Paarden van Isabell Werth weke rug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
996981
Berichten: 9681
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 08:58

Citaat:
Voor de liefhebbers; Isabel, Carl Hester en Laura Graves in slomo piaffe
https://www.youtube.com/watch?v=cmbwhc5Z1jM
Citaat:
Ik neem aan dat het cynisch bedoeld is? Liefhebbers?

Citaat:
(behalve als je van bektrekkers houdt) :n

Nee niet cynisch. We hadden het hier over de beenzetting in piaffe. Voor de liefhebbers van een goede, onderbouwde discussie die hun eigen conclusies willen kunnen trekken is daarop dit filmpje geplaatst. Zodat iedereen voor zich zelf kan kijken wat hij denkt dat de goede beenzetting is.

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8


996981
Berichten: 9681
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 09:04

manubres schreef:
Hns mooie en goede filmpjes!!

Nee, van Klimke word ik ook niet blij....Paard loopt niet in balans, elke pas krijgt paard een ruk in de mond....

https://youtu.be/hCJx9hKBxdw

Wat je ziet is een dekhengst, die tijdens een show nummer met geklap van publiek enthousiast en heet wordt. Ingrid doet niks meer of minder dan zorgen dat het van haar en op het achterbeen blijft. De kleine hulp die vooraf gaat aan de grotere halve ophouding is voor ons niet zichtbaar. Als het paard op die eerste hulp niet reageert wordt je duidelijker.

Ga er maar aan staan als ruiter... ik weet zeker dat 99% van de ruiters dat niet op deze manier kan managen.

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 09:20

Avalanche81 schreef:
Wat een negativiteit zeg. Ik zie veel meer getrek en geruk en gepluk bij amateurs als bij een van deze mensen.

Manubres, ik wil eigenlijk wel een filmpje zien van jezelf nu :) ik ga ervan uit dat het veel beter is :)



het zijn de "kopieerders" die niet weten hoe te bereiken wat hun voorbeeld laat zien

en ik heb vaak meelij met die paarden die als "trapzakken" gebruikt worden, handrem er op en voorwaarts schoppen, denkt menigeen ook nog dat dat werkt |(

miereneter
Berichten: 2520
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 09:25

Avalanche81 schreef:
Wat een negativiteit zeg. Ik zie veel meer getrek en geruk en gepluk bij amateurs als bij een van deze mensen.

Manubres, ik wil eigenlijk wel een filmpje zien van jezelf nu :) ik ga ervan uit dat het veel beter is :)


Maar dat hoeft toch niet, Avalanche81? Je kunt toch zien wat goed gaat en waar niet, zonder dat je zelf beter bent? Ik weet theoretisch hoe ik het moet doen, alleen op mijn paard lukt dat nog niet altijd. En ik ben bewonderaar van Dr. Klimke, hoewel ik in geen honderd jaar zo goed zal kunnen rijden als hij. Mag dat dan ook niet? Of wel? Mag je wel bewonderen, maar niet kritisch kijken als je zelf nog niet op Olympisch niveau rijdt?

Het is een oprechte vraag, geen sneer. Ik ben terughoudend in kritiek omdat ik zelf nog zoveel te leren heb, maar zelfs ik kan niet tegen geruk en gepluk in de paardenmond. En daar vind ik wat van, ja.

Homo sapiens non urinat in ventum.

manubres
Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 11:42

Avalanche81 schreef:
Wat een negativiteit zeg. Ik zie veel meer getrek en geruk en gepluk bij amateurs als bij een van deze mensen.

Manubres, ik wil eigenlijk wel een filmpje zien van jezelf nu :) ik ga ervan uit dat het veel beter is :)


Ik ben inmiddels zover dat ik mijn paard aan het beleren ben met touwhalster en een lange leadrope eraan...in volledige vrijheid. Dus van trekken is geen enkele sprake. Ook geen spoor aan mijn voet. Ik weet het is ernstig, maar ik ben van dressuurruiter een geitenwollensokken ruiter geworden....sorry...

