DuoPenotti schreef:Nee 40 jaar terug niet. Dat klopt.
Maar de hypermobiele paarden van nu waren er toen ook niet, dat is een feit.
Daarnaast KS zie ik het meeste bij slanke ruiters. Waarom, er rijden nog altijd meer slanke ruiters dan volle ruiters :P
Dus dan is het of fok of slecht rijden wat het veroorzaakt.
MarlindeRooz schreef:In de tijd dat ik nog reed accepteerde ik maar gewoon dat ik 20cm tekort kwam aan broekspijpen bij rijbroeken. Droeg gewoon altijd lange sokken. Dit is geloof ik nu wel beter geregeld maar toen (10 jaar terug) was het echt vreselijk. :')
996981 schreef:Aan welke criteria moet een paard volgend jou voldoen om hypermobiel te zijn?
DuoPenotti schreef:De doorgezakte kogels en het overdreven been gezwaai dat niet meer natuurlijk is tegenover de achterhand.
En als het daar is kun je er donder op zeggen dat de rest van het lichaam ook niet meer in elkaar steekt zoals hoort. Zoals de wervelkollom.
Tenminste bij mensen is dat zo, zal bij paarden niet anders zijn.
( ik ben zelf ook hypermobiel, dus weet wat de consequenties zijn )996981 schreef:Aan welke criteria moet een paard volgend jou voldoen om hypermobiel te zijn?
DuoPenotti schreef:klopt harde cijfers zijner niet, maar een beetje nadenken kan ook geen kwaad.
Leuk artikel voor je
https://aimeederooij.nl/hypermobiel-paard/
maar zullen we weer ontopic omdat dit niets met ruitergewicht te maken heeft.
Dilan93 schreef:MarlindeRooz schreef:In de tijd dat ik nog reed accepteerde ik maar gewoon dat ik 20cm tekort kwam aan broekspijpen bij rijbroeken. Droeg gewoon altijd lange sokken. Dit is geloof ik nu wel beter geregeld maar toen (10 jaar terug) was het echt vreselijk. :')
Ach blote enkels is in op zit moment :))
Te zien aan alle tieners die er blauwbekkend mee rondlopen in de winter
DuoPenotti schreef:996981
nee hoor die onderzoeken zijn alles behalve duidelijk. Was dat maar zo, zou het veel eenvoudiger maken.
En Precies Fly_high
Omdat een bekend (duur) merk een curvy line maakt moet er gediscussieerd worden.
Dat Horka al erg lang grotere maten heeft weten velen niet eens. Want ik vermoed dat teveel mensen hun neus ophalen voor Horka omdat het de helft goedkoper is :D
Slmt9 schreef:Voor wie het interessant vind. Dierenarts Aimee de Rooij heeft ook een tweetal keer een post geplaatst over met overgewicht rijden en de 15%. Ik vroeg haar naar een onderbouwing. Zij stuurde mij zojuist deze link. Ik heb het niet helemaal gelezen, maar hierbij is in 2019 onderzoek gedaan naar ruiters met 4 verschillende gewichten (15%, 20%, 25% en 30%), welke vroegtijdig moesten stoppen, welke kreupel, pijn of anders lieten zien.
Ik quote even een klein stukje.Citaat:Alle VH-tests (30%) van de berijder (n = 7) werden stopgezet vanwege kreupelheid (tabel 4). Vijf H-tests (25%) van de ruiter werden verlaten wegens kreupelheid en één werd stopgezet omdat het paard 10/24 gedragsmarkers vertoonde in galop. Eén ruiter M (20%): test met paard 3 werd afgebroken vanwege kreupelheid; echter, de tweede ruiter M (20%): Paard 3-test werd voltooid. Hoewel de test driemaal werd afgebroken voor paarden 3 en 6 en tweemaal voor paarden 1, 2, 4 en 5, werd alleen bij paarden 2, 3 en 6 dezelfde lamme ledemaat ≥2 keer geïdentificeerd. Bij herbeoordeling van subjectief bewegend in de hand in draf 45-60 minuten na het verlaten van de test, vertoonde geen enkel paard waarneembare kreupelheid. Alle paarden bewogen even goed of beter als ze werden bereden door ruiters L (15%) en M (20%) aan het einde van de studie in vergelijking met het begin, zowel subjectief als objectief beoordeeld. De paarden 3 en 4 legden later op dezelfde dag een test met ruiter L (15%) met succes af als een achterlating.
*L, light 15%; M, moderate 20%; H, heavy 25%; VH, very heavy 30%.
https://beva.onlinelibrary.wiley.com/do ... /eve.13085
DuoPenotti schreef:Dat mag jij vinden natuurlijk.
Ik zal bij mijn paard rond die 15 zitten, maar heb haar nooit op de weegschaal gehad. Ik zeg dan dat ze 600 weegt, dierenarts zegt dat ze zwaarder is, dus ja dan zou het zeker binnen de 15 zijn.
Toch denk ik dat tot ongeveer 17,5 de stevige gebouwde paarden wel aan kunnen.
Dus paarden die al een brede ruggengraat hebben, korte, maar niet te korte rug.
Stevige boeg en ook benen die daar bij horen.
een slank gebouwd paard van 175 weegt misschien ook 600, maar met een lange rug en alles fijn, nou dan is 15% alweer een ander verhaal.
Maar dat neemt zelden iemand mee.
Die procenten zeggen mij daarom eigenlijk zo weinig.
Daar staren teveel mensen zich zo dood op.
996981 schreef:[/quote]Er is geen definitie voor hypermobiliteit bij paarden. Ik vind het dus persoonlijk erg storend dat die term te pas en onpas wordt gebruikt. Net als het gegeven dat KS vroeger minder bestond. Dat kun je gewoon niet zo stellen, gezien het niet te achterhalen is
DuoPenotti schreef:Nu ga je er van alles bijhalen :)
Ja bij doe percentages ga je uit van gezond gewicht paard :)
Lijkt me logisch ook.
Ooh ik pas niet meer, weet je wat ik ga mijn paard moddervet voeren en dan pas ik weer :D
dus....
nee genoeg hebben geen overgewicht, maar hebben nu eenmaal ook zulke bouw.
Genoeg dressuurpaarden met overgewicht overigens, waar je echt geen ribjes kunt voelen (of zien)
996981 schreef:Ik denk het niet. Iedereen denkt van zichzelf dat hij een uitzondering is. Dat zit in de aard van de mens en er is een naam voor; optimsm bias.
“ Optimism bias (or the optimistic bias) is a cognitive bias that causes someone to believe that they themselves are less likely to experience a negative event. It is also known as unrealistic optimism or comparative optimism.”
Het idee “dat overkomt mij niet” zie je ook bij zware ruiters. Hun paard zal het wel aangeven als het niet gaat, de omgeving zal wel iets zeggen, ze zullen het zelf wel merken etc.
Askja schreef:Hypermobiliteit is anders prima te definieren hoor.
Hypermobiliteit betekent overmatige beweeglijkheid van de gewrichten. Overmatig vergeleken met gemiddelde beweeglijkheid. Hypermobiliteit kan te maken hebben met de vorm en stand van de gewrichten en ook met de vorm, dikte en kwaliteit van de gewrichtskapsels en ligamenten.
Bij IJslanders is hypermobiliteit van de beengewrichten een raskenmerk. Kijk maar eens hoe bizar een IJslander zijn benen in rust kan plaatsen, extreem gedraaid, dan weet je genoeg. Er is een vermoeden dat het verband houdt met de aanleg voor laterale gangen. Door selectief fokken op expressieve bewegingen wordt die hypermobiliteit overigens steeds meer in de IJslanderfokkerij verankerd. De thoracale en lumbale wervels zijn bij een IJslander dan weer relatief stijf, hetgeen vermoedelijk ook weer verband houdt met de laterale aanleg.
Citaat:Hypermobiliteit komt vaker voor en heeft grotere gevolgen dan je misschien denkt.
Wil jij ook leren hoe je een hypermobiel paard preventief goed traint om blessures te voorkomen? Neem dan contact op zodat we kunnen kijken naar wat ik voor jou en je paard kan betekenen.
Karin Leibbrandt heeft weer een super duidelijk stuk geschreven over hypermobiliteit en de gevolgen ervan, het is de moeite waard om te lezen!
Is jouw paard hypermobiel? En wat betekent dat?!
Het fokken op spectaculair heeft zijn prijs. Een paard moet heel groot kunnen bewegen met veel veer en souplesse en het liefst met veel bravoure, wat in de praktijk betekent dat je een paard met veel bloed nodig hebt. Dan houden we ook nog van elegant, dus hoogbenig, langelijnd, kleine hoofdjes en dunne beentjes.......Het moderne sportpaard lijkt tegenwoordig meer op een kat dan op een paard.
Maar wat betekent dit voor onze paarden?! Deze hypermobiliteit, wat betekent dat deze paarden in elk gewricht in hun lichaam meer bewegingsmogelijkheid hebben dan gemiddeld of normaal is, zorgt voor grote spectaculaire bewegingen en een ongekende atletische capaciteit in zijgangen. Alleen heeft het nog meer gevolgen. Hypermobiliteit ontstaat door een verhoogde elasticiteit van het bindweefsel. Gewrichten worden door kapsels en banden gestabiliseerd en die zijn allemaal uit bindweefsel opgebouwd. De fascies die het hele lichaam vorm geven en stabiliseren zijn van bindweefsel en alle pezen zijn bindweefselstructuren.
Niet alleen de gewrichten in de benen zijn hypermobiel, maar ook alle gewrichten tussen de wervels.
Dit betekent dat deze paarden heel veel moeite hebben om hun core te stabiliseren. Spieren moeten de vergrootte elasticiteit van het bindweefsel opvangen. Dat betekent dat we hypermobiele paarden extra tijd moeten geven om hun spieren op te bouwen.
Het gemiddelde sportpaard wordt maar 7-8 jaar oud. En daarvan vallen heel veel paarden af met recidiverende peesblessures en dat heeft onder andere te maken met dit te zwakke bindweefsel.
Ondertussen worden regelmatig paarden aangetroffen die rond het 16e-20e levenjaar door hun kootgewrichten zakken, meestal alleen de achterbenen, maar soms ook rondom. Aangezien veel hypermobiele paarden deze leeftijd niet eens halen is dit probleem nog niet erkend.
Als je naar de foto kijkt dan zie je een 5 jarig paard dat achter al behoorlijk door de kogels veert. Dit is een extreem hypermobiel paard, ter herkennen aan vergrootte bewegingsmogelijkheid van al zijn benen, hals en rug. Daarnaast is hij extreem gevoelig (op aanraking), zeer stressgevoelig, kan hij dusdanig in de stress raken dat hij onbereikbaar is en kan hij in een splitsecond van rust naar volledige paniek gaan. Heeft hij ongelijke voeten en veert hij in de kootgewrichten van het achterbeen te ver door, niet alleen in galop.
Dit paard is een voorbeeld van een extreem hypermobiel paard met alle andere kenmerken die daarmee gepaard gaan.
Hoe houden we zo'n paard gezond?
De meeste van deze paarden vallen op jonge leeftijd uit. Dus hoe houden we ze gezond?
- ten eerste groeien deze paarden lang door, zijn het echte laatbloeiers. Zowel lichamelijk als mentaal. Dat betekent dat we ze zeker niet op hun derde levenjaar onder het zadel moeten nemen.
- spieren moeten compenseren voor het gebrek aan stabiliteit van het bindweefsel. In de romp kan dat want daar zitten spieren, maar in de benen vanaf de voorknie en lager en de sprong en lager zitten geen spieren. Hier is de stabilisatie afhankelijk van de pezen en andere bindweefselstructuren. Het is dus geen toeval dat het kogeldraagapparaat het begeeft.
Er moet dus veel tijd genomen worden om spieren op te bouwen zodat het paard tenminste zijn romp goed kan stabiliseren.
- trainen op balans is essentieel. Deze paarden hebben weinig compensatie mogelijkheid. We moeten dus zorgen dat het skelet zo goed mogelijk opgestapeld is zodat het paard geen kracht verspild aan compenseren voor een disbalans.
- we kunnen ons niet permitteren om het fout te laten gaan en dan te revalideren. Als er eenmaal peesschade is, ontstaan er makkelijke nieuwe blessures onder de oude blessure. preventie is deus de key.
- het paard moet veel kunnen bewegen, dat traint het bindweefsel, maar moet WEINIG trainingsbelasting hebben. Dat betekent dat hij veel vrij moet kunnen bewegen en korte trainingssessies moet hebben slechts een 3-4 keer per week.
- fascies reageren op voeding en stress. Deze factoren moeten we dus optimaliseren voor het paard, wat meteen een uitdaging is omdat deze paarden oha stressgevoelig zijn. Soms zelfs gevaarlijk omdat ze blind kunnen gaan in paniek.
En dan is het nog steeds uitstel van executie. Zou een paard normaal 25 tot 30 jaar kunnen worden, dat is een hoge uitzondering bij deze paarden, afhankelijk van de mate waarin ze hypermobiel zijn.
Het paard op de foto is nu 8 jaar. En begint door zijn achterkogels heen te zakken. met name linksachter, hierdoor raakt zijn spronggewricht overstrekt waardoor deze pijnlijk en overvuld is geraakt. Dit paard heb ik ooit gekregen omdat hij heel gevaarlijk was om te rijden. Het bleek wel mogelijk maar heel comfortabel was het niet voor hem. Hij is een extreem intelligent paard, nog een kenmerk van deze paarden. Als ze in rust zijn leren ze alles in een splitsecond. Zijn ze gestresst dan leren ze nauwelijks. Daardoor is het heel lastig om deze paarden te leren dat een ritselend struikje niet eng is.
Binnenkort moet ik afscheid nemen van dit paard........het resultaat van doorfokken op spectaculair. Dit is niet anders als wat we met Perzische katten hebben gedaan, hoe platter de neus hoe beter, dat ze daardoor altijd tranende ogen hebben en slecht kunnen ademen......dat maakt niet uit.....bij paarden zijn we ook ruim over de grens gegaan!! Wanneer houdt dit op en wanneer gaan we gezonde paarden fokken. Paarden die niet gevangen zitten in een lijf vol discomfort, maar zich sterk en goed voelen?!
DuoPenotti schreef:Hypermobiel en ks is zeker wel aan elkaar te linken.
Bij mensen al lang bekend.
Bij paarden minder.
Deze paarden ja daar moet je geen 20% op kwijt willen nee, 15 niet eens.
Maar we fokken ze wel door.
Om vervolgens dan hier te lezen dat dit door gewicht komt.
Mensen zeggen hier er word van alles goed gepraat, maar dat is andersom net zo.Citaat:Hypermobiliteit komt vaker voor en heeft grotere gevolgen dan je misschien denkt.
Wil jij ook leren hoe je een hypermobiel paard preventief goed traint om blessures te voorkomen? Neem dan contact op zodat we kunnen kijken naar wat ik voor jou en je paard kan betekenen.
Karin Leibbrandt heeft weer een super duidelijk stuk geschreven over hypermobiliteit en de gevolgen ervan, het is de moeite waard om te lezen!
En FYI ik was niet degene die over KS begon :D
Borduurde er alleen op door.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers