Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Elisa2
Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 09:36

Avalanche81 schreef:
Hmmm ja, ik ben geen fan van bijzetteugels, maar ik zie er echt niks mis mee om een dubbele longe te gebruiken, of een pessoatuig, mits niet te strak afgesteld. Paard rondjes laten draven zonder ook maar iets te corrigeren is super leuk om kennis te laten maken met de longe, maar als je er niet aankomt kun je een paard ook niet recht richten.
Plus dat ik er ook niet altijd van overtuigd ben dat een kaptoom zoveel vriendelijker is, zeker die met fietskettingen erin die in de 'klassieke' dressuur worden gebruikt.
Denk dat er best wel een middenweg is tussen helemaal niets gebruiken en een strakke bijzetteugel. Overigens geloof ik helemaal niet dat dat paard wordt gedwongen tot onnatuurlijke bewegingen, je ziet een goed gefokte 3 jarige in de paddock ook zo lopen als je ze losgooit.


Mee eens, correct bijzetten met touwtjes oid is niets mis mee mits je weet hoe het moet en geen houding af gaat dwingen. En die kennis lijkt tegenwoordig wat verloren te zijn gegaan. Dubbele longe is super om ze bitwijs te maken voor het zadelmak maken.

Waar ze wel een heel groot punt heeft vind ik is dat er veel te vroeg begonnen wordt met veel te veel longeren van deze jonge hengsten. Sowieso als ik kijk in hoeverre veel hengsten al afgericht zijn op 3.5 jarige leeftijd. Te vroeg, te snel, te veel...

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Elisa2
Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 09:50

DuoPenotti schreef:
Dat ze de leeftijden gewoon al eens flink omhoog gooien voor deze keuringen.
Dat zou al enorm helpen aan het welzijn.
En ook 1 hele simpele regel, bij achter de loodlijn is uitsluiting.
Want het paard in het filmpje kan er niet voor, daarvoor te strak bijgezet.

Als je ze zelf losgooit in de paddock weet ik zeker dat zijn hoofd op een andere plek zal zijn.
Zijn beweging zie ik weinig mis mee.


Hmja maar veel jonge paarden lopen achter de loodlijn omdat ze gewoon nog de kracht missen. Ik zou dat niet zo zwart/ wit stellen. Gedwongen lopen in een strakke houding maar op de loodlijn is ook enorm schadelijk. (zeker als daarbij de rug weggedrukt wordt) Je moet er gewoon voor zorgen dat de afgedwongen houdingen verdwijnen. En dat geldt bij het longeren/ bijzetten al helemaal. Ik houdt zelf altijd de regel aan dat het paard het hoofd gewoon omhoog moet kunnen doen en met het hoofd hoog moet kunnen lopen als je bijzet. Ze zakken dmv het activeren van achter uit. Zo blijf je van achter naar voren werken. Het moet een uitnodiging zijn en geen dwang.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 09:56

Ja ik vindt dit ook een vreselijk beeld geven en heb me vorig jaar ook genoeg geergerd bij het longeren van de jonge kwpn hengsten. Loopt hier ook nog met de stelling naar buiten...

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 10:17


''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Elisa2
Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 10:22

Captain schreef:
Elisa2 schreef:
Mee eens, correct bijzetten met touwtjes oid is niets mis mee mits je weet hoe het moet en geen houding af gaat dwingen.


Even een vraag, hoe kun je bijzetten zonder een houding af te dwingen? Dat is toch de hele bedoeling van bijzetten?


Nee joh, de bedoeling is om het paard uit te nodigen in een houding te gaan lopen. Persoonlijk heb ik er een hekel aan als er bijgezet wordt naar de buik van een paard omdat dat altijd afdwingen is. Paard kan dan immers het hoofd niet meer helemaal omhoog doen.

