Stelling over doorzitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Stelling over doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 17:23

Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 01-06-21 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: link toegevoegd


DreamGuide
Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 18:35

Ik voel me er een beetje dubbel over...

Laat ik voorop stellen, ik ben zelf Z ruiter, met een grote ruiger die gewoon mega opgooit, bijna niet uit te zitten.

Zelfs nu de regel aangepast is, blijf ik toch doorzitten, die hele verruimde diagonaal, terwijl ik op zich die 'pauze' in het doorzitten best zou kunnen gebruiken. Ik merk dat het doorzitten mijn paard toch beter in balans houd, en dan moet ik daar als ruiter maar even harder voor werken.

Dan denk ik toch, als zelf ik met mijn hotseklots ruiter die hele lijn kan doorzitten, dan kan de rest dat toch ook wel?

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

frensje
Berichten: 719
Geregistreerd: 12-11-10
Woonplaats: Haarlem

Re: De stelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 19:22

In het Z moet je toch wel fatsoenlijk kunnen doorzitten lijkt me. Aan de ene kant is onze sport voor de meeste mensen hobby dus het moet leuk zijn maar een beetje uitdaging lijkt me ook op zijn plek. Waarom alles steeds makkelijker maken?
Neem bijv zitlessen en daag jezelf uit.

Hard work pays off

Janneke2
Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 07:24

Ik weet niet of ik bij deze stelling kies voor 'links of rechts'.
Dat heeft te maken met een oude, wijze les: "Geef nooit antwoord op de verkeerde vraag".

Ik sta tegenwoordig op een stal waar driekwart van de ruiters een soort travestie van dressuur rijdt: zodra je er op zit, neus achter de loodlijn - en dat er niets in de rug gebeurt vindt men blijkbaar niet erg.
Ruiters niet, instructeurs niet, juryleden niet. (Velen rijden Z of Zz.)
En opmerkelijk: velen zitten alleen bij gerichte proeftraining door. Want ze vinden het niet zo fijn om te doen.

Ik ben klassiek geschoold : een paard moet eerst in balans zijn, dan zijn bekken kantelen en die krul komt vanzelf wel. Met de teugel voel je wat er in je dier gebeurt, en soms geef ik een kneepje 'doe maar loslaten' (en ik heb een hele serie andere tools om fouten in de balans, het recht en 'voorwaarts' zijn op te lossen).
Een goed gereden groen paard laat binnen een maand het beeld zien van een opbollende rug, mooie ruime passen van de achterbenen
(loodlijn uit de heup van het paard: graag veel achterbeen er voor;
loodlijn uit het zwaartepunt van de ruiter: in stap en draf graag het voorste achterbeen in de lijn).

En tja toen oma nog jong was had geen enkel dressuurzadel wrongen.
Ooit kon ik zeggen dat mijn rijdier wel vijf neven en nichten op de Olympische Spelen had (kleindochter van Cocktail).
Ik deed moeite om deze lieverd (een verreden vosmerrie) naar bovenstaand beeld te rijden.
:o Het doorzitten heb ik maar opgegeven...
... en ik vond het troostend : als de camera's inzoomden 'op dat deel van de ruiter dat na hart en hoofd het belangrijkste is': al die hotemototen vlogen uit hun zadel en dat compenseerden ze met die wrongen...

Ik heb het mijzelf makkelijk gemaakt : 'omdat ik Spaanse dressuur zo fijn vind, kocht ik een Spaanse schone'.
Ik vind het heerlijk, doorzitten en met mijn eigen buikspieren en borstbeen 'mijn paard optillen'.
... Spaanse paarden geven niet hoog op.


Maar als driekwart van de ruiters een kwpn-er rijdt en doet zoals veel stalgenoten, lijkt lichtrijden mij wijs en diervriendelijk.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Suzanne F.
Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 07:36

Eens. Ze maken het steeds makkelijker allemaal. In de lagere proeven hoef je niet eens meer binnen te komen en te groeten naar de jury, belachelijk. De proeven worden steeds simpeler qua lijnen en nu hoef je in het Z de verruimingen ook niet meer door te zitten? Ik vind het echt belachelijk. Z staat voor Zwaar en dan mag je wel verwachten dat de zit van de ruiter op de niveau zodanig voor elkaar is dat je een verruiming kan uitzitten, ook 60 meter.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

c_alsemgeest
Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: De stelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 07:41

Ben het eens met tante Coob hoor :D
En ik spreek echt uit ervaring... Uni was niet uit te zitten :')
Die gooide je in het zweefmoment naar voor en omhoog... draf verruimen was echt overleven, en dan is die 60 meter heeeeeel lang.
Ik was altijd zo blij als ik weer aan de overkant was. _O-
Maar hé! Ik had toen wel kneiter harde buikspieren... dus een voordeel had het zeker ook.
Als ik nu had mogen kiezen had ik nog steeds door gezeten, sowieso kan je imo heel slecht een echt goede uitgestrekte draf rijden vanuit lichtrijden, omdat je toch iets tegen het zweefmoment achter de beweging komt door het gaan staan. Ik kan ze voor mijn gevoel dan veel mooier onder me en bergop houden.
En daarbij ben ik het er gewoon mee eens dat je gewoon moet kunnen doorzitten de hele proef behalve het halsstrekken.
Kan je dit lichamelijk niet, geen probleem... daar kon je vroeger altijd al dispensatie voor aanvragen.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: De stelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 07:58

Ik vind doorzitten altijd zo mooi ogen in een proef op hoog niveau.

Mijn ma had in haar jongere jaren ook paard gereden. Kreeg een liesbreuk, arts vroeg of ze toevallig paard reed en doorzitten ook deed. Ja en ja. Ze mocht van de arts nooit meer doorzitoefeningen doen. Dit kon namelijk de oorzaak van de liesbreuk zijn.

Leef en laat leven.

DuoPenotti
Berichten: 28846
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: De stelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 08:08

En ik de gek smokkelde in het L en bleef doorzitten want dan kon ik tenminste vanuit mijn zit een paard dat moeite heeft met middendraf beter ondersteunen.
Elke keer weer bang voor een -1, maar nooit gekregen :+

Dus ja in het Z moet het kunnen.
Ik vind het ook raar dat de proeven steeds simpeler worden.
Maar zo moeilijk was het allemaal niet en er zat een logische opbouw in.
Maar onze maatschappij van tegenwoordig kan te vaak niet meer tegen kritiek.
Dus ja dan zul je het wel simpeler moeten maken ipv zeggen, meer oefenen.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

welshfan97
Berichten: 1989
Geregistreerd: 27-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 08:33

Mij gaat het persoonlijk niet over het doorzitten, maar over de trend die er gaande is wat betreft het niveau van de KNHS proeven. Ik weet dat er jaren geleden is gekozen om het ZZL bij de breedtesport te trekken om zo de overstap-sprong naar de subtop kleiner te maken. Vervolgens zijn de proeven in de jaren erna steeds makkelijker gemaakt, ligt het aan mij of creëer je dan zelf weer een enorm verschil tussen de breedtesport en subtop waardoor de overstap opnieuw veel te groot wordt.
Nu gaat het over het doorzitten in het Z, eerder is dit in het M ook al aangepast. Proeven zijn korter gemaakt, je hoeft nergens meer te groeten bij binnenkomst, binnenkomen van buiten de ring is in de laatste jaren ook ergens verloren gegaan (Bij de pony´s moest ik dat altijd in het Z, toen ik 5 jaar later bij de paarden Z ging rijden was dat ineens weg), 2 jury´s in een gewone Z proef zijn in diezelfde tijd afgeschaft merkte ik, oefeningen worden doorgeschoven naar hogere niveaus (bij de pony´s heb ik in het M2 overgangen van galop naar stap vanuit een volte 10 meter gedaan, nu is dat eruit). Ik heb met alle veranderingen opzich geen probleem, maar alles samen maakt denk ik dat het niveau van de breedtesport qua proeven achteruit gaat.
En ik wil je sport ook laagdrempelig houden hoor, maar dan zie ik zelf persoonlijk meer voor het promoten van een klasse als het BB ipv de iets hogere klasse omlaag te brengen in niveau. De FEI doet immers niet mee door de grand prix makkelijker te maken, waardoor het uiteindelijk ergens in de trap daarnaartoe tredes gaan missen.

/3

FriesWytske
Berichten: 9892
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 08:44

MCE schreef:
DRESSUUR nr. 2, 2021

Hun stelling: "IN HET Z MOETEN RUITERS EEN VERRUIMING KUNNEN UITZITTEN"

twee meningen, maar wat vind Bokt??

[ [url=m/eluW4L.jpg]Afbeelding[/url] ]


Kun je deze foto niet even vergroten. Kan zo niet lezen wat er in staat. En als ik het via mijn beeldscherm vergroot, wordt de tekst waziger.