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

manubres
Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 11:44

MCE schreef:
Manubres,

wil je nog even reageren op mijn vraag, over welke Klimke je het hebt, dan kan ik het misschien begrijpen, kritiek op Ingrid snap ik niet, Franziskus is gewoon een happy atleet, waar ze in het begin even streng moet zijn maar haar hand is altijd voorwaarts en is geen belemmering voor het voorwaartsgaan van het paard, fysiek en mentaal een blij paard, met af en toe even een reminder "bij me blijven"


Ingrid Klimke inderdaad. Ik kijk alleen naar de mond van het paard en zie daar continu beweging van de invloed van de hand/teugel.

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 11:59

manubres schreef:
MCE schreef:
Manubres,

wil je nog even reageren op mijn vraag, over welke Klimke je het hebt, dan kan ik het misschien begrijpen, kritiek op Ingrid snap ik niet, Franziskus is gewoon een happy atleet, waar ze in het begin even streng moet zijn maar haar hand is altijd voorwaarts en is geen belemmering voor het voorwaartsgaan van het paard, fysiek en mentaal een blij paard, met af en toe even een reminder "bij me blijven"


Ingrid Klimke inderdaad. Ik kijk alleen naar de mond van het paard en zie daar continu beweging van de invloed van de hand/teugel.




dank voor uw reactie, ik zie dat anders, vering en meegaande hand, maar op een paard met deze beweging is het lastig stil te zitten, maar ik vind het geen storende terugwerkende hand

paar keer een sterke 1/2ophouding om naar de verzameling te komen vanuit een fors voorwaarts gereden draf, maar het paard is sterk en heeft soms iets sterkere hulp nodig, denk ik,
paard kan en mag altijd de pas naar voren afmaken

op een ander filmpje rijdt ze deze hengst op een simpel bitje over cavalettie om de achterhand/balans/ verzameling te trainen , is de hengst de rust zelve en zeer bereid tot werken en aanpakken

manubres
Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Paarden van Isabell Werth weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 12:10

Het is ook geen terugwerkende hand, maar of het wel of niet storend is zou je aan het paard moeten vragen...Maar wat ik al eerder zei; van elke paardenmond met een stang en trens kan ik niet meer genieten. Dus dan wordt genieten van de (hogere) dressuursport ook moeilijk. Ik ga bijna niet meer naar wedstrijden kijken, omdat ik altijd verdrietig terug kom...en ja, ook vooral amateurwedstrijden. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik laatst op een subtop wedstrijd in Tolbert was en ik toch best een aantal fijne combinaties zag waarvan ik geen kromme tenen kreeg. De filmpjes die ik van Anky de laatste tijd voorbij zie komen word ik ook wel blij van, maar dat zijn maar korte stukjes. Het filmpje van Edward met Total US gisteren vond ik dan weer minder fijn. Maar zo mag iedereen zijn mening hebben. Ik ben de laatste tijd erg veranderd in mijn visie over de dressuursport en rijden, maar dat is mijn proces. Iedereen mag een eigen mening hebben.

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 12:16

manubres schreef:
Het is ook geen terugwerkende hand, maar of het wel of niet storend is zou je aan het paard moeten vragen...Maar wat ik al eerder zei; van elke paardenmond met een stang en trens kan ik niet meer genieten. Dus dan wordt genieten van de (hogere) dressuursport ook moeilijk. Ik ga bijna niet meer naar wedstrijden kijken, omdat ik altijd verdrietig terug kom...en ja, ook vooral amateurwedstrijden. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik laatst op een subtop wedstrijd in Tolbert was en ik toch best een aantal fijne combinaties zag waarvan ik geen kromme tenen kreeg. De filmpjes die ik van Anky de laatste tijd voorbij zie komen word ik ook wel blij van, maar dat zijn maar korte stukjes. Het filmpje van Edward met Total US gisteren vond ik dan weer minder fijn. Maar zo mag iedereen zijn mening hebben. Ik ben de laatste tijd erg veranderd in mijn visie over de dressuursport en rijden, maar dat is mijn proces. Iedereen mag een eigen mening hebben.


verschil in mening mag er zijn, ik kijk graag naar een Ingrid of Anky een Charlotte omdat die handen niet tegenwerken anders dan bij Edward en toto, dat zijn afgepaste trucjes en geen soepele atleet die niet zoals b.v. een Franziskus lekker los mag bewegen en geen animatie like a puppet one a string, denk ik

manubres
Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 12:19

Nou, daar hebben we dan wel dezelfde mening :o Dat lossigheid belangrijk is en mogen bewegen op een biomechanisch verantwoorde manier.

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 12:24

manubres schreef:
Nou, daar hebben we dan wel dezelfde mening :o Dat lossigheid belangrijk is en mogen bewegen op een biomechanisch verantwoorde manier.



ik draag niet anders uit, dat wat het paard kan uitbouwen, niet wat ik wil er in prikken/slaan/schoppen

we denken er het zelfde over alleen ieder verwoordt het in zijn/haar eigen woorden maar uiteindelijk komen we op een lijn en dat is toch de bedoeling van communiceren/sparren

denisesilver
Berichten: 2874
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Paarden van Isabell Werth weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 16:57

Ik was hier vandaag nog over aan het denken. Niet betrekkelijk op Ingrid, want ik ben er mee eens dat het nogal wat in je handen geeft zo'n temperamentvol paard in die entourage. Maar mij is altijd geleerd niet méér naar voren rijden dan dat je voor op kan vangen, en ik zie dat helaas vaak anders gebeuren. Aan het einde van de lijn gaat de handrem erop.

Wat betreft stang en trens, is natuurlijk dikke onzin dat dat verplicht is.

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 17:10

denisesilver schreef:
Ik was hier vandaag nog over aan het denken. Niet betrekkelijk op Ingrid, want ik ben er mee eens dat het nogal wat in je handen geeft zo'n temperamentvol paard in die entourage. Maar mij is altijd geleerd niet méér naar voren rijden dan dat je voor op kan vangen, en ik zie dat helaas vaak anders gebeuren. Aan het einde van de lijn gaat de handrem erop.

Wat betreft stang en trens, is natuurlijk dikke onzin dat dat verplicht is.




dat is mij ook geleerd, maar als ik op zo'n paard zou zitten komt er wel veel vanzelf vanuit het paard en dan vind ik dat ze het netjes oplost, Franziskus voelt het ook niet als straf, hij is in ieder geval niet bang voor haar hand,
zouden veel ruiters anders rijden als het niet meer verplicht is?? of laten ze alles bij het oude

stang en trens is in veel handen een afdwing optie, anders kunnen ze niet doen wat ze doen, dat heeft zo wie zo niet met rijden te maken,

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D
Berichten: 41546
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 17:47

denisesilver schreef:
Ik was hier vandaag nog over aan het denken. Niet betrekkelijk op Ingrid, want ik ben er mee eens dat het nogal wat in je handen geeft zo'n temperamentvol paard in die entourage. Maar mij is altijd geleerd niet méér naar voren rijden dan dat je voor op kan vangen, en ik zie dat helaas vaak anders gebeuren. Aan het einde van de lijn gaat de handrem erop.

Wat betreft stang en trens, is natuurlijk dikke onzin dat dat verplicht is.

Op internationale wedstrijd wel. Meedoen is een keuze, maar wil je dat, dan moet je met s&t.

denisesilver
Berichten: 2874
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 18:43

MCE schreef:
denisesilver schreef:
Ik was hier vandaag nog over aan het denken. Niet betrekkelijk op Ingrid, want ik ben er mee eens dat het nogal wat in je handen geeft zo'n temperamentvol paard in die entourage. Maar mij is altijd geleerd niet méér naar voren rijden dan dat je voor op kan vangen, en ik zie dat helaas vaak anders gebeuren. Aan het einde van de lijn gaat de handrem erop.

Wat betreft stang en trens, is natuurlijk dikke onzin dat dat verplicht is.




dat is mij ook geleerd, maar als ik op zo'n paard zou zitten komt er wel veel vanzelf vanuit het paard en dan vind ik dat ze het netjes oplost, Franziskus voelt het ook niet als straf, hij is in ieder geval niet bang voor haar hand,
zouden veel ruiters anders rijden als het niet meer verplicht is?? of laten ze alles bij het oude

stang en trens is in veel handen een afdwing optie, anders kunnen ze niet doen wat ze doen, dat heeft zo wie zo niet met rijden te maken,

Ik twijfel, het is natuurlijk best wel een conservatieve sport. Als je al kijkt naar het commentaar op hoedjes destijds, of gekleurde jasjes/laarzen/zadels etc. Wil je als wedstrijd ruiter daardoor op 1-0 achterstand komen?

Ik zelf wel, maar er zijn maar zat amateurruiters die het Z inschrijven en dan maar gelijk voor die drie klasses een stang erin gooien.

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

Anoniem

Re: Paarden van Isabell Werth weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 18:49

denisesilver,

Ik zelf wel, maar er zijn maar zat amateurruiters die het Z inschrijven en dan maar gelijk voor die drie klasses een stang erin gooien.[/quote]


denk dat het een verschil gaat maken of je proff. bent en voor een sponsor rijdt ect van enorm belang is hoe je scoort,
als je al zolang op deze manier "scores afdwingt" lijk het me best lastig om te veranderen
evenzo voor de juryleden

manubres
Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 18:51

Kijk...hier word ik nou blij van. Dit is voor mij een echte happy athlete...en tsja, dit is thuis in het paard zijn eigen omgeving. Maar persoonlijk denk ik dat een paard daar ook het meest happy is.

https://youtu.be/A5XUq56P_I0

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

denisesilver
Berichten: 2874
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 19:09

manubres schreef:
Kijk...hier word ik nou blij van. Dit is voor mij een echte happy athlete...en tsja, dit is thuis in het paard zijn eigen omgeving. Maar persoonlijk denk ik dat een paard daar ook het meest happy is.

https://youtu.be/A5XUq56P_I0

Goede amazone. Als ik wil zeuren zou ik zeggen dat ze hier met terugwerkende hand rijdt. Maar verder voor haar manier van omgang met paarden niets dan lof!

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D
Berichten: 41546
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 19:16

manubres schreef:
Kijk...hier word ik nou blij van. Dit is voor mij een echte happy athlete...en tsja, dit is thuis in het paard zijn eigen omgeving. Maar persoonlijk denk ik dat een paard daar ook het meest happy is.

https://youtu.be/A5XUq56P_I0

Ja, heel tof! Ze laat mooi zien dat het zonder bit ook prima kan +:)+. En wat een gaaf paard <3.

Ik vind het dan wel weer grappig dat je commentaar hebt op de handen van Ingrid, Ute haar handen zijn onrustiger/werken terug en lijken op momenten het hoofd te tillen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 19:43

manubres schreef:
Kijk...hier word ik nou blij van. Dit is voor mij een echte happy athlete...en tsja, dit is thuis in het paard zijn eigen omgeving. Maar persoonlijk denk ik dat een paard daar ook het meest happy is.

https://youtu.be/A5XUq56P_I0



het zal wat omscholing vergen, maar complimenten, alhoewel ik de handen van Ingrid prettiger vind en voorwaartser corrigeren

manubres
Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 20:00

Grappig dat jullie dan weer dingen zien die ik totaal niet zie. Ik zie dat ze haar handen mss wat teveel bij haar lichaam houdt, maar dat is denk ik meer omdat de teugels vrij lang zijn. Een terugwerkende hand vind ik iets heel anders. Verder wiebelt ze af en toe wat met haar handen maar dat doet Ingrid precies hetzelfde. En ik ben dus van mening dat die kleine bewegingen, die mss moeilijk te voorkomen zijn, wel vervelend zijn in een mond met stang en trens maar minder vervelend met bitloos rijden. Ik zie hier een volledige ontspannen paard die mi geen last heeft van de ruiter.

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

oji
Berichten: 4237
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Paarden van Isabell Werth weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 20:54

Ik ben dan wel benieuwd wat maakt dat je uitgerekend het paard op dit filmpje zo meer happy vindt Manubres? Is dat omdat ie bitloos wordt gereden in dit filmpje?
Ik vind het een mooi filmpje hoor met een prettig beeld, maar dat bitloze in dit filmpje is voor mij 0 toegevoegde waarde. Dit paard is gewoon met bit en stang&trens opgeleid en als dat goed bevestigd is, dan is dat bitloos narijden voor een ruiter van dat kaliber echt niet zo'n kunst en heeft dat niets met extra vriendelijk rijden of happy athlete te maken. Zo zijn er ook filmpjes van Isabell Werth die alleen op een halster en zonder zadel, zonder sporen en zweep de GP oefeningen rijdt. Knap, maar maakt haar voor mij geen vriendelijker ruiter. Los van dat ik erg mijn vraagtekens zet bij of bitloos vriendelijker is.

Onder vergelijkbare omstandigheden, dus geen hengstenshow, vind ik het beeld van Ingrid Klimke met Franziscus veel prettiger en meer happy athlete als dat beeld van Uta Graf. Meer souplesse, meer go en meer de neus eruit.

Benzz
Berichten: 2883
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:29

manubres schreef:
Grappig dat jullie dan weer dingen zien die ik totaal niet zie. Ik zie dat ze haar handen mss wat teveel bij haar lichaam houdt, maar dat is denk ik meer omdat de teugels vrij lang zijn. Een terugwerkende hand vind ik iets heel anders. Verder wiebelt ze af en toe wat met haar handen maar dat doet Ingrid precies hetzelfde. En ik ben dus van mening dat die kleine bewegingen, die mss moeilijk te voorkomen zijn, wel vervelend zijn in een mond met stang en trens maar minder vervelend met bitloos rijden. Ik zie hier een volledige ontspannen paard die mi geen last heeft van de ruiter.

Een hand die bij het lichaam staat is per definitie een terugwerkende hand. Je ziet het ook als ze eruit rijdt, dan steekt ze der hand wel naar voren.

Zou hier trouwens niet al te prat op gaan, want de kans is vrij groot dat dit paard is opgeleid met een bit.

Filmpjes zonder bit of iets dergelijks zijn ook van Isabell te vinden: https://www.youtube.com/watch?v=jM6_wOCdD5I

Ook speciaal voor de mensen die zeggen dat Isabell niet kan zitten :D

Earth
Berichten: 7895
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:35

Benzz schreef:
manubres schreef:
Grappig dat jullie dan weer dingen zien die ik totaal niet zie. Ik zie dat ze haar handen mss wat teveel bij haar lichaam houdt, maar dat is denk ik meer omdat de teugels vrij lang zijn. Een terugwerkende hand vind ik iets heel anders. Verder wiebelt ze af en toe wat met haar handen maar dat doet Ingrid precies hetzelfde. En ik ben dus van mening dat die kleine bewegingen, die mss moeilijk te voorkomen zijn, wel vervelend zijn in een mond met stang en trens maar minder vervelend met bitloos rijden. Ik zie hier een volledige ontspannen paard die mi geen last heeft van de ruiter.

Een hand die bij het lichaam staat is per definitie een terugwerkende hand. Je ziet het ook als ze eruit rijdt, dan steekt ze der hand wel naar voren.

Zou hier trouwens niet al te prat op gaan, want de kans is vrij groot dat dit paard is opgeleid met een bit.

Filmpjes zonder bit of iets dergelijks zijn ook van Isabell te vinden: https://www.youtube.com/watch?v=jM6_wOCdD5I

Ook speciaal voor de mensen die zeggen dat Isabell niet kan zitten :D


Ik krijg een live optreden te zien :P

Earth het reisbureau.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:39

Earth schreef:
Benzz schreef:

Filmpjes zonder bit of iets dergelijks zijn ook van Isabell te vinden: https://www.youtube.com/watch?v=jM6_wOCdD5I

Ook speciaal voor de mensen die zeggen dat Isabell niet kan zitten :D


Ik krijg een live optreden te zien :P


Isabell rocks =:)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers