Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Avalanche
Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 23:03

Hmmm ja, ik ben geen fan van bijzetteugels, maar ik zie er echt niks mis mee om een dubbele longe te gebruiken, of een pessoatuig, mits niet te strak afgesteld. Paard rondjes laten draven zonder ook maar iets te corrigeren is super leuk om kennis te laten maken met de longe, maar als je er niet aankomt kun je een paard ook niet recht richten.
Plus dat ik er ook niet altijd van overtuigd ben dat een kaptoom zoveel vriendelijker is, zeker die met fietskettingen erin die in de 'klassieke' dressuur worden gebruikt.
Denk dat er best wel een middenweg is tussen helemaal niets gebruiken en een strakke bijzetteugel. Overigens geloof ik helemaal niet dat dat paard wordt gedwongen tot onnatuurlijke bewegingen, je ziet een goed gefokte 3 jarige in de paddock ook zo lopen als je ze losgooit.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023



Avalanche
Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 13:51

Pareltjes schreef:
Je kunt een paard zo vreselijk veel leren zonder bijzets, touwtjes. Ja je kunt ze zelfs rechtrichten, laten verruimen en verzamelen.

Dan wil ik daar graag bewegend beeld van. Ik heb me verdiept in verschillende methodes, ben inmiddels 40 en met paarden opgegroeid. Ik sta absoluut open voor verbetering, maar heb verschillende mensen die dit riepen ook echt aan het werk gezien, en ik word niet vrolijk van een longe aan 1 bitring, waardoor het hele bit door de mond getrokken wordt, of aan een kaptoom, waarbij de bakstukken bijna in de ogen zitten. Dat is net zo goed onvriendelijk.
Overigens sukkelen die paarden door de baan, zonder aanspanning, met een weggedrukte rug, en is de osteopaat op mysterieuze wijze heel vaak nodig op die stallen.
Pareltjes schreef:
Ja je kunt ze zelfs rechtrichten, laten verruimen en verzamelen.

En hoe exact wil je dat doen zonder eraan te komen dan? Want daar krijg ik maar geen antwoord op.

Pareltjes schreef:
Helaas denkt de moderne trainer dat succes schuilt in hulpstukken.

Wat een nonsens. Succes zit in kennis en ervaring. Zit in een slimme, positieve manier van trainen, waarbij je het paard motiveert door beloning en stress tot een minimum reduceert.
Pareltjes schreef:
Hulpstukken verdoezelen het gebrek aan kennis bij de trainer. Erger nog het wordt goedgepraat en geadviseerd.

Nope, ieder hulpstuk en zeker een dubbele longe moet met verstand gebruikt worden. Voor een dubbele longe moet je handig zijn, anders trek je je paard namelijk scheef. Alles kan verkeerd gebruikt worden, dat betekent niet dat het verkeerd is. Met teugels kun je de mond van je paard vreselijk beschadigen en je paard helemaal scheef trekken, met een vriendelijke en correcte teugelvoering is er niets aan de hand. Het instrument is niet het probleem hier.
Pareltjes schreef:
Zonder strak getrokken en opgejaagd in de bijzets. Een vergelijking die kant nog wal raakt. Als het initiatief vanuit het paard komt zijn de spieren op een gezonde manier onder spanning. Bij opgejaagd in de bijzets staat alles onder zware spanning en onstaat er schade aan spieren ect.

En waar staat exact dat ik dat een goed idee vind? Oh maar wacht...... er staat hierboven:
Avalanche81 schreef:
Hmmm ja, ik ben geen fan van bijzetteugels

Dus geen idee waarom je daar bij mij nu kritiek op hebt. Misschien eerst lezen wat er staat, want als je het niet erg vind, ga ik niet iets verdedigen wat ik niet heb gezegd in de eerste plaats.


Pareltjes schreef:
Ik schrik dat men niet ziet dat dit paard veel te jong is voor deze manier van bewegen. En hoe deze bijzet is vastgemaakt is gewoon schandalig. Veel te diep en te ver achter de loodlijn. Over 10 jaar zijn dieren die zo getraind worden helemaal kapot.

Kijk als trainer eens kritisch naar jezelf. Een 3 jarig paard is een peuter een 5 jarig een kleuter een 7 jarig een jong volwassen en 8 jaar en ouder langzaam sterker en volwassener. De top van zijn kracht rond de 15 a 16 jaar. Maar tegen die tijd zijnde meeste allang versleten en kapot gereden. Want we hebben haast en een paard van 15 is oud en geen geld meer waard.