996981
Berichten: 9614
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 08:49

Goed kunnen zitten is van groot belang bij het africhten en opleiden van een paard. Daar hoort doorzitten zeker bij. Van een Z-paard mag je verwachten dat deze voldoende durchlässig is
om de ruiter goed te kunnen laten zitten. Van de ruiter mag je verwachten dat deze tijd en energie (blijft) steken in het goed (leren) zitten om op die manier op de correcte manier op zijn paard in te kunnen werken.

In een Z proef moet een ruiter dus in mijn ogen zeker in staat zijn door te zitten in de verruimingen

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

FriesWytske
Berichten: 9892
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 08:54

@996981 Ben ik het niet helemaal mee eens. Vorig jaar na een verplichte stop van de wedstrijden door Corona was mijn merrie de eerste wedstrijd zo gespannen in de baan. Dat ik erop zat te bonken in de verruimingen in draf. Daar werd de spanning niet minder om, eerder erger. Dit weekend na weer een stop van een dik half jaar dan ook bewust gaan lichtrijden met de verruiming, ook al was ze nu heel erg ontspannen. Ik ga gewoon per keer bekijken en voelen wat handig is. Als ze de volgende keer weer zo ontspannen is, blijf ik wel doorzitten. En anders ga ik wel weer lichtrijden.

DuoPenotti
Berichten: 28846
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: De stelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 08:58

Maar je kunt toch ook gewoon lichtrijden en dan een -1 voor lief nemen?
Dat iemand die het wel doet zoals het "hoort" een punt meer krijgt is toch niet vreemd in een wedstrijd.
Je kan zelf kiezen voor welzijn ipv de punten.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

996981
Berichten: 9614
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 09:01

FriesWytske schreef:
@996981 Ben ik het niet helemaal mee eens. Vorig jaar na een verplichte stop van de wedstrijden door Corona was mijn merrie de eerste wedstrijd zo gespannen in de baan. Dat ik erop zat te bonken in de verruimingen in draf. Daar werd de spanning niet minder om, eerder erger. Dit weekend na weer een stop van een dik half jaar dan ook bewust gaan lichtrijden met de verruiming, ook al was ze nu heel erg ontspannen. Ik ga gewoon per keer bekijken en voelen wat handig is. Als ze de volgende keer weer zo ontspannen is, blijf ik wel doorzitten. En anders ga ik wel weer lichtrijden.

Het kunnen afvloeien van spanning hoort ook bij de opleiding. Sterker nog, dat is een van de belangrijkste factoren :) vanuit ontspanning naar aanspanning en altijd weer terug kunnen naar ontspanning.

Dat het niet altijd lukt is logisch, maar in mijn ogen geen reden om niet doorzitten toe te staan. Immers is de urgentie van het leren ontspannen dan minder hoog, wat in mijn ogen absoluut niet de bedoeling is.

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

FriesWytske
Berichten: 9892
Geregistreerd: 05-08-06

Re: De stelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 09:06

Kunnen we een hele discussie over gaan houden. Maar denk dat we het nooit eens worden. En was het niet gekomen, had ik inderdaad voor die paar keer een -1 voor lief genomen. Thuis en met lessen is ze altijd gewoon ontspannen. Dus dan is het moeilijk om dat te oefenen. Anders zou ik dat zeker doen.

996981
Berichten: 9614
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 09:13

FriesWytske schreef:
Kunnen we een hele discussie over gaan houden. Maar denk dat we het nooit eens worden. En was het niet gekomen, had ik inderdaad voor die paar keer een -1 voor lief genomen. Thuis en met lessen is ze altijd gewoon ontspannen. Dus dan is het moeilijk om dat te oefenen. Anders zou ik dat zeker doen.

Dat is ook helemaal prima. Iedereen mag zijn mening hebben :) fijn voor jou dat het werkt licht te rijden :j ik doe dat zelf ook geregeld als ik nog om de ring rijd voor het starten. Even lager instellen en lichtrijden om eventuele spanning af te vloeien. Iedereen moet doen wat werkt :) maar in de basis ben ik van mening dat doorzitten tijdens de verruimingen haalbaar moet zijn voor een Z-combi

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 10:17

Janneke2 schreef:
Ik weet niet of ik bij deze stelling kies voor 'links of rechts'.
Dat heeft te maken met een oude, wijze les: "Geef nooit antwoord op de verkeerde vraag".

Ik sta tegenwoordig op een stal waar driekwart van de ruiters een soort travestie van dressuur rijdt: zodra je er op zit, neus achter de loodlijn - en dat er niets in de rug gebeurt vindt men blijkbaar niet erg.
Ruiters niet, instructeurs niet, juryleden niet. (Velen rijden Z of Zz.)
En opmerkelijk: velen zitten alleen bij gerichte proeftraining door. Want ze vinden het niet zo fijn om te doen.

Ik ben klassiek geschoold : een paard moet eerst in balans zijn, dan zijn bekken kantelen en die krul komt vanzelf wel. Met de teugel voel je wat er in je dier gebeurt, en soms geef ik een kneepje 'doe maar loslaten' (en ik heb een hele serie andere tools om fouten in de balans, het recht en 'voorwaarts' zijn op te lossen).
Een goed gereden groen paard laat binnen een maand het beeld zien van een opbollende rug, mooie ruime passen van de achterbenen
(loodlijn uit de heup van het paard: graag veel achterbeen er voor;
loodlijn uit het zwaartepunt van de ruiter: in stap en draf graag het voorste achterbeen in de lijn).

En tja toen oma nog jong was had geen enkel dressuurzadel wrongen.
Ooit kon ik zeggen dat mijn rijdier wel vijf neven en nichten op de Olympische Spelen had (kleindochter van Cocktail).
Ik deed moeite om deze lieverd (een verreden vosmerrie) naar bovenstaand beeld te rijden.
:o Het doorzitten heb ik maar opgegeven...
... en ik vond het troostend : als de camera's inzoomden 'op dat deel van de ruiter dat na hart en hoofd het belangrijkste is': al die hotemototen vlogen uit hun zadel en dat compenseerden ze met die wrongen...

Ik heb het mijzelf makkelijk gemaakt : 'omdat ik Spaanse dressuur zo fijn vind, kocht ik een Spaanse schone'.
Ik vind het heerlijk, doorzitten en met mijn eigen buikspieren en borstbeen 'mijn paard optillen'.
... Spaanse paarden geven niet hoog op.


Maar als driekwart van de ruiters een kwpn-er rijdt en doet zoals veel stalgenoten, lijkt lichtrijden mij wijs en diervriendelijk.


Ik ben het helemaal eens met bovenstaande.

Betreurenswaardig hoeveel ruiters er in het Z zitten maar niet kunnen rijden. Dat is niet op 1 stal zo, maar op veel stallen, op veel wedstrijden.

Om dan te antwoorden op de vraag:

Als je je paard correct rijdt voel je een heerlijke balans, een rug die goed zit.
Doorzitten kan zolang het de beweging / balans van het paard niet zal verstoren.
Aan iedere combinatie om uit te maken hoever ze hierin kunnen gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 11:57

FriesWytske schreef:
MCE schreef:
DRESSUUR nr. 2, 2021

Hun stelling: "IN HET Z MOETEN RUITERS EEN VERRUIMING KUNNEN UITZITTEN"

twee meningen, maar wat vind Bokt??

[ [url=m/eluW4L.jpg]Afbeelding[/url] ]


Kun je deze foto niet even vergroten. Kan zo niet lezen wat er in staat. En als ik het via mijn beeldscherm vergroot, wordt de tekst waziger.



https://www.dressuur.nl/artikelen/de-st ... ten/94580/
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-06-21 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

mylittlejoy
Berichten: 3289
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Stelling over doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 12:04

Een Z-ruiter behoort te kunnen zitten. Alleen in de praktijk blijkt dat niet zo te zijn. Op zich denk ik dan wel dat het voor het paard prettiger is dat ze lichtrijden. En als ze niet goed kunnen zitten, gaan ze op dat ene onderdeel het winstpunt niet halen omdat ze mogen lichtrijden denk ik. Dus ik kan me er op zich vanuit dat oogpunt wel in vinden, hoewel ik met jullie eens ben dat dit geen issue zou moeten zijn.

Babootje
Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Stelling over doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 12:14


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 12:14

Suzanne F. schreef:
Eens. Ze maken het steeds makkelijker allemaal. In de lagere proeven hoef je niet eens meer binnen te komen en te groeten naar de jury, belachelijk. De proeven worden steeds simpeler qua lijnen en nu hoef je in het Z de verruimingen ook niet meer door te zitten? Ik vind het echt belachelijk. Z staat voor Zwaar en dan mag je wel verwachten dat de zit van de ruiter op de niveau zodanig voor elkaar is dat je een verruiming kan uitzitten, ook 60 meter.
Dit zie je ook terug in andere gebieden van de maatschappij, zoals het onderwijs. Er is momenteel een tendens gaande waarop "gelijkheid" niet meer betekent dat je verzekerd bent van gelijke kansen, maar dat het steeds meer neigt naar verzekerd zijn van een gelijke uitkomst, met als resultaat dat het niveau steeds verder naar beneden wordt getrokken zodat ook de mensen die het oorspronkelijke niveau niet halen ook "mee kunnen doen." Het blijven versimpelen van proeven zodat maar zoveel mogelijk mensen "mee kunnen doen" past in diezelfde ontwikkeling, ondanks dat het niets bijdraagt aan de sport zelf of zelfs aan paardenwelzijn.

