Zweepje: paarden voelen dezelfde pijn als mensen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
studiozacht
Berichten: 47
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:17

NoekAa_ schreef:
Goed dat dit onderzoek wat teweeg kan gaan brengen. Toch wel een lastig onderwerp want pijn is subjectief. Bij mensen vinden we het al moeilijk om dat te meten. Aan een paard vraag je helemaal lastig; op een schaal van 0-10 hoeveel pijn doet het?

Denk dat de conclusie eerder is dat paarden op dezelfde manier voelen als mensen, maar we weten dus niet écht of zij op een vergelijkbare manier pijn ervaren. Omdat we dat niet kúnnen meten gaan we dus toch uit van de vergelijking met mensen.

Uit het originele bericht van University of Sydney:
Citaat:
The results revealed “no significant difference” between humans and horses in the concentration of nerve endings in the outer layers of skin, nor any difference in thickness of this skin layer.

“This was not surprising, as horses, like humans, need robust yet sensitive skin to respond to touch, say, from flying insects or other horses,” said Professor McGreevy.

“From this, we can deduce that horses are likely to feel as much pain as humans would when being whipped.”
https://www.sydney.edu.au/news-opinion/news/2020/11/12/first-conclusive-evidence-horses-hurt-by-whips--whips-don-t-aid-.html


Wat ik me er ook bij afvraag:
Pijn voelt bij ons op ieder plekje anders. Je huid is bijv al gevoeliger op de bovenkant van je handen dan op de binnenkant. Laat staan de plekjes die echt gevoelig zijn... Hoe zou dat dan bij een paard zijn?
En daarnaast idd, hoe zit het met de pijngrens. Iets ervaren als pijn kan niet anders, maar als ik even kijk naar mijn hond: hij vindt het fijn om geaaid te worden, ook in zijn nek. Daar moeten dus zenuwen zitten anders voelt hij het niet. Maar honden corrigeren elkaar ook in de nek (met name de moeder met pups) zonder ze echt pijn te doen, dus zo gevoelig is het nu ook weer niet. Als ik hem zou corrigeren door zijn nekvel te pakken, vindt hij niet leuk maar echt pijn doet het niet.

Buiten dat vind ik het toch wel gek dat zo'n onderzoek uberhaupt gedaan wordt. Komt het niet altijd erop neer dat mensen een rechtvaardiging zoeken voor gedrag wat ei-gen-lijk diep van binnen toch nergens op slaat? (hihi, goede zinspeling)
Als er een duidelijk en effectief alternatief voor de zweep zou zijn, met het gewenste resultaat bij gebruik, maar zonder een dier pijn of ongemak aan te doen, zou dan niet iedereen dat direct doen? (norse uitzonderingen uiteraard daargelaten)

Wel interessante discussie...


Cera_D
Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Zweepje: paarden voelen dezelfde pijn als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 23:16

@studiozacht, het verschil tussen aanraken en pijn zit m in het verschil in zenuwen. Je heb gnostische sensibiliteit (dikkere zenuwen) en vitale sensibiliteit (de dunne zenuwen). De eerste zorgt voor fijne tast, proprioceptie, etc terwijl de tweede pijn en warmte verschillen doorgeeft (essentieel voor het overleven). Per lichaamsdeel wisselt het inderdaad welke zenuwen en hoeveel zenuwen er aanwezig zijn, hoe dit exact bij dieren loopt durf ik niet te zeggen...

meisie94
Berichten: 185
Geregistreerd: 09-07-14
Woonplaats: Mooie brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 22:06

Geen zweep gebruiken zou een mooie basis zijn. Ik geloof best dat een paard hetzelfde voelt als een mens..

Maar ieder mens heeft een andere pijngrens ook dat geld voor een paard.. Wat voor de een pijn doet hoeft voor een ander niet pijn te doen.. Zonder is natuurlijk het fijnste voor zowel ruiter als paard.

ScorpioHorse
Berichten: 33
Geregistreerd: 17-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:15

meisie94 schreef:
Geen zweep gebruiken zou een mooie basis zijn. Ik geloof best dat een paard hetzelfde voelt als een mens..

