Modern naar klassiek, hoe "plaatje" los leren laten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
goldenarrow

Berichten: 8660
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:32

996981 schreef:
goldenarrow schreef:
Ik denk dat de verwarring voornamelijk ligt bij de vraag vanaf wanneer dressuur klassiek is en vanaf wanneer modern. Ik las ergens in het topic dat iemand op Deurne klassiek was opgeleid. Dat valt voor mij echt verre van klassiek. Ik zou persoonlijk zeggen dat alles na +- 1850 moderne dressuur is.

Het is dan ook logisch dat ik niet meer gehoord heb dat ik 'naar de hand toe moet rijden', want (ervan uitgaande dat ik zo ver kom) die hand heb ik straks nodig om een ruiter van zijn paard te kunnen worstelen of ter ondersteuning in een zwaardgevecht. Dan kan ik niet bezig zijn met de mond van mijn paard, maar verwacht ik wel dat mijn paard toch zijn appuyementen, piaffes, pirouettes, passades, mezairs en terre-a-terre loopt. Deze oefeningen zijn namelijk bij uitstek geschikt om dichter bij je tegenstander te komen en degene die dat beter doet is degene die na het gevecht nog in leven is.

En dus zal je in je training erop moeten anticiperen dat je uiteindelijk die hand niet gaat kunnen gebruiken en dat je alles op je zit zal moeten oplossen (0.5 kilo druk per hand is dus écht niet nodig). Tegenwoordig komen de meeste mensen niet meer in gevechten terecht met hun paard, dus is het doel achter de oefening vergeten. Daarom spreek ik ook van klassieke/historische dressuur, want het woord 'klassiek' wordt nogal gehijackt door mensen die niet weten wat de term nu echt inhoudt. Misschien dat ik zelfs nog beter van Historische Rijkunst kan spreken, om de verwarring helemaal te voorkomen.

Je dikgedrukte zin. Dat is précies de vraag die ik hier vaker gesteld heb en waar niemand antwoord op geeft. Dat antwoord is er ook niet. Alle rijstijlen zijn gebaseerd op klassiek. In mijn zoektocht naar antwoorden heb ik gegoogled op: “ wat is moderne dressuur” en kwam ik dit artikel tegen https://www.google.nl/amp/s/www.bitmaga ... 32358/amp/

Ik zou zeggen lees dat eens door. Manieren van rijden zijn niet zo duidelijk in hokjes te plaatsten als Pien en jij denken.

Waarom vind jij Deurne niet klassiek? Er wordt volledig volgens het skala der ausbildung gewerkt. De hele theorie rond rijtechniek is daarop gebaseerd. Hoe kan dat niet klassiek zijn?

Dus jij gaat naar eender welke hogerijschool, kijkt daar naar het opleidingsproces en het eindresultaat en zegt dan: 'Dit is nu precies wat ze in Deurne ook onderwijzen!'?

Dat is dus precies wat ik bedoel met dat het woord 'klassiek' tegenwoordig maar door Jan en alleman gebruikt wordt, terwijl het echt niks van doen heeft met elkaar.

Overigens is het Skala eind 19e eeuw bedacht. Volgens de definitie 'alle geschriften voor 1850 is klassiek' valt het Skala dus eigenlijk al onder de moderne dressuur.

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 13:08

goldenarrow schreef:
Dus jij gaat naar eender welke hogerijschool, kijkt daar naar het opleidingsproces en het eindresultaat en zegt dan: 'Dit is nu precies wat ze in Deurne ook onderwijzen!'?

Dat is dus precies wat ik bedoel met dat het woord 'klassiek' tegenwoordig maar door Jan en alleman gebruikt wordt, terwijl het echt niks van doen heeft met elkaar.

Overigens is het Skala eind 19e eeuw bedacht. Volgens de definitie 'alle geschriften voor 1850 is klassiek' valt het Skala dus eigenlijk al onder de moderne dressuur.


Jij doet precies hetzelfde. Alles wat niet in jouw rijtje pas is moderne dressuur.

Maar wat ís dan moderne dressuur? Daar krijg je gewoon geen antwoord op hier... er zijn hele stellige meningen wat wel en niet klassiek is en alles wat niet klassiek (en wat dan klassiek is interpreteert ook iedereen anders) is wordt onder modern geschaard. Wat het doel is van “moderne” dressuur kan niemand uitleggen.

Het skala is ontworpen aan de hand van de theorieën van Gustav Steinbrecht, die toch als een van de grondleggers van klassieke (Duitse) dressuur wordt gezien.

Heb je mijn geplaatste artikel uit Bit gelezen?
Het in hokjes willen plaatsen van rijstijlen is onmogelijk en onnodig. Het streven is een goedgaand paard, zoals Elisa ook zegt.

goldenarrow

Berichten: 8660
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 13:21

Ik heb het nu al een paar keer proberen uit te leggen, maar ik heb eerder het idee dat je het gewoon niet wil begrijpen.

Ga filmpjes kijken van klassieke scholen en meesters en vergelijk dat met wat je leert op Deurne of wat je ziet in de dressuurring en vraag jezelf dan nog eens af wat de verschillen zijn. Ja, er zullen vast overeenkomsten zijn, maar die zijn niet bijster interessant als je wil weten wat het verschil maakt.

Ik ga me in ieder geval terugtrekken uit deze discussie. Ik ben er een beetje klaar mee dat ik mezelf continu moet herhalen.

Hier alvast 2 filmpjes waar je mee kan beginnen. Zoek de verschillen ;)


ziezoziezo22
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 13:50

Hier een meelezer.
Wat me opvalt aan het 1e filmpje .
Dat de paarden de oren in de nek hebben, het oogt niet of ze er plezier in hebben
Dit vind ik juist heel belangrijk.
En dan ook nog met een zweep boven het hoofd ,
En ook daar zie ik een bijzetteugel.
Dus ook in de klassieke stijl zijn ze dan met de voorkant bezig .
En bij Charlotte oogt het juist in harmonie
Laatst bijgewerkt door ziezoziezo22 op 01-12-20 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 13:53

Denk dat ze heel erg doelt op dat de verbinding heel anders in elkaar steekt. De oren plat is puur concentratie. Ik vind Valegro ook ontspannen ogen, of iig niet vervelend gespannen (edit; want zo'n bomvolle arena is natuurlijk spannend dus ik vind dit heel ontspannen).

Ik ben overigens erg fan van Charlotte en vind de video's met Valegro een genot om naar te kijken.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:29

Ik denk dat TS haar vraag weinig met moderne of klassieke dressuur te maken heeft maar vooral gaat over geduld hebben en geloven in het proces.

Op welke manier je je paard ook opleidt het kost tijd en soms gaat alles ineens heel snel en soms zie je even geen vooruitgang of misschien zelfs achteruitgang en dat is frustrerend.

Ik denk niet dat je dat mooie plaatje uit je hoofd moet zetten zolang je dat plaatje maar koppelt aan een correct gaand paard want zoals goldenarrow al zei, soms ziet iets er als je er even vluchtig naar kijkt best leuk uit maar klopt er stiekem niks van het plaatje. Je zegt dat de weg die je bent ingeslagen goed voelt dus geloof daar dan in. Voel, analyseer, onderzoek, verander wat niet werkt en neem je tijd. Uiteindelijk is dat plaatje bijzaak, het belangrijkste
is het gevoel, want er gaat niks boven het gevoel dat een paard je kan geven als ze correct lopen.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:30

ziezoziezo22 schreef:
Hier een meelezer.
Wat me opvalt aan het 1e filmpje .
Dat de paarden de oren in de nek hebben, het oogt niet of ze er plezier in hebben


Ik zie een geconcentreerd paard :j
Kijk ook naar de rest van het hoofd.

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 15:49

Dee_Es schreef:
Ik denk dat TS haar vraag weinig met moderne of klassieke dressuur te maken heeft maar vooral gaat over geduld hebben en geloven in het proces.

Op welke manier je je paard ook opleidt het kost tijd en soms gaat alles ineens heel snel en soms zie je even geen vooruitgang of misschien zelfs achteruitgang en dat is frustrerend.

