[BLOG]Het leven zoals het is: op een trekpaardenfokkerij

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Granoek
Blogger
Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

[BLOG]Het leven zoals het is: op een trekpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-19 15:30

*Bokt.nl
Blog



Het leven zoals het is: op een trekpaardenfokkerij

Nu jullie wat bekend zijn met Dexter en Duke sta ik te popelen om jullie te vertellen hoe ik nu eigenlijk bij die 'dikke' paarden terecht ben gekomen. Het begon toen 5 jaar geleden twee vriendelijke mensen op de koffie kwamen om te vragen of we interesse hadden om op hun paarden te komen rijden. De met-12-pony's-in-één-piste-lesjes op de manege begonnen ons wat te vervelen dus dit klonk super leuk!
"Oh, het zijn wel van die Belgische paarden, zoals Palm heeft." Ehm... wacht. Van die grote?! 8)7

Mijn zus en ik mochten op zaterdag gaan kennismaken met de andere leden en de paarden. Zo konden we ook zien hoe een training in zijn werk ging. Zij reden namelijk demo's met hun 8-tal voskleurige Belgische Trekpaarden in carrousel. Ik ga het maar rechtuit zeggen, die eerste training was 10 keer niks. Sterke paarden met een gezonde dosis koppigheid, strenge trainingen... Maar de andere ruiters en de stalfamilie waren zo hartelijk en vriendelijk dat we er dus nooit meer zijn weg geraakt :+
We reden trainingen en demo's in de zomer en sjokten door de Limburgse bossen in de winter.

Ik spoel even een paar jaar vooruit en we kwamen op het punt dat ik er zowat kind aan huis was. Heb me dan maar gelijk hun jongste zoon gestrikt ( :Y) ) en zo loop ik nu al 3 jaar tussen mijn 'schoonfamilie' rond en heb ik heel veel bijgeleerd over het reilen en zeilen op de fokkerij.

Er komt veel meer bij kijken dan enkel veulentjes en roze wolkjes, uiteraard. Hengsten moeten gekeurd, merries worden voorgesteld, de paarden moeten klaargemaakt, de veulentjes moeten verzorgd. Ik ga proberen een korte situatieschets samen te stellen van hoe het er hier aan toe gaat.

Hengstenkeuring
3 jaar kijk je hier vol spanning naar uit. En dan komt november eraan en moet je de jongens klaarstomen voor de keuring. Ik heb weinig kennis van smalle paarden, maar ik heb vaag vernomen dat het er daar ietsje anders aan toe gaat. De hengsten waar potentieel zit worden op een ander voerbeleid gezet en worden vierkant beslagen als het richting de keuringsdatum gaat. Er wordt mee geoefend aan de hand, ze horen naast de voorbrenger te draven, mooie ruime passen en aan een vlot tempo. Er wordt gelet op een fiere hoofd- en halshouding en een alerte blik in de ogen. Op de keuring zelf worden de paarden dan nog gemeten en gecontroleerd op droge en zuivere benen, ze mogen niet uitzwaaien met de voorbenen en niet te breed uit elkaar gaan met de achterbenen.

Een quote uit de rasstandaard volgens http://www.trekpaard.be:

Het Belgisch trekpaard moet een mooie middenmaat en een forse bespiering hebben, waarbij kracht, macht en adel in harmonie samengaan.

De hengsten moeten een mannelijke uitstraling hebben. De merries hebben een vrouwelijke uitstraling.
Schofthoogte :
voor een hengst is 1,70 m ideaal
voor een merrie is 1,66 m ideaal
Soepel vel
Haarkleuren : alle effen kleuren en schimmel varianten ervan zijn toegelaten

Op de foto staat de hengst Herman van ter Bolle op 16-jarige leeftijd

[ img ]

[ img ]


De merries mogen ook showen
Een heel ander verhaal, en toch ook weer niet. De merries gaan van jongs af aan mee naar de prijskampen en dit zolang ze mee willen en mogen ;) Dezelfde zaken worden beoordeeld maar hier wordt er dan weer gekeken naar een vrouwelijke, elegante uitstraling.

