De oude meesters

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
996981
Berichten: 9676
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:46

SjonnieZ schreef:
996981 schreef:
Komt bij dat je niet weet hoe snel deze paarden versleten waren. Wellicht waren die met 10 al afgeschreven. Dat weten we niet.


Als dat al zo is, is dit tegenwoordig zeker niet anders.
Vrijwel ieder 11-12 jarig dressuurpaard dat tegenwoordig te koop aangeboden heeft, heeft wel ergens wat.

En dat is bij recreatiepaarden natuurlijk niet zo..

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8


Sizzle
Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:47

Ik heb bij wat oudere boeren gestaan met mijn paard die vertelde hoe ze lastigere jonge paarden (Freibergers) gewoon een paar jaar aan de cavellerie te leen gaven, dan kwamen ze schaapmak terug.
Daar kun je goed en slecht over spreken maar die werden niet mak van een aai over de kop. Zat waarschijnlijk ook gewoon een groot deel learned helplessness bij.

SjonnieZ
Berichten: 2301
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:54

SjonnieZ schreef:
Als dat al zo is, is dit tegenwoordig zeker niet anders.
Vrijwel ieder 11-12 jarig dressuurpaard dat tegenwoordig te koop aangeboden heeft, heeft wel ergens wat.

En dat is bij recreatiepaarden natuurlijk niet zo..[/quote]

Het gros van de kwpn paarden zijn ooit gestart als dressuurpaard. Dus helaas is dat wel zo

996981
Berichten: 9676
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:58

SjonnieZ schreef:
Als dat al zo is, is dit tegenwoordig zeker niet anders.
Vrijwel ieder 11-12 jarig dressuurpaard dat tegenwoordig te koop aangeboden heeft, heeft wel ergens wat.
996981 schreef:
En dat is bij recreatiepaarden natuurlijk niet zo..


SjonnieZ schreef:
Het gros van de kwpn paarden zijn ooit gestart als dressuurpaard. Dus helaas is dat wel zo

Jeetje wat heb jij een gekleurde bril op... kijk eens goed om je heen. Er zijn ook warmbloeden en koudbloeden die in hun leven enkel als recreatiepaard hebben gediend die toch met 10 al een blessure hebben.

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

Kendra
Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:03

Vroeger was de selectie veel strenger. Kreupel was meestal: weg. Dus veel minder gedokter.
En röntgenen deed men nog niet of (later) zeer beperkt , dus men wist ook meestal niet goed wat er nu precies aan de hand was. En er waren ook veel minder behandelingen. Toen ik jong was (lang geleden :o ) had je bijna alleen allround dierenartsen.

Kendra
Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: De oude meesters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:08

Ik ben trouwens al een tijdje op zoek naar een filmpje van Aken 1998 - Hugo Simon met E.T.
Maar niet te vinden.....Iemand enig idee?

Marcella
Berichten: 36669
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: De oude meesters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:16

irmaz schreef:
Marcella schreef:
Mochten mensen het willen kan ik wel een foto maken van de Lewa zadel wat ik heb liggen. Zadel is nog van voor de oorlog zeer waarschijnlijk en komt uit een van de eerste nu passier fabrieken uit het oost blok van Duitsland.

Heb niks meer aan het zadel, maar vind een doodzonde om te verkopen. Dus blijf hier gewoon voor de sier hangen. <3

Leuk! Kun je het hier plaatsen? Mag dat TS?
(overigens is het Oost-blok van na 2e WO, dus ik denk dat het uit het oosten van Duitsland komt ;) )

Weet ik maar geschiedenis van een zadel achterhalen is nogal een ding, maar toen ik ging vergelijken met foto's uit prentenboeken van vroeger. Maar kan nu natuurlijk niks zo even vinden.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

irmaz
Berichten: 4717
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:28

996981 schreef:
Je kunt er cynisch over doen, feit is dat je niet weet hoe lang deze paarden mee gingen. Uitspraken die gaan over de duurzaamheid van deze paarden zijn dus gestoeld op niets.

Ironisch, misschien sarcastisch ;)

Ik kan me niet herinneren dat ik iets geschreven heb over het wel of niet langer mee gaan van de paarden in vroegere tijden maar ik neem aan dat je reageert op de zin:
Citaat:
zet mij in ieder geval aan het denken hoe belangrijk hoofd-halshouding is en hoeveel krachten (=slijtage) er in het lichaam verdeeld moeten worden wanneer je deze balansfunctie wegneemt door het hoofd te diep te vragen (eisen)

Ik ben werktuigbouwer en kijk vooral mechanisch wat er gebeurd en meer kracht betekend eigenlijk altijd meer slijtage.

irmaz
Berichten: 4717
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:30

En wat off topic; voor mensen die geïnteresseerd zijn in het onderwerp hoe er met paarden om gegaan werd in een leger in vroegere tijden, ik ooit een boekje gevonden van een journalist (tenminste een vergelijkbaar persoon) die het leger van Napoleon achterna reisde en verslagen maakte over wat hij zag en meemaakte, inclusief interviews met mensen. Hij verteld hoe gehecht de Hanoveraanse soldaten aan hun "eigen" paard waren. Zij kregen een paard in het begin van hun carriere toegewezen welke het hele leven bij deze soldaat bleef. Dat zij pas op 7 jarige leeftijd de paarden gingen belasten en dat deze paarden daardoor tot ver in de 20 bleven presteren.
De schrijver trekt ook door Nederland en geeft daar ook een leuke beschrijving van.
https://books.google.nl/books?id=FxIyAQ ... ar&f=false

Kendra
Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: De oude meesters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:53


koend
Berichten: 1236
Geregistreerd: 10-11-03

Re: De oude meesters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 15:27

Dat ze vroeger duurzamer waren, wil ik best geloven.
Zoals iemand al schreef was er veel minder gedokter. Veulens met zwakke gezondheid vielen al vroeg weg.
Voor de volwassen paarden was het hard werken of de slacht. Merries bleven aan het werk tijdens de dracht.
Ja, zo krijg je een harde paardenpopulatie.

Nu wordt er weinig gefokt op sterke gezondheid, bouw en uitschieters in de prestaties krijgen alle aandacht.
Gelukkig probeert men wel iets te doen aan ocd, wffs, en nog enkele andere. (Ik vind dat kwpn hierbij voorop loopt).
Veel fokkers hebben boter op het hoofd: als onze merrie niet meer kan presteren, fokken we ermee. Tja, dat is op termijn vragen om problemen.

lichtheid
Berichten: 200
Geregistreerd: 12-11-19

Re: De oude meesters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 15:38

Het is de veel te ruime inbreng van het Engelse volbloed dat alle leed veroorzaakt heeft. Het Volbloed wordt geselecteerd op winnen bij de rennen, Het is daarna bij succes beschikbaar ter dekking. Veelal op zeer jonge leeftijd gaan volbloeds al naar de slacht omdat ze afgeschreven zijn.
Er is dus nagenoeg geen voortdurende selektie op kwaliteit.

Respect en vertrouwen geven kalmte en gehoorzaamheid

Elisa2
Berichten: 36985
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 15:59

irmaz schreef:
Elisa2 schreef:

Ik wordt hier toch niet zo blij van..vind het algemene niveau nu gelukkig enorm verbeterd. Paard lijkt minder elastisch omdat de echte aanspanning en het van achter naar voren over de rug rijden ontbreekt. Contact is ook klapperend en paard drukt de rug weg in "oprichting".


Helemaal mee eens, Elisa. Genieten daarvan kan ik niet, meer nog het doet me pijn aan de ogen, ik heb beide filmpjes niet willen/kunnen uit kijken.
Slechte zit, slecht zadel, gespannen paard, oren constant achteruit, zwiepende staartwortel, gecoupeerde staart, meestal weggestoken rug, onregelmatig uitgevoerde oefeningen...

Het enige wat ik er goed aan zie is dat de neus nooit achter de loodlijn komt, maar of dit de fijne aanleuning is waarnaar we allen streven?

Ik ben zelf maar een oude amateur die dolblij is als hij zijn HTK paard mooi door een m2 proef kan rijden, maar ik ben er zeker van dat een ruiter in die stijl op onze amateurcompetitie helemaal achteraan zou staan. Er zouden waarschijnlijk ook filmpjes van gemaakt worden. }>

Oh jongens kijk toch eens voorbij die idiote hoofd-hals houding van paarden en de windsurf houding die tegenwoordig de norm is. Het paard heeft strakke lendenen en mist wat souplesse maar dat is conformatie, niet de rijstijl. De ruiter zit superlicht in verlichte zit (vermoedelijk ook omdat die strakke lendenen niet comfortabel zitten :D ), er hangt vrijwel constant een mooie boog in de teugels en het paard kauwt geregeld mooi af. En kijk eens hoe los de neusriem zit (goed te zien in de laatste minuten van het 2e filmpje), het paard zou heel makkelijk haar mond open kunnen doen wanneer de druk te hoog of klapperend zou zijn. Ik zou nu de dressuurpaarden wel eens zien lopen zonder aansnoerneusriem. Je ziet heel mooi hoe alle oefeningen vooral van achteruit worden gedaan. Heel leerzaam om te zien hoe het paard het lichaam in balans houdt met het hoofd-hals, zet mij in ieder geval aan het denken hoe belangrijk hoofd-halshouding is en hoeveel krachten (=slijtage) er in het lichaam verdeeld moeten worden wanneer je deze balansfunctie wegneemt door het hoofd te diep te vragen (eisen).

Vergeet ook niet dat dit paard getraind wordt als legerpaard en niet voor de mooi alleen...


Een boog in de teugels is helemaal niet paardvriendelijk...ieder paard kun je durchlassig krijgen, of ze nu strakke lendenen hebben of niet. Maar dan moet het wel door het lijf gereden worden en dat gebeurd hier absoluut niet.
Met losrijden valt het paard op het binnenvoorbeen ipv dat het mooi om het binnenbeen buigt. Ik vind echt veel mis met deze hoofd/hals houding en het gereden zijn in het algemeen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 36985
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 16:00

lichtheid schreef:
Het is de veel te ruime inbreng van het Engelse volbloed dat alle leed veroorzaakt heeft. Het Volbloed wordt geselecteerd op winnen bij de rennen, Het is daarna bij succes beschikbaar ter dekking. Veelal op zeer jonge leeftijd gaan volbloeds al naar de slacht omdat ze afgeschreven zijn.
Er is dus nagenoeg geen voortdurende selektie op kwaliteit.


Sommige volbloeden hebben ook juist hele goede dingen gebracht, hardheid, bloed. Maar er zijn teveel volbloeden gebruikt die zelf niet de juiste kwaliteiten bezaten.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

996981
Berichten: 9676
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 17:28

irmaz schreef:
Ik ben werktuigbouwer en kijk vooral mechanisch wat er gebeurd en meer kracht betekend eigenlijk altijd meer slijtage.

Als je alleen het hoofd naar beneden dwingt zal dat zo zijn ja. Gelukkig is dat niet de essentie van de de dressuur. Uiteindelijk wil je een paard dat in balans gaat, in plaats van de natuurlijke 60% voorhand 40% achterhand verdeling. Wanneer het paard in balans gaat krijg je oprichting, waarbij je wil dat het paard nageeflijk en durchlässig blijft. Die laatste twee elementen ontbreken bij de ruiters in de filmpjes.

Stellen dat deze paarden minder slijten slaat op basis van twee filmpjes nergens op.

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

irmaz
Berichten: 4717
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:28

996981 schreef:
Wanneer het paard in balans gaat krijg je oprichting, waarbij je wil dat het paard nageeflijk en durchlässig blijft. Die laatste twee elementen ontbreken bij de ruiters in de filmpjes.

Met dat laatste ben ik het niet met je eens, die 2 elementen zijn m.i. weldegelijk bij dit paard aanwezig. Een neus op of achter de loodlijn is geen enkele aanwijzing dat een paard 1 van de 2 of aan allebei de criteria zou voldoen.
nageeflijk volgens KNHS-site:
Een paard geeft na als hij het teugelcontact accepteert en daarbij zijn nek- en kaakspieren ontspant
Durchlassig:
Durchlässigkeit ist der Gehorsam auf unsere Hilfen/Durchlassigkeit is de gehoorzaamheid aan de hulpen
Ik zie dit paard beide dingen doen.
Citaat:
Stellen dat deze paarden minder slijten slaat op basis van twee filmpjes nergens op.