"Men" ziet dat niet? Waar exact? Want doorheen het hele topic heeft iedereen kritiek op de leeftijd waarop dit gebeurt?
Pareltjes schreef:
Omdat men haast heeft, zijn/ haar eigen kunne veelal overschat en te weinig mededogen met het paard heeft.

Weer een vooroordeel, wat imo nergens op gebaseerd is. Wie is "men"? Kunne refereert aan iemands geslacht. Dat er mensen zijn die hun edele delen overschatten is een ding, maar ik zie niet direct hoe dat met paarden te maken heeft.
Wat betreft mededogen: ik heb mijn vorige paard met 6 jaar pas ruiterwijs gemaakt, omdat ik haar voor die tijd nog veel te veel kleuter vond, en dat heel vriendelijk en rustig voorbereid, zodat het paard begreep wat de bedoeling was, en het leuk bleef voor het paard.
Ik ben nu met mijn eigen merrie inmiddels 6 weken heel rustig bezig met de voorbereiding, met name door clicker training. Merrie is als 4-jarige veel te snel ingereden, en mist dus gewoon een heleboel basis, kon een en ander niet verwerken, en is op zeker moment geflipt, en ik ben dus heel rustig bezig alles opnieuw uit te leggen, en vooral te belonen voor goed gedrag. En alle kleine, aparte onderdelen op zeker moment samen te voegen, maar pas op het moment dat geen van de onderdelen stress oplevert, en dan nog niet alles tegelijk.

Dus misschien even niet te snel oordelen over mensen.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche
Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 12:18

MCE schreef:
genoeg die het "niveau" niet halen en dan verdwijnen door de achterdeur of gaan nog als "leerpaard" over de toonbank

als je wedstrijdverslagen een beetje volgt komen veel paarden/ruiters al niet verder dan de M, een enkeling gaat nar de Z en strand daar alsnog, alleen de allersterkste overleven en komen op internationaal niveau of daar percentages over zijn weet ik niet behalve een oud artikel van mevrouw Sloet

https://www.eikenlust.nl/documents/2011 ... aarden.pdf

Er zit een heel groot verschil tussen hobby ruiters en trainers. Wij hadden het vroeger al over de L van levenslang en dat komt gewoon omdat mensen hun paard niet voor elkaar hebben, paard niet aan de hulpen staat, en mensen niet van die binnenteugel af kunnen blijven. En dan ga je idd niet verder komen dan dat.
Maar dan heb je het niet over professionals.
irmaz schreef:
Dit excuus heb ik al vaker gelezen maar het is een feit dat wanneer je een paard geen (hulp)teugel omhangt zelf niet achter de LL zal gaan lopen (hooguit enkele meters om heel fors even aan te zetten), dus eigenlijk is het altijd een afgedwongen houding zodra het langer dan een paar meter voortduurt.

Een paard zal met een ruiter erop vaak met een weggedrukte rug gaan sterrenkijken. Om ze dan weer de rug te laten loslaten en de hals te laten vallen, moet je iets gaan doen. Dus als je zo redeneert is ook dat een afgedwongen houding want hij doet het niet uit zichzelf. Hij weet dat namelijk helemaal niet. Het is niet omdat je vraagt iets anders te doen dan een paard normaal zou doen, dat het slecht is.
irmaz schreef:
Om goed in balans te blijven lopen zou een paard die met zijn hoofd achter de LL loopt zijn achterbenen verder onder het lijf moeten buigen (dat is de theorie toch?) en dáár mist juist een jong paard de kracht en vooral de souplesse voor.

Er zit een verschil tussen een paard dat zich rond wil maken en de ruiter wil dragen en een paard dat dat niet doet. Op het moment dat je bij een jong paard van de nek het hoogste punt wil maken, moet het paard zich aardig gaan oprichten, en juist dat is iets waar een jong paard de kracht voor mist, zeker in de achterhand. Om dat op te lossen, kun je zeggen: goh, ik vind die loodlijn niet zo'n drama, mits paard wel los blijft laten in de rug en nageeflijk en zacht blijft, zodat de achterkant het wel bij kan benen. Maar een jong paard in de oprichting rijden is niet eerlijk, omdat ze simpelweg de kracht nog niet hebben daarvoor.


sanne83 schreef:
Heb je bewegend beeld van paarden die rechtgericht en verzameld lopen aan de bijzet?

Heb ik het gebruik van een bijzet ergens verdedigd? Nee.
Ik ben alleen niet anti hulpteugels, ik vind het in sommige gevallen heel nuttige dingen.


fransje23 schreef:
Dat is gebruik van niet passend tuig.
Een kaptoom wat goed past zal niet in de ogen zitten. De kaakriem voorkomt dat!

Kan, en dan nog zitten er zeker in die 'klassieke' kaptomen een fietsketting...... als je het dan hebt over eerlijk zijn naar je paard, past een fietsketting om de neus daar niet bij.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche
Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 13:49

sanne83 schreef:
Het is een oprechte vraag. Ik heb wel verzamelde en rechtgerichte paarden gezien aan de lange teugel of in het handwerk, maar aan de bijzet zie ik het in de praktijk nooit.

Ik gebruik sowieso het longeren eigenlijk alleen voor ontspanning en vwnw, ik denk dat dat de beste functie is van aan de longe werken.


Ik snap je vraag, maar ik heb ook al een aantal keer gezegd dat ik geen fan van het ding ben :) dus ik snap niet zo goed waarom je die vraag aan mij stelt. Wat ik persoonlijk het grote nadeel van een bijzet vind is dat hij niet nageeft, en dus vrij hard is. En ik denk dat je daarmee een paard ook effectief kan leren erachter te kruipen of erop te gaan hangen, en dat zijn dingen die je imo niet wilt.

Ik gebruik de pessoa graag voor het vwnw en ontspanning, maar ik stel hem echt vrij los af. En longeren is bij mij wel echt werken, het nut van rondslingeren zie ik nooit zo, daarvoor gooi ik ze gewoon los. Dus ik wil wel hebben dat ze goed door hun lijf lopen en ook echt wel opbouwen, scheef in eigen houding longeren heeft imo geen nut.


irmaz schreef:
Is het echt jouw ervaring dat paarden waar je voor de eerste keer op gaat zitten hun rug laten zakken en gaat sterrenkijken? Dan lijkt het me dat je voorbereiding voordat je de eerste keer op stapt wel een beetje anders zou kunnen.

Bij mij niet, maar ik zie het vaak genoeg gebeuren ja. Maar hoe handiger je zelf bent, hoe minder dat gebeurt uiteraard.


irmaz schreef:
Waarom wil je dat een groen paard zich opricht? Laat 'm eerst eens wat kracht opbouwen om in balans te blijven voordat je als ruiter de balans gaat verstoren?


Ik heb uitdrukkelijk gezegd dat ik dat NIET wil. Ik heb juist om die reden helemaal geen bezwaren tegen een paard dat achter de loodlijn loopt zelfs. Zolang dat niet wegkruipen voor de hand is en het paard blijft nageeflijk en je blijft m voelen en je voelt ze veren en swingen onder je zie ik het probleem niet. Ik snap de hyperfocus op de loodlijn sowieso niet. Het is geen heilige graal, en ook een paard wat altijd voor de loodlijn in dezelfde houding loopt, zit op termijn vast.
Ik ben een groot voorstander van zoveel mogelijk afwisselen in houding.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche
Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 14:27

sanne83 schreef:
Omdat je aangeeft dat je graag een bewegend beeld wil zien van verzamelen en rechtrichten zónder bijzet, dus dan ga ik er beetje vanuit, dat je het omgekeerde wel ziet. Ben dan gewoon heel benieuwd hoe dat beeld eruit ziet, misschien hebben we het over hele verschillende dingen.

Pareltjes zei:
Pareltjes schreef:
Je kunt een paard zo vreselijk veel leren zonder bijzets, touwtjes. Ja je kunt ze zelfs rechtrichten, laten verruimen en verzamelen.

Omdat ik me al had uitgesproken over bijzet (iets wat mensen hier blijkbaar voortdurend missen) en ze het in de rest van haar post over hulpteugels in het algemeen heeft, reageerde ik hier dus op hulpteugels in het algemeen.
En ik heb paarden heel correct zien lopen aan de longe met hulpmiddelen, maar zonder nog niet. En dus ben ik heel benieuwd hoe mensen dat doen. Ik heb ook mensen van de Takt academie aan het werk gezien, en ook daar werd ik persoonlijk niet heel blij van.
sanne83 schreef:
Ik denk niet dat je een paard met z’n hoofd in een bepaalde positie moet houden om te “werken”. Dat is het enige wat een bijzet of ander tuig doet, verder moet je nog steeds lengtebuiging vragen en overgangen en tempowisselingen.


Die lengtebuiging en overgangen en tempowisselingen moet je zelf vragen idd, maar aan de enkele longe heb je geen enkele begrenzing zonder hulpstukken, en als je niet kunt begrenzen, kun je dus ook geen lengtebuiging krijgen.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche
Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 14:42

irmaz schreef:
Avalanche81 schreef:
maar aan de enkele longe heb je geen enkele begrenzing zonder hulpstukken, en als je niet kunt begrenzen, kun je dus ook geen lengtebuiging krijgen.

Je hebt een longe, een zweep, je stem en je lichaamshulpen, daarmee kun je echt meer dan je waarschijnlijk denkt.

Ja, maar daarmee kun je de buitenschouder alsnog niet begrenzen en de achterhand ook niet. En als je het paard recht op de rechte lijn wilt hebben en gebogen op de volte, zul je daar wel moeten begrenzen.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche
Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 15:00

Nee, sorry, dat is niet hoe dat werkt.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche
Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 15:36

Ik sta open voor correcties he. Maar ik wil beeldmateriaal om zelf te kunnen beoordelen wat ik er van vind.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche
Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 17:02

fransje23 schreef:
Avalanche81 schreef:
Ja, maar daarmee kun je de buitenschouder alsnog niet begrenzen en de achterhand ook niet. En als je het paard recht op de rechte lijn wilt hebben en gebogen op de volte, zul je daar wel moeten begrenzen.


Maar dat gaat je ook niet lukken met vaste hulpmiddelen als bijzet, pessoa etc.
Als je handig bent met de dubbele longe lukt het nog wel aardig) denk ik).

Met een pessoa kan dit wel. Maar...... je moet hem dan wel heel slim afstellen.
Je hebt met een pessoa de mogelijkheid om het deel bij de billen af te stellen, dat is een deel wat ik altijd laat aansluiten, daar zit elastiek in, dus ik zorg alleen dat dat recht is. Dan heb je twee lijnen die vanaf de borst, of de zijkant, naar de bitringen lopen, en via een katrol door de longeersingel weer aansluiten op het achterste deel, daar kun je wat mee spelen. Door dan de longeerlijn aan de buitenste bitring, over het hoofd door de binnenste bitring te laten lopen, kun je lengtebuiging vragen, die dan aan de andere kant wordt begrensd door de pessoa.

Voorwaarde is dan wel dat hij zo los staat afgesteld aan de voorkant dat het paard met het hoofd in de lucht kan als ze wil. Strakker vind ik niet fijn en ook niet constructief. Het rondlopende deel aan de voorkant hoort min of meer als een gogue te werken, en het idee is dan ook dat hij nergens hard wordt. Bij een bijzet riepen mensen vroeger dat ieder paard er op nageeft, maar je handen mogen nooit zo hard worden als een bijzet, er is dan geen verend contact en dat wil je niet.
Met een goed afgestelde pessoa is dat er wel. Ik geef zonder meer toe dat dat lastig is, vind ik zelf ook, maar dat is met meer middelen. Het is niet omdat er mensen zijn die het middel niet goed gebruiken, dat het hele middel slecht is.

De dubbele longe vind ik echt geweldig om die reden, en ik geef er de voorkeur aan. Maar ook daar vind ik begrenzen van de achterhand belangrijk, en ik laat hem dus achterlangs lopen. Op die manier heb ik ook meer controle over de schouder, en met de zweep vraag ik het paard van de binnenschouder af te komen. Datzelfde doe ik overigens ook met de pessoa, anders kan hij aan de andere kant nooit de buitenschouder begrenzen.
sanne83 schreef:
Longeren heeft voor mij een heel ander doel. Ik denk dat 99% van de mensen heel blij mag zijn als ze een paard vwnw, met lengtebuiging aan de longe kunnen laten lopen. Zodat het paard kan leren z’n rug los te laten, als compensatie van de training onder het zadel, waarbij meer inspanning/verzameling wordt gevraagd en bij de meeste, niet perfecte mensen is het dan een mooie compensatie voor rijden met ruitergewicht, zadel en te veel spanning op de rug, om dan te longeren en te focussen op ontspanning in de rug.

Mja, ik weet dat veel mensen het op die manier gebruiken, voor mij is het een trainingsmiddel waarbij mijn gewicht niet in de weg zit. Ik gebruik de longe dus wel echt voor gymnasticerend werk, en niet alleen voor de ontspanning. Ik vond de longeerlessen die ik kreeg ook echt heel nuttig en fijn.

Ik vind touwtjes daarom ook nuttig, ik heb ooit eens een clinic gevolgd bij Lammert Haanstra. Maar ik ben zelf niet handig genoeg met touwtjes en gebruik ze dus ook niet. Ik wil daar nog eens wat hulp bij hebben.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche
Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 19:00

De ribbenkast moet idd naar buiten toe roteren, maar de schouder moet begrensd worden. Als je de schouder niet begrenst, krijg je ook de rotering naar buiten niet.

Eens wat betreft het rukje in de mond, anderzijds wordt dat bij de pessoa opgevangen door het elastiek. En dat is ook de reden dat ik achter laat aansluiten en de voorkant vrij los afstel.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche
Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 19:18

De lijn loopt van tussen de voorbenen of aan de zijkant, door de katrol aan de bitring terug langs de schouder.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche
Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 13:23

MCE schreef:
ik longeer ook en met de stem kun je veel doen, alleen is voor mij de mentale en fysiek vrijheid meer nodig om in balans te komen

Maar HOE dan? Hoe krijg je een paard zover op de moeilijke kant in te buigen, alleen met je stem? Want als het paard die vrijheid krijgt, gaan ze zelf niet kiezen voor iets wat niet comfortabel is voor ze......

Ik hoor dit zo vaak roepen, maar heb nog nooit een antwoord gehad op hoe......
MCE schreef:
lengte/vrijheid naar voren is me te beperkt waardoor het paard - imo- steeds een hele of halve ophouding krijgt en leert dat het maar "tot zover" mag
dan heb ik daar straks onder het zadel last van denk ik als ik ruimere passen wil,

Als je verruimt, doe je dat toch vanuit achter? En zolang je zelf op de binnenteugel zacht en luchtig blijft, heb je daar geen last van, maar je zal het paard toch ergens moeten leren dat er een grens is, en dat er ook een andere weg is om dat op te lossen. Een zachte, vriendelijke hand nodigt het paard uit om de onderkaak tegen het bit te leggen, maar er is daar wel een moment dat je opvangt, weerstand biedt.

CharleyT schreef:
Ibbel schreef:
De hippische wereld is óók het beeld van het oudere dressuurpaard verloren. Letterlijk alles loop continu achter de loodlijn. Vanaf de B t/m de GP. Terwijl zélfs in de GP in de richtlijnen staat: nét vóór de loodlijn. Waarbij dat 'net' ongeveer 10 graden zou moeten zijn. Paard in de B hoort z'n hoofd op ongeveer 45 graden te hebben.


Geloof me, als jury is dit echt een stokpaardje van me. En je wil niet weten, van B tot Z2, wat je dan voor reacties/vragen krijgt over dat lage punt bij gereden zijn, of waarom soms12 keer de opmerking: te diep, te kort in de hals op het protocol staat
Maar goed, op dit gebied heb ik een missie zeg maar :):). En het is wel mooi om te zien dat er ook ruiters zijn die toch veranderen van rijstijl.

Hier ligt een heel belangrijke taak voor het gehele jury korps, van B tm Grand Prix.


Er zit imo ook wel een verschil tussen wedstrijdhouding en de houdingen waarin je thuis traint. Ik heb nogmaals niets tegen diep en rond, en imo is rijden in verschillende houdingen waarin het paard lengte in de hals houdt, beter dan focussen op de loodlijn waarbij een paard kort in de hals wordt. De mate waarin je paard zich dan opricht is afhankelijk van het niveau van africhting.
Ik viel bijna van mijn stoel toen een vriendin van mij het commentaar kreeg dat het paard meer opgericht moest....... in de B........ heel bijzonder.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche
Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 14:02

Ik snap dat niet. Dat paard blijft toch gewoon hetzelfde lopen dan?
En ik heb minder interesse in waar dat hoofd dan is, dan in balans over 4 benen, maar als je er niet aan komt, gaat dat paard toch ook de zwakke kant niet belasten?

Mensen die rechtshandig zijn, gaan niet opeens alles met links doen, omdat ze zelf rechter willen worden. Want het is moeilijk en lastig. Dat doe je alleen op het moment dat er een noodzaak toe is. Ik denk dat paarden niet anders zijn daarin, paarden zijn over het algemeen ook niet geneigd om van de makkelijke kant af te komen als ze niet moeten.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche
Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 14:10

Ik ben er absoluut in geïnteresseerd iemand op die manier aan het werk te zien....... ik sta er open voor. Alleen ik snap gewoon niet hoe het werkt.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche
Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 15:41

CharleyT schreef:
Vergelijken met een 2! benig wezen, de mens is gewoon onzin. Een paard is een 4! benig wezen en daardoor een heel andere mechaniek.
Het hoofd heeft natuurlijk zeker een rol in het balans zoeken en vinden, en als wij dat als mens gaan begrenzen zit het het vinden van balans in de weg.

Er zit verschil tussen rijkunstig evenwicht en natuurlijk evenwicht. Een paard dat zonder ruiter de bocht om gaat, blijft recht, gooit hoofd naar buiten en de schouder naar binnen. Doe je dat met een ruiter erop, dan ga je plat. Dus je zal ergens moeten gaan begrenzen, wil je niet in elke bocht op je plaat gaan.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche
Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 18:12

CharleyT schreef:
Vergelijken met een 2! benig wezen, de mens is gewoon onzin. Een paard is een 4! benig wezen en daardoor een heel andere mechaniek.
Het hoofd heeft natuurlijk zeker een rol in het balans zoeken en vinden, en als wij dat als mens gaan begrenzen zit het het vinden van balans in de weg.

CharleyT schreef:
Avalanche81 schreef:

Er zit verschil tussen rijkunstig evenwicht en natuurlijk evenwicht. Een paard dat zonder ruiter de bocht om gaat, blijft recht, gooit hoofd naar buiten en de schouder naar binnen. Doe je dat met een ruiter erop, dan ga je plat. Dus je zal ergens moeten gaan begrenzen, wil je niet in elke bocht op je plaat gaan.


Geloof me(of niet) ik zie met regelmaat, zeker in de B klasse(paarden en pony's) combinaties met het hoofd naar buiten de volte of een hoek nemen, in draf en galop. Die gaan helemaal niet plat hoor, gelukkig niet. Natuurlijk zien we in een proef liever een zekere stelling en buiging volgens het beloop van de volte of wending.


Maar dan moet je toch ergens gaan begrenzen?

Anders krijg je dit:


[ img ]


Met een ruiter erop lijkt me dat niet ideaal. Maar dit is wel hoe een paard van nature de bocht om gaat. Als wij als mens erop gaan zitten en onszelf en het paard nog enigszins heel willen houden, moet je toch iets gaan doen om dit te voorkomen lijkt me.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche
Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 20:14

irmaz schreef:
Avalanche81 schreef:
Maar HOE dan? Hoe krijg je een paard zover op de moeilijke kant in te buigen, alleen met je stem? Want als het paard die vrijheid krijgt, gaan ze zelf niet kiezen voor iets wat niet comfortabel is voor ze......

Ik haal deze quote er even uit want die begrijp ik niet. Hoezo zou een paard het niet comfortabel vinden om rechtgericht en in balans te lopen?

Dat is toch niet wat ik zeg?

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche
Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 20:29

fransje23 schreef:
Avalanche81 schreef:
Met een ruiter erop lijkt me dat niet ideaal. Maar dit is wel hoe een paard van nature de bocht om gaat. Als wij als mens erop gaan zitten en onszelf en het paard nog enigszins heel willen houden, moet je toch iets gaan doen om dit te voorkomen lijkt me.


Als je het paard niet teveel belemmert als ruiter gaat het gewoon prima hoor om zo vol gas de bocht te nemen.
Paard is over het algemeen goed in staat zichzelf op de been te houden.

Kijk maar bij de takken van de paardensport met hogere snelheden.

We hadden het hier over een B-dressuurproef. En los daarvan is het alsnog niet ideaal.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche
Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 22:50

Volgens mij ook.

Manubres: wat jij zegt hoor ik vaker
manubres schreef:
Laat een paard eerst zijn balans vinden, dan het achterbeen activeren en dan gaan ze vanzelf in de houding lopen die nodig is bij de africhting.

maar de uitvoering is dat paard de baan wordt rondgejaagd met veel te lange teugels, zo scheef als iets, en mensen verwachten dan dat paard op die manier recht wordt of zo. En ik snap werkelijk niet hoe je een paard wilt recht richten zonder eraan te komen.

Ik denk dat jij wat anders bedoelt, want over het algemeen vind ik dat je heel zinnige dingen roept :j

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche
Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 10:31



Bedoel jij zoiets, Irmaz?

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche
Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 15:38

irmaz schreef:
Anja Beran werkt veel met arabische hengsten, lijkt me toch een categorie 'heet genoeg' om met een KWPN-er te vergelijken.

Nah, een KWPN-er is echt niet te vergelijken met een Arabier. Arabieren zijn over het algemeen echt veel rustiger en veel minder heet, veel nuchterder ook dan een KWPN.

Mijn merrie is alsnog een pak heter dan welke KWPN ook, zonder testosteron.
fransje23 schreef:
Zoals ik al eerder vroeg wat zou het paard moeten doen voor jij het onder de noemer stress gooit?
Omhoog komen? Begeleiders aanvallen? Knock-out gaan?

Met stress heb je imo een heel andere lichaamstaal en dan komen ze idd omhoog. Plus dat je dan vluchtgedrag gaat zien, dat zag ik hier niet echt. Wel ongeduld en frisheid.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche
Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 16:14

Ja. Dat zal het zijn. En dat Tinkers niet meelopen in de topsport ligt ook aan de jury.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche
Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 16:53

Kelly_ann schreef:
Daar zitten we natuurlijk ook met een deel van het "probleem". Heet, sensibel, veel testosteron en bombarie. Want dan; meer expressie, een mooier paard, beweging en gevoeliger in het werk.

Daar hebben flink op geselecteerd en gefokt de afgelopen jaren.

Maar dan zullen ze ook wat lastiger te hanteren zijn/worden.

Ik denk dat de AV de afgelopen 30 jaar een stuk minder 'slachtoffer' van zulk beleid is geweest.

Dat denk ik dus ook. En daardoor krijg je dus wel degelijk heel verschillende paarden. Waarbij management niet onbelangrijk is, maar het ligt natuurlijk niet alleen bij de houder. Ik zou willen dat het zo simpel was.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche
Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 17:28

irmaz schreef:
Avalanche81 schreef:

Nah, een KWPN-er is echt niet te vergelijken met een Arabier. Arabieren zijn over het algemeen echt veel rustiger en veel minder heet, veel nuchterder ook dan een KWPN.

Sinds wanneer is dat dan? Ik vermoed dat als dat tegenwoordig het geval is, dat meer komt door het verschil in houders van de beide rassen.


Jij zegt hier letterlijk dat het verschil ligt bij de houders van de paarden en niet bij de paarden zelf.


irmaz schreef:
Avalanche81 schreef:
Ja. Dat zal het zijn. En dat Tinkers niet meelopen in de topsport ligt ook aan de jury.

%) bijzondere reactie hoor.


Vandaar dus die reactie.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche
Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 17:42

irmaz schreef:
Avalanche81 schreef:
Jij zegt hier letterlijk dat het verschil ligt bij de houders van de paarden en niet bij de paarden zelf.

Ja en dat zeggen degenen na mij ook.


Kelly_ann schreef:
Daar zitten we natuurlijk ook met een deel van het "probleem". Heet, sensibel, veel testosteron en bombarie. Want dan; meer expressie, een mooier paard, beweging en gevoeliger in het werk.

Daar hebben flink op geselecteerd en gefokt de afgelopen jaren.

Maar dan zullen ze ook wat lastiger te hanteren zijn/worden.

Ik denk dat de AV de afgelopen 30 jaar een stuk minder 'slachtoffer' van zulk beleid is geweest.


fransje23 schreef:
De ene KWPN-er is de andere niet. Sommige zijn zo gefokt dat ze nagenoeg overgevoelig, altijd "aan" , zijn en vooral zichzelf in de weg zitten.
Tel je daar een verkeerd management bij op heb je een soort projectiel.

Arabieren, en volbloeden en dravers, zijn wel heet en gevoelig maar beter hanteerbaar. Althans dat is mijn ervaring.
Die stuiteren eerder om je heen maar trekken je minder snel als een vlaggetje mee.


Ik lees hier heel wat anders dan wat jij zegt.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: __Amber__, _activeme, Charmie4, Em_, ferropaard, Fleuribelle, Janneke2, janneke584, Leandra, miicchhellee, rooslover, Suky, vicky en 26 bezoekers