[OP] De zin en onzin van de regels omtrent het bit

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marjo
Berichten: 37150
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 09:09

fransje23 schreef:
Volgens mij mag jr bij springen tegenwoordig juist wel op alle niveau's bitloos met de aangewezen optomingen :j


Als iemand voldoende punten haalt in de M2 is die waarschijnlijk klaar voor het Z.

Klopt! Bij springen zijn een heleboel optomingen toegestaan, waaronder dus bijvoorbeeld deze:

[ img ]
(gezien op Indoor Brabant)

Maar dat is dan ook precies het punt waar bij mij de vraagtekens ontstaan. Waarom is er in de springsport een breed scala aan bitten/neusriemen/bitloze optomingen toegestaan, maar zijn we in de dressuursport beperkt tot 2 bitten en bepaalde neusriemen?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen fan van de strengere bitten en dergelijke, maar juist het verschil vind ik zo groot dat ik het beleid van de FEI en de KNHS hierin niet helemaal kan volgen.



Marjo
Berichten: 37150
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 09:34

bettyvn schreef:
Marjoow schreef:
Klopt! Bij springen zijn een heleboel optomingen toegestaan, waaronder dus bijvoorbeeld deze:

[ [url=m/8FGjn3.jpg]Afbeelding[/url] ]
(gezien op Indoor Brabant)

Maar dat is dan ook precies het punt waar bij mij de vraagtekens ontstaan. Waarom is er in de springsport een breed scala aan bitten/neusriemen/bitloze optomingen toegestaan, maar zijn we in de dressuursport beperkt tot 2 bitten en bepaalde neusriemen?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen fan van de strengere bitten en dergelijke, maar juist het verschil vind ik zo groot dat ik het beleid van de FEI en de KNHS hierin niet helemaal kan volgen.


denk dat dat verschil vooral komt omdat de essentie van de dressuursport harmonie tussen paard en ruiter is, daar past zo'n optoming niet bij.
begrijp me niet verkeerd voor springen moet de samenwerking tussen paard en ruiter ook goed zijn, maar als je dit soort optomingen toestaat in de dressuur ga je volgens mij het doel voorbij.


Oke, daar heb je een heel goed punt.

Wat ik vooral probeerde aan te halen is het feit dat er zo'n enorm verschil zit in toegestane optomingen. In de springsport kun je dus wel met een hackamore starten op het allerhoogste niveau. In de dressuur moet je in de Grand Prix met stang en trens rijden. Waarom heb je met stang en trens meer harmonie dan met een hackamore?

Marjo
Berichten: 37150
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 11:10



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bolletje29, bonnielau, DJZ, FCSA, Lithya, nikkel, SUSANNEx en 44 bezoekers