Ethiek en de paardensport, waarom ik gestopt ben met rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
witenbruin
Berichten: 86
Geregistreerd: 12-09-12
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 16:21

liekemo,ik lees in jouw bericht enkel tegenstrijdigheden.
En invullingen hoe een paard iets aanvoelt.
En juist in de paardensport kan ik meestal het ,,hart voor paarden ,,niet terug zien.
Wel veel machtsvertoon,dwang,prestigegedrag enzo....
Zeker niet bij iedereen hoor,maar het gros wel.

Soof19
Berichten: 1
Geregistreerd: 03-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 22:24

Wat een interessant onderwerp!

Zie dat veel mensen hun mening al hebben gegeven en ik denk dat wat ik als volgende ga zeggen ook al wel eerder genoemd zal zijn, maar wou toch mijn mening geven!

Ik vind het paardrijden zelf en het hebben van een paard niet slecht. Vaak merk je wel of een paard plezier heeft in het rijden of niet, en ik vind wel dat als je ziet dat je paard er totaal geen plezier uit haalt je hier respect voor moet hebben, en dan misschien anderen oplossingen moet verzinnen voor bijvoorbeeld zijn beweging. Ook denk ik dat er heel veel manieren zijn om het paardrijden zo fijn mogelijk te maken voor jou en het paard. Zo rijd ik het liefst bitloos, als dit natuurlijk mogelijk is!

Ik blijf dit topic nog wel even volgen, erg leuk om iedereens mening te zien :)!

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 08:47

MCE schreef:
maar hoe ethisch is fokken

merries hengstig spuiten b.v. -zou bijna verkrachting kunnen heten-

merries spoelen omdat ze dan weer de sport in kunnen, embryo inplanten in een draag moeder


Aan de andere kant: dierensex is niet bepaald een romantische aangelegenheid. Geen dates, geen bloemen en etentjes. Gewoon; ik heb zin, heb jij zin. Hoppa en klaar; doei. En dan heb je ook nog zo'n hengst in je nek hijgen met het risico op een kras en deuk hier en daar.

En dat spuiten en spoelen is natuurlijk ook niet helemaal aan de orde van de dag. Het gros gaat nog wel gewoon op de natuurlijke cyclus. (pony's ook meegeteld)

Bij shetlanders over het algemeen nog gewoon via natuurlijke dekking. Dat heb ik meermaals mogen aanschouwen en ik kan niet zeggen of dat nou perse beter/leuker is.
Daar kom je weer op de vraag: is natuurlijk ook meteen beter? Want in de natuur gaat een hengst ook wel eens nét over de grens van een merrie heen. Dat ze niet helemaal tégen is, maar ook niet helemaal 'wijdbeens klaar ligt'. Dat zou bijna de paarden variant van date rape zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 08:56

pol013,

dierensex is zeker iets anders, dient alleen de voortplanting - date rape gebeurd ook jazeker, gelukkig kunnen de merries in de natuur weglopen of zich verweren, en natuurlijk dekken is soms best heftig - bij shetlanders ken ik het niet- insemineren is wat dat betreft vriendelijker

desalnietemin vind ik het hengstigspuiten, dan wel embryo transplantatie niet natuurlijk en ook niet ethisch maar vanuit de commercie wel begrijpelijk want daar heeft ethiek een andere betekenis, denk ik

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:02

MCE schreef:
pol013,

dierensex is zeker iets anders, dient alleen de voortplanting, en natuurlijk dekken is soms best heftig - bij shetlanders ken ik het niet- insemineren is wat dat betreft vriendelijker

desalnietemin vind ik het hengstigspuiten, dan wel embryo transplantatie niet natuurlijk en ook niet ethisch maar vanuit de commercie wel begrijpelijk want daar heeft ethiek een andere betekenis, denk ik


Het hengstig spuiten en oogsten van de eitjes zal vermoedelijk geen toffe aangelegenheid zijn. Afgaande op wat ik van vrouwen weet die een zelfde soort protocol volgen. Aan de andere kant is zwanger/dragend zijn ook een aanslag op je lichaam. Zeker als het gebeurt bij een jonge merrie die eigenlijk nog in de groei is maar wel al vruchtbaar is. Of juist oud. Dus wat in the end beter of slechter is kan ik lastig beoordelen.

