is dat paard de baan wordt rondgejaagd met veel te lange teugels, zo scheef als iets, en mensen verwachten dan dat paard op die manier recht wordt of zo. En ik snap werkelijk niet hoe je een paard wilt recht richten zonder eraan te komen.

Ik denk dat jij wat anders bedoelt, want over het algemeen vind ik dat je heel zinnige dingen roept :j

Ik ben van mening dat je eerst een paard met werk aan de hand recht moet richten voordat je erop stapt. Daarnaast vind ik dat de jonge paarden teveel voorwaarts worden gereden. Hierdoor gaan ze op de voorhand en raken ze juist uit balans. Dáárom moet je ze wel van voor vasthouden anders "vallen ze om". En misschien worden ze juist voorwaarts gereden omdat ze geen balans hebben, maar zo krijgen ze dat ook niet....

Een goed in balans gebouwd paard, die aan de hand rechtgericht is als je erop gaat moet zichzelf in balans kunnen houden zonder de teugels strak te houden. Je mag wel verbinding hebben, maar de neus moet altijd op/voor de loodlijn zijn en je moet het paard op eigen benen laten lopen. Juist met een laag tempo leert een paard op eigen benen lopen, balans te houden en kan zijn gewicht al meer over 4 benen verdelen. Ik denk dat het joggen met paarden veel meer gedaan zou moeten worden.

Tegenwoordig lopen vrijwel alle paarden op de voorhand tot zelfs in de GP. En dat komt denk ik omdat de fokkerij te weinig paarden fokt die in balans gebouwd zijn en het huidige beleren ook een paard dwingt om op de voorhand te gaan....


Ben ik het gedeeltelijk wel en gedeeltelijk niet mee eens.

Ja er wordt teveel voorwaarts en op druk gereden en werken aan de hand/ longe/ lange lijnen voor het zadelmak maken is een groot pluspunt.

Het is een illusie om te denken dat je een paard volledig rechtgericht krijgt aan de hand (rechtgericht he, niet rechtgesteld) en zodra er een ruiter op komt die de balans verstoord zal een jong dier opnieuw zijn evenwicht moeten vinden. De neus achter de loodlijn hoeft ook geen probleem te zijn, mits deze er niet achter getrokken wordt en het neusje er zo ver mogelijk uit blijft. Een jong paard moet juist voorwaarts/ neerwaarts over de rug op zijn eigen vier benen leren lopen. Een laag tempo is ook de oplossing niet, het toverwoord is: tempocontrole en balans. Achter actief maken dmv schakelen (actief is wat anders dan naar voren jagen) en zorgen dat het paard niet op de voorhand valt maar zichzelf blijft dragen voor een horizontaal evenwicht en gewicht gelijkmatig verdeeld over voor en achterhand.
Als beide achterbenen niet even actief zijn krijg je het paard nooit rechtgericht, rechtrichten komt van achteruit in tegenstelling tot er vaak gedacht wordt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 14:40

goldenarrow schreef:
Ze mogen van mij best een mening hebben, maar ze mogen die mening niet op elke manier uitten :+ Leuke anekdote van 1 van onze merries. Zeer eenkennig dier en een echt blijf-van-mijn-lijf-paard. Toen die zadelmak gemaakt werd boeide het haar ook heel duidelijk niet of de inrijder er nu op bleef zitten of niet. Vervolgens stapte na 2 keer de vaste verzorgster op (manege-ervaring) en de hele houding van de merrie veranderde. Verloor de verzorgster haar evenwicht, dan zette de merrie een stap bij om haar in het zadel te houden. Dat is ook een vorm van een mening hebben. Toen ze mij probeerde te bijten toen ik haar aan wilde singelen kon ze een stomp voor haar harses krijgen. Dat is een verkeerde manier om je mening te uitten :+ (En nee, dat lag niet aan een slecht passend zadel oid, want als verzorgster de merrie aansingelde stond ze gewoon rustig te wachten).

