[OP] De zin en onzin van de regels omtrent het bit

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Nieuwsredactie
Berichten: 13891
Geregistreerd: 20-04-16

[OP] De zin en onzin van de regels omtrent het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-19 22:12

*Bokt.nl
Bokt community
Door Marjoow

Vandaag beginnen we met wat nieuws op Bokt, namelijk de opiniestukken. Deze artikelen geven de mening weer van 1 bokker, en dus niet de mening van Bokt.nl noch de Nieuwsredactie. Wil jij ook een opiniestuk insturen? Dat kan middels een PB naar het Nieuwsredactie account of via de mail naar nieuwsredactie@bokt.nl . Dit zal nog wel gescreend worden, dus het is geen vooraf gegeven dat elk stuk ook daadwerkelijk geplaatst zal worden.

[ img ]
Foto: Mark Smith
Vanmorgen, tijdens het scrollen door mijn Facebook feed, kwam ik een merkwaardig nieuwsartikel tegen van Horses.nl. In het Britse Chepstow werd ruiter Mark Smith gediskwalificeerd tijdens een eventingwedstrijd vanwege verkeerd gebruik van het hoofdstel. In plaats van het bit in de mond van het paard te doen, had hij deze onder de kin bevestigd.

De regels zijn duidelijk. Toch? Het reglement stelt namelijk dat het verplicht is om een hoofdstel en bit te dragen, en dat dit op conventionele wijze gebruikt dient te worden. De teugels moeten aan het bit zitten en op conventionele wijze vastgehouden worden. Nergens staat letterlijk beschreven dat het bit in de mond van het paard moet zitten, maar ik denk persoonlijk dat iedereen wel weet wat er met 'conventioneel' bedoeld wordt.

Dus: is de uitsluiting terecht? Ja, zijn optoming was duidelijk in strijd met de reglementen. Dit is echter wel een punt van discussie. Waarom mag een combinatie niet bitloos starten? Dit is iets dat mij al langere tijd verbaast in de hedendaagse paardensport.

Wanneer ik een springwedstrijd op hoog niveau fotografeer, zie ik daar soms de meest merkwaardige combinaties voorbij komen. Scherpe bitten die worden gecombineerd met een hackamore, bitten waar een hefboomwerking aan zit waar je u tegen zegt. Ik zal de laatste zijn om dat af te keuren overigens; ik ga er (wellicht zeer naïef) vanuit dat de ruiter of amazone zijn of haar paard het beste kent, en het beste weet wat goed werkt.

Toch stel ik wel mijn vraagtekens bij de regels omtrent harnachement, en dan met name de bitten. In Nederland is het in de dressuursport t/m M2 toegestaan om bitloos te starten. De toelichting die de KNHS hierop geeft is de volgende:

"Als nationale federatie kan en mag de KNHS tot bepaalde hoogte afwijken van het FEI-reglement. In dit geval is ervoor gekozen om dat te doen tot het punt waar verzameling wordt gevraagd. Volgens de internationale principes van de dressuur wordt het bit vanaf daar immers een steeds belangrijker onderdeel in de aanleuning en verzameling van het paard. Tot 1 april 2016 werd verzameling in KNHS-dressuurproeven gevraagd vanaf de klasse M. Bitloos rijden voor winstpunten is daarom toegestaan tot en met de klasse L2. Na 1 april 2016 wordt verzameling in KNHS-dressuurproeven gevraagd vanaf de klasse Z. Vanaf die datum is bitloos rijden voor winstpunten op KNHS-wedstrijden dan ook toegestaan tot met de klasse M2."

Volgens de KNHS zijn zij, samen met Zuid-Afrika pas de tweede nationale federatie die bitloos rijden toestaat.

Is dat niet gek? Is het niet gek dat er mensen zijn die jou nog nooit hebben zien rijden, die jouw paard niet kennen en al helemaal niet weten hoe jullie als combinatie door de baan gaan, dat die besluiten met welk harnachement jouw paard het beste loopt? Wie zegt dat er geen verzameling gevraagd kan worden zonder bit? En wat ik nog gekker vind: je hebt het als combinatie tot het M2 weten te schoppen zonder bit. Maar nu wordt er van je verwacht dat je voor de training ineens een bit in de mond van het paard hangt, omdat je anders niet de juiste verzameling zou kunnen vragen.

Ik ben benieuwd naar de mening van Bokkers over dit onderwerp. Wie van jullie rijdt bitloos op wedstrijden? Is er al iemand die de knopjes van het Z op zijn paard heeft weten te zetten zonder bit?

Disclaimer
Dit artikel is een opiniestuk. Dit betekent dat dit de mening betreft van 1 bokker, en niet de mening van Bokt.nl noch van de Nieuwsredactie weergeeft. Opiniestukken zijn te herkennen aan de tag [OP]. Is er een onderwerp waarover jij een duidelijke mening hebt? Wil je die graag kenbaar maken op Bokt.nl? Stuur je opiniestuk dan in naar het account van de Nieuwsredactie of naar nieuwsredactie@bokt.nl, en wie weet zie jij jouw stukje terug op de voorpagina. Ingezonden opiniestukken worden eerst beoordeeld, en ook hier gelden natuurlijk de Boktregels.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, daliance, furious, Hiraeth, hwn, Mediatoolkitbot, MyChoice, nathe, Nieuwsredactie, Ninouschka, Rivika, Sintara, vierspan, winnetou4502, xVerax en 33 bezoekers