Het is 1 en hetzelfde paard in beide filmpjes. En nogmaals dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat wanneer je de balansmogelijk wegneemt of inperkt dat er dan meer krachten in het lichaam zelf opgevangen moeten worden en meer kracht is meer slijtage.
Een paard kan aan de voorkant ongeveer zo ver inbuigen als zijn heupgewricht kan zakken. Kijk naar de spaanse paarden in oude filmpjes en foto's, die kunnen dit veel beter dan het paard op de film. Het paard op de film heeft lange, strakke lendenen en moet dus niet verder inbuigen aan de voorkant dan dat de ruiter daar vraagt. De moderne paarden kunnen het van nature veel beter maar dan moet je wel zorgen dat ze de bovenlijn kunnen verlengen en ze niet eerst vast rijden in de bovenlijn zoals in de basissport regelmatig gebeurd door in een veel te vroeg stadium van de paarden te veel oprichting te vragen en daarbij te ver in te laten buigen. Het was vroeger niet voor niets een doodzonde om een valse knik te hebben en het paard achter de loodlijn te laten lopen.

996981
Berichten: 9676
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 19:06

irmaz schreef:
996981 schreef:
Wanneer het paard in balans gaat krijg je oprichting, waarbij je wil dat het paard nageeflijk en durchlässig blijft. Die laatste twee elementen ontbreken bij de ruiters in de filmpjes.

Met dat laatste ben ik het niet met je eens, die 2 elementen zijn m.i. weldegelijk bij dit paard aanwezig. Een neus op of achter de loodlijn is geen enkele aanwijzing dat een paard 1 van de 2 of aan allebei de criteria zou voldoen.
nageeflijk volgens KNHS-site:
Een paard geeft na als hij het teugelcontact accepteert en daarbij zijn nek- en kaakspieren ontspant
Durchlassig:
Durchlässigkeit ist der Gehorsam auf unsere Hilfen/Durchlassigkeit is de gehoorzaamheid aan de hulpen
Ik zie dit paard beide dingen doen.
Citaat:
Stellen dat deze paarden minder slijten slaat op basis van twee filmpjes nergens op.

Het is 1 en hetzelfde paard in beide filmpjes. En nogmaals dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat wanneer je de balansmogelijk wegneemt of inperkt dat er dan meer krachten in het lichaam zelf opgevangen moeten worden en meer kracht is meer slijtage.
Een paard kan aan de voorkant ongeveer zo ver inbuigen als zijn heupgewricht kan zakken. Kijk naar de spaanse paarden in oude filmpjes en foto's, die kunnen dit veel beter dan het paard op de film. Het paard op de film heeft lange, strakke lendenen en moet dus niet verder inbuigen aan de voorkant dan dat de ruiter daar vraagt. De moderne paarden kunnen het van nature veel beter maar dan moet je wel zorgen dat ze de bovenlijn kunnen verlengen en ze niet eerst vast rijden in de bovenlijn zoals in de basissport regelmatig gebeurd door in een veel te vroeg stadium van de paarden te veel oprichting te vragen en daarbij te ver in te laten buigen. Het was vroeger niet voor niets een doodzonde om een valse knik te hebben en het paard achter de loodlijn te laten lopen.

“ Das Wort "Durchlässigkeit" bedeutet beim Reiten, dass das Pferd auf feinste Hilfen reagiert und diese "durchlässt".

Das Pferd befindet sich im Gleichgewicht, geht geradeaus, ist aufmerksam und arbeitet gerne mit dem Reiter zusammen.
Ein durchlässiges Pferd schwingt von "hinten durch" und hebt dabei seinen Rücken und sucht die Anlehnung.

Hakende Schenkel, krampfartiges klammern, harte riegelnde Hand, stechende Sporen… führen niemals zu durchlässigen Pferden.

Ein "nicht durchlässiges Pferd" erkennen:

starkes Schweif schlagen (rudern)
Unterhals
falsche Bemuskelung
geht nicht über den Rücken (drückt weg)
verspannte Kruppe
verwerfen (Genick)
kein Takt erkennbar
kein "geradeaus" reiten möglich
Schwung fehlt
Pferd macht sich "fest" (Wo ist die Losgelassenheit?)
legt sich auf das Gebiss / geht nicht am Zügel
lässt sich nicht zurückreiten bzw versammeln
reagiert nicht auf feine Schenkel- und Gewichtshilfen
Grundlektionen wie halten oder abwenden funktionieren nicht.”

Het paard op de video ziet er alles behalve ontspannen en “gelaten” uit. Wanneer de staart niet gecoupeerd zou zijn en goed zichtbaar was hoe onrustig deze is zou dat nog meer benadrukt worden.

Een paard dat goed over de rug gaat laat de staart mooi los afhangen waardoor deze meeveert in de beweging. Je schrijft over strakke lendenen. Is dit de bouw? Of ogen de lendenen strak door het gebrek aan losgelatenheid?

Over nageeflijkheid schrijf je dat het paard het teugelcontact ontspannen accepteert. Er is in de video’s geen teugelcontact wat volgens de definitie dus betekent dat het paard niet na kán geven.

Ik ben blij dat dit niet het beeld is waar de meeste ruiters naar streven.

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

lichtheid
Berichten: 200
Geregistreerd: 12-11-19

Re: De oude meesters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 20:17

Dürchlassigheit in het kort is het moment dat het paard in staat is de ruiter "binnen te laten in zijn lichaam", het geeft zich hier in vertrouwen edelmoedig over.
Dit kan alleen bij een volledig ontspannen paard dat dus volledig vertrouwen heeft en zodanig mentaal en lichamelijk ontwikkeld is dat het gevolg kan geven aan iedere vraag van zijn ruiter.
Dit is een proces van jaren voor het paard onder leiding van een ruiter met heel veel ervaring in het opleiden van paarden.
In de praktijk probeert men vaak deze Dürchlassigheit af te dwingen, het resultaat is armoedig omdat het paard ten alle tijde zijn verdediging probeert te behouden.

Er is niets mooiers te bereiken en te observeren in de dressuur dan een Dürchlassig paard in edelmoedige overgave.
Wie dit heeft ervaren begrijpt dat geen enkele vorm van dwang hier naar toe kan leiden.

Respect en vertrouwen geven kalmte en gehoorzaamheid

denisesilver
Berichten: 2870
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-20 20:22

Marcella schreef:
Mochten mensen het willen kan ik wel een foto maken van de Lewa zadel wat ik heb liggen. Zadel is nog van voor de oorlog zeer waarschijnlijk en komt uit een van de eerste nu passier fabrieken uit het oost blok van Duitsland.

Heb niks meer aan het zadel, maar vind een doodzonde om te verkopen. Dus blijf hier gewoon voor de sier hangen. <3

Leuk! Ik heb ook nog twee oude zadels en een oud hoofdstel hangen, mogen straks als decoratie bij mijn uitzet :D

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

996981
Berichten: 9676
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 20:54

lichtheid schreef:
Dürchlassigheit in het kort is het moment dat het paard in staat is de ruiter "binnen te laten in zijn lichaam", het geeft zich hier in vertrouwen edelmoedig over.
Dit kan alleen bij een volledig ontspannen paard dat dus volledig vertrouwen heeft en zodanig mentaal en lichamelijk ontwikkeld is dat het gevolg kan geven aan iedere vraag van zijn ruiter.
Dit is een proces van jaren voor het paard onder leiding van een ruiter met heel veel ervaring in het opleiden van paarden.
In de praktijk probeert men vaak deze Dürchlassigheit af te dwingen, het resultaat is armoedig omdat het paard ten alle tijde zijn verdediging probeert te behouden.

Er is niets mooiers te bereiken en te observeren in de dressuur dan een Dürchlassig paard in edelmoedige overgave.
Wie dit heeft ervaren begrijpt dat geen enkele vorm van dwang hier naar toe kan leiden.

Precies dat. En in mijn ogen is het paard in de video’s absoluut niet ontspannen en durchlässig.

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

lichtheid
Berichten: 200
Geregistreerd: 12-11-19

Re: De oude meesters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:13

In mijn ogen ook niet, maar het is wél heel interessant om te bekijken. Dit is een voorbeeld van een fragment van de rijkunstige ontwikkeling in NL. De Generaal geeft een demonstratie. Was dit een goede ruiter, ik denk het niet.

Respect en vertrouwen geven kalmte en gehoorzaamheid

Loretta
Berichten: 8711
Geregistreerd: 11-01-04

Re: De oude meesters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:18

Eigenlijk ben ikmzelf wel heel erg benieuwd naar de paarden uit de tijd dat paarden nog gebruikt werden voor het dagelijks leven en transport. Daarvoor werden er hele andere eisen aan paarden gesteld dan tegenwoordig.

irmaz
Berichten: 4717
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:27

996981 schreef:
“ Das Wort "Durchlässigkeit" bedeutet beim Reiten, dass das Pferd auf feinste Hilfen reagiert und diese "durchlässt".

