Dier&Recht: Tienduizenden paarden eenzaam in de wei

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

pien_2010
Berichten: 42801
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 10:01

Wat een triest bericht dit als het waar is en de cijfers kloppen.
Paarden zijn sociale wezens en de uitzondering nagelaten (dan klopt het paard dus niet in zijn hoofd) horen ze gewoon bij minstens één ander paard te zijn. Het is goed om daar wetgeving op te maken.
Wij mensen kunnen nooit het wezen paard vervangen, hoe we ook ons best doen als een paard alleen staat.
Onze Hercule stond vroeger op een manege. Pas toen hij altijd een ander paard erbij kreeg toen hij buiten gezet werd, knapte hij zo op en werd een super braaf paard. Hercule vond het gewoon nietg leuk alleen staan en was erg gemakkelijk net als Polie in een (kleine) kudde. Dat vinden in ieder geval mijn paarden leuk en belangrijk en ik denk dat dit voor meer paarden geldt.
Je kunt paarden ook in een grote bak binnen 's nachts samen laten zijn, het hoeft niet altijd buiten te zijn. Dit heb ik vaak genoeg gezien op stallingen waar ik stond.


pien_2010
Berichten: 42801
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 11:20

In Nederland is het moeilijk/ onmogelijk om alle paarden buiten te hebben 7x24 uur onder alle weersomstandigheden, mochten alle paarden daar überhaupt zin in hebben. Grond is gewoon schaars waardoor het moeilijk is om goed terrein te houden ook als het weken achter elkaar plenst. Dus de uitzondering nagelaten zal het voor veel mensen gezien de enorme grote paarden aantallen niet mogelijk zijn.

Daarom schreef ik ook, in een grote stal, of grote binnen bak kun je de paarden ook in een groep houden of met zijn tweetjes of zelfs in een grote stal (met zijn 2 en dan).

Ik begrijp best wel, dat zoals het hier in de Limousin is, met plenty grond, dat je daarin Nederland alleen maar van kan dromen. Wij hebben het luxe probleem dat we veel te veel weiland grond hebben en gelukkig hebben we buuf, die de koeien het land laat kaal eten, de wei vervolgens picobella achterlaat waardoor onze sobere paarden er achter aan kunnen gaan als de koeien paar weken er van af zijn.

pien_2010
Berichten: 42801
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 11:55

Jinks schreef:
Ze staan in de nacht binnen in stallen waar ze elkaar kunnen zien (geen dichte wanden).
Buiten altijd met afrastering ertussen, maar wel naast elkaar in de weide zowel als op de paddock met rubber bodem voor degene die zand eet.
Er zijn nu eenmaal paarden die niet bij anderen kunnen, ik denk dat men er goed aan doet bij zo een onderzoek eerst eens te kijken wat achtergrond en situatie is voordat men een oordeel velt.

Maar ik vind dat jouw paarden niet alleen staan. Ze zien elkaar altijd en omdat het nu eenmaal niet samen gaat heb je zo gestald. Ze kunnen uitwisselen het enige dat ze niet kunnen is knokken met elkaar en elkaar krabben. Aangezien ze dat laatste toch niet willen is er dus niets aan de hand.

Ik heb ooit één merrie gezien waar een ander ruintje bij werd gezet en waar we met gevaar voor eigen leven we met een groepje mensen in hebben moeten grijpen, daar anders het ruintje was dood gemept. deze dominante merrie spoorde duidelijk niet als het ging om andere paarden bij haar, maar daar had deze eigenaar wel mee te maken.
Het was ook heel duidelijk dat dit niets met het ruintje te maken had, want toen de schrik een beetje gezakt was, stond hij verder braaf met een ander paard de rest van zijn leven. Deze merrie zal wel altijd single hebben gestaan met uitzicht op andere paarden, want bleek niet de 1ste keer te zijn dat ze dit flikte.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, aliida, Bielsje, Facebook, Petra_O, Plop1997, Sabbientje en 28 bezoekers