Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
996981
Berichten: 9614
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 09:47

ikke schreef:
Elisa2 schreef:
Kopen veel amateurs paarden boven hun kunde, ja..helaas wel. Zij missen vaak de kennis en kunde om goed met dit soort paarden om te gaan en de paarden zijn de dupe.

Maar de andere kant is ook dat het steeds lastiger lijkt te worden om eenvoudig werkbare/rijdbare paarden te vinden voor de mensen die wel weten waar hun grenzen liggen. Die niet de illusie hebben om Anky & co eraf te willen rijden maar die gewoon een simpel, fijn paard zoeken.

Er zijn ook steeds minder mensen, die gewoon simpel en fijn kunnen rijden en voorzien zijn van een beetje boerenverstand

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8


Elisa2
Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 09:50

Ja inderdaad, ik zie en heb meestal meer mensen gezien met hele brave paarden...(te braaf voor hoe ze rijden) of paarden die gewoon echt niet passen. Als je van de manege af komt en tinkers gewend bent moet je geen sensibel jong onbeleerd dressuurpaard kopen zeg maar.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

ikke
Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 09:51

996981 schreef:
ikke schreef:
Maar de andere kant is ook dat het steeds lastiger lijkt te worden om eenvoudig werkbare/rijdbare paarden te vinden voor de mensen die wel weten waar hun grenzen liggen. Die niet de illusie hebben om Anky & co eraf te willen rijden maar die gewoon een simpel, fijn paard zoeken.

Er zijn ook steeds minder mensen, die gewoon simpel en fijn kunnen rijden en voorzien zijn van een beetje boerenverstand

Ok, dus het is een kwestie van een te kleine markt, dus die laten we maar links liggen?
Omdat in die hoek ook vaker de mensen zitten die WEL weten dat ze geen 10k uit de kontzak hoeven te trekken voor een werkbaar paard?
Er dus te weinig marge te halen is.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

oji
Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 09:52

En mensen die dat brave simpele paard dat niet persé een bewegingswonder is zoeken, zijn vaak ook bereid minder te betalen en realiseren zich niet dat ook braaf en werkbaar zijn gewoon een kwaliteit is die een paard in waarde doet stijgen.

En ik zal misschien in andere kringen verkeren, maar spring en eventing en niet de hoge dressuur, maar ik zie echt genoeg fijne jonge werklustige en bewerkbare paarden die door een amateur goed te rijden zijn om mij heen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 10:20

Er zijn ook steeds minder mensen, die gewoon simpel en fijn kunnen rijden en voorzien zijn van een beetje boerenverstand(quote996981)


dit is een aanklacht naar het opleidingskader, en boerenverstand????

de meeste instructie zou de hand in eigen boezen moeten steken

daar begint de verandering, ook met voorlichting geven aan beginnende ruiters,


de meeste ruiters denken dat het net als fietsen zo makkelijk te leren is, idealiseren vanuit boekjes en denken dat het zo gemakkelijk gaat komt vaak bedrogen uit, dromen zijn veelal bedrog

en dat met geld niet alles te koop is is best lastig als je er je brood in/mee moet verdienen



en je zelf klonen en denken dat je ..................bent, is niet realistisch, het PAARD is de atleet en niet de ruiter die erop zit

996981
Berichten: 9614
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 10:27

ikke schreef:
996981 schreef:
Er zijn ook steeds minder mensen, die gewoon simpel en fijn kunnen rijden en voorzien zijn van een beetje boerenverstand

Ok, dus het is een kwestie van een te kleine markt, dus die laten we maar links liggen?
Omdat in die hoek ook vaker de mensen zitten die WEL weten dat ze geen 10k uit de kontzak hoeven te trekken voor een werkbaar paard?
Er dus te weinig marge te halen is.

Precies. Marktwerking heet dat.

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

MyWishMax
Berichten: 25053
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 10:28

Het gaat juist ook fout als je denkt dat een ruiter geen atleet moet zijn. Er zou veel meer aandacht moeten zijn voor de fitheid van de ruiter. En of deze recht is, goede bespreking heeft/juiste spieren gebruikt, de juiste houding heeft. Je kan van het paard niet verwachten dat deze alles geeft als jij hem of haar tegen houdt als ruiter, omdat jouw lijf niet fit genoeg is om op de goede manier te rijden. Hoe moet een paard recht worden als ruiter dat niet is? Hoe moet deze loslaten als de ruiter dat ook niet kan?

Je bent een team en moet juist aan beide werken, niet alleen het paard als atleet zien en alleen aan hem werken
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 20-02-21 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

996981
Berichten: 9614
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 10:28

MCE schreef:
Er zijn ook steeds minder mensen, die gewoon simpel en fijn kunnen rijden en voorzien zijn van een beetje boerenverstand(quote996981)


dit is een aanklacht naar het opleidingskader, en boerenverstand????

de meeste instructie zou de hand in eigen boezen moeten steken

daar begint de verandering, ook met voorlichting geven aan beginnende ruiters,


de meeste ruiters denken dat het net als fietsen zo makkelijk te leren is, idealiseren vanuit boekjes en denken dat het zo gemakkelijk gaat komt vaak bedrogen uit, dromen zijn veelal bedrog

en dat met geld niet alles te koop is is best lastig als je er je brood in/mee moet verdienen



en je zelf klonen en denken dat je ..................bent, is niet realistisch, het PAARD is de atleet en niet de ruiter die erop zit

Nee hoor, dat is ervaring. De meeste mensen investeren liever geld in setjes dan in goede les en liever tijd in social media, dan in theorie over rijden.

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

996981
Berichten: 9614
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 10:30

oji schreef:
En mensen die dat brave simpele paard dat niet persé een bewegingswonder is zoeken, zijn vaak ook bereid minder te betalen en realiseren zich niet dat ook braaf en werkbaar zijn gewoon een kwaliteit is die een paard in waarde doet stijgen.

En ik zal misschien in andere kringen verkeren, maar spring en eventing en niet de hoge dressuur, maar ik zie echt genoeg fijne jonge werklustige en bewerkbare paarden die door een amateur goed te rijden zijn om mij heen hoor.

Ik ook. Maar ze verwachten een top braaf paard, met smetloze foto’s voor <€5000,- de kans dat je die vindt is heel klein.

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 10:42

996981 schreef:
MCE schreef:
Er zijn ook steeds minder mensen, die gewoon simpel en fijn kunnen rijden en voorzien zijn van een beetje boerenverstand(quote996981)


dit is een aanklacht naar het opleidingskader, en boerenverstand????

de meeste instructie zou de hand in eigen boezen moeten steken

daar begint de verandering, ook met voorlichting geven aan beginnende ruiters,


de meeste ruiters denken dat het net als fietsen zo makkelijk te leren is, idealiseren vanuit boekjes en denken dat het zo gemakkelijk gaat komt vaak bedrogen uit, dromen zijn veelal bedrog

en dat met geld niet alles te koop is is best lastig als je er je brood in/mee moet verdienen



en je zelf klonen en denken dat je ..................bent, is niet realistisch, het PAARD is de atleet en niet de ruiter die erop zit

Nee hoor, dat is ervaring. De meeste mensen investeren liever geld in setjes dan in goede les en liever tijd in social media, dan in theorie over rijden.



dat is toch echt het opleidingskader/ instructie

jury zou ook minder vaak sinterklaas moeten willen zijn en een betere voorlichting geven door eerlijker cijfers te geven, klant te vrede houden kan ook op een andere manier

maar ik doe het ook niet voor den brode (nooit gedaan ook, vond dat ik dan niet de kennis kon overdragen die belangrijk is/was voor de opleiding van paard en ruiter)

realiseer me dat mijn eerste zadel niet op een manege heeft gehangen, vandaar mijn andere kijk ( en misschien wel boerenverstand)

Avalanche
Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 20:35

oji schreef:
En mensen die dat brave simpele paard dat niet persé een bewegingswonder is zoeken, zijn vaak ook bereid minder te betalen en realiseren zich niet dat ook braaf en werkbaar zijn gewoon een kwaliteit is die een paard in waarde doet stijgen.

En ik zal misschien in andere kringen verkeren, maar spring en eventing en niet de hoge dressuur, maar ik zie echt genoeg fijne jonge werklustige en bewerkbare paarden die door een amateur goed te rijden zijn om mij heen hoor.

Eens. Er zijn heel veel leuke paarden die niet super heet en sensibel zijn.
Veel ruiters zijn gewoon niet heel handig.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Babootje
Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 12:08

oji schreef:
En mensen die dat brave simpele paard dat niet persé een bewegingswonder is zoeken, zijn vaak ook bereid minder te betalen en realiseren zich niet dat ook braaf en werkbaar zijn gewoon een kwaliteit is die een paard in waarde doet stijgen.

En ik zal misschien in andere kringen verkeren, maar spring en eventing en niet de hoge dressuur, maar ik zie echt genoeg fijne jonge werklustige en bewerkbare paarden die door een amateur goed te rijden zijn om mij heen hoor.


In onderstaand filmpje (misschien is deze hier al een keer gezet hoor kan zijn) legt Charlotte Dujardin uit hoe je van een "gewoon" dravend paard een speciaal dravend paard maakt. Het enige dat je nodig hebt is een goede stap en een goede galop (die zijn er legio te vinden natuurlijk bij de springpaarden).
https://www.youtube.com/results?search_ ... n+schimmel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 13:12

Babootje,

waar vind ik die instructie die het mij zo kan leren als Charlotte uitlegt??

paarden zijn er wel maar nu nog de kennis en kunde, tijd en geduld

de meeste gaan al direct met bijzet longeren en dan slaan we al weer een paar stappen over, denk ik




citaat:
Bij een jong paard met weinig balans is het bijzetten veel schadelijker dan bij een ouder paard met meer balans. Hoe kan dat? Een jong paard heeft zijn hoofd nog erg nodig om in balans te blijven. Pas als het lichaam van het jonge paard meer ontwikkeld en in balans is, de verticale balans, kan het de rug ontspannen en de hals laten vallen/het hoofd naar beneden brengen. Op het moment dat je deze stap, ‘de verticale balans’ overslaat begint de compensatie in het jonge paard al en heb je veel sneller overbelasting.

“Een paard dat niet in balans is en wat toch ‘gevraagd’ wordt om het hoofd naar beneden te brengen kan maar één ding doen: dat is compenseren.”

Compensatie is de situatie, waarin andere delen van het paard de functie van de belemmerde delen over gaan nemen, terwijl deze daar niet voor zijn gemaakt.

https://horseconnect.nl/longeren-zonder ... geven%20is

996981
Berichten: 9614
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 13:18

MCE schreef:
Babootje,

waar vind ik die instructie die het mij zo kan leren als Charlotte uitlegt??

paarden zijn er wel maar nu nog de kennis en kunde, tijd en geduld

de meeste gaan al direct met bijzet longeren en dan slaan we al weer een paar stappen over, denk ik

Wat heeft bijgezet longeren te maken met het leren van de tweede draf?

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

Babootje
Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 13:26

MCE schreef:
Babootje,

waar vind ik die instructie die het mij zo kan leren als Charlotte uitlegt??

paarden zijn er wel maar nu nog de kennis en kunde, tijd en geduld

de meeste gaan al direct met bijzet longeren en dan slaan we al weer een paar stappen over, denk ik


citaat:
Bij een jong paard met weinig balans is het bijzetten veel schadelijker dan bij een ouder paard met meer balans. Hoe kan dat? Een jong paard heeft zijn hoofd nog erg nodig om in balans te blijven. Pas als het lichaam van het jonge paard meer ontwikkeld en in balans is, de verticale balans, kan het de rug ontspannen en de hals laten vallen/het hoofd naar beneden brengen. Op het moment dat je deze stap, ‘de verticale balans’ overslaat begint de compensatie in het jonge paard al en heb je veel sneller overbelasting.

“Een paard dat niet in balans is en wat toch ‘gevraagd’ wordt om het hoofd naar beneden te brengen kan maar één ding doen: dat is compenseren.”

Compensatie is de situatie, waarin andere delen van het paard de functie van de belemmerde delen over gaan nemen, terwijl deze daar niet voor zijn gemaakt.

https://horseconnect.nl/longeren-zonder ... geven%20is


MCE Ik begrijp jouw reactie niet zo goed.
1) Het door Charlotte Dujardin getoonde paard is geen jong paard
2) Een tweede draf leer je niet aan met een bijzet.

Babootje
Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 13:34

MCE schreef:
Babootje,
Waar vind ik die instructie die het mij zo kan leren als Charlotte uitlegt??


Met impuls en tempowisselingen MCE zo eenvoudig kan het zijn.
En in de basis voorwaarts actief en werklustig paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 13:37

ik vraag alleen maar waar vind ik een goede instructeur die het mij kan leren wat Charlotte uitlegt

anders niets

Babootje
Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 14:12

MCE schreef:
ik vraag alleen maar waar vind ik een goede instructeur die het mij kan leren wat Charlotte uitlegt

anders niets


Wat bedoel je dan met de rest van je post? Want die kan ik niet plaatsen. i.r.t een tweede draf.

Babootje
Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 14:26

MCE schreef:
ik vraag alleen maar waar vind ik een goede instructeur die het mij kan leren wat Charlotte uitlegt


Dat moet niet zo ingewikkeld zijn. En ik zou verwachten dat je die beginselen zelf ook wel weet en je eigen paard kunt aanleren.
Voorwaarden:
1) Paard bezit takt en balans in draf
2) Voldoende kracht (meestal vanaf zo'n 5 jaar)
3) Loopt op eigen benen
4) Kan vooruit en terugschakelen (gehoorzaamheid bevestigd)
5) Is in de basis voorwaarts actief en werklustig.

Je vraagt vanuit een 'normale' actieve draf terug te schakelen vraagt meer impuls, schakelt terug, vraagt meer impuls, schakelt terug (het paard mag namelijk niet harder gaan, maar moet wel vlug en goed aan en op het (achter) been blijven) Door daarin kort achtereen te schakelen zal het paard gaan begrijpen dat het meer verheven moet gaan draven. En voila.

996981
Berichten: 9614
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 14:33

MCE; waar vind je een goede timmerman, stuckadoor, automonteur of eender welke vakman?

Meestal in je netwerk. Dat netwerk bouw je onbewust op met mensen die dezelfde visie en denkwijze hebben als jij. De kans dat daar een instructeur is die bij je past (en dus voor jou een goede instructeur is) is het grootst.

De definitie “goed” is subjectief. Als jij van je instructeur leert en er een goed gevoel bij hebt, is het een goede instructeur.

Als jij je paard, met behulp van een instructeur die zelf ervaring heeft opleidt zul je vanzelf bij de tweede draf uitkomen. Dat hoeft je niet eens echt uitgelegd te worden, daar het geen doel op zich is, maar het resultaat van een paard dat in balans aan de hulpen is.

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 14:36

blijkbaar wel,

ik vraag geen instructie op papier,

in de praktijk leer ik beter,

ik zoek wel verder

996981
Berichten: 9614
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 14:40

MCE schreef:
blijkbaar wel,

ik vraag geen instructie op papier,

in de praktijk leer ik beter,

ik zoek wel verder



:+
Je stelt een vraag, krijgt antwoord en doet vervolgens alsof wij gek zijn. Ik kan je tien namen noemen van instructeurs die je uit kunnen leggen hoe je bij de tweede draf komt. Toch kunnen al die instructeurs voor jou als
individu geen goede instructeur zijn. Waar je een goede instructeur vindt, is dus niet 1 op 1 te antwoorden.

Zoek in je netwerk. Dat sluit het beste aan bij je denkwijzen. (Al vraag ik me af of je überhaupt op zoek bent?)

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

Elisa2
Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 14:51

Ik ben instructeur en weet wel hoe je een 2e draf aanleert als de basisvoorwaarden voor elkaar zijn. :D

En ik denk dat er wel meer instructeurs zijn die dat weten. :)

Ik snap de vraag ook niet zo goed...

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 14:54

dan zoek ik verder, dank voor uw reacties

Babootje
Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 14:55

996981 schreef:
Zoek in je netwerk. Dat sluit het beste aan bij je denkwijzen. (Al vraag ik me af of je überhaupt op zoek bent?)


MCE is zelf instructeur. Daarom verbaast me de vraag ook zo. Zelfs de handleiding op papier zou toch niet nodig moeten zijn. Een handje vanaf de grond is fijn; maar de theorie erachter zou toch bekend moeten zijn.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 3 bezoekers