Maar ieder mens heeft een andere pijngrens ook dat geld voor een paard.. Wat voor de een pijn doet hoeft voor een ander niet pijn te doen.. Zonder is natuurlijk het fijnste voor zowel ruiter als paard.


Ik denk eigenlijk dat je het moet vergelijken met het feit dat een hond van pak hem beet 10-15 kg zijn poten hard in je buik zet ofzo.. De krachtverhouding waarbij wij als mens een paard raken is natuurlijk niks als dat 2 paarden elkaar raken.. Of je iemand nou met 300-400 kg gewicht raakt of "maar" met 70-80 kg.. Daarbij gebruik je met je zweep natuurlijk ook nog niet eens je volledige gewicht.. dus tja wat voelen ze dan daadwerkelijk van die zweep?

Mars
Berichten: 33255
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Zweepje: paarden voelen dezelfde pijn als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:32

Ze voelen exact hetzelfde ervan als wij, dat staat notabene in de OP. Een klap van een zweep is een heel andere pijnbeleving en maakt niks uit dat wij ons gewicht niet mee hebben. Want er komen hele andere krachten bij kijken.
Daarbij: ja paarden trappen elkaar soms, maar daar gaat een heel spel aan lichaamstaal, dreigen waarschuwen etc aan vooraf. Een communicatie die vaak zo subtiel is dat wij mensen er aan voorbij gaan maar die voor een paard heel duidelijk is.
Dat is een zweep niet, die krijgen ze vanuit het niets op hun kont. En niet één keer, zeker niet in de rensport.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

ScorpioHorse
Berichten: 33
Geregistreerd: 17-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:38

Mars schreef:
Ze voelen exact hetzelfde ervan als wij, dat staat notabene in de OP. Een klap van een zweep is een heel andere pijnbeleving en maakt niks uit dat wij ons gewicht niet mee hebben. Want er komen hele andere krachten bij kijken.
Daarbij: ja paarden trappen elkaar soms, maar daar gaat een heel spel aan lichaamstaal, dreigen waarschuwen etc aan vooraf. Een communicatie die vaak zo subtiel is dat wij mensen er aan voorbij gaan maar die voor een paard heel duidelijk is.
Dat is een zweep niet, die krijgen ze vanuit het niets op hun kont. En niet één keer, zeker niet in de rensport.


Zal dat voor een paard op den duur ook geen voorspelling/gewenning worden als ze eerst been krijgen en daar niet 'voor de mens gewenst' op reageren?

Mars
Berichten: 33255
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Zweepje: paarden voelen dezelfde pijn als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:39

Dat is in de rensport niet van toepassing?
Die blijven er maar op los meppen

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

ScorpioHorse
Berichten: 33
Geregistreerd: 17-01-21

Re: Zweepje: paarden voelen dezelfde pijn als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:41

Je ziet ze vaak ook wel met sporen rijden, dus been wordt wel degelijk gebruikt.. maar minder geduldig dan in de springsport of de dressuursport natuurlijk

Jorex
Berichten: 9926
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Zweepje: paarden voelen dezelfde pijn als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:54

@Mars het is in de rensport juist verboden om erop los te slaan tijdens de race. Jockeys die dat doen worden ook bestraft. Zie artikel 29 I,II & III van het reglement bij de rensport.

Alex en Jorie <3

Kelly_ann
Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 13:49

Interessant!

Inderdaad dat de infrastructuur (zenuwen, neuronen) hetzelfde is, maar ook de vraag; hoe wordt dit verwerkt in de hersenen?

Gini schreef:
Ik denk dat dat ook komt doordat we vanuit een menselijk perspectief kijken. De mens is een diersoort die zeer vocaal is. En ook roofdieren zijn in het algemeen zeer vocaal. Daarom herkennen wij pijn anders. Wij roepen, tieren, janken, schreeuwen, huilen, gillen etc., wanneer wij pijn hebben. Paarden (en nog tig andere dieren) zijn net dat tikkeltje minder vocaal. En daarom percipiëren wij het als "zal wel niet zoveel pijn hebben of een hogere pijngrens hebben."


