Bokkers leggen uit: Buzkashi met JoSav

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
JoSav
Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 08:35

EmmaVZ schreef:
Zeer interessant stuk! :) Het is leuk om eens wat meer te weten te komen uit niet-westerse delen van de wereld.

Daarom wilde ik ondanks dat ik de sport zelf nooit heb beoefend dit artikel schrijven voor bokt. :j

petraaken schreef:
Interessant zeker maar wat ik dan niet snap is dat de ze Olympische erkenning willen maar dat er dan weer sprake is om de ruitersport als Olympische sport niet meer te erkennen.

Je moet het meer lezen als: nu o.a. Kirgizië erkenning zoekt voor Kok Boru is de kans dat de Afghaanse variant, buzkashi, nog wordt erkend behoorlijk klein. Kok Boru is nl. in korte tijd veel verder geprofessionaliseerd en de traditionele variant van buzkashi is in Afghanistan veel populairder dan de modernere variant. Met de organisatie van de wereldnomadenspelen heeft Kirgizië bovendien een belangrijke stap gezet. Of de discipline daadwerkelijk erkend wordt is natuurlijk een tweede, maar als kok boru wordt erkend zal vervolgens erkenning van buzkashi op zichzelf onwaarschijnlijk zijn.
Heb ik het zo beter toegelicht?

WesternWay schreef:
Wat ik interessant vind is dat de paarden geen ijzers onder hebben, ook op gras en gladde ondergronden niet. Terwijl we hier altijd van mening zijn dat er ijzers en stiften etc onder moeten :)

Klopt, de hele mentaliteit van ruiters is daar zó anders dan hier.
IJzers zijn wel toegestaan, maar moeten iig voor kok boru aan bepaalde eisen voldoen. De lokale wedstrijden worden idd heel vaak zonder ijzers gespeeld, want zonder ijzers hebben ze in veel gevallen gewoon meer grip. En dus: indien niet nodig dan wordt het niet gedaan. Deze paarden groeien daar bovendien op en leren snel genoeg wat wel en vooral niet kan. Zie het bij mijn eigen steppepaard ook: is het glad, dan past ze haar gangen daarop aan of gaat ze zelfs gangen. :Y)
De meeste paarden daar hebben ijzers ook gewoonweg niet nodig. Harde, goede hoeven. Beslaan komt daar overigens wel gewoon voor, maar zoals ik zei: indien niet nodig, dan meestal niet.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…



JoSav
Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 11:28

Natascha schreef:
Mooi artikel. In afghaans restaurant kabul waar wij vaak eten hangt een schilderij van deze sport boven 1 van de tafels :D

Aangezien het dé nationale sport van Afghanistan is verbaasd me dat niet. En Afghaans eten is ook nog eens erg lekker!

Keet schreef:
Super interessant :)
Ik ken het uit een Bianca boekje :)

Haha, zo zie je maar dat je er soms op onverwachte manieren van hoort of mee in aanraking komt.

Ik moet zeggen dat de reacties me vooralsnog meevallen. De vorige keer dat er op bokt op de voorpagina iets over buzkashi stond ging het vooral over dierenmishandeling. :7 Maar zoals gezegd weten journalisten wel vaak de meest ongelukkige en heftige foto’s uit te kiezen. (En dat kun je bij veel Westerse disciplines ook wel...) :j

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav
Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 11:35

kimmie261 schreef:
Mooi informatief stukje..

Rambo doet het toch ook in 1 van zijn films? ( nee geen grapje..)

Rambo III!
Dat sprak als kind natuurlijk wel tot de verbeelding. :Y)

mar_fay schreef:
JoSav, wat schrijf je toch heerlijke stukken. Dankjewel voor deze leuke info!

Graag gedaan! :D

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Balou_k, Chinas, criollo_yess, Enzo_Ollie, Gabortje, GrapeshotBot, henshem, Knuffeldier, Maartje_M, Miriam91, Nathalie18x, nine1987 en 31 bezoekers