Opgezette speekselklieren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 11:25

Wat je ziet is een normaal anatomisch model. In de 'plooi' lopen o.a. ook de speekselklieren. Wanneer die wat in de knel komen door het nageven zie je dat in de mond: schuim. Dat een schuimmond dus altijd een goed teken is klopt niet, net zoals een mond zonder schuim niet goed zou zijn. Simpelweg een kwestie van hoeveel ruimte de speekselklier nog heeft om speeksel door te laten.

Soms zie je op de kaken ook opgezette plekken; dat zijn de luchtzakken. Bij het grazen met het hoofd omlaag lopen die soms vol. Geen probleem, hoort er gewoon bij.


Avalanche
Berichten: 15797
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-20 12:39

Hutcherson schreef:
Als ik mn kin op mn borst doe heb ik ook rolletjes hoor xD.

Nee even zonder gein, kan het niet gewoon zijn dat die 'zwelling' niet de klieren zijn maar gewoon weefsels die te weinig ruimte hebben zo?

Ja luchtzakken heb ik ook al gelezen idd.

IsabelleN schreef:
Wat je ziet is een normaal anatomisch model. In de 'plooi' lopen o.a. ook de speekselklieren. Wanneer die wat in de knel komen door het nageven zie je dat in de mond: schuim. Dat een schuimmond dus altijd een goed teken is klopt niet, net zoals een mond zonder schuim niet goed zou zijn. Simpelweg een kwestie van hoeveel ruimte de speekselklier nog heeft om speeksel door te laten.

Soms zie je op de kaken ook opgezette plekken; dat zijn de luchtzakken. Bij het grazen met het hoofd omlaag lopen die soms vol. Geen probleem, hoort er gewoon bij.

Ik vind het wel boeiend dat je het geen probleem vindt. Ik zou denken dat als de aanleuning vanuit het paard komt (als je hem van achter naar voor rijdt naar je hand toe) dat een paard niet vrijwillig zo strak in de kaak wordt.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

MyChoice
Berichten: 2179
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Opgezette speekselklieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 13:26

Grappig, de merrie van de foto waarbij je dus de klieren ziet zitten heeft zelden een schuimmond. M'n ruin die ik alleen onderhoudend train ivm artrose rijd ik alleen maar op lengte en heeft altijd een flinke schuimmond. Dat heeft hij ook als ik hem in de roundpen in vrijheid train. [ img ]
[ img ]

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

pol013
Berichten: 8964
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Opgezette speekselklieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 13:37

Ts: hoezo strak in de kaak? Hoe concludeer jij dat dit alleen gebeurt bij een strakke kaak?

raket
Berichten: 4077
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Opgezette speekselklieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 13:44

Bij mijn paard zie je het ook als ze (heel lang, zeg 3 maanden) maandenvakantie heeft. Dus er is geen verband tussen wel en geen arbeid. Wel tussen wel en geen gras.

Het losraken duurt iets langer. Verder geen punt.

...

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 13:50

pol013 schreef:
Ts: hoezo strak in de kaak? Hoe concludeer jij dat dit alleen gebeurt bij een strakke kaak?

Volgens mij concludeert TS dat niet, het valt haar op dat ze dit op bepaalde momenten ziet, maar vraagt zich af waardoor dat komt:

Avalanche81 schreef:
[ Afbeelding ]

Ik zie dit regelmatig bij het rijden, bij verschillende mensen.

Wat is het? Rijtechnisch probleem? Medisch probleem?

En als het rijtechnisch is, hoe op te lossen?

Oy with the poodles, already

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Opgezette speekselklieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 13:57

In de zomer staan heel veel paarden ook met dikke klieren door de insectenbeten, het lichaam heeft dan gewoon een hoop te verwerken.
Uiteraard kun je de klier ‚klem trekken‘ met rijden maar in een hoop gevallen heeft het daar niet veel mee te maken. Uiteraard valt het dan meer op als ze nageefljk lopen omdat er dan door de houding automatisch minder plek is, maar dat betekend niet automatisch dat ieder paard zijn neus recht vooruit zou moeten steken.

Avalanche
Berichten: 15797
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-20 14:08

MyChoice schreef:
Grappig, de merrie van de foto waarbij je dus de klieren ziet zitten heeft zelden een schuimmond. M'n ruin die ik alleen onderhoudend train ivm artrose rijd ik alleen maar op lengte en heeft altijd een flinke schuimmond. Dat heeft hij ook als ik hem in de roundpen in vrijheid train. [ [url=m/r5iwD2.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/iutBiT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ziet er echt fijn uit zo, heerlijk plaatjes <3
pol013 schreef:
Ts: hoezo strak in de kaak? Hoe concludeer jij dat dit alleen gebeurt bij een strakke kaak?