Feit is wel dat wij (wederom) over het algemeen toch wel proberen om hier gedoseerd mee om te gaan. Maken we een inschatting van wat de merrie aankan en handelen daar naar. En helpen de merrie om in een zo goed mogelijk toestand en omstandigheden naar een gezond veulen te komen. Al was het maar vanwege dat commerciële belang. Dus ook hier kan het weer gunstig uitpakken voor het paard tov de natuurlijke omstandigheden.

Overigens is dat altijd grappig in dit soort discussies. : Ik ben heel vaak heel grijs. Zelden helemaal; zwart of wit.
Ik kan me bij beide hoeken wel vinden. Hou alleen nooit zo van de uitersten.
Zo zie ik dat ik hier vaak in het 'pro rijden' kamp iets aandraag. Maar in de meer traditionele hoek draag ik vaak argumenten aan waarom het helemaal niet zo vanzelfsprekend is dat het paard maar doet wat wij willen 8-)
En ik heb geen gespleten persoonlijkheid. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:52

pol013 schreef:
MCE schreef:
pol013,

dierensex is zeker iets anders, dient alleen de voortplanting, en natuurlijk dekken is soms best heftig - bij shetlanders ken ik het niet- insemineren is wat dat betreft vriendelijker

desalnietemin vind ik het hengstigspuiten, dan wel embryo transplantatie niet natuurlijk en ook niet ethisch maar vanuit de commercie wel begrijpelijk want daar heeft ethiek een andere betekenis, denk ik


Het hengstig spuiten en oogsten van de eitjes zal vermoedelijk geen toffe aangelegenheid zijn. Afgaande op wat ik van vrouwen weet die een zelfde soort protocol volgen. Aan de andere kant is zwanger/dragend zijn ook een aanslag op je lichaam. Zeker als het gebeurt bij een jonge merrie die eigenlijk nog in de groei is maar wel al vruchtbaar is. Of juist oud. Dus wat in the end beter of slechter is kan ik lastig beoordelen.

Feit is wel dat wij (wederom) over het algemeen toch wel proberen om hier gedoseerd mee om te gaan. Maken we een inschatting van wat de merrie aankan en handelen daar naar. En helpen de merrie om in een zo goed mogelijk toestand en omstandigheden naar een gezond veulen te komen. Al was het maar vanwege dat commerciële belang. Dus ook hier kan het weer gunstig uitpakken voor het paard tov de natuurlijke omstandigheden.

Overigens is dat altijd grappig in dit soort discussies. : Ik ben heel vaak heel grijs. Zelden helemaal; zwart of wit.
Ik kan me bij beide hoeken wel vinden. Hou alleen nooit zo van de uitersten.
Zo zie ik dat ik hier vaak in het 'pro rijden' kamp iets aandraag. Maar in de meer traditionele hoek draag ik vaak argumenten aan waarom het helemaal niet zo vanzelfsprekend is dat het paard maar doet wat wij willen 8-)
En ik heb geen gespleten persoonlijkheid. :')



dat is het leuke van "sparren" het beste eruit halen wat van toepassing kan zijn

anjali
Berichten: 15080
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 16:37

MCE schreef:
pol013,

dierensex is zeker iets anders, dient alleen de voortplanting - date rape gebeurd ook jazeker, gelukkig kunnen de merries in de natuur weglopen of zich verweren, en natuurlijk dekken is soms best heftig - bij shetlanders ken ik het niet- insemineren is wat dat betreft vriendelijker

desalnietemin vind ik het hengstigspuiten, dan wel embryo transplantatie niet natuurlijk en ook niet ethisch maar vanuit de commercie wel begrijpelijk want daar heeft ethiek een andere betekenis, denk ik