Op de foto staat Brenda met baby Willem

[ img ]

1+1 = 2

Neem dan zo'n stoere hengst en een mooie merrie, dan is de som snel gemaakt. Elk jaar huppelen
er veulentjes door de wei en ik kan er echt uren naar zitten kijken. De merries waarmee verder gefokt kan worden zullen blijven, de hengstjes die later naar de keuring mogen blijven ook. Andere paarden worden verkocht na het afspenen. De jonkies die blijven komen in een groep bij de jonkies van vorig jaar en een nanny. Of zoals dit jaar, bij Dexter en Duke :+ Je kunt geen betere nanny hebben dan Dexter want hij heeft een pesthekel aan jonkies en zet ze gelijk op hun plaats :D Vreemd genoeg heeft hij Duke vanaf het begin probleemloos aanvaard... :Y)

ANYWAY! Baby's <3

[ img ]

[ img ]

[ img ]


Als de kleintjes slapen gaan de mama's aan de bak

Ja, want als de kleintjes oud genoeg zijn om enkele uren alleen door te brengen, gaan de mama's weer aan het werk. Helaas zijn ze gestopt met de demo's, dit waren vaak verre verplaatsingen en dat lukte niet met de veulens. Gelukkig zijn er nog foto's uit de oude doos, maar helaas zijn die wat minder van kwaliteit door het opslaan via Facebook.

[ img ]

En Dexter mocht zelfs mee!

[ img ]

Tegenwoordig houden de mama's zich vooral bezig met tramritjes en trouwkoetsen; het demoteam is stopgezet en daarmee de trainingen ook. Samen met mijn vriend en schoonbroers beleren we nog de paarden die blijven zodat die mooi in de spieren zitten voor prijskampen of keuringen, of voor eventuele verkoop. Af en toe gaan ze nog lekker mee de bossen in, maar verder is het nu veel genieten en lekker op het gemakje. Zowel de veulens als de merries en de hengsten staan het hele jaar door, de hele dag lekker op de wei. In de winter gaan ze bij bevriende boeren van wei tot wei het gras opeten en zo hebben we hier eigenlijk een twintigtal bikkels van paarden, zo zacht als dat ze groot zijn.

De jongste is op dit moment 2,5 maand oud en de oudste wordt er volgend jaar 25. Voor dit mooie jubileum zet ik de lieve, sterke, slimme, knappe, beste Dora als afsluiter in de kijker. Ze is nu op 'semi-actief' pensioen, wat zoveel betekent als: ze staat bij een neefje en nichtje van de familie als grasmaaier en gezelschap voor hun Shetlandpony en mag af en toe nog eens met de jeugd wat rondjes door de wei stappen. Ze heeft al veel jongere generaties geholpen in het dubbelspan en ze heeft menig ruiter leren paardrijden!

[ img ]

Ik zal vast nog wel een hoop vergeten zijn, maar als er vragen zijn beantwoord ik die graag :)


Granoek
Blogger
Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-19 08:58

Dank iedereen!

soesita schreef:
Leuke en interessante bijdrage. Bedankt! Trekpaarden zijn zo <3 <3 <3
Jammer dat de demo's niet meer gedaan worden. Ik denk dat ze voor de populariteit en het voortbestaan van zulke rassen heel erg belangrijk zijn.

Dat klopt, maar met ruiters die gingen verder studeren of werken werd het steeds moeilijker voldoende mensen bij elkaar te krijgen helaas :( trainingen reden we met 3 of 4, weekenden aan zee wilde dan wel ineens iedereen mee etc...

Het was te veel gedoe voor 1 persoon om te regelen en daarom zijn ze er mee gestopt.
Jammer want het was super leuk altijd!

Granoek
Blogger
Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [BLOG]Het leven zoals het is: op een trekpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-19 17:15

Ahww ik heb er nog suuuper veel maar ik wilde niet te veel spammen, ik kan ze wel in de comments zetten als ik thuis ben :)

Granoek
Blogger
Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-19 08:03

kwita schreef:
gerlindie schreef:
Ik moest stiekem wel even lachen om de 'elegante uitstraling' van de merries :')

Ik vind ze werkelijk prachtig, maar elegant wordt een wat betrekkelijk begrip misschien :+

Ooit wil ik toch echt nog eens op zo'n paard zitten <3



Tja en toch hoeven ze van elegantie niet onder te doen van gewone paarden,eenmaal zo een paard gezien dan weet je dat het kan!. Hoe fokken jullie op bloed spreiding omdat ze wel allemaal ongv de zelfde kleur hebben?