Om antwoord te geven op je vraag:
Als je met touwtjes bijzet aan de zijkant van de longeersingel, dus over het kopstuk, door de bitringen van binnen naar buiten. Dan zet je het dus niet zo strak in stilstand dat het paard gedwongen wordt in een houding. Maar dat het paard nog gewoon de vrijheid heeft om het hoofd omhoog te doen zonder gehinderd te worden door de touwtjes. Vervolgens ga je longeren zoals je zou gaan rijden, het paard achter activeren waarbij het dus nog gewoon met het hoofd omhoog loopt. Zodra het paard meer door het lijf komt gaat het vanzelf zakken en de touwtjes gebruik je dan alleen om de houding wat te begrenzen. Dat het niet te diep gaat lopen en op de voorhand duikt en dat als je de longeerlijn door de binnenste bitring doet en vastmaakt aan de singel, je wat stelling/ lengtebuiging kan vragen zonder dat het paard het hoofd gaat kantelen oid. De touwtjes begrenzen dan de buitenschouder.

Wat mensen vaak vergeten met longeren is dat je een paard daar ook aan de hulp moet maken. Dus scherp maken van achteruit dmv overgangen. Zorgen dat het paard gelijk voorwaarts vertrekt op je stemhulp etc.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 14:31

Dat wil ik wel eens zien een paard zonder tuig die correct rechtgericht is, verruimd en verzameld loopt. Want ik heb ze nog nooit gezien, vaak mist de aanspanning compleet.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 09:57

Nouja er zijn er genoeg inderdaad die gewoon vol in de sport lopen op latere leeftijd en deze hengsten zullen kneiterhard zijn. (denk aan een Johnson oid)

Er zijn er ook zat die kapot gereden worden, maar dat heeft meer met de rijstijl te maken (op druk, afgedwongen houdingen etc. en die verdwijnen door de achterdeur of raken in de staak)

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 13:48

Irmaz, je eerste stelling klopt al niet..heel veel jonge paarden gaan juist wel uit zichzelf achter de loodlijn lopen. Omdat ze nog niet de draagkracht hebben om de aanspanning van achter uit lang vol te houden. Daar hoef je geen hulpteugel voor te gebruiken..achter de loodlijn is echt niet zo erg zolang het paard het neusje er uit houdt en fijn over de rug blijft lopen. Een afgedwongen houding is altijd fout, of dat nu achter, voor, of op de loodlijn is.

Het beeld wat jij beschrijft is juist van ruiters die een opgerichte houding trucken bij een paard die daar niet klaar voor is. Ja dan zie je idd weggedrukte ruggen, stijve achterbenen en een paard wat in drie stukken loopt. Zulke paarden lopen met de kin op de borst door de druk aan de voorkant, staat los van de loodlijn. Volgens mij is het niet bij iedereen duidelijk wat de loodlijn precies is.
Ik ben het ermee eens dat een jong paard de ruimte voor moet krijgen om draagkracht te ontwikkelen daarom hamer ik altijd op het neusje er uit en over de rug laten lopen. En zeg ik steeds dat afgedwongen houdingen op wat voor een manieren dan ook niet goed zijn.

Ik heb het alleen over de hardheid van Johnson, ik ben geen fan van hoe hij gereden is.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 10:22

Gwahir schreef:
Elisa2 schreef:
.achter de loodlijn is echt niet zo erg zolang het paard het neusje er uit houdt.
[•••]. Volgens mij is het niet bij iedereen duidelijk wat de loodlijn precies is.


Nee, ik snap het nu ook niet meer. De loodlijn wil toch zeggen dat het hoofd loodrecht staat t.o.v. de bodem? Dus achter de loodlijn met neus eruit kan toch niet? Tenminste dat dacht ik...


Excuus, ik zal me even verduidelijken.

Wat ik niet erg vind is als een paard wat lager ingesteld loopt en daarbij wat achter de loodlijn loopt, mits het niet achter de loodlijn getrokken wordt en het neusje dus wel zo ver als anatomisch mogelijk is er uit blijft. (kin blijft naar voren wijzen)

In dit geval zie je dat het paard achter de loodlijn loopt maar de neus er wel uit heeft.
[ img ]

In tegenstelling tot een achter de loodlijn getrokken paard waarbij de neus er dus niet meer uit is maar naar de borst getrokken wordt.
[ img ]

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 10:33

irmaz schreef:
Elisa2 schreef:
Irmaz, je eerste stelling klopt al niet..heel veel jonge paarden gaan juist wel uit zichzelf achter de loodlijn lopen. Omdat ze nog niet de draagkracht hebben om de aanspanning van achter uit lang vol te houden. Daar hoef je geen hulpteugel voor te gebruiken..achter de loodlijn is echt niet zo erg zolang het paard het neusje er uit houdt en fijn over de rug blijft lopen. Een afgedwongen houding is altijd fout, of dat nu achter, voor, of op de loodlijn is.

Ik ben het hier dus niet met jou eens. Mijn stelling (en ervaring) is dat een jong paard heel snel het ruitergewicht kan dragen wanneer het al aan de hand geleerd heeft hoe hij met zijn lijf om moet gaan, dus hoe hij zijn vertikale en horizontale balans kan houden. Verder heb ik echt nog geen jong paard gezien dat zelf achter de LL kruipt om het ruitergewicht te dragen. Wel zal het waarschijnlijk minder makkelijk het hoofd/hals laten zakken in eerste instantie, maar zich oprollen achter de LL dan waarschijnlijk alleen uit stress? Meteen veel druk er op (veel been, veel "aanleuning")? Of misschien met een heel zware ruiter? Echt ik heb met geen enkel paard de ervaring dat, wanneer je ze rustig opleert en niet meteen voor begint met begrenzen, ze ook maar de neiging vertonen om zich op te rollen aan de voorkant. Of is dit het gevolg van eerst longeren met (te) korte bijzet? Dat ze alleen geleerd hebben hun balans te kunnen corrigeren door zich op te rollen?
Als jij op een evenwichtbalk loopt en je wordt uit balans gebracht steek je toch ook je armen uit om de balans te herstellen? Dan probeer je toch niet zo dicht mogelijk bij je lijf te brengen? Wat nu als je alleen geleerd hebt om over een evenwichtsbalk te lopen in een dwangbuis?


Dat kan als je een paard hebt voor jezelf en zo werkte ik ook graag bij paarden van mezelf om ze eerst rustig en sterk te maken, rem, stuur, bitloos aan de dubbele longe etc. Werkt perfect.
Maar in de realiteit als paarden er niet staan voor particulier gebruik dan is deze tijd er niet. Veel paarden reageren verschillend ohz afhankelijk van hun bouw en voorkeur. De meeste mensen die zadelmak maken houden de teugels in eerste instantie vrij kort (vanwege bokken) en het hoofd wat hoger. Maar de fase die ik bedoel is die na het zadelmak maken, als een paard wat meer op eigen benen moet gaan lopen. De ene heeft de neiging zich er wat meer uit te drukken voor, de ander maakt zich sterk, scheef en sommige gaan zich wat ontrekken door achter de loodlijn te lopen. Als je kijkt bijv. naar hoe de hengsten gepresenteerd werden bij de zadelpresentatie dan zie je ook veel paarden die in een houding lopen waar ze eigenlijk nog geen kracht voor hebben achter. (precies waar dit topic mee begint) Als je goed kijkt zie je er verschillende ook op verschillende momenten achter de loodlijn komen, omdat ze niet genoeg kracht hebben nog.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 10:36

irmaz schreef:
Avalanche81 schreef:
maar aan de enkele longe heb je geen enkele begrenzing zonder hulpstukken, en als je niet kunt begrenzen, kun je dus ook geen lengtebuiging krijgen.

Je hebt een longe, een zweep, je stem en je lichaamshulpen, daarmee kun je echt meer dan je waarschijnlijk denkt.

Avalanche81 schreef:
Ja, maar daarmee kun je de buitenschouder alsnog niet begrenzen en de achterhand ook niet. En als je het paard recht op de rechte lijn wilt hebben en gebogen op de volte, zul je daar wel moeten begrenzen.

Kan door op het juiste moment een soort van halve ophouding met de longe te maken en op het juiste moment met de zweep bij te drijven. Net zoals je met rijden je een paard tussen zit, benen en teugels hebt, kun je een paard aan de longe tussen longe (handen) en zweep hebben.


