Wat te doen als paard op hol slaat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Wat te doen als paard op hol slaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 00:24

paardlief schrikt zich te pletter van een auto (die loeihard op een ruiterpad reed >;) ) lang verhaal kort: paard schrikt, wij gaan met zen 3en aan de kletter, raken de eigenaar die op de fiets was en een van de ruiters kwijt en na anderhalve km staan we eindelijk eens een keertje stil met 3 paarden en 2 ruiters...

De eigenaar heeft die ruiter die eraf is gevallen gelukkig snel gevonden. Zij was buiten bewustzijn en is met de ambulance afgevoerd.

Nu voel ik me dus best wel rot dat ik als “leider” van de groep. de paarden niet eerder tot stilstand heb kunnen brengen. Dus daarom mijn vraag, wat zouden jullie in deze situatie doen?

Dit is wat ik heb gedaan:

Ik heb mijn paard eerst voor de andere ruiters gegooid in de hoop dat ze dan zouden stoppen (beide meiden zijn +- 16) omdat de andere pas 6 maanden reden en nu hun eerste stap/draf ritje zouden doen.

Toen dit niet werkte heb ik hem geprobeerd te draaien en men paard tegen bomen aan te planten (desnoods door aan één teugel door te trekken) dit lukte ook niet omdat er gewoon te veel paniek was en hij zen bit vastpakte
Toen kwamen we uit op zo’n lekker smal bospaadje waar je ook niet kan draaien zonder te verongelukken.

Daarna reden we op zo’n groen staats bosbeheer hek af. Daar wilde ik hem eigenlijk tegensturen. maar dat was ook niet slim, mocht hij het springen dan doen die andere pony’s dat natuurlijk ook en dat zitten die meiden nog niet uit (zo’n het is denk ik 1.10 ofzo?) dus daar ben ik langs gegaan

Nadat dit allemaal niet lukte heb ik besloten om de paarden uit te laten galopperen totdat ze zo moe zijn dat ze wel langzamer moeten. Dat heeft dus uiteindelijk toch wel een soort van gewerkt. Maar fijn was anders :(

Tips zijn heel welkom!
(Al hoop ik ze nooit te hoeven gebruiken :+ )
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-12-20 00:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 00:30

Het was weer eens zo ver, dus het gebeurd vaker.
En dan ook als leider van wat onervaren en minderjarige ruiters? Ik vind het wel onverantwoordelijk en gevaarlijk ook. Misschien paard maar niet meer meenemen op dit soort ritten.

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 00:31

Oh foei wat een drama!
Hoe is het met de ruiter die is afgevoerd? Brrrr echt ellendig. Snap je niet he dat mensen hun eigen belangen voor laten gaan als ze maar die ene seconde eerder op plek van bestemming zijn.
Hebben jullie enig idee wie de dader is? Want het is gewoon doorrijden na aanrijden, das een misdrijf.

Wat ik zou doen? Geen idee. Ik moet zowiezo de paarden die meegaan om rit al goed kennen en weten dat de ruiters fatsoenlijk kunnen rijden. Heel eerlijk spring ik eraf als mijn ruin achterlijk gespannen is en dit niet laat afvloeien. Is echt ongelukken maken.
Liever met 2 benen op de grond dan verongelukken.
Ik weet niet hoe jij je voelde tijdens de kletterij. Was jij ook in paniek? Had je controle? Kon je teugels van andere paarden pakken? Slim denk ik om hem niet voor dat natuurding hekje te zetten. Hij zal springen en het niet redden of niet goed tellen/mikken.

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 00:37

Mindim schreef:
Het was weer eens zo ver, dus het gebeurd vaker.
En dan ook als leider van wat onervaren en minderjarige ruiters? Ik vind het wel onverantwoordelijk en gevaarlijk ook. Misschien paard maar niet meer meenemen op dit soort ritten.


Ik zou inderdaad geen onervaren ruiters meenemen op paarden die niet 100% granaatmak zijn.. Maar dat terzijde.

