Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Pareltjes
Berichten: 2210
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 14:20

Avalanche81 schreef:
Hmmm ja, ik ben geen fan van bijzetteugels, maar ik zie er echt niks mis mee om een dubbele longe te gebruiken, of een pessoatuig, mits niet te strak afgesteld. Paard rondjes laten draven zonder ook maar iets te corrigeren is super leuk om kennis te laten maken met de longe, maar als je er niet aankomt kun je een paard ook niet recht richten.
Plus dat ik er ook niet altijd van overtuigd ben dat een kaptoom zoveel vriendelijker is, zeker die met fietskettingen erin die in de 'klassieke' dressuur worden gebruikt.
Denk dat er best wel een middenweg is tussen helemaal niets gebruiken en een strakke bijzetteugel. Overigens geloof ik helemaal niet dat dat paard wordt gedwongen tot onnatuurlijke bewegingen, je ziet een goed gefokte 3 jarige in de paddock ook zo lopen als je ze losgooit.



En hier gaat de denkwijze al fout. Een paard zonder enig correctie tuig kan veel meer dan alleen rondjes draven. Je kunt een paard zo vreselijk veel leren zonder bijzets, touwtjes. Ja je kunt ze zelfs rechtrichten, laten verruimen en verzamelen.

Helaas denkt de moderne trainer dat succes schuilt in hulpstukken. Hulstukken zijn er voor de trainer, niet voor het paard. Hulpstukken verdoezelen het gebrek aan kennis bij de trainer. Erger nog het wordt goedgepraat en geadviseerd. Want een 3 jarige loopt zo toch ook van nature toch ook zo in de paddock? Ja 1 rondje! Zonder strak getrokken en opgejaagd in de bijzets. Een vergelijking die kant nog wal raakt. Als het initiatief vanuit het paard komt zijn de spieren op een gezonde manier onder spanning. Bij opgejaagd in de bijzets staat alles onder zware spanning en onstaat er schade aan spieren ect.

Ga bij jezelf te raden waarom je bepaalde hulpmiddelen gebruikt. Gaat het je niet snel genoeg? Doet het paard niet wat je wilt. Is hij te sterk? Of ben je zelf niet bij machte het vanuit de “ natuur van het paard” op te roepen. In het tempo van het paard...

Ik schrik dat men niet ziet dat dit paard veel te jong is voor deze manier van bewegen. En hoe deze bijzet is vastgemaakt is gewoon schandalig. Veel te diep en te ver achter de loodlijn. Over 10 jaar zijn dieren die zo getraind worden helemaal kapot.

Kijk als trainer eens kritisch naar jezelf. Een 3 jarig paard is een peuter een 5 jarig een kleuter een 7 jarig een jong volwassen en 8 jaar en ouder langzaam sterker en volwassener. De top van zijn kracht rond de 15 a 16 jaar. Maar tegen die tijd zijnde meeste allang versleten en kapot gereden. Want we hebben haast en een paard van 15 is oud en geen geld meer waard.

Omdat men haast heeft, zijn/ haar eigen kunne veelal overschat en te weinig mededogen met het paard heeft.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Blue_flower, Brandje_04, christel0908, Connaisseur, Donderwolk55, Duran123, esje01, Facebook, Geralda1994, IASCrawler, Jacksie, michaz81, Selima, Serena_Milco, Sizzle, SJP, Talindos, xEva en 91 bezoekers