Ik snap wel wat jij zegt, en zo kan ik ook longeren. Maar als ik wil verfijnen en echt meer door het lijf wil gaan werken dan gebruik ik dus wel hulpmiddelen. Touwtjes of dubbele longe.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 10:41

sanne83 schreef:
Dat kan inderdaad met een bijzet ook niet. Dubbele longe is inderdaad anders.

Ik rij trouwens ook niet op die manier met continu begrenzen. Als je paard uitzwaait, dan vraag je vaak iets wat hij niet kan verwerken. Ik wil dat m’n paard gewoon zelf een cirkel kan lopen zonder uitzwaaien, ik wil ze daar niet continu mee moeten helpen.

Longeren heeft voor mij een heel ander doel. Ik denk dat 99% van de mensen heel blij mag zijn als ze een paard vwnw, met lengtebuiging aan de longe kunnen laten lopen. Zodat het paard kan leren z’n rug los te laten, als compensatie van de training onder het zadel, waarbij meer inspanning/verzameling wordt gevraagd en bij de meeste, niet perfecte mensen is het dan een mooie compensatie voor rijden met ruitergewicht, zadel en te veel spanning op de rug, om dan te longeren en te focussen op ontspanning in de rug.


Dat laatste ben ik geheel met je eens.

Wbt dat uitzwaaien, mijn ervaring is meer dat als je een paard echt wilt gaan rechtrichten dmv lengtebuiging dat ze dit moeilijk vinden in eerste instantie want er moeten spieren opgerekt worden. De nauurlijke reactie van een paard is om daar onder uit te komen. Daarom is het handig om te kunnen begrenzen, dat doe je ohz ook. Wel is het natuurlijk de kunst om het stapje voor stapje te vragen, niet over grenzen gaan maar ze soms wel op te zoeken om vooruit te komen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 14:00

fransje: Ontspannen is voor mij al iets vanzelfsprekends, een gespannen paard buigt niet hoor..en een gespannen paard leert ook niet. Juist wat jij omschrijft zo werk ik ook aan de longe onder andere. En dan nog in de ontspanning moet er soms wel iets opgerekt worden, maar nooit over de grens van het paard.

Ik ben nog nooit een paard tegen gekomen die voordat je het helemaal rechtgericht en verzameld loopt niet even door een wat moeilijker stukje heen moet komen.

Ben het met Babootje eens, terugwerkende hand en los vast verbinden zijn voor een paard absoluut niet prettig. Ik denk wel dat een hulpteugel die zo strak vastgemaakt wordt zoals in het filmpje bij de openingspost ook echt niet prettig voor een paard kan zijn. Zo leer je ze volgens mij juist harder te worden in de mond en verkeerde spieren aan te spannen waarbij je imo inderdaad juist op zachtheid, losheid, ontspanning en loslaten zou moeten inzetten.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 10:46

Als je het verkeerd gebruikt als dwang ipv hulpmiddel dan is alles fout natuurlijk, zelfde met pijn associatie met bit/ longeren/ werken aan de hand. Dan doe je iets niet goed, en daar zit het probleem. Foutief gebruik van hulpmiddelen.

Bijzet ben ik geen fan van omdat ze kunnen klapperen, maar met touwtjes vind ik niets mis mits goed gebruikt en dan quote ik mezelf maar even:

"Nee joh, de bedoeling is om het paard uit te nodigen in een houding te gaan lopen. Persoonlijk heb ik er een hekel aan als er bijgezet wordt naar de buik van een paard omdat dat altijd afdwingen is. Paard kan dan immers het hoofd niet meer helemaal omhoog doen.