Ik denk niet dat je dat mooie plaatje uit je hoofd moet zetten zolang je dat plaatje maar koppelt aan een correct gaand paard want zoals goldenarrow al zei, soms ziet iets er als je er even vluchtig naar kijkt best leuk uit maar klopt er stiekem niks van het plaatje. Je zegt dat de weg die je bent ingeslagen goed voelt dus geloof daar dan in. Voel, analyseer, onderzoek, verander wat niet werkt en neem je tijd. Uiteindelijk is dat plaatje bijzaak, het belangrijkste
is het gevoel, want er gaat niks boven het gevoel dat een paard je kan geven als ze correct lopen.

En dat hoeft dus niet in hokjes van klassiek of modern geplaatst te worden, want die hokjes zijn er gewoon niet zo duidelijk als door Goldenarrow gesteld wordt.

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 15:56

goldenarrow schreef:
Ik heb het nu al een paar keer proberen uit te leggen, maar ik heb eerder het idee dat je het gewoon niet wil begrijpen.

Ga filmpjes kijken van klassieke scholen en meesters en vergelijk dat met wat je leert op Deurne of wat je ziet in de dressuurring en vraag jezelf dan nog eens af wat de verschillen zijn. Ja, er zullen vast overeenkomsten zijn, maar die zijn niet bijster interessant als je wil weten wat het verschil maakt.

Ik ga me in ieder geval terugtrekken uit deze discussie. Ik ben er een beetje klaar mee dat ik mezelf continu moet herhalen.

Hier alvast 2 filmpjes waar je mee kan beginnen. Zoek de verschillen ;)
[ Video ]
[ Video ]


Met zulke bitten wordt je verbinding inderdaad vanzelf lichter :Y) overigens ook hier gewoon bijgezette paarden, die in mijn ogen in piaffe te weinig gedragen gaan en te weinig lossigheid en verzameling in de zijgangen hebben.

Maar zoals eerder aangehaald door iemand anders is het belangrijk dat je een goed gevoel hebt bij wat je doet en erachter staat. Daarbij is het belangrijk dat je je paard heel probeert te houden en vooral consequent blijft in wat je van je paard verlangd. Dat is meer mijn einddoel dan een plaatje. Waarbij je uiteindelijk wel streeft naar een plaatje, omdat bij het perfecte plaatje een paard in horizontale en verticale balans, op eigen benen, losgelaten en ontspannen gaat.

Waarom zou je daar niet naar streven :)

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 16:21

Ik vind het allebei mooi!

Ik denk ook dat niemand als doel heeft om veel kilo's in de hand te hebben tijdens het rijden. Dat mensen er soms in belanden omdat ze wat stappen in de africhting missen/overslaan is een ander verhaal.
We willen steeds vriendelijker rijden, laten de dubbele bitten en wielsporen liggen. Maar vergeten vervolgens zeer consequent te zijn om het paard licht aan de hulp te krijgen.
Wat is dan vriendelijker, een boogteugel aan een stangbit, of een tegenwerkende hand met een appelbit?
Of erger, wel de wielsporen, maar alsnog niet consequent of zonder stil been. De variabelen zijn eindeloos.


Wel is het moderne doel veel anders dan vroeger. We gaan nu qua tijd ook verder van de tijd waar het paard de militairen moest dienen, de levade wordt 'vergeten' en er komt vooral rijden met veel gaspedaal voor terug.
Het paard is nu vooral een showdier, en we zijn andere dingen gaan waarderen. Soms gestuurd door het sportsysteem (FEI), soms gestuurd door de maatschappelijke opvattingen (het 'anky' effect of Partij voor de Dieren). En dan stiekem..... Zie je toch ook weer heel veel terug, denk aan de overeenkomst Spaanse draf versus 'totilas draf'.


Misschien onbedoeld TS, het topic levert wel een gesprek op dat boeit!

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 17:26

Het eerste filmpje van de "klassieke" rijkunst zou mijn doel echt niet zijn, ik zie voornamelijk kunstjes met paarden die vaak hun rug weg drukken en met dezelfde hoofd/ halshouding en geen enkele lengte in het lijf. Ja dan hangen de teugels los..maar in mijn ogen is het absoluut niet vriendelijk (er).