Ik heb trouwens nog even gezocht voor de geïnteresseerden hoe het er voor de jonge paarden uit ziet qua shows:

Hengstveulen-klasse:
[ Video ]

Jaarling hengst (zeer goed voorbeeld, deze is ook Europees kampioen geworden dit jaar, met bijna volledige aantal punten op beweging):
[ Video ]

En volwassen hengst (wereldkampioen):
[ Video ]

En een eikel van een volwassen hengst :+ Deze heb ik op de trainingsstal gezien en werd ook alleen gepakt door de grote baas. Deze mochten we ook niet aaien, want die bijt je hand eraf... Je ziet ook dat hij steeds aangallopeert, hij heeft ook relatief lage punten gekregen voor beweging, omdat er weinig te beoordelen viel. Hier werd hij reserve-wereldkampioen.
[ Video ]

Wat je heel mooi ziet is dat bij de veulens alles nog veel speelser is, ze worden vanaf de eigen nieuwsgierigheid gemotiveerd om het nekje wat te strekken, maar als ze even afgeleid zijn is dat niet zo erg. Bij de jaarling staat de handler veel dichterbij om hem wat meer ondersteuning te geven in het opstellen. En de hengsten zijn oud en wijs genoeg om te weten wat er van ze verwacht wordt en er wordt ook van ze verwacht dat ze daar presteren, luisteren en opletten.

De muziek is helaas vervangen, maar (muv de veulenklasse) is de sfeer een beetje vergelijkbaar met de 'Een tuiger is ruiger'-sfeer :P


Babootje schreef:
Ik weet het niet hoor. Ik heb niet de ervaring met AV Hengsten, meer dan dat er enkele bij mij op stal stonden van een endurance amazone. Een oudere en een 3 jarige. Waren stuk voor stuk hele brave dieren aan de hand en ohz met een gelijkmatig karakter. Niet, dat ze nu een hele bijzondere opleiding kregen. Maar de een zal de ander niet zijn, geef ik toe. Ik heb ze dan gewoon nog niet gezien.
Die hengsten waren in ieder geval heel wat anders dan de KWPN hengsten die er ook op stal stonden en je echt niet achter een touwtje in de paddock kon zetten, zoals bij de AV Hengsten wel kon, maar alleen in een hengstenpaddock met stroom erop :D.
Een KWPN hengst is natuurlijk ook nog eens veel massa.

Endurance-paarden worden heel anders gefokt dan showpaarden. Dat moet ook wel, want je wilt juist niet dat die zich opfokken. Je wilt daarbij een lage hartslag en een paard wat snel herstelt. De maximale hartslag die ze mogen hebben is 60, dus je wilt een paard die van nature al laag zit, zodat je wat meer speling hebt op het moment dat je 160km moet rijden.


Voor mij valt het op dat ze dus al meegaan als veulen, jaarling, twenter, driejarige..ik denk dat ze zo wel sneller meer leren dan de kwpn hengsten die gewoon zo uit de opfok komen en dan in 2/3 maanden klaar gemaakt worden voor de hengstenkeuring.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Babootje
Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 16:45

De KWPN paarden gaan als veulens natuurlijk wel naar keuringen (kring, regio en centrale keuring).
Dan zien ze ook al een hoop. Daarna wel pas weer met 3 jaar voor stamboekopname en hengsten of merriekeuringen. Tussen die tijd worden ze met rust gelaten om te groeien. Zo verkeerd vind ik dat niet hoor. laat ze hun energie maar gebruiken om te groeien denk ik dan.

Elisa2
Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 16:48

Ja je kunt je natuurlijk afvragen hoe goed het is (qua belasting) om zulke extreem jonge paarden op een circel te laten lopen. (jaarlingen, twenters) Je ziet dat ook bij de lusitano's.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 16:52

Hoezo is die witte hengst een eikel? Of zit ik het verkeerde filmpje te kijken?

goldenarrow
Berichten: 8650
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 18:14

Dat is wat de trainingsstal (de man op het filmpje) tegen ons zei toen wij daar voor hengsten gingen kijken :) In de stalgang met alle hengsten was hij ook de enige die we niet mochten aaien (omdat hij zou bijten) en toen de hengsten 1 voor 1 naar buiten gingen om aan ons te laten zien was dit de enige hengst die hij zelf pakte, waar de rest gewoon door een stalmedewerker vastgehouden werd.


Elisa2 schreef:
Ja je kunt je natuurlijk afvragen hoe goed het is (qua belasting) om zulke extreem jonge paarden op een circel te laten lopen. (jaarlingen, twenters) Je ziet dat ook bij de lusitano's.

