Paarden van Isabell Werth weke rug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 22:22

oji schreef:
Ik ben dan wel benieuwd wat maakt dat je uitgerekend het paard op dit filmpje zo meer happy vindt Manubres? Is dat omdat ie bitloos wordt gereden in dit filmpje?
Ik vind het een mooi filmpje hoor met een prettig beeld, maar dat bitloze in dit filmpje is voor mij 0 toegevoegde waarde. Dit paard is gewoon met bit en stang&trens opgeleid en als dat goed bevestigd is, dan is dat bitloos narijden voor een ruiter van dat kaliber echt niet zo'n kunst en heeft dat niets met extra vriendelijk rijden of happy athlete te maken. Zo zijn er ook filmpjes van Isabell Werth die alleen op een halster en zonder zadel, zonder sporen en zweep de GP oefeningen rijdt. Knap, maar maakt haar voor mij geen vriendelijker ruiter. Los van dat ik erg mijn vraagtekens zet bij of bitloos vriendelijker is.

Onder vergelijkbare omstandigheden, dus geen hengstenshow, vind ik het beeld van Ingrid Klimke met Franziscus veel prettiger en meer happy athlete als dat beeld van Uta Graf. Meer souplesse, meer go en meer de neus eruit.


Ik zie vooral een ontspannen paard, die nergens zichzelf vasthoudt of geblokkeerd wordt. En ja, voor mij is een paard zonder bit en met name zonder stang en trens al meer een happy athlete. Hoogstwaarschijnlijk zal dit paard opgeleid zijn met een bit, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Er zijn echt steeds meer voorbeelden van mensen die hun paard bitloos opleiden en ook vrijwel alle oefeningen kunnen laten zien. Maar natuurlijk blijft de wijze van rijden het belangrijkste. Maar ik heb eigenlijk nog vrijwel nooit een in elkaar getrokken paard gezien die ze bitloos reden. Maar mss ook omdat het niet zo vaak voorkomt. In de hogere klasses zie je toch veel paarden die niet op de juiste manier opgeleid en bereden worden. Die hebben een absolute oprichting (dat is afgedwongen met de hand), als je daar de stang en trens uit de mond haalt dan zijn ze nergens meer.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Paarden van Isabell Werth weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 23:41

Ik vind juist Franziscus HET voorbeeld van een happy horse.
Altijd de oortjes erop en zoveel levenslust en energie straalt hij uit <3

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 05:45

miereneter schreef:
Avalanche81 schreef:
Wat een negativiteit zeg. Ik zie veel meer getrek en geruk en gepluk bij amateurs als bij een van deze mensen.

Manubres, ik wil eigenlijk wel een filmpje zien van jezelf nu :) ik ga ervan uit dat het veel beter is :)


Maar dat hoeft toch niet, Avalanche81? Je kunt toch zien wat goed gaat en waar niet, zonder dat je zelf beter bent? Ik weet theoretisch hoe ik het moet doen, alleen op mijn paard lukt dat nog niet altijd. En ik ben bewonderaar van Dr. Klimke, hoewel ik in geen honderd jaar zo goed zal kunnen rijden als hij. Mag dat dan ook niet? Of wel? Mag je wel bewonderen, maar niet kritisch kijken als je zelf nog niet op Olympisch niveau rijdt?

Het is een oprechte vraag, geen sneer. Ik ben terughoudend in kritiek omdat ik zelf nog zoveel te leren heb, maar zelfs ik kan niet tegen geruk en gepluk in de paardenmond. En daar vind ik wat van, ja.

Kritiek geven is één ding, ontzettend negatief zijn over mensen die dingen doen en kunnen op een heel vriendelijke manier en ze volledig afkraken iets anders.
Genuanceerde kritiek is leuk, daar leer je van kijken. Alleen maar negativiteit voegt imo niets toe, en dan wil ik wel graag weten of je het zelf dan beter kunt :)

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 08:04

Electra63 schreef:
Ik vind juist Franziscus HET voorbeeld van een happy horse.
Altijd de oortjes erop en zoveel levenslust en energie straalt hij uit <3

Precies dat!