Het is natuurlijk onzin dat dieren alleen sex zouden hebben voor de voortplanting en er geen plezier aan zouden kunnen beleven.Ik denk zelfs dat zij het juist om het plezier doen en niet eens besef hebben van het gevolg ervan nl. voortplanting.Dat komt dan vanzelf erna en is net hun bewuste opzet behalve misschien bij hele ervaren vrouwelijke dieren die graag een jong hebben. Denk ik.Maar al dat geknoei door mensen met de voortplanting van dieren dat stuit mij ook tegen de borst.Vaak komt het toch wel neer op misbruik of verkrachting ja.Dat vind ik echt niet kunnen,maar het rijden met paarden vind ik wel kunnen want dat is gewoon werk of sport.Een jong en gezond paard voelt zich meestal ook beter als hij zijn energie ergens aan kwijt kan.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Ethiek en de paardensport, waarom ik gestopt ben met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 16:43

Dieren doen het niet voor het plezier, op dolfijnen en de mens na.
Voor hun is het net zoveel instinct als dat ze moeten eten.

Gelukkig worden de meeste merries gewoon hengstig, worden ze niet hengstig gespoten.
Ik denk juist het niet laten dekken veel meer tegen de natuur is.
Neemt niet weg dat ik zomaar raak fokken een goed plan vind ;) maar als je kijkt vanuit de natuur is gedekt worden heel gewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 16:55

_Penotti schreef:
Dieren doen het niet voor het plezier, op dolfijnen en de mens na.
Voor hun is het net zoveel instinct als dat ze moeten eten.

Gelukkig worden de meeste merries gewoon hengstig, worden ze niet hengstig gespoten.
Ik denk juist het niet laten dekken veel meer tegen de natuur is.
Neemt niet weg dat ik zomaar raak fokken een goed plan vind ;) maar als je kijkt vanuit de natuur is gedekt worden heel gewoon.



dieren die op een natuurlijk manier aangeven gedekt te willen worden: niets mis mee
denk als ze dat niet doen er ook geen behoefte aan sex is, veulen of ander jong is

of dieren er ook plezier aan beleven....dat weet ik niet, wel weet ik dat merries ook "afslaan" ze appreciëren niet als een hengst in de buurt komt als ze drachtig zijn,
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-09-20 17:00, in het totaal 4 keer bewerkt

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 16:56

_Penotti schreef:
Dieren doen het niet voor het plezier, op dolfijnen en de mens na.
Voor hun is het net zoveel instinct als dat ze moeten eten.

Gelukkig worden de meeste merries gewoon hengstig, worden ze niet hengstig gespoten.
Ik denk juist het niet laten dekken veel meer tegen de natuur is.
Neemt niet weg dat ik zomaar raak fokken een goed plan vind ;) maar als je kijkt vanuit de natuur is gedekt worden heel gewoon.


En bonobo’s! Te klassiek voorbeeld om niet te noemen. Al draag ik zo natuurlijk niets bij aan de discussie. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 17:02

Britt_xxx schreef:
_Penotti schreef:
Dieren doen het niet voor het plezier, op dolfijnen en de mens na.
Voor hun is het net zoveel instinct als dat ze moeten eten.

Gelukkig worden de meeste merries gewoon hengstig, worden ze niet hengstig gespoten.
Ik denk juist het niet laten dekken veel meer tegen de natuur is.
Neemt niet weg dat ik zomaar raak fokken een goed plan vind ;) maar als je kijkt vanuit de natuur is gedekt worden heel gewoon.