Ik vind het fijn om Charlotte te zien rijden, vooral de losrijd/ trainingsfilmpjes waarin je veel afwisseling ziet in houding. De paarden fijn over de rug gaan en oefeningen voornamelijk gebruikt worden om het lichaamsgebruik te verbeteren.

Overigens kun je met losse teugels ook prima dressuur rijden/ verzamelen, kijk maar naar de reining in de westernsport. Maar daar lopen ze wel over de rug.

ziezoziezo22
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 18:12

Ik vind Charlotte ook erg fijn rijden , maar is dit dan modern.
Want in dit topic word door sommige gezegd modern is van voor naar achter rijden ,maar dan zal je niet dit fijne beeld krijgen wat Charlotte laat zien.
Je kunt wel zeggen ik rijd op de klassieke manier maar je hoeft maar 1 stukje niet goed te doen en je krijgt nooit dat beeld waar je naar streeft . En je paard loopt dan niet goed en gaat dat ook niet doen .
Dit is ook de moeilijkheid van het paardrijden .
En je ziet bij de klassieke manier ook dat ze hem bij zetten .
Ik heb een keer alizee frooment zien rijden met een neckrope, ook heel fijn beeld.
Maar wat is dat dan ,niet klassiek niet modern .
Ik denk dat de meeste naar een beeld willen werken van een paard wat over de rug met lossigheid door zijn lijf loopt , alleen is dat heel moeilijk voor de meeste ruiters .
Als ons paard en wij er maar plezier van hebben dat is het belangrijkste

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: Modern naar klassiek, hoe "plaatje" los leren laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 18:31

Jammer dat alles weer in hokjes gestopt moet worden en dat modern blijkbaar weer als slecht wordt gezien en klassiek als heiligmakend. Ik ga mee met heel wat mensen die hier reeds hebben aangegeven: waar het om draait is een paard dat fijn door zijn lijf loopt, graag wil werken en er plezier in heeft. Hoe je dat dan bereikt, dat maakt toch eigenlijk weinig uit? Er zijn meerdere wegen naar Rome. En je leert overal wel iets uit, al is het soms maar hoe het niet moet :)

Ik hoop voor TS dat ze toch de gevraagde feedback ook heeft gekregen (of nog steeds krijgt) en fijn verder kan trainen met haar paard.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 19:29

Ik denk dat je zelf al het antwoord geeft op de vraag hoe het 'plaatje' los te laten.
Wil jij naar een plaatje toe werken? Nee.
Je wilt een bepaald gevoel, contact, manier van werken.

Als je dan een plaatje wilt schetsen, zou ik zeggen schets dan een plaatje van een gevoel. Een ruiter met een glimlach op z'n gezicht. Een paard wat heerlijk ontspannen eruit ziet terwijl hij de gevraagde oefening uitvoert.

Want dát is volgens mij waar je naartoe wilt werken. Een paard wat zichzelf kan dragen, weet wat hij moet doen en hoe. Met een ruiter op zijn rug die hetzelfde heeft. Waardoor het zo moeiteloos lijkt.

En als je dan meer van het proces wilt genieten, maak dan meerdere subdoelen. Het liefst zo klein mogelijk (want als onverbeterlijke perfectionist ga je toch te groot denken) en gericht op gevoel.

Zo kan glimlachen en de interne dialoog 'wat schattig dat hij dit bedenkt als oplossing' voeren (wanneer het paard iets anders probeert dan het gevraagde omdat het onwennig is) ook een hartstikke mooi doel zijn.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 20:11

Sassol schreef:
Als je dan een plaatje wilt schetsen, zou ik zeggen schets dan een plaatje van een gevoel. Een ruiter met een glimlach op z'n gezicht. Een paard wat heerlijk ontspannen eruit ziet terwijl hij de gevraagde oefening uitvoert.

Want dát is volgens mij waar je naartoe wilt werken. Een paard wat zichzelf kan dragen, weet wat hij moet doen en hoe. Met een ruiter op zijn rug die hetzelfde heeft. Waardoor het zo moeiteloos lijkt.

Dat vind ik wel een mooie. Maar ipv een ruiter met een glimlach zou ik dan nog liever het beeld nemen van een paard met een glimlach. En daar komt het paard van Charlotte Dujardin wel heel dicht bij. Die paarden van de Hofreitschule, die vind ik maar heel zuur kijken.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 20:13

Elisa2 schreef:
Het eerste filmpje van de "klassieke" rijkunst zou mijn doel echt niet zijn, ik zie voornamelijk kunstjes met paarden die vaak hun rug weg drukken en met dezelfde hoofd/ halshouding en geen enkele lengte in het lijf. Ja dan hangen de teugels los..maar in mijn ogen is het absoluut niet vriendelijk (er).

Ik vind het fijn om Charlotte te zien rijden, vooral de losrijd/ trainingsfilmpjes waarin je veel afwisseling ziet in houding. De paarden fijn over de rug gaan en oefeningen voornamelijk gebruikt worden om het lichaamsgebruik te verbeteren.

Overigens kun je met losse teugels ook prima dressuur rijden/ verzamelen, kijk maar naar de reining in de westernsport. Maar daar lopen ze wel over de rug.


Eerste filmpje is ook een compilatie van oefeningen en is dus sowieso niet te vergelijken met een hele proef.

Hoe zie jij dat de paarden hun rug wegdrukken?

Ik zie vooral hele korte barokke paardjes die heel erg verzameld zijn. :)

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 20:27

"Modern"? Ontspannen?




Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 20:31

Sclimpre schreef:
Sassol schreef:
Als je dan een plaatje wilt schetsen, zou ik zeggen schets dan een plaatje van een gevoel. Een ruiter met een glimlach op z'n gezicht. Een paard wat heerlijk ontspannen eruit ziet terwijl hij de gevraagde oefening uitvoert.

Want dát is volgens mij waar je naartoe wilt werken. Een paard wat zichzelf kan dragen, weet wat hij moet doen en hoe. Met een ruiter op zijn rug die hetzelfde heeft. Waardoor het zo moeiteloos lijkt.

Dat vind ik wel een mooie. Maar ipv een ruiter met een glimlach zou ik dan nog liever het beeld nemen van een paard met een glimlach. En daar komt het paard van Charlotte Dujardin wel heel dicht bij. Die paarden van de Hofreitschule, die vind ik maar heel zuur kijken.


Tja, paarden glimlachen niet. Dus wat wil je zien?

Ik zie paarden niet glimlachen tijdens de dressuur. Wel wanneer ze gewoon een stukje crossen over een open vlakte met de kudde of een vervelende ruiter van hun rug geworpen hebben om nog even een ererondje te lopen. Dat heeft alles te maken met mijn idee van een blij, en dus glimlachend paard.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 20:35

fransje23 schreef:
"Modern"? Ontspannen?

[ Video ]

[ Video ]


Ik vind deze eenzijdige reacties zo vreemd. Alsof iedereen die modern rijdt een paard in de krul trekt en niet naar de de belangrijke aspect van de gymnastiek kijkt. Je kan beter gewoon de ruiters van de filmpjes afkraken als je het er niet mee eens bent. Niet de hele gemeenschap moderne dressuur. :+
Echter is de insteek van geen enkele rijstijl om een geïrriteerd paard naar de filistijnen te helpen. Dat er mensen zijn die te hard van stapel lopen en hun paarden niet goed door het lichaam hebben lopen, betekent niet dat dit door de bepaalde rijstijl komt, maar door de zelf gevormde stijl van die ruiter en/of instructeur(s)...

Ik plak mezelf niet vast aan een stijl. Doe gewoon wat goed voelt en waar mijn paard en ik goed op werken. Soms pak ik dingen mee uit AR, klassiek, etc.

Weet door het lezen van dit topic eigenlijk niet eens of ik modern heb leren rijden, :') maar dat komt ook door de afkeurende reacties hier.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 20:41

Ja modern, ja ontspannen inspanning. In mijn ogen....

En bij het filmpje van de hofreitshüle zie ik rust en focus. Dat is niet modern maar ook ontspannen inspanning.

Je kan hier eindeloos over discussiëren. Over de loodlijn, beenzetting, houding ruiter, orenspel en staartdracht.
De opleiding van het paard is echter anders, de gevraagde oefeningen voldoen aan andere voorwaarden en het type paard is meestal ook anders.