In principe heb je 2 opties. De eerste werkt vooral goed als je veel ruimte hebt en dat is gewoon blijven zitten en wachten tot het over gaat. Dat is wel het "veiligste" zolang je dus ook ruimte genoeg hebt om dit te doen.
De 2e optie is om ze heel kort in te sturen. Misschien niet vriendelijk maar veiligheid voor alles. Ik rij mijn leven lang al buiten en heb deze methode hooguit een handjevol keren gebruikt dus dat het bij jullie vaker gebeurt vind ik eigenlijk ernstig..

Edit: voorkomen is natuurlijk beter dan genezen en controle is alles. Snel ingrijpen is natuurlijk het allerbeste.
Laatst bijgewerkt door HopeMyDay op 24-12-20 00:41, in het totaal 1 keer bewerkt

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 00:40

Paarden die regelmatig dusdanig aan de kletter gaan zou ik ook niet zo goed met onervaren ruiters mee op buitenrit durven te nemen.

Heel eerlijk, als die van mij echt aan de kletter staat is bij mij de truc om snel te reageren, voordat ze vaart gaan maken.

En dan niet 'op de zit terug rijden', dan is het achterover en een ruk aan de teugel, in geval van nood een keer links rechts, maar we gaan absoluut niet meer dan 5 meter aan de kletter, want als ze eenmaal op tempo zijn zijn ze amper meer te houden en dan wordt het voor zowel paard als ruiter levensgevaarlijk.

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 00:41

Wel gevaarlijk.
Hoe bedoel je dat jij de leider bent?
Huren die anderen een paard om onder begeleiding een ritje te maken.
Maar je schrijft iets in de trant dat de paarden er vaker vandoor gaan.
Misschien is het dan beter dat die anderen eerst meer ervaring krijgen met paardrijden en gaan lessen in de binnen/buitenbak

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 00:43

Het klinkt een beetje gek, maar vaak werkt het wel om juist been te geven en actief te gaan rijden

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Wat te doen als paard op hol slaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 00:49

Zowel paarden als ruiters one-rein-stop aan leren, als ze ineens kort de bocht om moeten kunnen ze nooit vaart maken. Ik zet mijn pony ook altijd op een mini-volte die hij alleen kan draven als max.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 00:53

Mindim schreef:
Het was weer eens zo ver, dus het gebeurd vaker.
En dan ook als leider van wat onervaren en minderjarige ruiters? Ik vind het wel onverantwoordelijk en gevaarlijk ook. Misschien paard maar niet meer meenemen op dit soort ritten.


De staleigenaar had die meiden aan een touwtje vast en de pony’s zijn echt heel bomproof maarja een auto die op een ruiterpad bijna tegen je aanrijd verwacht je gewoon niet

. De het was weer eens zover was meer in de trant dat ik altijd brokken met mezelf maak haha denk aan enkelbanden afscheuren etc ...



Hutcherson schreef:
Oh foei wat een drama!
Hoe is het met de ruiter die is afgevoerd? Brrrr echt ellendig. Snap je niet he dat mensen hun eigen belangen voor laten gaan als ze maar die ene seconde eerder op plek van bestemming zijn.
Hebben jullie enig idee wie de dader is? Want het is gewoon doorrijden na aanrijden, das een misdrijf.

Wat ik zou doen? Geen idee. Ik moet zowiezo de paarden die meegaan om rit al goed kennen en weten dat de ruiters fatsoenlijk kunnen rijden. Heel eerlijk spring ik eraf als mijn ruin achterlijk gespannen is en dit niet laat afvloeien. Is echt ongelukken maken.
Liever met 2 benen op de grond dan verongelukken.
Ik weet niet hoe jij je voelde tijdens de kletterij. Was jij ook in paniek? Had je controle? Kon je teugels van andere paarden pakken? Slim denk ik om hem niet voor dat natuurding hekje te zetten. Hij zal springen en het niet redden of niet goed tellen/mikken.


Ik bedoelde dat ik er dus langs ben gegaan... k zal ff de op aanpassen




Barbet schreef:
Wel gevaarlijk.
Hoe bedoel je dat jij de leider bent?
Huren die anderen een paard om onder begeleiding een ritje te maken.
Maar je schrijft iets in de trant dat de paarden er vaker vandoor gaan.
Misschien is het dan beter dat die anderen eerst meer ervaring krijgen met paardrijden en gaan lessen in de binnen/buitenbak


Omdat we dus de eigenaar kwijt waren en ik de enige was met ervaring buiten. Overigens waren we onder begeleiding van de eigenaar. Maar die kon ons natuurlijk niet bijhouden.en een pony in paniek houd je echt niet zomaar tegen

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Wat te doen als paard op hol slaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 00:59

Tot in hoeverre zijn de paarden verkeersmak? Want als ze de weg gewend zijn moet een auto in het bos weinig verschil maken. Daarnaast, welk paard ging eerst.. Als dat het paard was waar jij zelf op zat moet je misschien gaan kijken of dat paard wel geschikt is voor ritten met beginnende ruiters. Daarnaast is het altijd heel fijn als iemand mee fietst maar die kan beter de ponies aan jou geven en zelf opletten op aanrennende honden/autos/mountainbikers/bosbouwwerkzaamheden etc.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 01:01

Hoe oud ben je zelf?
Uiteindelijk is dit niet jouw verantwoordelijkheid. Soms gebeuren er gewoon ongelukken en anders ligt dat bij de eigenaar.

Ik probeerde zelf vooral te voorkomen dat ze op hol gingen en als dat niet lukt, kijken of je ze kan begeleiden in uitrazen, dus over een veilig pad en dan proberen te stoppen. Tegen een laag hek proberen te stoppen is echt gevaarlijk, je loopt dat groot risico op een sprong die verkeerd afloopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 01:12

De eigenaar had op de fiets 2 ponies aan een touwtje vast met 2 ruiters er op, die nog nooit buiten hadden gereden en de het leiderpaard schrikt en vliegt er vandoor, met de andere ponies erachter aan waarvan een ruiter van de ponies met de ambu is af gevoerd omdat ze buiten westen was.

Ik zou toch iets minder nonchalant met de veiligheid om gaan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-12-20 01:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 01:13

HopeMyDay schreef:
Tot in hoeverre zijn de paarden verkeersmak? Want als ze de weg gewend zijn moet een auto in het bos weinig verschil maken. Daarnaast, welk paard ging eerst.. Als dat het paard was waar jij zelf op zat moet je misschien gaan kijken of dat paard wel geschikt is voor ritten met beginnende ruiters. Daarnaast is het altijd heel fijn als iemand mee fietst maar die kan beter de ponies aan jou geven en zelf opletten op aanrennende honden/autos/mountainbikers/bosbouwwerkzaamheden etc.


De paarden zijn btw niet van mij maar van een manege.
Deze
paarden lopen bijna om de dag buiten in het bus dus in principe zijn ze super bomproof. Verder was ook de staleigenaar (en ook eigenaar van de paarden) mee en die had ze vast. Maar op het moment dat de paarden op hol gingen kom hij ze niet meer houden. Zelf rijd ik al bijna 10 jaar (zowel op manege, bijrij en jonge paarden) en ik ken dit paard ook goed. Normaal schrikt hij ook nergens van, maar deze keer dan wel. Hij was ook de eerste die ging omdat we achteraan reden. Het was zegmaar zo’n terrein wagen die met een hoge snelheid op 1,5 meter achter hem in een plas vol op de remmen gaat. Ik denk dat de meeste daar wel van aan de kletter gaan...


Lieke schreef:
Hoe oud ben je zelf?
Uiteindelijk is dit niet jouw verantwoordelijkheid. Soms gebeuren er gewoon ongelukken en anders ligt dat bij de eigenaar.

Ik probeerde zelf vooral te voorkomen dat ze op hol gingen en als dat niet lukt, kijken of je ze kan begeleiden in uitrazen, dus over een veilig pad en dan proberen te stoppen. Tegen een laag hek proberen te stoppen is echt gevaarlijk, je loopt dat groot risico op een sprong die verkeerd afloopt.


Ik ben nu bijna 16. De eigenaar was er ook gewoon bij dus ik ben ook niet “officieel” verantwoordelijk. Maar ik voel met er zacht gezegd gewoon k*t om

Anoniem

Re: Wat te doen als paard op hol slaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 01:15

Je spijkert het verhaal bij naar gelang het commentaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 01:18

Mindim schreef:
De eigenaar had op de fiets 2 ponies aan een touwtje vast met 2 ruiters er op, die nog nooit buiten hadden gereden en de het leiderpaard schrikt en vliegt er vandoor, met de andere ponies erachter aan waarvan een ruiter van de ponies met de ambu is af gevoerd omdat ze buiten westen was.

Ik zou toch iets minder nonchalant met de veiligheid om gaan.


Hij had inderdaad beide pony’s vast. Maar alle pony’s zijn bij ons gewend om met zen 2e naast de fiets te lopen. Ze worden zo ook eke ochtend en avond binnengehaald/buitengezet. En dan steken ze zo ook nog een drukke weg over dus in dat geval is dat echt niet extra risico
Allebei de ruiters beheersen in de bak stap draf galop en kunnen een kruisje springen dus ze kunnen wel al redelijk rijden. Dat is ook niet voor niets de basis eis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 01:21

Mindim schreef:
Je spijkert het verhaal bij naar gelang het commentaar.


Sorry als ik niet alle details in de op heb staan maar dat was ook niet het doel van mijn topic. Het doel was om ervaringen en of tips van andere te krijgen in deze situatie.
Ik ben ook geen eigenaar van de paarden en heb met de zelfde insteek als de andere meiden dat paard gehuurd.
Ik voel me er alleen rot over dat ik niet echt wist wat ik moest doen omdat ik nog nooit in een vergelijkbare situatie heb gezeten.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 01:27

Wat een ontzettend vervelende ervaring.
Je hebt je best gedaan om de andere ruiters op te vangen. Echt goed geprobeerd, maar een paard in blinde paniek stop je niet eenvoudig.

Wat nu wel heel belangrijk is dat de pony's eerst weer rust en gehoorzaamheid leren en vertrouwen krijgen.
Ooit heeft een vriendin van mij een vervelend bijna ongeluk gehad met haar pony die schrok van een vrachtwagen. Helaas was de pony daarna niet meer betrouwbaar in het verkeer.
Voorlopig even niet op avontuur gaan en lekker dressuurmatig trainen. Als je vervolgens weer naar buiten gaat, is het beter om begeleiding te vragen.

Anastasia24

Berichten: 2704
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 01:29

Maak je geen druk, dit was en is niet jouw verantwoordelijkheid. Eigenaar had beter moeten weten. Menig mens zou niet weten wat die had kunnen doen. Uitrennen is de beste optie gok ik zo. Toen ik mijn 5 jarige ruin nog had, die sjeezde terug naar de stal waar ik hem gelukkig tegen een 2meter hoge hek stil heb kunnen zetten. Dat lage hekje moet je absoluut niet proberen, dus je hebt in mijn ogen, voor een 16jarige, perfect gehandeld.

Ik hoop dat degene die vervoerd is, oke is.
Hopelijk leert de eigenaar hiervan, dat je geen mensen zonder ervaring op paarden moet zetten die schrikken van een auto die is gas geeft. Okal hoorde die daar niet.
Het is in ieder geval schrikken, maar jij bent zeker geen leider van het groepje als je mee een paard huurde!

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 01:29

In ieder geval een goede les voor de eigenaar om het wat anders te gaan aanpakken.
Wat te doen als ze op hol gaan is vooral kalm blijven en te blijven denken hoe je de situatie op dat moment het snelst en vooral veiligst beëindigd.
Er zijn zoveel dingen belangrijk. Heb je veilig de ruimte zou ik ze even laten gaan. Heb je die niet ligt het nog aan de omgeving en eventueel je ondergrond. En de ruiters ook wel maar ik zou zelf niet snel met onervaren ruiters de baan op gaan. Als mijn paard gaat heb ik mijn handen vol en kan ik een ander ook niet helpen. Het is dan even banketstaaf maar toch ieder voor zich.