Anoniem

Re: Paarden van Isabell Werth weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 08:19

Franziskus kan wat ze vraagt en doet dat met zoveel plezier, inzet en vermogen als atleet en niet bang voor of belemmerd door haar hand

stoer en toch harmonieus en gracieus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 08:38

manubres schreef:
Grappig dat jullie dan weer dingen zien die ik totaal niet zie. Ik zie dat ze haar handen mss wat teveel bij haar lichaam houdt, maar dat is denk ik meer omdat de teugels vrij lang zijn. Een terugwerkende hand vind ik iets heel anders. Verder wiebelt ze af en toe wat met haar handen maar dat doet Ingrid precies hetzelfde. En ik ben dus van mening dat die kleine bewegingen, die mss moeilijk te voorkomen zijn, wel vervelend zijn in een mond met stang en trens maar minder vervelend met bitloos rijden. Ik zie hier een volledige ontspannen paard die mi geen last heeft van de ruiter.


dat maakt haar al wat statischer en dat is bij Ingrid losser en meegaander, waardoor het minder op "werken" lijkt

ik wat meer lossigheid in haar eigen lijf willen zien, meer beide "durchlässig"

dat mis ik een beetje, paard is wel ontspannen maar heeft i.m,o een makkelijke confortzone/-houding waardoor uitschuiven /verruimen zwaarder oogt

als dit paard zonder bit opgeleid is tot dit niveau: chapeau

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:24

MCE schreef:
manubres schreef:
Grappig dat jullie dan weer dingen zien die ik totaal niet zie. Ik zie dat ze haar handen mss wat teveel bij haar lichaam houdt, maar dat is denk ik meer omdat de teugels vrij lang zijn. Een terugwerkende hand vind ik iets heel anders. Verder wiebelt ze af en toe wat met haar handen maar dat doet Ingrid precies hetzelfde. En ik ben dus van mening dat die kleine bewegingen, die mss moeilijk te voorkomen zijn, wel vervelend zijn in een mond met stang en trens maar minder vervelend met bitloos rijden. Ik zie hier een volledige ontspannen paard die mi geen last heeft van de ruiter.


dat maakt haar al wat statischer en dat is bij Ingrid losser en meegaander, waardoor het minder op "werken" lijkt

ik wat meer lossigheid in haar eigen lijf willen zien, meer beide "durchlässig"

dat mis ik een beetje, paard is wel ontspannen maar heeft i.m,o een makkelijke confortzone/-houding waardoor uitschuiven /verruimen zwaarder oogt

als dit paard zonder bit opgeleid is tot dit niveau: chapeau


Dit paard is gewoon met bit opgeleid. Een rondje google met zoekopdracht Utah Graf en Le Noir laat zien dat het paard ook gewoon met stang en trens op Grand Prix niveau wordt uitgebracht. Dat beeld vind ik niet perse vriendelijker dan Ingrid en Franziskus in een normale zetting.


Utah en Le Noir


Ingrid en Franziskus

Overigens zijn beide dames heel erg bezig met diervriendelijkheid en heeft Utah zelfs een prijs ontvangen voor de huisvesting van haar paarden. Beide zijn zeer bewonderingswaardige dames!

Anoniem

Re: Paarden van Isabell Werth weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:14

996981
leuk om te zien, dank u wel voor het delen

huisvesting - en het hele management - dragen bij aan dierwelzijn daarin zijn zij beide dames goed bezig, als paard en wijze van rijden kies ik dan toch voor Ingrid en Franziskus, die heeft meer swung, mag het meer zelf doen zonder beperkingen, behalve dan dat Ingrid aangeeft als hij iets te enthousiast wordt, vindt Utah altijd wat statisch zitten, teveel geforceerd rechtop lijkt het wel

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:19

Electra63 schreef:
Ik vind juist Franziscus HET voorbeeld van een happy horse.
Altijd de oortjes erop en zoveel levenslust en energie straalt hij uit <3


Echt zo ontzettend mee eens. Ergens heeft het juist extra charme dát het niet helemaal perfect gaat. Ze zijn sámen bezig en hebben daarbij af en toe een moment van meningsverschil over de beste manier van uitvoeren. 8-)
Als je dat dan zo met een glimlach kunt opvangen ben je echt een 'eindbaas'

Dat het paard zo 'bubbelt' is echt mijn einddoel. <3

Als je alleen een bit kunt of wil zien, heb je wel echt een andere bril op. Dat word wat lastig praten.

Overigens is utah ook een super fijn amazone.

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:19

MCE schreef:
996981
leuk om te zien, dank u wel voor het delen

huisvesting - en het hele management - dragen bij aan dierwelzijn daarin zijn zij beide dames goed bezig, als paard en wijze van rijden kies ik dan toch voor Ingrid en Franziskus, die heeft meer swung, mag het meer zelf doen zonder beperkingen, behalve dan dat Ingrid aangeeft als hij iets te enthousiast wordt, vindt Utah altijd wat statisch zitten, teveel geforceerd rechtop lijkt het wel

De vraag is natuurlijk of beide paarden evenveel natuurlijke aanleg hebben. Daarom is 1 op 1 vergelijken zo moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:43

996981 schreef:
MCE schreef:
996981
leuk om te zien, dank u wel voor het delen

huisvesting - en het hele management - dragen bij aan dierwelzijn daarin zijn zij beide dames goed bezig, als paard en wijze van rijden kies ik dan toch voor Ingrid en Franziskus, die heeft meer swung, mag het meer zelf doen zonder beperkingen, behalve dan dat Ingrid aangeeft als hij iets te enthousiast wordt, vindt Utah altijd wat statisch zitten, teveel geforceerd rechtop lijkt het wel

De vraag is natuurlijk of beide paarden evenveel natuurlijke aanleg hebben. Daarom is 1 op 1 vergelijken zo moeilijk.


is helemaal waar, maar ik kijk graag naar paarden zoals Franziskus ('n zelfloper) die hebben van nature net even iets meer aan persoonlijkheid, denk dat b.v. Utah er ook veel meer aan moet rijden

zou ik het paard dan nog op dat niveau uitbrengen als het hem zoveel moeite kost, kan ik niets over zeggen ken het paard niet,

maar voor mij zou het dan een mooi paard kunnen zijn om jonge mensen met dit paard ervaring op te laten doen (maar misschien doet ze dat ook al wel)

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:14

996981 Zal eerlijk zijn dat ik hier ook op het filmpje van Ingrid een blijer paard zie dan op die van Utah. Zie op het filmpje van Utah een erg ongelukkig paard, dat niet lekker door het lichaam loopt en veel last heeft van het bit.

Pol013 Ik zie alleen een bit als een paard er last van lijkt te hebben. En ja, helaas komt dat vaak voor.

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:38

Earth schreef:
Benzz schreef:

Een hand die bij het lichaam staat is per definitie een terugwerkende hand. Je ziet het ook als ze eruit rijdt, dan steekt ze der hand wel naar voren.

Zou hier trouwens niet al te prat op gaan, want de kans is vrij groot dat dit paard is opgeleid met een bit.

Filmpjes zonder bit of iets dergelijks zijn ook van Isabell te vinden: https://www.youtube.com/watch?v=jM6_wOCdD5I

Ook speciaal voor de mensen die zeggen dat Isabell niet kan zitten :D


Ik krijg een live optreden te zien :P


https://www.youtube.com/watch?v=FMo-w69I0WA

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:55

MCE schreef:
is helemaal waar, maar ik kijk graag naar paarden zoals Franziskus ('n zelfloper) die hebben van nature net even iets meer aan persoonlijkheid, denk dat b.v. Utah er ook veel meer aan moet rijden

zou ik het paard dan nog op dat niveau uitbrengen als het hem zoveel moeite kost, kan ik niets over zeggen ken het paard niet,

maar voor mij zou het dan een mooi paard kunnen zijn om jonge mensen met dit paard ervaring op te laten doen (maar misschien doet ze dat ook al wel)


Oh absoluut! Ik ook. Paarden met de kwaliteit van Franziskus zijn er helaas heel weinig. Dit paard heeft het in de ring iets moeilijker dan Franziskus, maar staat wel hele dagen in de wei of paddock. Als hij op stal staat is dat in een stal van 10x3m met contact mogelijkheden met de buurman. Ik denk dat Utah hem dan best af en toe mag uitdagen.

“ Meer dan twintig Grand Prix-wedstrijden schreef de inmiddels zestienjarige zwarte op zijn naam met amazone Utah Gräf. Tijdens zijn sportieve loopbaan liep hij meer dan een ton aan prijzengeld bij elkaar”.

Dit stuk werd geschreven in 2016. In 2015 ging hij met wedstrijdpensioen. De fokkerij zorgt er natuurlijk ook enorm voor dat paarden steeds meer natuurlijke aanleg krijgen. Paarden die in 2000 75% liepen zullen dat nu niet meer doen.

Om te zorgen dat paarden het in de ring makkelijker kunnen volhouden wordt er steeds meer bloed in gefokt. Een Franziskus is daardoor door 95% van de ruiters niet te rijden. Een Le Noir ziet er heerlijk braaf en stabiel uit. Dat is ook heel veel waard! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:59

996981 schreef:
MCE schreef:
is helemaal waar, maar ik kijk graag naar paarden zoals Franziskus ('n zelfloper) die hebben van nature net even iets meer aan persoonlijkheid, denk dat b.v. Utah er ook veel meer aan moet rijden

zou ik het paard dan nog op dat niveau uitbrengen als het hem zoveel moeite kost, kan ik niets over zeggen ken het paard niet,

maar voor mij zou het dan een mooi paard kunnen zijn om jonge mensen met dit paard ervaring op te laten doen (maar misschien doet ze dat ook al wel)


Oh absoluut! Ik ook. Paarden met de kwaliteit van Franziskus zijn er helaas heel weinig. Dit paard heeft het in de ring iets moeilijker dan Franziskus, maar staat wel hele dagen in de wei of paddock. Als hij op stal staat is dat in een stal van 10x3m met contact mogelijkheden met de buurman. Ik denk dat Utah hem dan best af en toe mag uitdagen.

“ Meer dan twintig Grand Prix-wedstrijden schreef de inmiddels zestienjarige zwarte op zijn naam met amazone Utah Gräf. Tijdens zijn sportieve loopbaan liep hij meer dan een ton aan prijzengeld bij elkaar”.

Dit stuk werd geschreven in 2016. In 2015 ging hij met wedstrijdpensioen. De fokkerij zorgt er natuurlijk ook enorm voor dat paarden steeds meer natuurlijke aanleg krijgen. Paarden die in 2000 75% liepen zullen dat nu niet meer doen.

Om te zorgen dat paarden het in de ring makkelijker kunnen volhouden wordt er steeds meer bloed in gefokt. Een Franziskus is daardoor door 95% van de ruiters niet te rijden. Een Le Noir ziet er heerlijk braaf en stabiel uit. Dat is ook heel veel waard! :)


Le Noir en Utah hebben zeker - op een goede manier - een grote bijdrage geleverd aan de sport en dierwelzijn, zou elk paard dat gunnen

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 14:46

pol013 schreef:
Electra63 schreef:
Ik vind juist Franziscus HET voorbeeld van een happy horse.
Altijd de oortjes erop en zoveel levenslust en energie straalt hij uit <3


Echt zo ontzettend mee eens. Ergens heeft het juist extra charme dát het niet helemaal perfect gaat. Ze zijn sámen bezig en hebben daarbij af en toe een moment van meningsverschil over de beste manier van uitvoeren. 8-)
Als je dat dan zo met een glimlach kunt opvangen ben je echt een 'eindbaas'

Dat het paard zo 'bubbelt' is echt mijn einddoel. <3

Als je alleen een bit kunt of wil zien, heb je wel echt een andere bril op. Dat word wat lastig praten.

Overigens is utah ook een super fijn amazone.

Volkomen mee eens. Ik word er altijd blij van :) heel knap en heel eerlijk is het.

xPabloBokt

Berichten: 9398
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 15:32

Benzz schreef:
Benzz schreef:

Een hand die bij het lichaam staat is per definitie een terugwerkende hand. Je ziet het ook als ze eruit rijdt, dan steekt ze der hand wel naar voren.

Zou hier trouwens niet al te prat op gaan, want de kans is vrij groot dat dit paard is opgeleid met een bit.

Filmpjes zonder bit of iets dergelijks zijn ook van Isabell te vinden: https://www.youtube.com/watch?v=jM6_wOCdD5I

Ook speciaal voor de mensen die zeggen dat Isabell niet kan zitten :D


https://www.youtube.com/watch?v=FMo-w69I0WA


Ik vind haar hier ook nog steeds niet lekker zitten. Iig niet onafhankelijk, want in de passage vind ik haar nog steeds heel erg steun zoeken aan de teugels en dat zie je terug aan het hoofd van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 16:06

alle commentaar: wie doet het haar na

er zijn er genoeg die het met zadel en bit nog niet voor elkaar krijgen, onafhankelijk kunnen zitten en de teugels nodig hebben om zich vast te houden

fff zo voor de fun met haar oude GP paard Satchmo
genieten en plezier hebben mag dat ook al niet meer!!! zonder er azijn over te gooien

xPabloBokt

Berichten: 9398
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Paarden van Isabell Werth weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 16:14

Het is toch geen azijnzeiken? Het is gewoon analyse. Tuurlijk doe ik het haar niet na met mijn manege ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 16:18

xPabloBokt schreef:
Het is toch geen azijnzeiken? Het is gewoon analyse. Tuurlijk doe ik het haar niet na met mijn manege ervaring.


dan begrijp ik nog minder van uw analyse

xPabloBokt

Berichten: 9398
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 16:24

Nou dan praat ik wel niet meer mee :+ hierom reageer ik dus nooit op bokt in paardgerelateerde topics. Heb het gevoel dat ik niks mag zeggen omdat ik zelf alleen maar manegeklant ben, maar ik denk ik probeer het eens een keer. Van discussiëren kun je leren, maar zo leer ik natuurlijk niks :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 16:31

xPabloBokt schreef:
Nou dan praat ik wel niet meer mee :+ hierom reageer ik dus nooit op bokt in paardgerelateerde topics. Heb het gevoel dat ik niks mag zeggen omdat ik zelf alleen maar manegeklant ben, maar ik denk ik probeer het eens een keer. Van discussiëren kun je leren, maar zo leer ik natuurlijk niks :Y)


u kunt prima mee doen, want u hebt helemaal gelijk, je moet ook zonder zadel onafhankelijk kunnen zitten, alleen dit is gewoon voor de fun, anders had ze zeker op dit soort dingen gelet

xPabloBokt

Berichten: 9398
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 16:35

Ik wil haar ook helemaal niet neerhalen of zeggen dat ze er normaliter niet op let, ik zeg gewoon wat me opvalt aan dit specifieke filmpje. Ik vind haar gewoon sowieso niet helemaal lekker doorzitten in de meeste filmpjes waarop ik haar zie rijden, met of zonder zadel. Ze mag van mij net iets stiller zitten (alsin minder uit het zadel komen). Maar zoals ik al zei, ik krijg het niet voor elkaar hoor. Zeker bij paarden met veel schwung zal het knap lastig zijn om met je kont in het zadel te blijven plakken.

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 16:37

MCE schreef:
alle commentaar: wie doet het haar na

er zijn er genoeg die het met zadel en bit nog niet voor elkaar krijgen, onafhankelijk kunnen zitten en de teugels nodig hebben om zich vast te houden

fff zo voor de fun met haar oude GP paard Satchmo
genieten en plezier hebben mag dat ook al niet meer!!! zonder er azijn over te gooien


Dat vind ik op bokt altijd zo'n dooddoener. We mogen er niks van zeggen omdat we het zelf nóg niet kunnen, of zelf niet doen. Dat is natuurlijk kul, bekritiseert u nooit eens iets wat u zelf niet doet of kan? Heeft u nooit eens commentaar op de politiek? Op sport op tv? Op een ander?

Ik heb zelf in de paardensport gewerkt, en dat heeft me geleerd dat ik alleen met een paard wil rijden op een manier waarbij het paard er ook plezier van heeft. Dat is voor mij het allerbelangrijkste, en ik weet dat dat in de topsport echt niet altijd gebeurt. En dat er met rijderij veel wordt afgedwongen, goedschiks maar vooral kwaadschiks. Dat is voor mij het allerbelangrijkste, en daar heb ik commentaar op ja. Voor mij gaat het niet zozeer om de uitvoer van de theorie, want ja, daarin schiet ik soms nog tekort. Maar het gaat om de communicatie met het paard en hoe een paard iet krijgt aangeleerd. En zie ik een happy athlete, dus echt een blij paard? Dat is wat voor mij telt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 16:40

xPabloBokt schreef:
Ik wil haar ook helemaal niet neerhalen of zeggen dat ze er normaliter niet op let, ik zeg gewoon wat me opvalt aan dit specifieke filmpje. Ik vind haar gewoon sowieso niet helemaal lekker doorzitten in de meeste filmpjes waarop ik haar zie rijden, met of zonder zadel. Ze mag van mij net iets stiller zitten (alsin minder uit het zadel komen). Maar zoals ik al zei, ik krijg het niet voor elkaar hoor. Zeker bij paarden met veel schwung zal het knap lastig zijn om met je kont in het zadel te blijven plakken.


ik geef u helemaal het gelijk, het moet beter, stiller, onafhankelijker,

in een goede analyse neem je ook de omstandigheden mee, zij was hier voor de fun aan het rijden, zonder zadel zonder bit, en dan dit presteren, dan mag er voor mij en foutje inzitten