mylittlejoy schreef:
Een Z-ruiter behoort te kunnen zitten. Alleen in de praktijk blijkt dat niet zo te zijn. Op zich denk ik dan wel dat het voor het paard prettiger is dat ze lichtrijden. En als ze niet goed kunnen zitten, gaan ze op dat ene onderdeel het winstpunt niet halen omdat ze mogen lichtrijden denk ik. Dus ik kan me er op zich vanuit dat oogpunt wel in vinden, hoewel ik met jullie eens ben dat dit geen issue zou moeten zijn.
Maar als je slecht zitten afstraft op wedstrijd, geeft dat ruiters wel een extra stimulans om daaraan te werken. Ik vind die mensen die met hun tenen bijna in de neus van hun paard zitten en achterover hangen alsof ze in een hangmat liggen echt geen porum, maar toch scoort het op wedstrijden blijkbaar, dus hebben die ruiters ook geen reden om fatsoenlijk te leren zitten.

pol013
Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 12:58

Vanaf mij vorige paard zou ik ook keihard geroepen hebben: gewoon doorzitten.

Nu zit ik met een paard die een hele sterke rechte rug heeft (niet te verwarren met strak), heel breed is bovenop. En ik ben een smal ding met een over-flexibele rug én heb een geschiedenis met rugblessures. . Dat is een een match niet-made-in-heaven. Zijn bouw blokkeert het fijn functioneren van mijn lijf.
Ik train mezelf bovengemiddeld gedisciplineerd en gericht. Kracht, coordinatie en flexibiliteit. De sportarts was onder de indruk... Maar makkelijk is het nog niet geworden. Beter op zich wel.

Kán ik doorzitten in een verruiming? Ja.
Is het beter voor mijn paard om door te zitten...mwah dat is de vraag. Soms even niet. En voor dat soms is het best een fijne escape om licht te kunnen rijden.

Werk ik dan niet meer verder aan mezelf? nee, dat blijf ik lekker fanatiek doen. Daar heb ik de KNHS of een regelement niet voor nodig.

Babootje
Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Stelling over doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 13:21


mylittlejoy
Berichten: 3289
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 13:43

Mkango schreef:
mylittlejoy schreef:
Een Z-ruiter behoort te kunnen zitten. Alleen in de praktijk blijkt dat niet zo te zijn. Op zich denk ik dan wel dat het voor het paard prettiger is dat ze lichtrijden. En als ze niet goed kunnen zitten, gaan ze op dat ene onderdeel het winstpunt niet halen omdat ze mogen lichtrijden denk ik. Dus ik kan me er op zich vanuit dat oogpunt wel in vinden, hoewel ik met jullie eens ben dat dit geen issue zou moeten zijn.
Maar als je slecht zitten afstraft op wedstrijd, geeft dat ruiters wel een extra stimulans om daaraan te werken. Ik vind die mensen die met hun tenen bijna in de neus van hun paard zitten en achterover hangen alsof ze in een hangmat liggen echt geen porum, maar toch scoort het op wedstrijden blijkbaar, dus hebben die ruiters ook geen reden om fatsoenlijk te leren zitten.


Als ze slecht zitten, doen ze dat niet alleen in de verruimingen, maar de gehele proef en behoort dat afgestraft te worden. Maar het is wel extra ongemakkelijk voor het paard in de verruimingen, dus als je dat dan "oplost" door lichtrijden toe te staan, scheelt dat toch weer. Ze zullen echt niet op dat ene punt het winstpunt halen als ze niet fatsoenlijk kunnen zitten. En indien dat wel gebeurt, mankeert er meer aan het systeem dan het toestaan van lichtrijden bij verruimingen.

Babootje
Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Stelling over doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 15:19

Als je het bijgevoegde artikel lees, dan snap je wel waarom deze uitzondering t/m Z gemaakt wordt. Feitelijk moet je in de professionele sport goed kunnen doorzitten en in de amateursport hoeft dat (nog) niet.
Dus de vroegere L van "levenslang" is nu veranderd in het van "Zonder-goed-doorzitten-kom-je-nooit-verder" _O- _O-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker