Cavalerist glijdt uit met paard tijdens oefening

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Airnt
Berichten: 722
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gerstungen OT Lauchröden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 08:48

het grappige is dat ijzers juist heel gangbaar waren voor straten in de 19e eeuw, toen er ook al veel paardentrams waren, en dus rails in plaveisel (itt paarden die wagons rangeerden bij de trein, waar ze dus op bielzen lopen)

anyway... het is een gangbaar probleem bij parades, en het idee dat je alles in de wereld moet bijwerken om het veilig te maken is redelijk onmogelijk en eigenlijk daardoor ook een schijnzekerheid.

uiteindelijk is verzameling bij dit soort gevallen de uitkomst, en natuurlijk bewustzijn van gladheid.

Ik weet niet hoe deze ruiter er uit zag, maar defensie heeft natuurlijk niet meer de prioriteit bij paarden en de ruiters doen het over het algemeen in hun vrije tijd als hobby erbij, dus ik ga er maar van uit dat er gewoon niet voldoende hankenbiegung wordt gereden om dit soort situaties het hoofd te bieden.

Mensen weten gewoon niet meer hoe ze in de echte wereld met paarden kunnen omgaan, op ladijs, rollend grind en gepolijst marmerplaveisel kan je gewoon rijden, ook met ijzers... en rubber of andere kunststofschoeisel hebben bar weinig verbetering. (in de Valencia Cavalcada hebben we daar duidelijke voorbeelden van gezien, helaas)

het ligt voornamelijk bij het controleren van schuivende krachten op de hoef, en dat is pure rijkunst.


Airnt
Berichten: 722
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gerstungen OT Lauchröden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 09:28

Femke_Tweety schreef:
Airnt schreef:
het grappige is dat ijzers juist heel gangbaar waren voor straten in de 19e eeuw, toen er ook al veel paardentrams waren, en dus rails in plaveisel (itt paarden die wagons rangeerden bij de trein, waar ze dus op bielzen lopen)

anyway... het is een gangbaar probleem bij parades, en het idee dat je alles in de wereld moet bijwerken om het veilig te maken is redelijk onmogelijk en eigenlijk daardoor ook een schijnzekerheid.

uiteindelijk is verzameling bij dit soort gevallen de uitkomst, en natuurlijk bewustzijn van gladheid.

Ik weet niet hoe deze ruiter er uit zag, maar defensie heeft natuurlijk niet meer de prioriteit bij paarden en de ruiters doen het over het algemeen in hun vrije tijd als hobby erbij, dus ik ga er maar van uit dat er gewoon niet voldoende hankenbiegung wordt gereden om dit soort situaties het hoofd te bieden.

Mensen weten gewoon niet meer hoe ze in de echte wereld met paarden kunnen omgaan, op ladijs, rollend grind en gepolijst marmerplaveisel kan je gewoon rijden, ook met ijzers... en rubber of andere kunststofschoeisel hebben bar weinig verbetering. (in de Valencia Cavalcada hebben we daar duidelijke voorbeelden van gezien, helaas)

het ligt voornamelijk bij het controleren van schuivende krachten op de hoef, en dat is pure rijkunst.




En zelfs dan kán de allerbeste ruiter met het best geschoolde paard een keer in een pech situatie komen.


Ben het overigens met je eens dat heel veel ondergronden prima kunnen, mits iedere stap heel bewust gebeurt.

Alleen is dat iets wat in zo'n grote groep met ruiters en paarden die elkaar niet kennen, met veel afleiding etcetera gewoon mis kan gaan.



Ik denk dat er op bokt ook zát ruiters zijn die weleens met paard onderuit gegaan zijn.
Ik in de 30 jaar dat ik rij 1x echt en 1x half.


Dingen gebeuren.
Sommige dingen zijn gewoon nooit 100% in te dekken, nooit helemaal risicovrij te krijgen.
(Behalve door het niet te doen, maar dan moet je wel ontzettend veel gaan laten, als je nooit een risico wilt lopen)



oh, ja hoor, ben ik met je eens...

maar ik bedoel dus dat de kritiek dat de touwen er bij de oefening nog niet lagen dus wat overtrokken zijn

verder... ik heb heel wat parades gereden in mijn carrière, en dat is echt heel veel lastiger dan de meeste mensen denken. En dus is juist dit soort 'militair rijden' best wel van levensbelang, die formaties, en de contrôle... dus is verzameling best wel een belangrijk ding als je tussen een hoempapaband en een kudde schapen langs laag hangende afdakjes door een mensenmenigte moet.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amaniblauw, Blacky94, janneke_S, Julia_, Kidde, Vagabondo en 26 bezoekers