Opgezette speekselklieren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Avalanche
Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Opgezette speekselklieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-20 00:45

[ img ]

Ik zie dit regelmatig bij het rijden, bij verschillende mensen.

Wat is het? Rijtechnisch probleem? Medisch probleem?

En als het rijtechnisch is, hoe op te lossen?

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023


Hutcherson
Berichten: 7289
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Opgezette speekselklieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 01:04

Wat zie je precies?

Avalanche
Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Opgezette speekselklieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-20 01:06

De bolling achter de kaak. Dat zijn opgezette speekselklieren. Er hoort daar geen bolling te zitten.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Opgezette speekselklieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 01:09

zou het door spanning kunnen komen?
Heb die bolling achter de kaak namelijk ook al gezien op foto's van mijn ruin terwijl die gewoon vrij door de wei rent (met spanning en steigert naar ander paard).

Leef en laat leven.

Avalanche
Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Opgezette speekselklieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-20 01:18

Zou kunnen, ik wil eigenlijk vooral naar het rijtechnische deel toe, maar spanning is daar zeker een onderdeel van.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 01:28

Avalanche81 schreef:
Zou kunnen, ik wil eigenlijk vooral naar het rijtechnische deel toe, maar spanning is daar zeker een onderdeel van.

ik ga volgen, vind het namelijk wel een interessante vraag van je :)

Leef en laat leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 06:48

ik vind het prettig als de klieren los en soepel zijn, kan het paard het bij nageven de klieren naar buiten drukken zodat het nageven makkelijker kan/gaat, waardoor er meer ruimte is voor de luchtpijp tussen de kaak en het paard tijdens het rijden - zeker bij zware inspanning - makkelijker kan ademen

geeft ook meer ontspanning in nek en kaakgewricht

het ene paard heeft wel dikkere klieren dan de ander dus zal het bij de een zichtbaarder zijn dan bij de ander, dat kan vele oorzaken hebben

MyChoice
Berichten: 2178
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Opgezette speekselklieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 07:24

Mijn merrie krijgt dit door kort gras te knagen. Als het er zit wil ze ook liever niet nageven. Dan is het een rondje lang en laag trainen met de neus er wat meer uit.

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

Popstra
Berichten: 13609
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 07:31

Bij een paard in die houding is het toch logisch dat je dat ziet. Doe zelf eens je gezicht naar achter en kijk wat een onderkin je krijgt!
Als het paard lang en laag ontspannen loopt zie je dat niet nee

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Avalanche
Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Opgezette speekselklieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-20 07:37

Maar waarom zou je een paard zo kort in de hals willen rijden dat dit gebeurt? Imo is het niet de bedoeling.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Pumpkins
Berichten: 3144
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Opgezette speekselklieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 07:49

Mijn paard krijgt ook opgezette klieren als het gras kort is en blijft proberen er wat af te grazen. Zie in je plaatje niet echt opgezette speekselklieren, meer een paardenhoofd wat erg kort gehouden wordt waardoor het logisch is dat er plooien ontstaan.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 07:55

Weidebloem schreef:
Mijn paard krijgt ook opgezette klieren als het gras kort is en blijft proberen er wat af te grazen. Zie in je plaatje niet echt opgezette speekselklieren, meer een paardenhoofd wat erg kort gehouden wordt waardoor het logisch is dat er plooien ontstaan.

Gemakkelijk, je schrijft precies wat ik ook wilde zeggen :)

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Moska
Berichten: 3374
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 07:57

Ik rijd momenteel een paard wat al opgezette klieren heeft als ie van stal komt. Wel heeft ie dan overdag in de wei gelopen waar inderdaad kort gras staat. Dit paard rijd ik absoluut niet kort in de hals en verder met zo licht mogelijk contact, dus kan me niet voorstellen dat het bij deze een rijtechnisch probleem is.

En in het algemeen gesproken: kort in de hals rijden is in mijn ogen nutteloos, het paard gaat er niet beter van lopen. Maar een hals die al kort van zichzelf is, kun je natuurlijk lastig langer maken. Paardrijden blijft een heerlijk puzzeltje!

