Bokkers leggen uit: B-proef met MerelV

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
germie
Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 09:57

Elvirawortel schreef:
‘Iets voor de loodlijn is daarbij zeker niet erg.’
Is dat op hogere niveau’s wel erg? Dacht dat er ergens in de knhs reglementen stond op of net voor de loodlijn? Dacht dat we daar anno 2019 wel uit waren?

Ach, met ver voor de loodlijn haal je in de B gewoon geen winst. Het is echt al aan de teugel wil je winst rijden is mijn ervaring. Helaas. Hier is dan mogelijk de uitzondering in jurering aan het woord, maar mijn ervaring is dat je echt al de boel goed voor elkaar moet hebben, terwijl B voor beginnend staat.
Ik zal zelf overigens niet snel in de B starten, ik mag de B en L overslaan, maar vind het ook niet eerlijk. Als ik het al eens doe is dat puur om paard even te leren wennen en dan hup door. Maar eigenlijk zou de L2 ruiter geen B meer mogen starten. L1 is gewoon B met wijken is mijn ervaring. En verlies rijden kan daar ook niet, je blijft altijd L1+0. De B zou voor de echte beginnende wedstrijdruiter moeten zijn. BB is in mijn ogen onzin, je kunt B rijden zodra je in 3 gangen rond kunt sturen. Er wordt helaas zo veel druk gelegd op die B proeven tegenwoordig. Ik snap best dat mensen gewoon nooit starten omdat ze het niet leuk vinden.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.



germie
Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 16:13

L_iek schreef:
germie schreef:
Ach, met ver voor de loodlijn haal je in de B gewoon geen winst. Het is echt al aan de teugel wil je winst rijden is mijn ervaring. Helaas. Hier is dan mogelijk de uitzondering in jurering aan het woord, maar mijn ervaring is dat je echt al de boel goed voor elkaar moet hebben, terwijl B voor beginnend staat.


Eens. Ik ben een beginnend wedstrijdruiter ( mijn fjord is ook beginnend) en verbaas mijzelf telkens weer over de grote verschillen qua jurering. Afgelopen weekend was een mooi voorbeeld. Eerste proef leek nergens op, 174.5 punt maar toen de tweede proef. Super netjes, geen gekke fouten en ik was dik tevreden. Jawel, 159.5 punt met een aantal 2en op mijn protocol zonder commentaar. Ik leg dit naast mij neer en ga verder, maar ik snap zomaar dat dit niet echt motiverend zou kunnen zijn voor anderen.

Ik heb dit wel eens in de M1 en M2 gehad, ene proef eerste, andere proef laatste, en geen idee waarom. In de B verwacht je geen 2, punt. Een 4 als het echt fout gaat. Ik vind wel dat de B motiverend moet zijn. Dit is bij jou niet het geval. Jammer. Persoonlijk had ik de jury aangesproken, heb dat eens gedaan omdat de jury het paard 'te gewoontjes vond voor de B' en bij navragen bleek dat de jury het paard gewoon niet geschikt vond voor de dressuur, en we hadden het jawel over de B. Al kom je ook met een trekpaard, ook die kunnen de B lopen hoor. Was erg jammer. Die jury's heb je helaas.
Als je gewoon zoals hierboven uitgelegd is jureert, dan haal je normaal gesproken geen 2 en blijft het ook leuk.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie
Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 16:24

MyWishMax schreef:
Dan ben je vast ook van mening dat je geen 9/10 kan halen, Germie? Of moet de jury die wel geven als het echt heel goed is?
Een 2 kan je in de B ook gewoon halen als er iets echt mis gaat, in mijn ogen niet als een paard bijvoorbeeld gewoon tdh komt of een tact fout maakt, maar bij flink verzet bijvoorbeeld mag die 2 van mij gewoon. Maar een 2 zonder commentaar, dat kan niet. In geen enkele klasse trouwens. Ik zie ook niet wat er niet motiverend is aan een 2 als deze gewoon verdiend is. Motiverend moet je zijn met het commentaar, punten doe je naar wat je ziet. Dus een 2 bij echt een heel slecht onderdeel, met commentaar erbij, die 9 of 10 bij iets echt heel goeds.

Zit je er echt op te wachten op jury's die 'motiverend' punten, als je dan in de L1/L2 ineens wel 'normaal' gepunt zou worden?

Er wordt geschreven dat er niet bekend is waarom die 2 gescoord is, dat er niets geks gebeurd is, dan lijkt mij het raar dat je een 2 krijgt. Zeker als het zonder commentaar is. Dan is het ook niet verdiend in mijn ogen. Helaas gebeurt het soms. Dat is mijn boodschap.
Iemand die in galop valt in de volte, dit niet herstelt, paard nog eens bokt, ja, dan geef je een 2. Maar geef dan ook die 9 of 10 als iets wel goed gaat. Maar een 2 zonder uitleg kan gewoon niet, in geen enkele klasse, maar zeker niet in de B. De B moet wel motiverend gepunt worden vind ik. Dus twijfel je tussen die 6 of 7, geef ook eens die 7 zeg maar.Rond niet altijd alles naar beneden af.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lielle, Temeraire, Vernon en 26 bezoekers