Paar maanden terug heb ik mijn paard voor een auto moeten trekken, dat was voor mij en uiteindelijk een hele boel andere auto's het veiligste. Ideaal nee. Maar wellicht heeft die bestuurder er ook nog wat van op gestoken.

Kookaburra

Berichten: 5382
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 01:30

Hoe is het met de andere ruiter?

Stap 1 is voor jezelf en mederuiters. Het zeggen/roepen dat je achterover moet blijven zitten. In paniek vergeet je nog wel eens dingen, en dan is het fijn als iemand je helpt. Let wel, jij schrikt ook. Dus het kan zijn dat jij het vergeet te roepen. Dat is normaal, voel je niet schuldig.

Stap 2 is naar mijn mening afhankelijk van het gebied. Mijn voorkeur gaat naar omsturen, bij benadering obstakel (zoals een hek of sloot) van tevoren al 1 kant op sturen/rijden of op een uitgestrekt stuk gaan zitten én rijden.

Over dat van tevoren al 1 kant opsturen als je een obstakel nadert... Ik heb ooit op een paard gezeten welke recht op een sloot afging. Dan zijn er 3 mogelijkheden: links, eroverheen of naar rechts. En het gaat snel, dus een onverwachts scherpe bocht naar rechts als je het gevoel had dat het paard naar links ging is niet uit te zitten. Je weet dus niet wat een paard doet. Als je hem zelf al 1 kant (links of rechts) op kunt sturen voordat je bij het obstakel bent dan is dat mooi meegenomen. Maar afijn, dat zal niet altijd lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 01:31

senna21 schreef:
Wat een ontzettend vervelende ervaring.
Je hebt je best gedaan om de andere ruiters op te vangen. Echt goed geprobeerd, maar een paard in blinde paniek stop je niet eenvoudig.

Wat nu wel heel belangrijk is dat de pony's eerst weer rust en gehoorzaamheid leren en vertrouwen krijgen.
Ooit heeft een vriendin van mij een vervelend bijna ongeluk gehad met haar pony die schrok van een vrachtwagen. Helaas was de pony daarna niet meer betrouwbaar in het verkeer.
Voorlopig even niet op avontuur gaan en lekker dressuurmatig trainen. Als je vervolgens weer naar buiten gaat, is het beter om begeleiding te vragen.


Dat de paarden die op hol zijn gegaan gaan nu ook tot na de vakantie niet meer naar buiten dus daar ben ik wel blij mee! Verder is het sowieso een regel dat de eigenaar altijd mee naar buiten gaat dus dat komt zeker goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 01:39

Tigra_ schreef:
In ieder geval een goede les voor de eigenaar om het wat anders te gaan aanpakken.
Wat te doen als ze op hol gaan is vooral kalm blijven en te blijven denken hoe je de situatie op dat moment het snelst en vooral veiligst beëindigd.
Er zijn zoveel dingen belangrijk. Heb je veilig de ruimte zou ik ze even laten gaan. Heb je die niet ligt het nog aan de omgeving en eventueel je ondergrond. En de ruiters ook wel maar ik zou zelf niet snel met onervaren ruiters de baan op gaan. Als mijn paard gaat heb ik mijn handen vol en kan ik een ander ook niet helpen. Het is dan even banketstaaf maar toch ieder voor zich.

Paar maanden terug heb ik mijn paard voor een auto moeten trekken, dat was voor mij en uiteindelijk een hele boel andere auto's het veiligste. Ideaal nee. Maar wellicht heeft die bestuurder er ook nog wat van op gestoken.


Oei... ik hoop dat jullie er beide niks aan over hebben gehouden :knuffel:


Kookaburra schreef:
Hoe is het met de andere ruiter?