Das Pferd befindet sich im Gleichgewicht, geht geradeaus, ist aufmerksam und arbeitet gerne mit dem Reiter zusammen.
Ein durchlässiges Pferd schwingt von "hinten durch" und hebt dabei seinen Rücken und sucht die Anlehnung.

Hakende Schenkel, krampfartiges klammern, harte riegelnde Hand, stechende Sporen… führen niemals zu durchlässigen Pferden.

Ein "nicht durchlässiges Pferd" erkennen:

starkes Schweif schlagen (rudern)
Unterhals
falsche Bemuskelung
geht nicht über den Rücken (drückt weg)
verspannte Kruppe
verwerfen (Genick)
kein Takt erkennbar
kein "geradeaus" reiten möglich
Schwung fehlt
Pferd macht sich "fest" (Wo ist die Losgelassenheit?)
legt sich auf das Gebiss / geht nicht am Zügel
lässt sich nicht zurückreiten bzw versammeln
reagiert nicht auf feine Schenkel- und Gewichtshilfen
Grundlektionen wie halten oder abwenden funktionieren nicht.”

Het paard op de video ziet er alles behalve ontspannen en “gelaten” uit. Wanneer de staart niet gecoupeerd zou zijn en goed zichtbaar was hoe onrustig deze is zou dat nog meer benadrukt worden.

Een paard dat goed over de rug gaat laat de staart mooi los afhangen waardoor deze meeveert in de beweging. Je schrijft over strakke lendenen. Is dit de bouw? Of ogen de lendenen strak door het gebrek aan losgelatenheid?

Over nageeflijkheid schrijf je dat het paard het teugelcontact ontspannen accepteert. Er is in de video’s geen teugelcontact wat volgens de definitie dus betekent dat het paard niet na kán geven.

Ik ben blij dat dit niet het beeld is waar de meeste ruiters naar streven.

Laten we het er maar op houden dat we verschillende dingen zien :)
Laatst bijgewerkt door irmaz op 27-12-20 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle
Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:34

Loretta schreef:
Eigenlijk ben ikmzelf wel heel erg benieuwd naar de paarden uit de tijd dat paarden nog gebruikt werden voor het dagelijks leven en transport. Daarvoor werden er hele andere eisen aan paarden gesteld dan tegenwoordig.


Dat filmpje uit de jaren 30 is dat in feite, dat is maar kort nadat de auto en de trekker hun intrede gedaan hebben bij het normale volk.
Voor het echte werk op het land spreek je natuurlijk van koudbloeden. Het paard uit het filmpje kon waarschijnlijk ook prima als koetspaard door.

Die absolute oprichting die in die tijd te zien was (en ook in het filmpje), is bewezen net zo schadelijk als roll-kür. Daar zijn een jaar of 10 terug onderzoeken naar gedaan. De relatieve oprichting is het soort van gezonde midden.

Loretta
Berichten: 8711
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:36

Sizzle schreef:
Loretta schreef:
Eigenlijk ben ikmzelf wel heel erg benieuwd naar de paarden uit de tijd dat paarden nog gebruikt werden voor het dagelijks leven en transport. Daarvoor werden er hele andere eisen aan paarden gesteld dan tegenwoordig.


Dat filmpje uit de jaren 30 is dat in feite, dat is maar kort nadat de auto en de trekker hun intrede gedaan hebben bij het normale volk.
Voor het echte werk op het land spreek je natuurlijk van koudbloeden. Het paard uit het filmpje kon waarschijnlijk ook prima als koetspaard door.

Die absolute oprichting die in die tijd te zien was (en ook in het filmpje), is bewezen net zo schadelijk als roll-kür. Daar zijn een jaar of 10 terug onderzoeken naar gedaan. De relatieve oprichting is het soort van gezonde midden.


Met het echte werk bedoel ik ook de paarden waar men vroeger van A naar B mee reed. Of die gebruikt werden door cowboys. Eigenlijk de tijd dat paarden nog gewoon functioneel waren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers