Dier&Recht: Tienduizenden paarden eenzaam in de wei

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Onali
Berichten: 18447
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 08:48

MyWishMax schreef:
_Nelleke_ schreef:
Volgens mij gaat het in dit voorbeeld niet alleen over de paarden die bij iemand aan huis staan en helemaal alleen zijn maar voornamelijk over de paarden in pension die in een postzegellandje staan zonder maatje, dus wel paardjes eromheen maar altijd een draadje ertussen. Dat eenzame paard bij de boer snapt iedereen dat dit sneu is alleen al die paarden alleen op de wei is veel meer geaccepteerd.

Er zijn altijd redenen te bedenken waarom een paard niet samen kan, blessures, ouderdom waardoor paard niet meer lekker meekomt in een groep, nieuw paard kennis laten maken met een kudde waardoor hij een week of 2 apart staat maar naast de kudde, etc etc. Dus klakkeloos mensen beboeten waarvan hun paard alleen staat krijg je alleen maar misstanden van, dan gaat paard wellicht helemaal niet meer naar buiten.

Ik zou meer een positieve stimulans zien, richtlijnen vanuit de paardenhouderij, onderbouwde artikelen in de paard&sport en andere tijdschriften, regels voor pensionstallen dat ze gedegen groepsweides moeten aanbieden etc. Goed voorbeeld doet goed volgen dus er zijn dan zal je op een goede manier verandering zien. Beboeten en op die manier afdwingen om hun paard op een bepaalde manier te houden zullen in mijn ogen alleen maar misstanden van komen.


De meeste pensionstallen hebben meer dan 15 paarden staan. Er zullen wel een aantal pensionstallen bijgezeten hebben, kleinschalig, maar zodra ze meer dan 15 paarden hadden staan zijn ze niet meegenomen in dit onderzoek. Omdat ze er dan vanuit gaan dat het geen paarden van particulieren zijn, maar maneges, handelaren, fokkerijen en noem maar op. Terwijl je hier in de buurt bijvoorbeeld juist veel stallen hebt die én én zijn. Ik sta op een pensionstalling met manege in één. Maar het grootste gedeelte van de paarden is van particulieren, de manegepony's en paarden zijn maar een klein deel. Zo ken ik een hele hoop stallen, ook alleen pensionstallen die meer dan 15 paarden hebben.



Ik sta en heb op pensionstallingen gestaan van 15 en meer paarden.
Beetje jammer dat die juist zijn overgeslagen.

Dier en recht kan de volgende keer beter langsgaan en vragen hoe de paarden gehouden worden.
Dan kunnen de uitzonderingen niet mee geteld worden en krijg je een beter overzicht.
Plus ze zien paarden dan van dichtbij en leren ze er mee over dan wanneer ze vanuit de verte tellen.

Black is the colour of my true love's hair


Onali
Berichten: 18447
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 10:32

speurneusc schreef:
ideaal beeld is wat anders, maar ja ideaal beeld altijd buiten in en dikke laag blubber want hij MOET voor het ideale beeld buiten staan vind ik ook niet normaal en ja daar gaan ze wel eerder van dood.


Cowgirl schreef:
Kunnen we een keertje af van dat 24/7 buiten in de blubber ideaal beeld....dank u! Wat is alles behalve het ideaal beeld.



Kunnen we eindelijk eens af van het beeld dat 24/7 NIET gelijk staat aan 24/7 blubber?

Lees je verdorie eens in voordat jullie zoiets doms roepen.


Ook gaan ze echt niet eerder dood bij 24/7 buiten speurneusc.

Black is the colour of my true love's hair

Onali
Berichten: 18447
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Dier&Recht: Tienduizenden paarden eenzaam in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 10:55

:+

Black is the colour of my true love's hair

Onali
Berichten: 18447
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 11:59

Ja en draai dat om naar stal en stalgebreken en je hebt hetzelfde resultaat.

Dat heeft dan meer met slecht eigenaarsschap te maken dan met 24/7 buiten of blubber/ regen/ weer in Nederland.

Black is the colour of my true love's hair

Onali
Berichten: 18447
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 12:39

quintusgl schreef:
Idee voor paarden die noet met ander paard kunnen. Shet erbij en stukje afzetten waar shet onder t draad door kan (buitenom noet natuurlijk). Dan kan shet, mocht t nodig zijn, zich veilig stellen. Je zult zien dat na een aantal weken de paarden samen staan.


Je zit alleen met dat een shet ook behoeftes heeft en vaak totaal andere behoeftes dan het 'gebruikspaard'.
Een shetlander is geen opvulling.

Black is the colour of my true love's hair

Onali
Berichten: 18447
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Dier&Recht: Tienduizenden paarden eenzaam in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 14:41

Ik mag hopen dat er inderdaad onderscheid gemaakt gaat worden voor medische isolatie (revalidatie en na operaties) en sociaal isolement.

Black is the colour of my true love's hair

Onali
Berichten: 18447
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Dier&Recht: Tienduizenden paarden eenzaam in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 19:28

Zomereczeem en geen gras. Die connectie snap ik even niet :?

Black is the colour of my true love's hair


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _San87_, BarbaraNova, DotBot, fokfanaat, friezenfan2, GrapeshotBot, Just_Natural, senna21, sterregoud, Suliko, Supertje, xxmichellexx en 65 bezoekers