Stap 1 is voor jezelf en mederuiters. Het zeggen/roepen dat je achterover moet blijven zitten. In paniek vergeet je nog wel eens dingen, en dan is het fijn als iemand je helpt. Let wel, jij schrikt ook. Dus het kan zijn dat jij het vergeet te roepen. Dat is normaal, voel je niet schuldig.

Stap 2 is naar mijn mening afhankelijk van het gebied. Mijn voorkeur gaat naar omsturen, bij benadering obstakel (zoals een hek of sloot) van tevoren al 1 kant op sturen/rijden of op een uitgestrekt stuk gaan zitten én rijden.

Over dat van tevoren al 1 kant opsturen als je een obstakel nadert... Ik heb ooit op een paard gezeten welke recht op een sloot afging. Dan zijn er 3 mogelijkheden: links, eroverheen of naar rechts. En het gaat snel, dus een onverwachts scherpe bocht naar rechts als je het gevoel had dat het paard naar links ging is niet uit te zitten. Je weet dus niet wat een paard doet. Als je hem zelf al 1 kant (links of rechts) op kunt sturen voordat je bij het obstakel bent dan is dat mooi meegenomen. Maar afijn, dat zal niet altijd lukken.


De andere ruiter maakt het inmiddels gelukkig goed... fieuw...
ik kreeg net een berichtje van haar moeder.
ze heeft gelukkig alleen haar heup gekneusd en een lichte hersenschudding verder heeft ze geen letsel dus daar ben ik heel dankbaar voor!

Voor elke bocht die ik maakte heb ik het ook nog naar achter geroepen en natuurlijk naar achtige zitten etc etc.

Gelukkig was ik zelf al slim genoeg om dat hek niet te springen... anders denk ik dat we 3 ziekenwagens hadden moeten bellen

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 01:41

Mag een manege eigenlijk op deze manier klanten laten rijden?
Ik bedoel vanwege de corona regels.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 01:45

Koetje_boe schreef:
De paarden zijn btw niet van mij maar van een manege.
Deze
paarden lopen bijna om de dag buiten in het bus dus in principe zijn ze super bomproof. Verder was ook de staleigenaar (en ook eigenaar van de paarden) mee en die had ze vast. Maar op het moment dat de paarden op hol gingen kom hij ze niet meer houden. Zelf rijd ik al bijna 10 jaar (zowel op manege, bijrij en jonge paarden) en ik ken dit paard ook goed. Normaal schrikt hij ook nergens van, maar deze keer dan wel. Hij was ook de eerste die ging omdat we achteraan reden. Het was zegmaar zo’n terrein wagen die met een hoge snelheid op 1,5 meter achter hem in een plas vol op de remmen gaat. Ik denk dat de meeste daar wel van aan de kletter gaan...

Die paarden lopen op routine, niet op zelfvertrouwen en op de ruiter vertrouwen kunnen ze ook niet. Zie je met veel manegepaarden gebeuren, zolang alles voorspelbaar is (dus bekend), zijn ze super braaf, maar wijk er niet van af, dan is het paniek. Door ruiters van verschillend niveau is dat slecht op te lossen, er zijn maar weinig paarden die zelfstandig de juiste beslissing kunnen nemen als de ruiter geen ervaring/overwicht genoeg heeft. Dat trainen is lastig gezien de omstandigheden.

Kookaburra

Berichten: 5382
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 02:07

Barbet schreef:
Mag een manege eigenlijk op deze manier klanten laten rijden?
Ik bedoel vanwege de corona regels.

Nee. Sporten mag met maximaal twee personen, tenzij het 1 gezin betreft of tenzij de personen onder de 18 zijn.

Ik weet niet of het nu om een manege gaat, maar in groepjes buiten rijden wordt helaas nog gedaan. Hoe je het ook went of keert, de vraag van de topicstarter zal niet veranderen. Een paard kan altijd op hol slaan.
Maar of deze activiteit handig was ivm corona, ja, daar mag topicstarter zelf overna denken.