De andere kant hiervan is dat paarden ook fysiek communiceren en veel minder vocaal.
Ze gaan na non-verbaal 'gebaren' dan ook sneller over tot fysiek communiceren. (hoewel sommige mensen dit ook goed kunnen :') )

Lijkt me daarom het gebruik van een zweep als aanwijsstok in eerste plaats. En later als aanraak of corrigeerstok nog steeds wel te verdedigen.

Leiderschap/training bereik je nog steeds vooral door je non-verbale gedrag en het consequent hulpen koppelen aan gedrag.
Corrigeren doe je door negeren of ombuigen van onwenselijk gedrag en belonen van wenselijk gedrag.

En het is goed om te weten dat die petsen in de rensport dus 0 tot weinig respons en dus trainings effect hebben. Dat gaat te raden over hoe je je hulpen (hulpmiddelen) nu echt effectief gebruikt.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 13:58

Wel interessant. Vraag me bij mijn paard soms wel eens af.. of hij snel pijn ervaart of dat hij voor mij een nare ervaring gehad heeft met een zweep. Want de keren dat ik de zweep erbij pakte puur om mijn linker hulp te ondersteunen wordt hij zo super rennerig.

ScorpioHorse
Berichten: 33
Geregistreerd: 17-01-21

Re: Zweepje: paarden voelen dezelfde pijn als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 14:03

En het is goed om te weten dat die petsen in de rensport dus 0 tot weinig respons en dus trainings effect hebben. Dat gaat te raden over hoe je je hulpen (hulpmiddelen) nu echt effectief gebruikt.

Daar moet je toch sowieso wel goed en logisch over nadenken?

Solistar
Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 14:08

Mars schreef:
Daarbij: ja paarden trappen elkaar soms, maar daar gaat een heel spel aan lichaamstaal, dreigen waarschuwen etc aan vooraf. Een communicatie die vaak zo subtiel is dat wij mensen er aan voorbij gaan maar die voor een paard heel duidelijk is.
Dat is een zweep niet, die krijgen ze vanuit het niets op hun kont. En niet één keer, zeker niet in de rensport.


Ik geloof zeker dat ze pijn voelen en stress hierdoor ervaren, en vind (ongepast) zweepgebruik absoluut niet te rechtvaardigen.

Maar op het stukje hierboven ingaand: als ik zie hoe hier in onze ruinenkudde gespeeld wordt en er voor de lol gebeten en getrapt wordt, kunnen paarden toch wel een stuk meer hebben. Wij waren in dat spel allang kassiewijle gegaan, maar zij vinden het alleen maar mooi en gaan er tijden mee door. Dat gaat er ook soms echt hard aan toe, en dat is voor de lol. Ja dat ligt aan de verhoudingen, maar ik geloof toch ergens dat ze wat harder zijn ofwel een hogere pijngrens hebben want wij zouden dit niet voor onze lol toelaten.

ScorpioHorse
Berichten: 33
Geregistreerd: 17-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 14:43

Solistar schreef:
Mars schreef:
Daarbij: ja paarden trappen elkaar soms, maar daar gaat een heel spel aan lichaamstaal, dreigen waarschuwen etc aan vooraf. Een communicatie die vaak zo subtiel is dat wij mensen er aan voorbij gaan maar die voor een paard heel duidelijk is.
Dat is een zweep niet, die krijgen ze vanuit het niets op hun kont. En niet één keer, zeker niet in de rensport.


Ik geloof zeker dat ze pijn voelen en stress hierdoor ervaren, en vind (ongepast) zweepgebruik absoluut niet te rechtvaardigen.

Maar op het stukje hierboven ingaand: als ik zie hoe hier in onze ruinenkudde gespeeld wordt en er voor de lol gebeten en getrapt wordt, kunnen paarden toch wel een stuk meer hebben. Wij waren in dat spel allang kassiewijle gegaan, maar zij vinden het alleen maar mooi en gaan er tijden mee door. Dat gaat er ook soms echt hard aan toe, en dat is voor de lol. Ja dat ligt aan de verhoudingen, maar ik geloof toch ergens dat ze wat harder zijn ofwel een hogere pijngrens hebben want wij zouden dit niet voor onze lol toelaten.


Maar ik denk dat dat ook mede komt doordat wij andere omgangsvormen met elkaar hebben. Bij honden is het immers idem dito.. die rennen samen, gooien elkaar om en om op de grond, happen naar elkaar enzo.. Doen wij ook niet immers ;)

Eva_de_Beer
Berichten: 185
Geregistreerd: 30-11-20
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 14:56

Ik vind dit geen conclusie die je kan trekken uit de gegevens van het onderzoek. Dat er geen verschil is in de concentratie van zenuwuiteinden in de buitenlagen van de huid en de dikte van de huid wil ik best geloven, maar dat is niet genoeg om deze conclusie te trekken. Dat die zenuwen er zijn zegt nog niets over of die ook hetzelfde doen met bepaalde prikkels en wat de hersenen daarna doen met de doorgegeven prikkels.
Ook zit er bij paarden vaak nog een dikke vacht tussen, en ik vind het vaag dat die te dun zou zijn om invloed te hebben. Een klap op blote huid is wel degelijk anders dan als er nog wat tussen zit.

Een zweep kan wel degelijk een goede aanvulling zijn in de training. Bij jockeys misschien minder dan bijvoorbeeld in de dressuur.

Uiteraard is het incorrect, te hard/overmatig gebruik van een zweep niet goed te praten, maar dit onderzoek antropomorfiseert paarden.

Evocative
Berichten: 158
Geregistreerd: 25-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 16:22

Zeer interessant onderzoek. Hoevaak ik het excuus "voelt ie niets van" wel niet voorbij heb horen komen op maneges. Je wordt echt niet blij van de manier waarop een 'lui' paard wordt aangespoord om toch te moeten lopen. Ik denk dat het best goed is als dit eens flink onder de aandacht wordt gebracht.

Cum tacent, clamant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 16:38

Ik stond op een stal in Drenthe, daar kreeg een van de pensiongasten ook les van een instructrice van buitenaf. Paard was een mooie fries, liep schijnbaar te traag en de instructie vond het dan heel normaal om met de zweep op te lossen. Dat paard heeft in het kwartier dat ik er was wel een stuk of 20 maal flink met de zweep gehad van zijn ruiter, mijn bek viel er van open.

Kelly_ann
Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 16:45

Das 19 keer teveel.... Maar een probleem dat je veel ziet bij onervaren of inconsequente ruiters.

Er komt geen reactie op de hulp, en de ruiter is niet bij machtte om het paard vervolgens aan te zetten tot een betere reactie. Je verzand dan in loze hulpen. Vergelijkbaar met die racepaarden die de tik voor lief nemen maar er niet harder van gaan lopen.

De vraag is hoe je dat kind of die persoon wel kan leren het paard tot actie te zetten. Das nog niet zo simpel... Het vergt timing, ervaring en gevoel. In het slechtste geval bezit de leerling alle 3 nog niet.

Ik vind daarom niet dat we de manege en het zweep gebruik daar zo moeten veroordelen. Immers 80% van rijdend Nederland heeft ooit hetzelfde leerproces moeten doormaken op de manege waar ze leerden rijden.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

ScorpioHorse
Berichten: 33
Geregistreerd: 17-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 16:48

Kelly_ann schreef:
Das 19 keer teveel.... Maar een probleem dat je veel ziet bij onervaren of inconsequente ruiters.

Er komt geen reactie op de hulp, en de ruiter is niet bij machtte om het paard vervolgens aan te zetten tot een betere reactie. Je verzand dan in loze hulpen. Vergelijkbaar met die racepaarden die de tik voor lief nemen maar er niet harder van gaan lopen.

De vraag is hoe je dat kind of die persoon wel kan leren het paard tot actie te zetten. Das nog niet zo simpel... Het vergt timing, ervaring en gevoel. In het slechtste geval bezit de leerling alle 3 nog niet.

