Dier&Recht: Tienduizenden paarden eenzaam in de wei

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:49

Of het echt tienduizenden zijn... Ik geloof echter wel dat veel paarden onnodig alleen staan. En dan bedoel ik alleen als in geen enkele vorm van sociaal contact. Dat vind ik echt ongehoord en het zou verboden moeten worden.

Ieder paard moet op zijn mínst andere paarden kunnen zien op een afstand van minder dan een meter.


_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:49

[***] schreef:
Caily schreef:


Als mijn paard dusdanig “kapot” (mentaal is fysiek) zou zijn dat hij geen paardwaardig leven meer zou hebben (dus met soortgenoten). Zou dat mijn keuze zijn. Als het een situatie is van de omgeving, zou ik een andere omgeving creeeren. Of dit nou ruimte, voederbehoefte of geld is, die dingen vallen op te lossen. Als je maar wil.


Ok, wil jij dan even een DA regelen en uitleggen dat het puur en alleen is om het feit dat ze niet met een ander paard kunnen staan? Weet niet of ik die van mij overtuigd ga krijgen...


Overigens is het ook wel zo dat hier in de buurt 2 paarden staan, alleen in de weide met een bosje ertussen. Dan vraag ik me ook af waarom die eigenaren niet gewoon regelen dat ze samen staan, heb je ook nog eens meer grond ... Maarja, misschien hebben die dat al geprobeerd en ging het om welke reden dan ook totaal niet, wie ben ik om daar over te oordelen.

Kan jouw paard zelfs niet naast een ander paard staan? Eventueel met ruimte tussen de draden?

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:08

[***] schreef:
_San87_ schreef:
Kan jouw paard zelfs niet naast een ander paard staan? Eventueel met ruimte tussen de draden?


Jawel, staan ze ook. Ze kunnen elkaar zien (naja, de ene de andere dan, andersom niet maar dat is een detail) en als er nog een paard in de paddock ernaast staat is die ook zichtbaar, en kan daar onder/tussen de draden contact mee gemaakt worden (over de draden is wat moeilijk, mijn pony is beetje klein). Maar dat gebeurd weinig, dat contact, voor zover ik het zie. Soms eens samen onder de draad grasjes die er staan peuzelen en na 5 minuten is dat weer goed.

Maar het gaat om paarden die geen contact kunnen hebben met elkaar, zelfs als ze wel andere paarden zien. En dat kunnen die van mij dus niet (afgezien van de ene pony die paar kleine momenten, voor zover je dat contact kan noemen).


@ Caily : wil je dat best via pb vertellen als je mij even de tijd geeft, weet niet of dat nodig om alles uitgebreid in het topic te gooien want het gaat niet over mij alleen natuurlijk.

Niet ideaal, maar ze staan dus niet zonder andere paarden. Ze hebben wel een buurman/buurvrouw.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:21

AnnickT schreef:
Hier is het al verboden om een paard alleen te hebben. Mijn verzorgpaard stond in haar eentje bij de eigenaren aan huis, de dierenbescherming heeft daar actie tegen ondernomen. Met als gevolg dat ze al op twee pensionstallen heeft gestaan waar de eigenaren nooit langskomen. Maar ze komt in ieder geval wel buiten met andere paarden.

Denk dat t paard daar gelukkiger mee is.

Waar is hier :o ?

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:35

Lon schreef:
Nee, met de 19% bedoelen ze alle paarden die niet met andere paarden die in de wei lopen. Dus de paarden met snuffelcontact, als die met zichtcontact, als die geen enkel contact hebben bij elkaar opgeteld.

Hmmm, dan zal het absolute aantal een heel stuk minder zijn.

Toch denk ik wel dat het goed is dat er regelgeving komt op dit gebied. Blijkbaar kunnen veel mensen het toch niet en hebben wat meer overtuiging nodig in de vorm van een boete/andere sanctie.

Een vroegere vriendin van mij heeft haar paard ook helemaal alleen staan (meer dan genoeg ruimte voor meer paarden of minimaal een pony erbij) en weigert er een maatje bij te zetten. Sja...

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 19:05

goldenarrow schreef:
Wij hebben voor alle paarden 1 of meerdere maatjes, behalve voor onze 3-jarige hengst en de dekhengst. De 3-jarige kan over het hek wel neuzen met de merries en dat gaat voorlopig nog goed, vooral omdat hij vrij onderdanig is. De dekhengst kan de rest van de paarden wel zien. Lijkt me niet zo verstandig om deze bij de merries te zetten ;) Tenzij we alle jaarlingen en 2-jarigen ook vast drachtig willen hebben. Of willen dat de merries hem kapot slaan als ze niet hengstig zijn. Nee, hij mag vanaf een afstandje wel de baas over zijn merries zijn, maar niet van dichtbij :=

Zet je de hengsten toch samen?


_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 19:12

goldenarrow schreef:
Ik weet niet of je ervaring hebt met dekhengsten, maar die zijn vrij territoriaal ;) Vandaar ook de reden dat jonge hengsten al vrij snel de kudde uit gejaagd worden in het wild.

Edit; Niet vervelend naar jou San, maar hieraan zie je toch dat er vrij weinig kennis is waarom sommige paarden alleen staan. Twee hengsten samen zetten waarvan 1 in actieve dekdienst is gewoon vragen om problemen. Jonge hengsten kunnen prima samen (en staan hier ook samen), maar op een bepaald moment gaat dat niet meer, wanneer ze bedenken dat ze toch iets met dat zaakje onder zich moeten gaan doen.

Ik heb ervaring met dekhengsten, maar dan dekhengsten op een hengstenstation die sowieso niet buiten komen.

Bedankt voor je uitleg.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 10:53

speurneusc schreef:
ik hoef me niet in te lezen is pure ervaring en ik zeg niet dat 24uur gelijk staat aan 24uur blubber. Maar er zijn er genoeg die 24 in de blubber staan en geen kant op kunnen. en dom is het niet, een paard kan je niet 24uur tot over zijn koten in de blubber zetten, je gaat niemand wijs maken dat dat 100% natuurlijk en gezond is.

ze gaan miss niet eerder dood van buiten staan, maar wel van constant in de blubber staan langere periodes, wat dacht je van veels te zachte hoeven/straal doorgezakte hoefbeenderen omdat er geen houvast meer is aan de onderkant, dan is het toch een enkeltje hemelen? en ja indirect gaan deze dan dood van het 24uur buiten staan.

Niemand zegt dat het goed is een paard 24/7 in de blubber te laten staan.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 17:32

Lon schreef:
Sclimpre schreef:
Onderzoek zal idd niet volgens de regels van het wetenschappelijk onderzoek gebeurd zijn. Maar dat is ook de bedoeling niet. Het gaat er gewoon om dat dit probleem onder de aandacht gebracht wordt en dat mensen er over gaan nadenken.


Gezien de eerdere "onderzoeken" van Dier&Recht vraag ik me steeds meer af of dat zo is, of dat deze organisatie zich erop richt om de publieke opinie over paardenhouderij zo negatief de te beïnvloeden dat deze in het geheel niet meer geaccepteerd wordt.
Het was echt niet zoveel moeite geweest om het onderzoek degelijker uit te voeren (bijvoorbeeld door alle paarden langs de route te tellen), en daar dan over te rapporteren. Dan was het onderzoek representatiever geweest voor de Nederlandse paardenpopulatie.
Daarnaast zijn de methoden niet zorgvuldig beschreven (hoe lang is er geobserveerd?), ook dat geeft ruimte voor framing. Ik vind het pijnlijk dat er discussie over het bestaansrecht van paardenhouderij ontstaat op basis van (subjectief?) broddelwerk.

Dat laatste. En het werkt.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Dier&Recht: Tienduizenden paarden eenzaam in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 11:35

Het bericht van Dier&Recht heeft inmiddels m'n tijdlijn op Facebook bereikt...

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Dier&Recht: Tienduizenden paarden eenzaam in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 12:54

Ik dat je je, wanneer je je aangesproken voelt door dit artikel, misschien achter de oren moet krabben of de situatie voor jouw paard wel echt zo optimaal is.

Dus wat dat betreft zal het zeker van nut zijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, Jolynne, JoyenUnory, OmgiliBot, Redford, Texas02 en 15 bezoekers