Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:55

En is dat een groot probleem? Wie krijgt dan de boete? De eigenaar van het perceel of de eigenaar van het paard?

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 15:52


Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 17:50

Suzanne F. schreef:
En is dat een groot probleem? Wie krijgt dan de boete? De eigenaar van het perceel of de eigenaar van het paard?


Vraag ik me ook af.

mamabird
Berichten: 924
Geregistreerd: 02-04-07

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 09:55

Mij is verteld dat de houder verantwoordelijk is voor een correcte administratie op zijn UBN. Ik heb de eigenaren dan ook met klem gevraagd te zorgen dat hun paard in Nederland geregistreerd word zodat ik ze op de stallijst kan invoeren in op mijnRVO.
Is hetzelfde als met de paspoorten. De houder moet alle paspoorten kunnen tonen van de paarden aanwezig

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 11:10

Het lijkt mij inderdaad ook dat de boete gaat naar degene bij wie de paarden op het terrein staan, maar zeker weten doe ik het ook niet.

Als het een hoge boete per paard is heb je natuurlijk wel kans dat de staleigenaar hem naar de eigenaren wil doorspelen :D

Ik weet niet hoe hoog de boetes gaan zijn natuurlijk, maar voor vervoer zonder paspoort wat ook door de NVWA wordt gecontroleerd zijn het hele hoge bedragen

Tancreda4

Berichten: 24033
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 09:53

Kidde schreef:
Het lijkt mij inderdaad ook dat de boete gaat naar degene bij wie de paarden op het terrein staan, maar zeker weten doe ik het ook niet.

Als het een hoge boete per paard is heb je natuurlijk wel kans dat de staleigenaar hem naar de eigenaren wil doorspelen :D

Ik weet niet hoe hoog de boetes gaan zijn natuurlijk, maar voor vervoer zonder paspoort wat ook door de NVWA wordt gecontroleerd zijn het hele hoge bedragen


Ik zou dat oneerlijk vinden. Als paarden eigenaar kan je het wel willen, maar als de houder het weigert kan je als eigenaar ook verder niets betekenen of doen. Of ja, verhuizen maar dat is wel erg rigoureus!

Als je als eigenaar alles op orde hebt, je paard staat in het register, je paspoort gegevens zijn bij de stalhouder bekend en je wijst hem erop. Is daarmee je mate van invloed voorbij. Als die vervolgens besluit er niets mee te doen moet die ook op de blaren zitten als er een boete komt lijkt mij.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 10:17

Stalhouder is degene die de boete gaat krijgen, die heeft zijn zaakjes niet op orde. Maar zou als eigenaar dan wel zeker zorgen dat aan jouw kant (dus registratie in NL) alles op orde is

Marsie2
Berichten: 151
Geregistreerd: 07-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 23:25

_suus19_ schreef:
Daarnaast moet je registreren op adres. Al die losse weilandjes hebben geen adres. Hoe ga je dan als pensionstalhouder dat verplichte nummer aanvragen?


Iemand hier ervaring mee hoe dit in de praktijk werkt?

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 09:26

Perceelnummer via kadaster, werkt voor bv schapen net zo.

Josien_

Berichten: 9005
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 10:37

Moet je huidige stal ook de informatie doorgeven waar het paard daarna komt te staan?
Of is enkel afmelden voldoende.

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 10:58

Marsie2 schreef:
_suus19_ schreef:
Daarnaast moet je registreren op adres. Al die losse weilandjes hebben geen adres. Hoe ga je dan als pensionstalhouder dat verplichte nummer aanvragen?


Iemand hier ervaring mee hoe dit in de praktijk werkt?

Als de pensionstalhouder een erf heeft met stallen en weiland, maar bijvoorbeeld verderop ook weilandjes, dan mag hij deze weilandjes rekenen tot zijn UBN wat gekoppeld is aan het erf-adres. Hij moet dan alleen kunnen aantonen dat hij deze weilandjes in gebruik heeft (dus met een eigendoms- of gebruiksdocument/overeenkomst).

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 10:59

Josien_ schreef:
Moet je huidige stal ook de informatie doorgeven waar het paard daarna komt te staan?
Of is enkel afmelden voldoende.

Ja, de huidige stal moet een UBN van bestemming invullen bij de afvoermelding.

Marsie2
Berichten: 151
Geregistreerd: 07-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 11:45

tamary schreef:
Perceelnummer via kadaster, werkt voor bv schapen net zo.


Kun je mij uitleggen hoe ik dan een ubn aanvraag? Wanneer ik dat op de site wil aanvragen moet ik een postcode en huisnummer opgeven en die heb ik dus niet, ik zie ook geen optie om het perceelnummer op te geven...

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 11:54

Marsie2 schreef:
tamary schreef:
Perceelnummer via kadaster, werkt voor bv schapen net zo.


Kun je mij uitleggen hoe ik dan een ubn aanvraag? Wanneer ik dat op de site wil aanvragen moet ik een postcode en huisnummer opgeven en die heb ik dus niet, ik zie ook geen optie om het perceelnummer op te geven...

Bel de RVO voor hulp (wel ingelogd zijn op de site als je dat doet). Die kunnen je verder helpen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 01:05

Yaffie schreef:
Even een vraag, kan het antwoord zo niet vinden. Maar mijn paard staat bij een pony in de wei, waarvan de eigenaar geen ubn nummer aan gaat vragen voor zijn locatie. Ik vraag me af hoe het nu zit. Kan ik mijn paard wel registreren? En dan aangeven dat de locatie niet aangemeld is, of?


Jij hoeft alleen je paard te registreren en die gegevens door sturen aan de weide eigenaar, het is aan de eigenaar van de wei om jou paard op de locatie te registreren. De boete is ook voor de weide eigenaar als het paard wel geregistreerd is, maar niet op de locatie geregistreerd is.

Marsie2
Berichten: 151
Geregistreerd: 07-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 07:49


Popstra
Berichten: 13743
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 08:42

Allemaal bang makerij. NVWA komt verder helemaal nooit op een stal mits er paarden over de grens getransporteerd moeten worden.

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 08:43

Popstra schreef:
Allemaal bang makerij. NVWA komt verder helemaal nooit op een stal mits er paarden getransporteerd moeten worden.

? Er worden al veel langer paspoort controles gehouden op stallen hoor.

DuoPenotti

Berichten: 29455
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 08:44

Daar hebben ze personeel voor?
Of gaan ze alleen stallen af op de rode stikstof kaart? Daar gaat het uiteraard wel om.

Popstra
Berichten: 13743
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 08:49

Spenk schreef:
Popstra schreef:
Allemaal bang makerij. NVWA komt verder helemaal nooit op een stal mits er paarden getransporteerd moeten worden.

? Er worden al veel langer paspoort controles gehouden op stallen hoor.

In alle jaren dat ik paarden heb nog nooit mee gemaakt.
En de inspecteurs die hier zo een 4x per jaar thuis komen om te keuren zijn ook niet zo lastig. Er word enkel naar je UBN nummer gevraagd.

Josien_

Berichten: 9005
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 09:15

Ben wel benieuwd of ze echt komen controleren en waar dan?
Mij lijkt dat ze dan eerst naar grote stallen etc. gaan, want hoe gaan ze dit controleren op gehuurde stukken waar niemand bij woont bijvoorbeeld?

Vraag me ook af wat er gebeurt als de registratie niet in orde is.. Krijg je dan een boete ofzo?