Ik vind daarom niet dat we de manege en het zweep gebruik daar zo moeten veroordelen. Immers 80% van rijdend Nederland heeft ooit hetzelfde leerproces moeten doormaken op de manege waar ze leerden rijden.


Wordt het dan niet eens tijd voor lessen op een manege die van deze tijd zijn? En niet omdat we het onze kinderen al eeuwen zo leren blijven we maar zo doorgaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 16:49

Kelly_ann schreef:
Das 19 keer teveel.... Maar een probleem dat je veel ziet bij onervaren of inconsequente ruiters.

Er komt geen reactie op de hulp, en de ruiter is niet bij machtte om het paard vervolgens aan te zetten tot een betere reactie. Je verzand dan in loze hulpen. Vergelijkbaar met die racepaarden die de tik voor lief nemen maar er niet harder van gaan lopen.

De vraag is hoe je dat kind of die persoon wel kan leren het paard tot actie te zetten. Das nog niet zo simpel... Het vergt timing, ervaring en gevoel. In het slechtste geval bezit de leerling alle 3 nog niet.

Ik vind daarom niet dat we de manege en het zweep gebruik daar zo moeten veroordelen. Immers 80% van rijdend Nederland heeft ooit hetzelfde leerproces moeten doormaken op de manege waar ze leerden rijden.


Wat ik nog het ergste vond, was dat dit op indicatie van de instructie ging. De ruiter zelf zal 40+ zijn geweest.

prugelpiet
Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 16:56

ScorpioHorse schreef:
En het is goed om te weten dat die petsen in de rensport dus 0 tot weinig respons en dus trainings effect hebben. Dat gaat te raden over hoe je je hulpen (hulpmiddelen) nu echt effectief gebruikt.

Daar moet je toch sowieso wel goed en logisch over nadenken?


Die petsen hebben waarschijnlijk weinig respons, omdat de pets, niet daadwerkelijk een pets is. Ik weet weinig van de rensport, laten we dat voorop stellen, maar ik weet wel dat het zweepgebruik daar 10x harder gestraft wordt dan op menig springwedstrijd of manege. En de zwepen die daar gebruikt worden, zijn niet als de zwepen die we gebruiken bij ons dressuurpaard. Als ik het me goed herinner heeft dat te maken met een geluid wat uit de zweep komt. Een beetje het idee als jezelf een tikje op je been/laars geven.

I am because you were

katja_silke
Berichten: 367
Geregistreerd: 22-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: Zweepje: paarden voelen dezelfde pijn als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 20:34

Ooit zo'n renzweep tegen je aan gemept? Je voelt er bijna niks van :') En dus niet een springzweep, dat zijn weer hele andere zwepen. Is wel ergens een filmpje van te vinden.

Life must be lived forwards, but can only be understood backwards.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Zweepje: paarden voelen dezelfde pijn als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 10:45

Maar als je er bijna niets van voelt, waarom wordt het dan toch op het einde van een race gebruikt?
Als het enkel het geluid is, waarom wordt er dan geen stemcommando of desnoods een fluitje of ratel of weet ik veel wat een specifiek geluid maakt, gebruikt? Waarom wordt er dan toch effectief een slagbeweging met een zweep richting het lichaam van het paard gemaakt?
We moeten niet alles dierenmishandeling noemen, maar het omgekeerde 'je voelt er niets van' lijkt mij om eerlijk te zijn ook wat ridicuul.


Kinke
Berichten: 20512
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 11:16

Evocative schreef:
Zeer interessant onderzoek. Hoevaak ik het excuus "voelt ie niets van" wel niet voorbij heb horen komen op maneges. Je wordt echt niet blij van de manier waarop een 'lui' paard wordt aangespoord om toch te moeten lopen. Ik denk dat het best goed is als dit eens flink onder de aandacht wordt gebracht.


Dan heeft het dus ook geen nut om zo aan te sporen toch? Als ie 'er niks van voelt' :D :+


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers