Bokkers leggen uit: B-proef met MerelV

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MyWishMax
Berichten: 25247
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 10:25

De BB hoef je geen startkaart voor te hebben, dus kan je eens kijken hoe je het als combinatie vindt. Mijn moeder heeft BB gestart, voordat ze B ging starten. Had al eerder een ander paard gestart, maar vond het erg spannend en wilde kijken of ze überhaupt wel wedstrijden wilde gaan rijden. Dat is makkelijker als je gewoon een wedstrijd kan inschrijven, zonder meteen een startkaart aan te vragen.

Qua geen B meer mogen / moeten rijden als je al hoger hebt gereden en L1 alleen B met wijken vind ik niet helemaal kloppen. Waarom zou je dat niet mogen doen? Ik was geen beginnend wedstrijdruiter, maar mijn paard was wel beginnend. Met vorige heb ik 1 keer B gestart en ben daarna meteen verder gegaan, maar dat heeft er juist voor gezorgd dat ik met huidige paard wel langer in de B heb gereden. Juist omdat bijvoorbeeld de galop nog niet zo stabiel was dat we een middengalop konden rijden, het wijken nog niet altijd geweldig ging als er wat spanning was en nog wel wat kleine dingen. In het trainen waren we daar mee bezig en ging dat goed, maar ik wilde haar ook gewoon meenemen op wedstrijd en laten wennen aan alles.

Ik heb medelijden met mensen die denken of meemaken dat alles om winnen draait en er op wedstrijden elkaar niks gegund wordt. Dat is niet leuk, maar dat is echt niet altijd zo. Ik ben met dit paard 2 jaar geleden begonnen en de mensen die een ander niks gunnen zijn op 1 hand te tellen. Ik kom juist hele sympathieke mensen tegen, zelfs op grote en belangrijke wedstrijden. Ook met vorige paarden en pony's heb ik dat maar zelden meegemaakt, gelukkig en dan rijd ik al bijna 20 jaar wedstrijden. Ja, wel mensen die heel zenuwachtig zijn en daardoor heel boos kijken, maar de meeste wensen elkaar gewoon succes, vragen eens hoe het gegaan is. Ik ben ook niet echt benaderbaar als ik los rijd, mijn hoofd ziet er niet vriendelijk uit als ik geconcentreerd ben. :') Natuurlijk zijn er mensen die elkaar niks gunnen, maar dat is niet alleen in de wedstrijdsport zo, zegt niks over de sport, maar alles over die mensen.

Ik heb geen voorbeenzwaaier / spectaculair paard, maar ik heb wel hele goede punten gereden in de B. Juist door het netjes op de letter rijden, nette stelling en buiging, heel goed halsstrekken, maar de meeste complimenten kreeg ik over de impuls. Dat die zo goed en stabiel was. Winst krijg je ook pas als je een proef beter dan voldoende rijdt. Geen winst betekent niet dat je het niveau niet aankan, maar juist dat het voldoende is, maar nog niet goed. Ver voor de loodlijn is juist ook vaak tegen de hand en dat wordt inderdaad 'bestraft' maar iets voor de loodlijn niet hoor. Het hoeft echt geen perfecte aanleuning te zijn, maar natuurlijk wordt het wel beloond als het wel zo is. Dat is toch ook eerlijk?

Leuk artikel zo :j

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training



MyWishMax
Berichten: 25247
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Bokkers leggen uit: B-proef met MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 17:18

Dan ben je vast ook van mening dat je geen 9/10 kan halen, Germie? Of moet de jury die wel geven als het echt heel goed is?
Een 2 kan je in de B ook gewoon halen als er iets echt mis gaat, in mijn ogen niet als een paard bijvoorbeeld gewoon tdh komt of een tact fout maakt, maar bij flink verzet bijvoorbeeld mag die 2 van mij gewoon. Maar een 2 zonder commentaar, dat kan niet. In geen enkele klasse trouwens. Ik zie ook niet wat er niet motiverend is aan een 2 als deze gewoon verdiend is. Motiverend moet je zijn met het commentaar, punten doe je naar wat je ziet. Dus een 2 bij echt een heel slecht onderdeel, met commentaar erbij, die 9 of 10 bij iets echt heel goeds.

Zit je er echt op te wachten op jury's die 'motiverend' punten, als je dan in de L1/L2 ineens wel 'normaal' gepunt zou worden?

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

MyWishMax
Berichten: 25247
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 17:49

Sclimpre schreef:
Wat me verwondert is dat er gevraagd wordt 'netjes op de bordjes' te rijden. Mij is altijd gezegd dat op de letter rijden net het minst belangrijk is. Ttz. liever een correcte overgang een meter te vroeg of te laat dan een geforceerde overgang op de letter. Door de nadruk te leggen op nauwkeurig op de letter te rijden ga je de ruiter ertoe brengen minder op de kwaliteit van de overgangen te focussen. In de B worden de overgangen ook vaak gevraagd tussen 2 letters. Of is daar er verschil tussen B en NL?


Nee, de overgang is belangrijker dan op de letter, vooral omdat die nog niet op de letter moeten,maar tussen de letters. Maar juist omdat je die tijd hebt tussen die letters 'moet' je hem wel daar proberen te maken.
Ik bedoelde met het op de letter rijden meer de figuren op de letters en dat was mijn ervaring met jureren in de B ook. Dus geen meter te vroeg of laat afwenden, geen volte die 5 meter te vroeg weer op de hoefslag komt bij wijze van spreken.

Germie, jij zegt dat je in de B sowieso geen 2 geeft, omdat dat niet motiverend is. Een 2 zonder commentaar kan niet, maar in jouw 1e bericht schrijf je het over die 2, dat je die nooit hoort te geven in de b. Over twijfel tussen de 6 en 7, daarvoor heb je de halve punten nu en het wordt echt wel vaak omhoog gehaald hoor, maar zoals in alle klasses, er wordt vaak ook voor een 5,5/6 gereden. Je weet namelijk achteraf niet of de jury twijfelde of dat deze het gewoon die 6 waard vond.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, nano en 64 bezoekers