Natuur*28-04-1995<>24-10-2021 Y;(
O’Laska *future is bright*

DGL
Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:37

Lastig te zeggen van 1 foto waar ook niet het hele paard op staat. Maar mijns inziens is dit vaak een rijtechnisch probleem.
Te veel druk op de voorkant waarbij het paard te kort in de hals is/wordt. Waarschijnlijk zal de rest van de foto een beeld laten zien van een stijve rug en een achterbeen dat niet goed ondertreed. Als je kijkt naar de mond, veel druk op beide bitten, krijg ook niet het idee dat trens en stang individueel gebruikt worden. Daarbij lijkt de kinketting van de stang wat te los, de hoek tussen mondspleet en de scharen van de stang is wat aan de grote kant. (meer dan 45 graden) Stijve armen bij de ruiter, gewoon niet het meest gelukkige beeld qua teugel hulpen.
Paard loopt ook met zijn neus achter de loodlijn ga ik van uit, en dat is waarom we dat liever niet zien. Als dit paard zijn neus wat meer naar voren steekt zul je als het goed is zien dat de bult minder wordt, dat is dan ook gelijk de makkelijkste check om te zien dat het rijtechnisch is.

Avalanche
Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-20 12:08

DGL schreef:
Lastig te zeggen van 1 foto waar ook niet het hele paard op staat. Maar mijns inziens is dit vaak een rijtechnisch probleem.
Te veel druk op de voorkant waarbij het paard te kort in de hals is/wordt. Waarschijnlijk zal de rest van de foto een beeld laten zien van een stijve rug en een achterbeen dat niet goed ondertreed. Als je kijkt naar de mond, veel druk op beide bitten, krijg ook niet het idee dat trens en stang individueel gebruikt worden. Daarbij lijkt de kinketting van de stang wat te los, de hoek tussen mondspleet en de scharen van de stang is wat aan de grote kant. (meer dan 45 graden) Stijve armen bij de ruiter, gewoon niet het meest gelukkige beeld qua teugel hulpen.
Paard loopt ook met zijn neus achter de loodlijn ga ik van uit, en dat is waarom we dat liever niet zien. Als dit paard zijn neus wat meer naar voren steekt zul je als het goed is zien dat de bult minder wordt, dat is dan ook gelijk de makkelijkste check om te zien dat het rijtechnisch is.

Dat is idd ook mijn idee.
Ik zie het ook zo bizar veel, ook hier op bokt, en er wordt eigenlijk zelden wat van gezegd. Ik heb deze foto van internet geplukt trouwens, gewoon om even te illustreren wat ik bedoel

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

MyChoice
Berichten: 2178
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Opgezette speekselklieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:36

Hierop een plaatje waarbij het bij de mijne ook te zien is. Maar dus door het korte gras eten. Je ziet het ook als ze met dr kop aan de grond staat te vreten. [ img ]

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

Hevonen
Berichten: 5593
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:39

Avalanche81 schreef:
DGL schreef:
Lastig te zeggen van 1 foto waar ook niet het hele paard op staat. Maar mijns inziens is dit vaak een rijtechnisch probleem.
Te veel druk op de voorkant waarbij het paard te kort in de hals is/wordt. Waarschijnlijk zal de rest van de foto een beeld laten zien van een stijve rug en een achterbeen dat niet goed ondertreed. Als je kijkt naar de mond, veel druk op beide bitten, krijg ook niet het idee dat trens en stang individueel gebruikt worden. Daarbij lijkt de kinketting van de stang wat te los, de hoek tussen mondspleet en de scharen van de stang is wat aan de grote kant. (meer dan 45 graden) Stijve armen bij de ruiter, gewoon niet het meest gelukkige beeld qua teugel hulpen.
Paard loopt ook met zijn neus achter de loodlijn ga ik van uit, en dat is waarom we dat liever niet zien. Als dit paard zijn neus wat meer naar voren steekt zul je als het goed is zien dat de bult minder wordt, dat is dan ook gelijk de makkelijkste check om te zien dat het rijtechnisch is.

Dat is idd ook mijn idee.
Ik zie het ook zo bizar veel, ook hier op bokt, en er wordt eigenlijk zelden wat van gezegd. Ik heb deze foto van internet geplukt trouwens, gewoon om even te illustreren wat ik bedoel


Ik ben het met je eens. Op jouw illustratiefoto zie je trouwens dat er sowieso veel druk staat op de teugels.