Ze lopen bij ons niet op een cirkel in ieder geval. Het kan een keer voorkomen dat je ze een keer een cirkel om je heen laat draaien, maar ze worden zeer zeker niet op jonge leeftijd gelongeerd. Sterker nog, een paard mag maximaal 3 cirkels in de ring draaien, anders krijgt de handler een gele kaart. Een keer een volte extra wordt niet enorm moeilijk over gedaan, maar is het meer een longeersessie dan wordt dat echt wel afgestraft :)

Volg je mee? Veulens in 2024 <3
[KS-MK] Arabierveulentjes verwacht

fransje23
Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 18:19

Babootje schreef:
De KWPN paarden gaan als veulens natuurlijk wel naar keuringen (kring, regio en centrale keuring).
Dan zien ze ook al een hoop. Daarna wel pas weer met 3 jaar voor stamboekopname en hengsten of merriekeuringen. Tussen die tijd worden ze met rust gelaten om te groeien. Zo verkeerd vind ik dat niet hoor. laat ze hun energie maar gebruiken om te groeien denk ik dan.


Het is alleen jammer dat de hengsten daarna in een paar maanden klaargestoomd worden.
Daarbij groeien ze nog wel wat een stuk langer door.
Hengsten die nu worden voorgesteld zijn geen 3 maar 2,5 jaar.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Avalanche
Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 18:23

Ligt ook maar net aan welke stal je kiest. Ik ken stallen waar de paarden gerust een half jaar staan om zadelmak gemaakt te worden. Komen ze terug en zijn basis opgevoed, kennen stap, draf en galop onder zadel en dat is het. Dat verschilt gewoon per stal.
Er zijn stallen idd die het heel snel doen, maar ook stallen waar ze echt wel de tijd nemen.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

fransje23
Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 19:00

Klaar maken voor de hengstenkeuring is niet hetzelfde als het zadelmak maken van de jonge hengsten.
Jaargang 2019 die niet wordt aangewezen zal grotendeels eind september uit de opfok zijn gekomen. Het is nu begin december en ze moeten er toch goed op staan qua bespiering en tot de puntjes getoileteerd.
Dat is dus allemaal in een maand of twee a drie.

Van ravotten met je vrienden en niet veel in handen komen naar veel op stal, krachtvoer, training, toiletten etc

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Babootje
Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 19:14

goldenarrow schreef:
Ze lopen bij ons niet op een cirkel in ieder geval. Het kan een keer voorkomen dat je ze een keer een cirkel om je heen laat draaien, maar ze worden zeer zeker niet op jonge leeftijd gelongeerd. Sterker nog, een paard mag maximaal 3 cirkels in de ring draaien, anders krijgt de handler een gele kaart. Een keer een volte extra wordt niet enorm moeilijk over gedaan, maar is het meer een longeersessie dan wordt dat echt wel afgestraft :)


Maar is er dan niemand binnen de AV Hengstenkeuring die dat wel doet? Die hun hengsten ook een beetje preppen voor zo'n keuring? Kan me niet voorstellen dat die hengstenhouders allemaal zo braaf zijn. Er staat toch veel op het spel.

@Fransje: Hengsten die nu worden voorgesteld onder het zadel zijn op zijn minst 3 jaar. Een 2,5 jarige onder het zadel voorstellen kan echt niet.
De paarden worden wel met 2,5 jaar gelongeerd en zadelmak gemaakt. Normaal gaan de paarden nog een zomer de wei op, maar de hengsten voor de hengstenkeuring niet of heel kort omdat ze inderdaad voor de keuring klaargemaakt worden. Maar dan zijn ze echt geen 2,5 meer.
En ik geloof best dat paarden worden geprept, compleet met anabolen. Maar het mag niet en als dat wordt ontdekt dan volgen er sancties.

Ik heb wel de ervaring dat 4-jarigen verder getraind worden dan mag.
We hebben met onze jonge ruin meegedaan met een jonge paarden competitie in ZH. Hij eindigde ergens op plaats 14 van de 28. Ben heel tevreden met wat hij liet zien. Maar hij miste nog wat kracht. Niet zo raar voor een 4 jarige. Het proefje in de competitie was niveau 4 jaar. Simpel, rechttoe, rechtaan, klasse L
De paarden in de top 5 waren dan weer wel de paarden die meer kracht laten zien. En soms kom je dan een filmpje tegen op Insta, waar dat 4 jarige paard toch wel zwaar getraind wordt (inclcusief werkpirouettes en appuyementen). Dan snap ik dat die meer kracht laat zien. Maar het is niet de bedoeling en ook niet goed.
Er zijn goede richtlijnen, maar je weet niet wat mensen thuis doen.

fransje23
Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 21:09

De jaargang 2019 die nu voor de selectie gaan zijn toch geen 3?
Dat is hetzelfde idee als de hengsten uit de longeerfilmpjes.
Ik heb het nu niet over de prestatie onder het zadel.
Als zijn ze dan ook nog te jong in mijn ogen.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23
Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 21:10

Wie heeft het over anabolen?