En bonobo’s! Te klassiek voorbeeld om niet te noemen. Al draag ik zo natuurlijk niets bij aan de discussie. :Y)


zo schattig die lossen alles op met sex

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 17:08

Dat zijn ook wel bijna mensen :D

MCE
Als je kijkt naar een jonge merrie, zeg 2 jaar, zal die in het wild vaak dragend worden.
Wij mensen kiezer er dan toch vaak wel voor dat we dat te jong vinden.
Maar daar kun je dan net zo goed bij afvragen is dat zoals het hoort?

Ik persoonlijk vind het ook beter om te wachten. Maar klopt dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 17:23

_Penotti schreef:
Dat zijn ook wel bijna mensen :D

MCE
Als je kijkt naar een jonge merrie, zeg 2 jaar, zal die in het wild vaak dragend worden.
Wij mensen kiezer er dan toch vaak wel voor dat we dat te jong vinden.
Maar daar kun je dan net zo goed bij afvragen is dat zoals het hoort?

Ik persoonlijk vind het ook beter om te wachten. Maar klopt dat?


een merrie toont haar hengstigheid, de een vroeger dan de ander, maar als de natuur geen eisprong voorbereid zal de hengst haar met rust laten (oke uitzonderingen daargelaten) weet ook niet wat de selectie criteria zijn als jonge merries gedekt worden, niet alle dieren zullen de geslachtleeftijd bereiken, daarom!!

mogelijk is een merrie - echt in de natuur - ook eerder rijp


wij denken dat het beter is om de merrie verder door te laten groeien dit om eventuele gezonheidsproblemen te voorkomen zodat het paard langer gezond blijft

andere diersoorten dekken ook vaker om er zeker van te zijn dat de "vrucht" ook en allen van hen is
hengsten meestal maar een keer nodig - uitzonderingen zijn er, als er geen goed ei was b.v.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 18:01

Bedenk dat het in de natuur draait om het blijven voortbestaan van een soort. Plezier is daaraan ondergeschikt.
Oud worden is ook niet belangrijk als je maar oud genoeg bent geworden om je voort te planten.

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Ethiek en de paardensport, waarom ik gestopt ben met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 19:00

Plezier daaraan is niet ondergeschikt: het is juist het middel tot voortbestaan. De natuur heeft het zo gemaakt dat het juist plezier en bevrediging geeft. Al zullen er zeker verschillen zijn bij de verschillende diersoorten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Ethiek en de paardensport, waarom ik gestopt ben met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 21:33

Ik vraag me af of het wel zo vrijwillig is als zon hengst de hele dag achter je aan zit. Op fb laatst ook een post over een zwaar gewonde hengst. Zijn merrie en veulen afgepakt door een andere hengst. Zou dat zo vrijwillig zijn gegaan voor die merrie? Ik vraag mij af of het wilde leven wel zo romantisch en harmonieus is als sommige hier stellen. :o

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 21:38

De natuur is niet romantisch. Daar gaat het om voortplanten, zo snel mogelijk en enkel door de sterksten. Dat is natuur. Daar komen geen kaarsjes en een voorspel aan te pas,

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 22:01

josien_m_ schreef:
Plezier daaraan is niet ondergeschikt: het is juist het middel tot voortbestaan. De natuur heeft het zo gemaakt dat het juist plezier en bevrediging geeft. Al zullen er zeker verschillen zijn bij de verschillende diersoorten.


Plezier en bevrediging?
Denk dat een vrouwelijke katachtige met een door een pijnprikkel opgewekte ovulatie dat niet als plezierig ervaart.
Een penis met weerhaakjes brrr...

Een vrouwelijke eend die bijna verdrinkt bij de groepsverkrachting?

En zo zijn er meer voorbeelden.

Hormoon gedreven is niet per definitie plezierig.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 08:44

Toegegeven dat ik er geen studie van gemaakt heb. Maar ik heb iets meer dan gemiddeld natuurlijke dekkingen gezien. En daar bekroop mij (zelfs bij een lieve hengst) toch best vaak het gevoel dat de merrie vooral geen duidelijke nee zei voor de daad. Ipv dat ze nou perse volmondig ja zij. Al gebeurt dat uiteraard ook. Merries die er echt hélémaal klaar voor staan.

Niet dat ik dat in het hokje zielig wil stoppen. Want als een merrie geen volmondig nee zegt is het grapje ook zo voorbij. Schudt de merrie zicht even uit en gaat lekker verder met haar leven. Maar het valt iets meer in de categorie zadelmak maken op de 'cowboy manier' dan op de 'nh manier'* zeg maar. Ze lopen er niet perse een trauma van op. Maar ik weet wel welke ik zou kiezen voor het paard.

*(jullie snappen vast wat ik bedoel met die beide opties)

Over jong dekken: merrie van een vriendin heeft het er niet helemaal lekker vanaf gebracht toen ze als 3 jarige er een onverwachts oeps veulen naast had staan. Die hadden dat zeker weten liever later gezien. En voor de zekerheid passen wij dus zo netjes op onze paarden dat we dat dus over het algemeen later doen.

Dus ook onze fokkerij kan ik niet echt verfoeien.

In die categorie vind ik de merries die ze 'aan de melk spuiten' best interessant. Dat lijkt me voor de merrie niet perse een fijn proces. Ze wekken dan volgens mij een schijnbevalling op. Maar voor het moederloze veulen is het natuurlijk by far de aller aller beste oplossing om alsnog een goede start te krijgen. Is dat dan ethisch te verantwoorden?
Ik weet wel dat ik er over na zou denken als ik een moederloos veulen thuis zou hebben staan.

Anoniem

Re: Ethiek en de paardensport, waarom ik gestopt ben met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 10:57

Pol013.

ja de natuur kan soms vreemde sprongen maken, daar hebben we als mens niet zo veel in te zeggen
soms lijkt het wel gedwongen sex, maar of dat zo ook aanvoelt bij de merrie, ik zou het niet weten

moederloos veulen, er zijn wat hulpmiddelen die niet altijd even "kies" zijn, maar als er geen adoptief merrie in de buurt is, is het wel de redding van een veulen

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 14:58

Hetzelfde bij nageboorte laten staan, in de natuur zullen merrie en veulen overlijden.
Dat doe je hier gewoon niet.

Ik vraag me inderdaad ook wel eens af hoe gewillig het is als je ziet hoe hard de hengst een merrie soms vastgrijpt.
Maar dan kom je denk ik ook weer bij het stukje dat het denken, beredeneren bij dieren anders werkt dan bij mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 15:20

_Penotti schreef:
Hetzelfde bij nageboorte laten staan, in de natuur zullen merrie en veulen overlijden.
Dat doe je hier gewoon niet.

Ik vraag me inderdaad ook wel eens af hoe gewillig het is als je ziet hoe hard de hengst een merrie soms vastgrijpt.
Maar dan kom je denk ik ook weer bij het stukje dat het denken, beredeneren bij dieren anders werkt dan bij mensen.



ik heb eens een beet gehad van een paard en dat was niet prettig, maar de huid/haar vangt veel op bij een paard denk ik

als ik zie hoe hard ze elkaar kunnen trappen dan denk ik wel eens hoe zal die blauwe plek er uit zien

het is ook onze plicht om goed voor dieren te zorgen als ze medische hulp nodig hebben in de natuur is het ook vaak een selectie middel om zo alleen de sterkste over te houden en dan is de natuur - in mensen ogen - best hard

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 14:29

TS is je mening over ethiek met betrekking tot paarden rijden en fokkerij veranderd? Ik was een beetje verbaasd in een ander topic te lezen dat je een tussenjaar hebt en je daarin graag in een ander land bij een fok/inseminatie station en/of dressuurstal zou werken. Dat staat toch wel heel haaks op dat wat je hier hebt gepost als jouw mening.

Of gelden je ethische bezwaren allen voor in NL gehouden paarden?