Helaas wordt er nog veel te veel 'getrokken', ik zie het ook heel vaak. Helaas zorgt het ook voor veel schade aan atlas, hals, rug en hoofd. Lees het boek Ruiters en rechters maar eens van Ernest van Loon, dat maakt veel duidelijk (en is daarnaast erg leuk en boeiend leesvoer).

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Avalanche
Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-20 12:44

MyChoice schreef:
Hierop een plaatje waarbij het bij de mijne ook te zien is. Maar dus door het korte gras eten. Je ziet het ook als ze met dr kop aan de grond staat te vreten. [ [url=m/RYIwos.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ik zou daar idd ook wel wat meer lengte in de hals willen, dat je paard echt meer wil gaan zakken, dan krijg je ook een fijner plaatje. Maar het is 1 foto he, ik weet niet hoe de rest van die training eruit zag.
Hevonen schreef:
Ik ben het met je eens. Op jouw illustratiefoto zie je trouwens dat er sowieso veel druk staat op de teugels.

Dat lijkt sowieso het geval op veel van die plaatjes. Alsof het niet komt vanuit het paard, dat de hand van de ruiter mee naar beneden, maar altijd ook naar voren mee wil nemen, maar een ruiter die terug lijkt te werken.

Hevonen schreef:
Helaas wordt er nog veel te veel 'getrokken', ik zie het ook heel vaak. Helaas zorgt het ook voor veel schade aan atlas, hals, rug en hoofd. Lees het boek Ruiters en rechters maar eens van Ernest van Loon, dat maakt veel duidelijk (en is daarnaast erg leuk en boeiend leesvoer).

Ik heb het boek idd. Ooit eens gevonden bij een heel klein ruitersportzaakje. En idd heel boeiend.

Dit topic gaat wel niet zozeer om mij, ik heb het aangemaakt omdat ik het redelijk vaak zie, hier op Bokt ook, maar er wordt zelden tot nooit iets van gezegd. En ik denk dat het toch wel belangrijk is om erover na te denken.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

pol013
Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:32

Nee, ik kan het toch echt niet met je eens zijn. Ik zit hier naar een still van een video te kijken waarbij mijn paard met zijn neus ver voor de loodlijn gegaloppeerd en mijn teugel los hangt en je nog die plooi ziet.
Dus ik geloof niet dat het verband wat jij noemt er altijd is.

[ img ]
Laatst bijgewerkt door pol013 op 24-07-20 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche
Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Opgezette speekselklieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-20 13:34

Dat zeg ik toch niet? :) volgens mij laat ik overduidelijk ruimte voor andere dingen :)

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

pol013
Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:37

Nou: je stelt dat het probleem is. Ofwel medisch ofwel rijtechnisch. En je zegt dat daar geen bolling hoort te zitten.

Het kan ook gewoon een plooi zijn. Op een plek die hoort te kunnen plooien.

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:41

Bij paarden met een grote kaak, zie je die speekselklieren ook al wat sneller dan bij ééntje met veel ruimte op die plek. Morfologische aangelegenheid dus :P

Avalanche
Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-20 14:02

pol013 schreef:
Nou: je stelt dat het probleem is. Ofwel medisch ofwel rijtechnisch. En je zegt dat daar geen bolling hoort te zitten.

Het kan ook gewoon een plooi zijn. Op een plek die hoort te kunnen plooien.

Nogmaals, dat is mijn persoonlijke idee, en zoals je in het topic kunt lezen, sta ik nogal open voor andere dingen. Ik zou het prettig vinden als je geen dingen aanvalt, waar ik niet op vastgeroest zit. Bedankt.


Pandora2 schreef:
Bij paarden met een grote kaak, zie je die speekselklieren ook al wat sneller dan bij ééntje met veel ruimte op die plek. Morfologische aangelegenheid dus :P

Goed punt, had ik nog niet bedacht. Thanks :)

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 14:04

Bij iberische rassen zie je vaak die grote of zware kaken en dus ook al vrij snel die uitstulpende speekselklieren.
En bij shetties ook, maar die hoeven niet zo vaak mooi netjes aan de loodlijn te lopen :D

Hutcherson
Berichten: 7289
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Opgezette speekselklieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 11:15

Als ik mn kin op mn borst doe heb ik ook rolletjes hoor xD.

Nee even zonder gein, kan het niet gewoon zijn dat die 'zwelling' niet de klieren zijn maar gewoon weefsels die te weinig ruimte hebben zo?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 3 bezoekers