Goede vraag!
Gelukkig hoef je niet per se een vosse hengst te hebben om een voskleurig veulen te krijgen, anders waren ze maar dun bezaaid helaas :(

De hengst op de foto, Herman, was vorig jaar aangekocht. Hij was een beetje een 'vergeten parel' als ik het zo mag noemen? 16 jaar en al jaren niet meer gedekt, dus heel weinig afstamming meer. Prachtige hengst, perfect in orde, voor het leven gekeurd en dan komt hij hoefbevangen en gaat alles ineens heel snel en hebben we/ze hem moeten inslapen :( Wij hadden er 3 of 4 merries van drachtig, weet het even niet meer precies.

Het jammere is dat de jury niet graag vos ziet en je moet dus echt al goed je best doen (of een grote naam hebben, zo zal dat wel bij elk ras zijn?) wil je je vos hengst gekeurd krijgen. Zij zien niks liever dan bruin- en blauwschimmels.

Er wordt dus gedekt met voshengsten maar ook met andere, gekleurde hengsten die de voskleur in hun bloed hebben zitten. Voordeel is dat zij al generaties lang met die bloedspreiding bezig zijn en dus nu niet in de knoop zitten met hun merries omdat ook die allemaal verschillend bloed hebben, zowel langs vaders kant als langs moeders kant.

En je hebt eens geen 100 paarden met allemaal dezelfde nationale kampioen als vader haha *einde leedvermaak* :+

Granoek
Blogger
Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-19 09:31

julius_juut schreef:
Wat een machtige beesten toch!


Hebben jullie geen last van beenproblemen/CPL? Ik zou daar ontzettend bang voor zijn.

Vanwaar de singel met franje bij de foto's van Herman? Is dat een traditie dingetje net als die linten in de manen gevlochten of heeft het een functie? Wel eeuwig zonde dat hij zo snel is overleden, wat een imposant dier!


Terecht dat je daar bang voor bent hoor, het komt super veel voor helaas.
Echter is het pas recent echt onder de aandacht gekomen en dan met name door hobbymatige eigenaars, gelukkig maar.

Uiteraard zijn er paarden die er last van hebben, gelukkig zijn dat hier voornamelijk de oudere dieren.
Als voorbeeld even mijn zus haar paard, die is dit jaar 15 geworden en die heb ik 2 weken geleden voor het eerst behandeld tegen mijt. Super mooie droge benen heeft zij, net als Dora van 25 jaar. Daar tegenover staat dat ze beide laaaang niet zoveel behang en sokken hebben. En laat ze dat nu net op de keuringen niet graag zien 8)7

Hengsten worden er op gecontroleerd voor ze nog maar mogen deelnemen aan de keuring en krijgen een beoordeling op de benen. Het is nog niet zover dat hengsten met slechte benen niet mogen deelnemen helaas :( Mogen ze van mij snel invoeren! Helaas mag iedereen nog steeds met 'slechte' merries ook dekken (en dan wil ik niemands paard afkraken, maar er zijn gewoon ook merries met slechte benen).

Dat vind ik bij dit stamboek dan ook een voordeel, hengsten moeten normaliter jaarlijks terugkomen om goedgekeurd te worden tot ze 8 jaar op rij goedgekeurd zijn (ze zijn dan dus 11 jaar). Tenzij ze goedgekeurd worden op afstamming, waarbij er (als ik me niet vergis) minstens 5 afstammelingen worden voorgebracht. Als je een beetje slim bent doe je dit met bewezen merries en gekeurde hengstenzonen, dan ben je ook alweer een jaar of 6 verder (vader 3 jaar -> gekeurd, zoon 3 jaar -> gekeurd). Een hengst kan dus pas voor het leven gekeurd worden ten vroegste op 6-7 jaar en dan met bewezen gezonde afstamming. Maar meestal zijn ze een jaar of 11.

Er wordt dan ook elke keer opnieuw naar de benen gekeken. Als ik me niet vergis kan bij het Shire stamboek een hengst met 2 jaar al een voorlopige goedkeuring krijgen en met 5 jaar dan een definitieve, volgens mij moeten zij daarna niet meer naar de keuring (als ik de info goed lees hier: http://www.nshs.eu/index.php/onze-veren ... gistraties ). Maar een paard op 2 jaar dat al zo'n zware beenproblemen heeft dat je ze kunt voelen is zo uitzonderlijk, het wordt vaak pas op latere leeftijd duidelijk. Een side note hierbij is dat het beenwerk bij shires (en clydesdales :o ) over het algemeen een stuk beter is dan bij Belgische trekpaarden.

Een heel verhaal weer, sorry, ik kan echt niet samenvatten :')
Overigens staat hier een state-of-the-art paardenjacuzzi en kunnen de paarden die er wel last van hebben gelukkig goed opgevolgd worden.

Granoek
Blogger
Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [BLOG]Het leven zoals het is: op een trekpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-19 09:34

Oh en die franjes is inderdaad gewoon een traditie :) De singel is eigenlijk enkel op de Nationale prijskampen, de franjes zijn denk ik om de rug wat langer te laten lijken ofzo? Dat weet ik ook niet precies.

Die linten in de manen dat zijn wolstrengen. Je vlecht dan de manen onderhands onder de wol in zodat je in de nek mooi de Belgische driekleur krijgt, of zoals bij Herman het oranje/groen/wit. Bij een dergelijke voskleur vinden ze dat mooier, verder geen reden voor :o
Op de Nationale tentoonstellingen wordt wel zowat altijd voor de Belgische vlag gegaan, zoals Dexter dat heeft op de foto.

Granoek
Blogger
Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-19 10:28

Sheehan schreef:
Wat een leuk stuk. Herman van ter Bolle is de vader van mijn oude paard :D

Ah wat leuk!! Wat een gouden paard was dat, die liep de sterren van de hemel en dat op zijn leeftijd.
Bewoog beter dan een hoop jong grut wat hier rond huppelt :D



kwita schreef:
Ja het is een " typisch" stamboek...dat is helaas jammer! echt wij zijn ook wel eens afgestraft voor 'n langstaart en echt velen vonden hem mooier dan de blokstaart!
Ook kwam er hier wel eens een vos uit een 7 generaties bruinschimmel merrie, en beiden bruinschimmel ouders. wij zoeken nog een goede vreemd bloed hengst juist voor de spreiding!



Haha ja wij hadden een paar jaar geleden een vosje uit 2 bruine ouders, en een bruine uit een vosse mama :') Tot op heden kan ik nog niet onthouden welke ouders bij welk veulen horen :P

Granoek
Blogger
Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-19 10:50

Willem is naar een Bokker gegaan :D Ben nu even haar bokt naam kwijt haha

Skippy, ik ben deels akkoord en deels niet haha.
Klopt 100% dat je ze niet in alle boxen kwijt kunt, maar daar tegenover staat dat ik een pony ook 24/7 buiten zou houden net als deze. Maar dat is een heel ander verhaal en ieder zijn ding :D
En dan zag ik laatst een filmpje van een merrie die bij een dekhengst werd gebracht, 1 keer uithaalt en de hengst valt dood.
Uiteraard moet je kijken naar de omstandigheden (zij werd bij haar veulen weg gehaald, veulen liep rond de omheining van de round pen te hinniken etc) maar ik zie die van hier allemaal niet zo hoog uithalen dat ze een paard KO kunnen slaan.

Ik klop even af op hout, zeg nooit nooit, maar ik denk dat hun karakter grotendeels compenseert voor hun grootte :+
Laatst bijgewerkt door Granoek op 12-07-19 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Granoek
Blogger
Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [BLOG]Het leven zoals het is: op een trekpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-19 11:02

Er zijn ook trekpaarden die ik liever niet bij mijn trekpaarden wil hahaha, kan je geen ongelijk geven hoor. Ik heb de merrie van mijn zus naar huis gehaald om mijn 3-jaarse op te voeden omdat ik wist dat dat een kreng was }:) Uiteindelijk zijn ze beste matties dus heeft weinig nut gehad, maar zo heeft elk paard gewoon zijn karakter denk ik.

Shetten zijn overigens geen goede referentie, dat is een ras apart. Alle trekpaarden hier hadden schrik van onze shetten :+ Maar dat was ook een stelletje terrordraken bij elkaar

Granoek
Blogger
Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-19 11:15

Helaas niet! Ergens heb ik een filmpje van Dexter die achter een van de shetten gaat jagen, maar dan moet ik ver gaan zoeken haha, de shetten zijn er al een paar jaar niet meer.

Heb nog wel wat baby's gevonden :)

Deze liet zich braaf het halster om doen... en dan toch niet :+
[ img ]
[ img ]

Mama loopt braaf mee aan het touwtje... en dan toch niet :')
[ img ]
[ img ]

[ img ]

De jaarlingen kunnen mooi poseren!
[ img ]

Als je een er moeite voor doet dan toch
[ img ]

En nog wat mini buffels

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Granoek
Blogger
Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-19 11:19

zorro schreef:
Wat leuk om te lezen! Ik ben nooit met mijn trekpaard naar de keuring gegaan. Ze is wel enorm goed gelukt, maar vos, lange staart. Wel erg vrouwelijk, dat kan een sterk punt zijn.

