[OP] De zin en onzin van de regels omtrent het bit

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ImLucky
Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 09:04

ik ga niet verkondigen dat bepaalde maten van verzameling niet te bereiken zijn zonder bit, want ik denk zeker dat dat wel degelijk mogenlijk is. verzameling moet je verdienen, met of zonder bit is dat mogelijk, en welke weg het 'makkelijkst' is zal van jezelf als ruiter, en je paard afhangen.
maar heel veel mensen schuiven het niet rijden van hoge punten wel vaak op het, ja maar ik rijd bitloos(/koudbloed/geen totilas 2.0) en dat zien ze gewoon niet graag.
realiteit is idd dat bepaalde paarden meer moeite hebben met verzameling, maar dat is geen vrijbrief om die mate van verzameling die het niveau vraagt niet te beheersen.
ik vind het wel hypocriet hoor, alle martelwerktuigjes toegestaan, maar een bitloos hoofdstel niet.
losse bitloze rubrieken is/was niet genoeg animo voor, die hebben ze een paar jaar gehad voordat in de gewone rubrieken toegestaan was.
en met springen mag/mocht je vanaf het Z met een hack volgens mij

LUCKY-Liberto-24j-gelderse pony-ruin-drL1+9-buitenritjes pensioen<3 lucky en anika gaan los op het strand in oudorp!!
ANIKA-van de zuidzijde-10j-2e premie shetland-merrie-grasmaaier en bak slepen<3
Karel-Cestino Rosa MDM-5j- hannoveraan (brandmerk 86) (cloney(contender)xEsprit)-zadelmak!<3



ImLucky
Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 09:31

Marjoow schreef:
fransje23 schreef:
Volgens mij mag jr bij springen tegenwoordig juist wel op alle niveau's bitloos met de aangewezen optomingen :j


Als iemand voldoende punten haalt in de M2 is die waarschijnlijk klaar voor het Z.

Klopt! Bij springen zijn een heleboel optomingen toegestaan, waaronder dus bijvoorbeeld deze:

[ [url=m/8FGjn3.jpg]Afbeelding[/url] ]
(gezien op Indoor Brabant)

Maar dat is dan ook precies het punt waar bij mij de vraagtekens ontstaan. Waarom is er in de springsport een breed scala aan bitten/neusriemen/bitloze optomingen toegestaan, maar zijn we in de dressuursport beperkt tot 2 bitten en bepaalde neusriemen?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen fan van de strengere bitten en dergelijke, maar juist het verschil vind ik zo groot dat ik het beleid van de FEI en de KNHS hierin niet helemaal kan volgen.


denk dat dat verschil vooral komt omdat de essentie van de dressuursport harmonie tussen paard en ruiter is, daar past zo'n optoming niet bij.
begrijp me niet verkeerd voor springen moet de samenwerking tussen paard en ruiter ook goed zijn, maar als je dit soort optomingen toestaat in de dressuur ga je volgens mij het doel voorbij.

LUCKY-Liberto-24j-gelderse pony-ruin-drL1+9-buitenritjes pensioen<3 lucky en anika gaan los op het strand in oudorp!!
ANIKA-van de zuidzijde-10j-2e premie shetland-merrie-grasmaaier en bak slepen<3
Karel-Cestino Rosa MDM-5j- hannoveraan (brandmerk 86) (cloney(contender)xEsprit)-zadelmak!<3

ImLucky
Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 09:52

omdat er in de dresuur een lichte constante verbinding gevraagd word, en dat is met een hack volgens mij niet echt haalbaar, want dat werkt als druk of geen druk (volgens mij) daar is niet echt echt een tussenweg van licht constant contact. en dat is overigens met veel bitloze hoofdstellen zo, maar niet met allemaal. natuurlijk is maar net hoe hoog je je hack ophangt hoe hoog/gemeen de druk is.

LUCKY-Liberto-24j-gelderse pony-ruin-drL1+9-buitenritjes pensioen<3 lucky en anika gaan los op het strand in oudorp!!
ANIKA-van de zuidzijde-10j-2e premie shetland-merrie-grasmaaier en bak slepen<3
Karel-Cestino Rosa MDM-5j- hannoveraan (brandmerk 86) (cloney(contender)xEsprit)-zadelmak!<3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _MelissaV, Anoukjuuuhh, beert, daliance, K_nolan, Knikmops57, nathe, Nieuwsredactie, Ninouschka, purny, wodant en 44 bezoekers