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23
Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 21:32

Moet er wel bij vermelden dat ik niets heb met verzinsel dat ze op 1 januari op magische wijze een jaar ouder zijn.
Dat is niet bedacht met het oog op paardwelzijn maar vanuit financieel oogpunt.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Suzanne F.
Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 21:38

fransje23 schreef:
Moet er wel bij vermelden dat ik niets heb met verzinsel dat ze op 1 januari op magische wijze een jaar ouder zijn.
Dat is niet bedacht met het oog op paardwelzijn maar vanuit financieel oogpunt.


Eens, maar ook om te categoriseren op leeftijd. Niet alleen bij paarden gebeurt dit hoor, ook bij diverse andere sporten draait het om je geboortejaar. En dan zijn vaak degene van januari in het voordeel en die van december in het nadeel.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Sita_xx
Berichten: 1622
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 22:31

Babootje schreef:
De KWPN paarden gaan als veulens natuurlijk wel naar keuringen (kring, regio en centrale keuring).
Dan zien ze ook al een hoop. Daarna wel pas weer met 3 jaar voor stamboekopname en hengsten of merriekeuringen. Tussen die tijd worden ze met rust gelaten om te groeien. Zo verkeerd vind ik dat niet hoor. laat ze hun energie maar gebruiken om te groeien denk ik dan.



Het grootste gedeelte van de kwpn paarden komt nooit op een keuring ook van de jonge hengsten niet.


Avalanche
Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 22:34

Maar we hebben het nu over de paarden op de keuring :+ dus dit lijkt me niet echt relevant.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Sita_xx
Berichten: 1622
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 08:02

Avalanche81 schreef:
Maar we hebben het nu over de paarden op de keuring :+ dus dit lijkt me niet echt relevant.


Wat bedoel je precies te zeggen? Daar heb ik het toch ook over.

Ik bedoel te zeggen van de jonge hengsten op de hengstenkeuring is 10% misschien als veulentje op een keuring geweest. Babootje wekt de indruk dat de meeste kwpners als veulentje op centrale/regionale keuring komen en dus in het verleden al wel wat gezien hebben.

fransje23
Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 09:00



Paard uit het filmpje van de openingspost maar dan gewoon vrij bewegend.

Dier is overigens van juni 2019 dus ten tijde van het klaar maken van de hengstenkeuring net aan twee jaar jong.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Elisa2
Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 09:11

De hengsten nu op de eerste bezichting zijn 2/ 2.5 en die worden vaak in twee maanden klaargemaakt voor de HK nadat ze van de zomer opfok komen. Als deze door alle bezichtingen komen en aangeleverd worden voor het voorjaarsonderzoek 2022 dan zijn ze net krap 3. Ik vind het te jong, te veel en te snel..

Gelukkig zijn er ook HH die het wat rustiger aan doen en ze op het najaarsonderzoek aanleveren maar dan nog worden deze hengsten meer getraind dan veel andere jonge paarden en lopen ze inderdaad vaak boven hun niveau en worden ze geforceerd ohz. Allemaal voor het geld.

Dat is goed om te horen goldenarrow, bij de Lusitano's worden ze wel gepresenteerd aan de longe. De jaarlingen en tweejarigen en driejarigen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

fransje23
Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 09:33

Volgens mij bestaat het longeren bij de keuring van Lusitano toch uit een of twee rondjes linksom en een of twee rondjes rechtsom? Verder draven aan een lange lijn enigzins vergelijkbaar met de arabieren.

Wat betreft de hengstenkeuring denken we hetzelfde. Je hoort af en toe wel vaker een kritisch geluid maar toch veranderd er niets aan dat hele circus. Is ook precies wat Anja Beran bedoeld.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Elisa2
Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 09:41

Nou van wat ik gezien heb waren dat wel meer dan twee rondjes rechts en linksom, inderdaad ook draven aan de lange lijnen. Laat ik zeggen dat ik op die keuring ook dingen zag waarbij ik mijn vraagtekens stelde..oa ook volwassen hengsten met de zweepstriemen op de billen ohz die niet eens gediskwalificeerd werden. Nu is dat een ander onderwerp..maar ik denk dat er nog veel vebeteringen mogelijk zijn wbt paardenwelzijn op het moment dat geld een rol gaat spelen.

Er gaat ook niets veranderen vrees ik, want er gaat echt veel te veel geld in om. Daarnaast is de paardenwereld vreselijk conservatief en hard. En hier in geef ik Anja gelijk.
Alleen niet over dat longeren met hulpmiddelen per definitie slecht is.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amyyy, vikawiek en 19 bezoekers