Ik vind het jammer dat het één het andere moet uitsluiten of afkeuren.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 21:31

goldenarrow schreef:
Overigens is het Skala eind 19e eeuw bedacht. Volgens de definitie 'alle geschriften voor 1850 is klassiek' valt het Skala dus eigenlijk al onder de moderne dressuur.


Grappig, ik wist niet dat het zo 'modern' ;) was. (Ik had het rustig bij de 17e eeuwse systeembouwers gezet...)

En persoonlijk ben ik geneigd om van 'moderne dressuur' te spreken als de neus achter de loodlijn moet en het bit de hele tijd van links naar rechts door de mond gehaald wordt...

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 21:38

Sassol schreef:
Sclimpre schreef:
Dat vind ik wel een mooie. Maar ipv een ruiter met een glimlach zou ik dan nog liever het beeld nemen van een paard met een glimlach. En daar komt het paard van Charlotte Dujardin wel heel dicht bij. Die paarden van de Hofreitschule, die vind ik maar heel zuur kijken.


Tja, paarden glimlachen niet. Dus wat wil je zien?

Ik zie paarden niet glimlachen tijdens de dressuur. Wel wanneer ze gewoon een stukje crossen over een open vlakte met de kudde of een vervelende ruiter van hun rug geworpen hebben om nog even een ererondje te lopen. Dat heeft alles te maken met mijn idee van een blij, en dus glimlachend paard.


Wat ik wil zien is een paard dat met enthousiasme het spel meespeelt. Maakt niet uit wat het spel is. Enthousiasme is niet hetzelfde als opwinding. Vaak denken mensen dat een paard blij is als hij opgewonden is en met de oren naar voor hard galoppeert. Maar dat kan evengoed stress als blijdschap zijn.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 21:54

Janneke2 schreef:
En persoonlijk ben ik geneigd om van 'moderne dressuur' te spreken als de neus achter de loodlijn moet en het bit de hele tijd van links naar rechts door de mond gehaald wordt...

Ik heb altijd gedacht dat dat gewoon 'slecht rijden' heette.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 22:01

Sclimpre schreef:
Janneke2 schreef:
En persoonlijk ben ik geneigd om van 'moderne dressuur' te spreken als de neus achter de loodlijn moet en het bit de hele tijd van links naar rechts door de mond gehaald wordt...

Ik heb altijd gedacht dat dat gewoon 'slecht rijden' heette.



Ja inderdaad, niemand wil dat graag zien of doén.
Dat het gebeurd is weer wat anders... . Dat is dan onkunde of ongeduld.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 22:23

Janneke2 schreef:
goldenarrow schreef:
Overigens is het Skala eind 19e eeuw bedacht. Volgens de definitie 'alle geschriften voor 1850 is klassiek' valt het Skala dus eigenlijk al onder de moderne dressuur.


Grappig, ik wist niet dat het zo 'modern' ;) was. (Ik had het rustig bij de 17e eeuwse systeembouwers gezet...)

En persoonlijk ben ik geneigd om van 'moderne dressuur' te spreken als de neus achter de loodlijn moet en het bit de hele tijd van links naar rechts door de mond gehaald wordt...

Dat heet onkunde en geen 'moderne dressuur'.

Ik lees al een paar dagen mee en wat ik persoonlijk jammer vind aan dit topic is dat 'moderne dressuur' wordt weggezet als iets dat nooit vriendelijk, correct of goed voor het paard kan zijn. Het is prima om ergens een duidelijke mening over te hebben maar er worden hier best heftige statements gemaakt ('een paard dat modern gereden wordt heeft vaak geen ruggebruik en reageert niet op hulpen' of 'er is werkelijk niemand in de moderne dressuur die dat dan niet met de hand oplost' terwijl xmarliez bij haar foto nota bene aangeeft dat ze de verbinding met been corrigeert). Die statements worden vervolgens nauwelijks toegelicht waardoor iedere nuance ontbreekt. C'est le ton qui fait la musique en juist die toon lokt discussie uit. Ik kan me verder goed vinden in de posts van 996981. Uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde en lopen we ook allemaal tegen hetzelfde probleem aan; echt goed paardrijden is gewoon verschrikkelijk moeilijk.