Zou jij me een plezier willen doen en lezen wat ik schrijf? Ik ben namelijk niet van plan iets te verdedigen wat ik niet heb gezegd in de eerste plaats.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

oji
Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 14:25

Volgens mij is er maar 1 manier om naar een paard te kijken, en dat is naar het totale beeld. Focus leggen op dit soort klieren. een schuimmondje etc heeft in mijn ogen totaal geen zin. Ene paard heeft het bij de minste spanning, andere paard heeft het nooit, hoe fout ook gereden. Schuimmondje idem dito, heeft veel meer met de speekselsamenstelling te maken als met de rijkunst.

Je moet een paard in zijn geheel aanschouwen en niet op dit soort details vaststellen of hij goed gaat of niet. Er zijn zat paarden die dit tonen die 100x fijner van achter naar voren en over de rug lopen als andere paarden die dit niet tonen. Heeft ook met de anatomie van het paard te maken, de hoofdhals verbinding. Het gaat om het geheel, loopt het paard van achter uit, loopt ie over de rug, zoekt ie je hand op...als het antwoord daarop ja is, is het goed. Hoe de speekselklier er dan uitziet ist mir wurst.

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Opgezette speekselklieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 14:30

Zo liep mijn paard vandaag zonder bijzet en zonder bit een beetje aan de longe en ineens kwijlde ze een enorme sliert. Als een paard dat met rijden zou doen krijg je waarschijnlijk gelijk op je kop dat je dan vast wel te veel in zijn bek getrokken zal hebben.
Inderdaad, het is het totaal plaatje wat telt, niet dat ene moment of dat ene onderdeel.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 14:33

Mee eens,
Maar als je dan de foto in de OP ziet lijkt daar wel met veel kracht gereden te worden.
Gezien de uitstulping boven het bit en onder de neusriem.
Dit kan natuurlijk best een moment opname zijn, maar even zonder verdere informatieziet dat er niet uit als prettig voor het paard.
En is het niet vreemd dat het paard dit ook heeft achter de kaak.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Avalanche
Berichten: 15797
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-20 14:34

oji schreef:
Volgens mij is er maar 1 manier om naar een paard te kijken, en dat is naar het totale beeld. Focus leggen op dit soort klieren. een schuimmondje etc heeft in mijn ogen totaal geen zin. Ene paard heeft het bij de minste spanning, andere paard heeft het nooit, hoe fout ook gereden. Schuimmondje idem dito, heeft veel meer met de speekselsamenstelling te maken als met de rijkunst.

Je moet een paard in zijn geheel aanschouwen en niet op dit soort details vaststellen of hij goed gaat of niet. Er zijn zat paarden die dit tonen die 100x fijner van achter naar voren en over de rug lopen als andere paarden die dit niet tonen. Heeft ook met de anatomie van het paard te maken, de hoofdhals verbinding. Het gaat om het geheel, loopt het paard van achter uit, loopt ie over de rug, zoekt ie je hand op...als het antwoord daarop ja is, is het goed. Hoe de speekselklier er dan uitziet ist mir wurst.

Dat sowieso hoor, ik heb niet zoveel met foto's, zeker niet om er iemand totaal op af te rekenen, het blijft een momentopname.

Alleen dit is een fenomeen wat ik regelmatig zie, en ik vraag me simpelweg af waar dat door komt :)

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

oji
Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 14:48

Ik denk vnl anatomie. Een zwaardere hoofd-hals verbinding zul je dit al gauw zien, ook bij een open aanleuning. Mijn huidige paard bv heeft een vrij korte, stevige hals en een brede kaak maar korte neus (klinkt afzichtelijk, maar dat is het zeker niet :D ). Die had al bolle klieren toen ze uit de opfok kwam en nog nooit een hoofdstel ingehad. Die heeft ze op stal, die heeft ze in de wei en ja die heeft ze dus ook als ik rij, of ik haar nu in de oprichting heb of in de stofzuigerstand.

Vorige paard had een hele andere hoofd-hals verbinding en kaaklijn. Die was atactisch en bouwde snel spanning op en kroop snel achter de teugel, die had nooit bolle klieren.

Daarom zegt het in mijn ogen zo weinig en het zou jammer zijn als een heel fijn gaand paard gezien zou worden als op druk gereden, alleen omdat er een paar bolle klieren zijn. Mensen met voldoende kennis van zaken en een paard zien lopen, die zien zo ook wel of een paard van achter naar voren of van voren naar achter is gereden, maar er zitten hier op bokt ook een hele hoop minder ervaren ruiters/amazones die dat onderscheid nog niet goed kunnen maken, en dan op basis van zo'n bolling gaan denken dat het rijden niet goed is. Of die net een paard hebben, die bolle klieren heeft en dan enorm de focus gaan leggen op dat proberen weg te rijden en daarmee de focus leggen op de voorkant, ipv daar waar hij hoort, op de achterkant.

MariekeS_
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 15:04

Interessant onderwerp en iets wat mij ook vaker opgevallen is bij paarden, waaronder op rijfoto's van mezelf.

Ik ben ook bekend met de dikkere klieren door kort gras maar dat is echt anders. Wat TS bedoelt verdwijnt vaak in de uitgestrekte stap ;)

Op basis van mijn eigen gevoel heeft het vaak te maken met het laatste stukje nagefelijkheid en echt in verbinding lopen. Wat niet wil zeggen dat het altijd te maken heeft met een sterke hand of strakke verbinding.
Wel een aanleuningsprobleem maar wat eerder uit het lijf komt dan perse uit de hand.
Ook kan het anatomisch versterkt worden.

Zo heb ik 2 paarden gereden die het vertoonde: de 1 als ze wat heet en kijkerig werd en het bit vast pakte en dus strak werd in de kaak. De ander juist als hij iets afbrak of verbinding ontweek bij balans problemen.
De één werd dan sterk, de ander werd licht.

Voor mezelf om ook eens te sparren, dit paard rij ik niet meer dus puur ter illustratie als voorbeeld:
Op de 1e foto duidelijke zichtbare gespannen klieren. Hij kantelt iets, voor mij een teken van onbalans en het niet goed op 2 teugels zijn. Mijn linkerhand is (te veel) open dus zeker geen kwestie van trekken en zijn neus is een fractie voor de loodlijn.
Op de 2e foto is geen klier te zien: de balans is beter, meer op 2 teugels maar wel een fractie achter de loodlijn en waarbij je misschien eerder de dikke klier zou verwachten. Buitenhand is ook wat sterk om de schouder te begrenzen, zou je dan de klier aan de binnenkant van de buiging verwachten?
Dat ontkracht foto 3 wel. Neus is zelfs iets achter de loodlijn, maar hij loopt in balans en in verbinding, ook op een volte...

[ img ]
[ img ]
[ img ]


TROY (2019) & LAYS (2014)

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 15:06

Dat zijn 3 verschillende dagen. Een beter vergelijk zou zijn tijdens een lesuur waarin spanning en ontspanning te zien was.

Een jong paard moet wel leren om te ontspannen in de kaak omdat anders de klieren zeer doen, dat komt niet vanzelf. Ik weet even niet meer in welk boek dat zo mooi uitgelegd wordt.

Ninx
Berichten: 14563
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 15:24

Avalanche81 schreef:
[ Afbeelding ]

Ik zie dit regelmatig bij het rijden, bij verschillende mensen.

Wat is het? Rijtechnisch probleem? Medisch probleem?

En als het rijtechnisch is, hoe op te lossen?


Meestal refereer ik aan 'speekselklier-ruiters' wanneer ik mensen bedoel die op een dergelijke manier rijden.

Dat een paard in de wei ook wel eens zoiets kan hebben kan soms komen door gras of zand. Maar onder het zadel zien we dit toch met name bij mensen die teveel gewicht in handen hebben. En dat zijn er nogal wat.

Bij jouw afbeelding is de ruimte tussen mondhoek en neusriem ook al zo merkwaardig bol. Ik weet wel dat ik blij ben dat ik dit paard niet ben ;-)

oji
Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 15:40

Ninx schreef:
Meestal refereer ik aan 'speekselklier-ruiters' wanneer ik mensen bedoel die op een dergelijke manier rijden.

Denk dat niemand het plaatje uit de openingspost een toonbeeld van hoe het moet vindt.

Maar dit is dus precies het stigma van de beperkte blik. Het gaat nl niet om speekselklieren, het gaat erom hoe het paard gaat in zijn geheel.

Geen opgezette speekselklier, schuimmondje...dus helemaal top...

[ img ]

En oh wat heeft dit paard het naar...

[ img ]

I rest my case...

Avalanche
Berichten: 15797
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-20 16:06

oji schreef:
Ik denk vnl anatomie. Een zwaardere hoofd-hals verbinding zul je dit al gauw zien, ook bij een open aanleuning. Mijn huidige paard bv heeft een vrij korte, stevige hals en een brede kaak maar korte neus (klinkt afzichtelijk, maar dat is het zeker niet :D ). Die had al bolle klieren toen ze uit de opfok kwam en nog nooit een hoofdstel ingehad. Die heeft ze op stal, die heeft ze in de wei en ja die heeft ze dus ook als ik rij, of ik haar nu in de oprichting heb of in de stofzuigerstand.

Vorige paard had een hele andere hoofd-hals verbinding en kaaklijn. Die was atactisch en bouwde snel spanning op en kroop snel achter de teugel, die had nooit bolle klieren.

Daarom zegt het in mijn ogen zo weinig en het zou jammer zijn als een heel fijn gaand paard gezien zou worden als op druk gereden, alleen omdat er een paar bolle klieren zijn. Mensen met voldoende kennis van zaken en een paard zien lopen, die zien zo ook wel of een paard van achter naar voren of van voren naar achter is gereden, maar er zitten hier op bokt ook een hele hoop minder ervaren ruiters/amazones die dat onderscheid nog niet goed kunnen maken, en dan op basis van zo'n bolling gaan denken dat het rijden niet goed is. Of die net een paard hebben, die bolle klieren heeft en dan enorm de focus gaan leggen op dat proberen weg te rijden en daarmee de focus leggen op de voorkant, ipv daar waar hij hoort, op de achterkant.


Een brede kaak en korte neus klinkt als een heel elegant hoofd eigenlijk :o

Thanks voor de uitleg, ik ben het voor een groot deel met je eens hoor. Ik kan me ergeren aan lijntjes-kijkers en fouten kijkers die zelf geen deuk in een pakje boter rijden, maar wel heel goed de fouten bij een ander zien.
Ik vind niet alles fijn om te zien, ik ben er wel van overtuigd dat er meerdere wegen naar Rome leiden, en dat niet alles heel zwart wit is. Vandaar ook de open stelling aan het begin. Dit was echt een fenomeen dat ik niet goed snapte, en nu snap ik er al veel meer van, bedankt dus :)

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

pol013
Berichten: 8964
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Opgezette speekselklieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 08:36

Overigens had je ooit een theorie (ik geloof ik een boek van Bartels) dat een fijn dressuurpaard minimaal 2 vingers ruimte tussen kaak en hals moest hebben om fijn na te kunnen geven.
(dat is even mijn vrije vertaling, ik kan me de exacte tekst niet meer voor de geest halen)

Ik ervaar met mijn paard met zware kaak en max 1 vinger ruimte geen fysieke beperking in het nageven. Maar heb wel het idee dat hij daardoor inderdaad graag meer 'open' loopt dan 'rond'. En dat hij dus in allerlei poses op die plek een bolling heeft. En zelfs al snel een bollig heeft van alleen gras vreten.
Wat waarschijnlijk ook verklaard waarom je per paard moet kijken wat de meest efficiënte manier van rijden is. Afhankelijk van zijn bouw.

Hevonen
Berichten: 5593
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Opgezette speekselklieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 09:54

Natuurlijk zeggen foto's niet alles. De foto's van Oji zijn daarvan een voorbeeld. Een paard kan ook door andere oorzaken opgezette speekselklieren hebben, onze merrie had het geregeld door bijvoorbeeld een pollenallergie.

Maar in aansluiting op TS vroeg ik me af of het bij rijden met een halsring of bij westernrijden net zo veel voorkwam als bij dressuur. Op de foto's die ik zo op internet zie langskomen zie ik het over het algemeen niet; waarmee niet gezegd is dat dergelijke foto's er niet zullen zijn, want, zoals ik al schreef, allerlei vormen van irritatie kunnen aan deze verdikkingen ten grondslag liggen...

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)


Babootje
Berichten: 26023
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 10:08

Ik heb ooit ook een paard gehad met verdikte speekselklieren. Gevoeligheid voor pollen was bij haar de oorzaak. Naast een allergische reactie op bepaalde bestanddelen in gras op de wei of pollen in de lucht wordt wel gezegd dat het komt door het langdurig naar beneden staan met het hoofd en tot slot is er nog de theorie dat een overproductie van speeksel de veroorzaker is van de verdikking. Dit laatste zou met name het geval zijn als er weinig of kort gras in de weide staat. Soms kan overvulling van de luchtzakken (waardoor de speekselklier naar buiten wordt gedrukt) de oorzaak zijn. De precieze oorzaak is dus niet bekend, Een rijtechnische oorzaak ben ik eerlijk gezegd nooit tegengekomen. Bij paarden met wat minder ruimte in de kaak vallen verdikte speelselklieren vaak wat meer op.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 5 bezoekers