Om antwoord te geven op je vraag:
Als je met touwtjes bijzet aan de zijkant van de longeersingel, dus over het kopstuk, door de bitringen van binnen naar buiten. Dan zet je het dus niet zo strak in stilstand dat het paard gedwongen wordt in een houding. Maar dat het paard nog gewoon de vrijheid heeft om het hoofd omhoog te doen zonder gehinderd te worden door de touwtjes. Vervolgens ga je longeren zoals je zou gaan rijden, het paard achter activeren waarbij het dus nog gewoon met het hoofd omhoog loopt. Zodra het paard meer door het lijf komt gaat het vanzelf zakken en de touwtjes gebruik je dan alleen om de houding wat te begrenzen. Dat het niet te diep gaat lopen en op de voorhand duikt en dat als je de longeerlijn door de binnenste bitring doet en vastmaakt aan de singel, je wat stelling/ lengtebuiging kan vragen zonder dat het paard het hoofd gaat kantelen oid. De touwtjes begrenzen dan de buitenschouder.

Wat mensen vaak vergeten met longeren is dat je een paard daar ook aan de hulp moet maken. Dus scherp maken van achteruit dmv overgangen. Zorgen dat het paard gelijk voorwaarts vertrekt op je stemhulp etc."

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 15:25

fransje23 schreef:
Ook met touwtjes naar de buik hangt het er natuurlijk ook vanaf hoe strak de worden afgesteld in hoeverre het paard het hoofd omhoog kan doen.

Roepen hulpmiddelen ook niet foutief gebruik op? Makkelijk verkrijgbaar en het lijkt of je het paard op een juiste manier traint.
Er wordt wel gehamerd op juist gebruik maar als je de kennis hebt voor een juist gebruik kun je misschien ook wel zonder?


Natuurlijk, het paard moet gewoon altijd het hoofd omhoog kunnen doen. Met geforceerde houdingen train je imo niks omdat je ze leert de spieren strak te houden.

Ik denk niet dat het aan de hulpmiddelen ligt, als je zo redeneert kan ook beter iedereen zonder hoofdstel en bit gaan rijden. Want waarom vinden we het daarom wel normaal om een paard te begrenzen door een bit of neusriem (bitloos) maar zou het fout zijn aan de longe?

Ik kan ook prima zonder hulpmiddelen longeren, maar als ik echt wil werken aan het lijf van een paard. Om deze van achter naar voor, over de rug, naar het bit toe met de correcte lengtebuiging te longeren zodat de juiste spieren getraind worden dan gebruik ik touwtjes of de dubbele longe.

Ik schrik er eigenlijk meer van hoe weinig kennis er is over longeren en het gebruik van hulpmiddelen. Want daar zit imo het probleem, misbruik van hulpmiddelen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 15:30

Mizora schreef:
Elisa2 schreef:
Als je het verkeerd gebruikt als dwang ipv hulpmiddel dan is alles fout natuurlijk, zelfde met pijn associatie met bit/ longeren/ werken aan de hand. Dan doe je iets niet goed, en daar zit het probleem. Foutief gebruik van hulpmiddelen.

Bijzet ben ik geen fan van omdat ze kunnen klapperen, maar met touwtjes vind ik niets mis mits goed gebruikt en dan quote ik mezelf maar even:

"Nee joh, de bedoeling is om het paard uit te nodigen in een houding te gaan lopen. Persoonlijk heb ik er een hekel aan als er bijgezet wordt naar de buik van een paard omdat dat altijd afdwingen is. Paard kan dan immers het hoofd niet meer helemaal omhoog doen.

Om antwoord te geven op je vraag:
Als je met touwtjes bijzet aan de zijkant van de longeersingel, dus over het kopstuk, door de bitringen van binnen naar buiten. Dan zet je het dus niet zo strak in stilstand dat het paard gedwongen wordt in een houding. Maar dat het paard nog gewoon de vrijheid heeft om het hoofd omhoog te doen zonder gehinderd te worden door de touwtjes. Vervolgens ga je longeren zoals je zou gaan rijden, het paard achter activeren waarbij het dus nog gewoon met het hoofd omhoog loopt. Zodra het paard meer door het lijf komt gaat het vanzelf zakken en de touwtjes gebruik je dan alleen om de houding wat te begrenzen. Dat het niet te diep gaat lopen en op de voorhand duikt en dat als je de longeerlijn door de binnenste bitring doet en vastmaakt aan de singel, je wat stelling/ lengtebuiging kan vragen zonder dat het paard het hoofd gaat kantelen oid. De touwtjes begrenzen dan de buitenschouder.

Wat mensen vaak vergeten met longeren is dat je een paard daar ook aan de hulp moet maken. Dus scherp maken van achteruit dmv overgangen. Zorgen dat het paard gelijk voorwaarts vertrekt op je stemhulp etc."


Heb je een foto waar volgens jou de touwtjes met de correcte strakheid bevestigd zijn? Want dat is wel cruciaal bij een dergelijk verhaal. De longeurs waar het in het artikel om gaat zullen van zichzelf vast ook niet denken dat ze ze te strak doen, anders hadden ze deze wel losser gedaan.


Dat denk ik niet, want ik zeg duidelijk: dat het paard altijd het hoofd omhoog moet kunnen doen en dat kan die hengst in dit filmpje totaal niet natuurlijk.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 15:56

Oke, bij deze foto zie je dat het paard gewoon in de natuurlijke houding kan blijven staan en het hoofd nog gewoon omhoog kan doen.(zelfs nog wat hoger) Dat is mijn criteria, strakker moet je ze niet bijzetten. (even de pessoa er af denken aan de achterkant, ik ben niet zo'n pessoa fan)
Het idee van goed longeren met hulpteugel is dat ze er zelf inzakken/ de hand opzoeken dmv het actiever worden van de achterhand.

Mijn foto wil niet laden, dus even in een link:
https://budgetruitershop.nl/Files/7/111 ... 0070-2.jpg

Als ik een slachtoffer kan vinden die kan filmen dan wil ik binnenkort even wat bewegend beeld maken met uitleg want ik denk dat dat beter werkt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 10:31

Precies wat Kelly zegt dus, er zit een verschil in of de neus naar voren wijst of naar de borst met het "achter de loodlijn" lopen.

fransje: ja ik weet het, ik denk dat er vreselijk veel onkunde is wbt het longeren met hulpmiddelen en het goed gebruiken van deze hulpmiddelen. Want goed gebruikt zet je een paard niet "vast', dwingt ze niet in een houding en laat je ze al helemaal niet afstoten op het bit. (snap het nut daar ook niet van, want daar worden ze toch alleen maar minder van ohz?)

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 14:16

Niks raars aan hoor Suzanne, een handige longeur kan zo juist goed lengtebuiging verkrijgen.


Wbt het filmpje van Mobil, ik vind het ook niet geheel prettig ogen en heb me vorig jaar ook best wel geërgerd aan de manier van longeren van sommige jonge hengsten. In dit filmpje staat de bijzet voor mij te hoog en strak. Maar wat zij hier willen laten zien bij deze jonge hengsten is iets anders dan goed longeren. Daarnaast, hengst, jong, drukke omgeving. Voor het vergelijken van longeerfilmpjes is het wel handig dat de omstandigheden hetzelfde zijn.

Ben het er wel mee eens dat bepaalde manieren van trainen door professionals geaccepteerd worden terwijl deze niet goed zijn voor het paard. Die voorbeelden zien we natuurlijk ook op GP niveau. En de motivatie er achter is meestal: druk, ego, spektakel.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 14:41

Kelly_ann schreef:
Het is inderdaad geen goed longeren demonstratie an sich.

Dit is: hoe goed kan dit paard bewegen als potentiële dekhengst


En dan kom je weer bij, waarom willen we dit voor de sport? Is dit (nog steeds) de beste manier? Is dit ouderwets? Dierenmishandeling? Wanneer gaat het te ver?

Wat Elisa zegt: Druk, spectakel...beweging boven functionaliteit of karakter.
Er is een moment gekomen dat we beweging belangrijk zijn gaan vinden. Op zich een goede ontwikkeling in de fokkerij succes daarin volgde.
Maar misschien zit aan die periode nu wel een beetje zijn eind, de signalen zijn er al een aantal jaar.


Nou precies! Ik vind het ook niet normaal hoe de jonge ggk hengsten voorgesteld worden qua africhting. Gaat ook te snel, te geforceerd, niet in het belang van het paard. Zodra het paard als verdienmodel wordt gezien lijkt het welzijn niet meer uit te maken.
Zou mooi zijn als er gewoon naar leeftijd en africhtingsniveau gejureerd kan worden. Zowel in de hengstenwereld als in de sport. Driejarigen die gewoon lekker voorwaarts/ neerwaarts op eigen benen mogen lopen en rustig aan sterker mogen worden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 13:18

Ze longeerden ze met z'n tweeen in de baan, ik denk dat er met dat concept niks mis is alleen de manier van longeren wel. Laat ze gewoon even zonder bijzet oid de frisheid kwijt kunnen en longeer ze dan netjes van achter naar voor met touwtjes (zonder houdingen te forceren) en geef ze vooral de tijd om alles rustig en stap voor stap te kunen doen. Ik denk dat dat voor de dieren het beste uitgangspunt zou zijn.

Punt is natuurlijk wel, de dieren zijn nog zo jong dat ze van alle indrukken snel de pijp leeg kunnen hebben. Maar juist daarom zijn verschillende beoordelingsmanieren op verschillende momenten belangrijk denk ik.

Het gaat niet om fokkers die de hengsten zo willen zien he, het gaat om heel veel geld en het preppen van paarden waardoor er teveel, te snel en te geforceerd dingen van de hengsten gevraagd worden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 13:37

Ik snap je reactie niet? Ik bedoel dat ze met z'n tweeen in de baan longeren (elk aan een kant) zodat de dieren niet alleen zijn en daardoor al wat minder gespannen zijn. Daarnaast schrijf ik dat het mij een goed idee lijk als ze zonder poespas eerst even de spanning er uit kunnen lopen voordat ze gewoon op een nette manier aan het werk gezet worden.

De jury heeft geen gespannen paarden nodig, juist niet..maar het zijn jonge kwpn hengsten die vol zitten met testosteron in een andere omgeving met andere hengsten. Ik denk dat degene die ooit met zulke hengsten gewerkt hebben wel weten dat dit geen kattenpis is om mee om te gaan.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 13:49

Volgens mij is dat ook precies wat ik schreef..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 14:27

Hm in dat geval zou ik sowieso zeggen, bijzet lager..lagere hoofdhals houding is automatisch meer ontspanning. En niet te strak..ik zie in ieder geval nog wel genoeg ruimte voor verbetering.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 14:59

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:
Hm in dat geval zou ik sowieso zeggen, bijzet lager..lagere hoofdhals houding is automatisch meer ontspanning. En niet te strak..ik zie in ieder geval nog wel genoeg ruimte voor verbetering.


Een lagere bijzet vind ik juist meer "gedwongen". Bovendien houd je in dat geval bij paarden met zoveel beweging de kans dat ze in de bijzet terecht komen. De bijzet zit hier niet te krap, want ik zie m los terwijl het paard niet opgekruld loopt. Het paard heeft heel veel te zien en de bijzet - op deze manier vastgezet - geeft hem ook de ruimte daarvoor.

Ik zeg hiermee ook niet dat op de HK elk paard juist voorgesteld wordt en niet te strak bijgezet is, maar in het door Fransje gegeven voorbeeld zie ik dat juist niet.


Nee daar ben ik het niet mee eens, een fractie lager en iets losser en hij zou veel mooier en losser over de rug kunnen komen en daardoor veel sneller ontspannen. Ik vind hem hier wel te strak, een paard hoort zo niet op de hulpteugel te reageren ongeacht de omstandigheden.

Daarnaast zijn arabische hengsten imo niet te vergelijken met kwpn hengsten qua temperament, maar ook daar zit natuurlijk verschil in bij beide. Ik ben in ieder geval geen fan van werken met kwpn hengsten (iets teveel ongelukjes mee gehad) sommige waren compleet gestoord terwijl ik dat bij andere rassen qua hengsten nooit zo extreem heb ervaren.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 6marly6, 996981, _San87_, Adrija, Alfi2010, Amyyy, beert, Brittneyx, Gini, Gucci_, Iloveiswan, IzAw, LaDonna75, laran, lovemyhorse1, Mitch_Beauty, nicolanca, NorwayFjord, Noukie123 en 93 bezoekers