[ [url=m/Hfii9w.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/u5OpCp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat betreft de cpl, als een merrie echt slechte benen heeft, fokken jullie er dan wel mee?

Nee met cpl zeker niet. Gelukkig hier slechts 1 merrie mee gekend, die is in sneltempo ook achteruit gegaan toen en moest ingeslapen op 13-jarige leeftijd. De geur achtervolgt me nog in mijn slaap :o

Mok etc wordt opgevolgd en behandeld en er wordt bij geen enkele merrie gedekt met hengsten met slecht beenwerk :n


Granoek
Blogger
Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [BLOG]Het leven zoals het is: op een trekpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-19 11:20

Feit is gewoon dat je een paard met slechte benen gewoon niet verkocht krijgt.
Logisch natuurlijk, en de vraag bepaalt het aanbod dus ik kan ook niet begrijpen als er mensen dus wel met dergelijke paarden verder gaan

Granoek
Blogger
Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-19 17:33

zorro schreef:
Klinkt goed! Vlak bij ons wonen trekpaard fokkers die niet eens weten wat cpl is. Echt triest. Elk jaar veulens en geen paard die zijn staart nog heeft. Kan me er kapot aan ergeren, zo word het ras echt kapot gemaakt.

Ohh zo zonde dat :( Vaak is dat nog de oudere garde toch?


Mando schreef:
Ik vind de veulens zo schattig. Mini buffels. Geweldig.

Het is dat je alles in het groot moet hebben anders zou ik denk ik wel om zijn en ook voor een trekpaard gaan. Ik vind ze zo gaaf.

Ja spullen vinden is wel even een dingetje maar als je eenmaal de hoekjes van het wereldwijde web hebt gevonden is het eigenlijk net zo simpel als smalle-paarden-spullen.


Sheehan schreef:
Granoek schreef:

Ah wat leuk!! Wat een gouden paard was dat, die liep de sterren van de hemel en dat op zijn leeftijd.
Bewoog beter dan een hoop jong grut wat hier rond huppelt :D


Was ook echt een heerlijk paard. Lief, aanhankelijk en heel trouw. Kon ook echt mooi showen inderdaad. Helaas wel veel CPL en een korte staart, maar zo'n fijn dier <3 Ze lijkt ook echt op haar vader, zal even een foto opzoeken! Ze is nu verkocht naar jawel, de Palm brouwerij in België ;)


Ahh dan zou het misschien kunnen dat ik ze nog gezien heb, wat was haar naam?
Palm brengt hier wel eens paarden om te dekken. Vorig jaar 2 van Herman en het jaar daar voor volgens mij eentje van Ben.
Is toch ook weer een heel apart type, die paarden van Palm. Als je ze langs elkaar zet zie je echt een groot verschil.

Granoek
Blogger
Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [BLOG]Het leven zoals het is: op een trekpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-19 10:10

Ja klopt Jaan, ik ben gek van jullie kampioen en reservekampioen afgelopen jaar :D
Sowieso is voor mij (donker)bruin de favoriete kleur voor trekpaarden.
Hier zit al 35 jaar de voskleur in de genen maar nu dat de zonen er meer in komen hebben we eigenlijk alle kleuren hier staan :D
1 bruinschimmel, 2 blauwtjes en dan een paar van alle kleuren haha

Sorry als ik wissel tussen 'we' en 'ze', soms wil ik beleefd doen en zeg ik 'ze' maar dan ga ik terug over op gewoonte en zeg ik 'we' :') Het zijn dus niet mijn paarden maar ik ben er vaker dan dat ik thuis ben :+

Granoek
Blogger
Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-19 11:22

Ahh het zou best wel eens kunnen, hoewel ik zowat het vermoeden krijg dat alle paarden daar een brede bles hebben haha :D Die van vorig jaar hadden ook beide zo'n brede bles.
Ik hou daar echt van, vind het zooo mooi <3
edit: maar ik ben dan ook bevooroordeeld :')

Granoek
Blogger
Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-19 20:39

Ik denk dat ik jou toen alle foto’s gestuurd heb maar zal van de week nog eens kijken :D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Facebook, Patriesje en 19 bezoekers

cron