Waarom zou een groot paard meer draagkracht hebben?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Waarom zou een groot paard meer draagkracht hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 08:45

Hoi Bokkers,
Nadat ik net weer een discussie op Bokt heb gezien waarin mensen zeiden dat een persoon te groot/te zwaar zou zijn voor het paard, bedacht ik me iets.
Waarom wordt ervan uitgegaan dat een paard met grotere stokmaat, maar kilo's kan dragen op zijn rug? Het skelet van ieder paard lijkt mij hetzelfde, maar bij een groot paard alleen groter (misschien zelfs zwakker)?
Gaan deze opmerkingen alleen over de balans van het paard?
Ik hoor graag jullie meningen erover..

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 08:51

Je moet het in het geheel kijken.
Groter ja, gemiddeld gezien zal een paard van 165 meer kunnen dragen dan een pony van 120.
Lijkt me logisch :)

Plus daar past ook een volwassen zadel op.

Maar ga je nu 2 paarden van 165 naast elkaar leggen zijn er veel meer factoren waar je naar moet kijken.
Is het paard bespierd of niet.
Is het een rank gebouwd paard of een stevige met idem beenwerk.
Hoe is de rug. Recht of hol?

Zo kan het best zijn dat je beter op die stevige gebouwde fjord van 145 kunt stappen dan op die rank gebouwde fries met holle rug van 165.

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Waarom zou een groot paard meer draagkracht hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 08:57

Hangt ook maar af van het type paard.
Mijn merrie van 1m82 is erg groot, maar rank en smal gebouwd. Zij heeft mijn inziens niet meer draagkracht dan een flinke fjord oid, wel zijn we iets beter in verhouding omdat ik lang ben.

Een Shire of andere koudbloed van 1m82 zou mijn inziens veel meer draagkracht hebben dan mijn paard of de fjord, omdat die relatief meer massa heeft.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:07

De koudbloedrassen hebben vaak een wat kortere rug en een kortere rug kan meer gewicht hebben dan een langere rug. Een shire van 1,80 zal daarom meer gewicht kunnen dragen dan een slanke KWPN met een langere rug. Leg een plank van een meter op een paar stenen en dan een plank van 1,50 en je gaat op beiden staan zal die van 1,50 meer doorbuigen. Hetzelfde kan je vergelijken met een gewichtheffer en een ballerina. De gewichtheffer zal bijv een tinker zijn, de ballerina een kwpn of bijv engels volbloed , noem maar wat. Daarbij zijn de koudbloeden ook zwaarder gebouwd, gewrichten zijn sterker dan een teer volbloed beentje.

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Waarom zou een groot paard meer draagkracht hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:16

Het is meer gebonden aan het (ideaal)gewicht van het paard dan aan de bouw. Maar de bouw in combinatie met de schofthoogte bepalen wel het ideaalgewicht van het paard.

Een ranke kwpn'er van 1.75 weegt vaak maar 600-650kg, terwijl een zwaar gebouwde groninger van 1.75 weegt al snel 700-750kg en een Nederlands trekpaard van 1.75 vaak wel 850-900kg weegt.

Hierbij wel uitgegaan van geen ernstige bouwfouten en geen extreem lange lendenen.

jooosjefien

Berichten: 49
Geregistreerd: 04-06-20
Woonplaats: Sittard

Re: Waarom zou een groot paard meer draagkracht hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:27

Ik denk dat grootte niet per se de maat staaf moet zijn, eerder massa! Het gewicht van het paard levert de tegenkracht

Shiraie

Berichten: 99
Geregistreerd: 20-06-20
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 20:12

_Penotti schreef:
Je moet het in het geheel kijken.
Groter ja, gemiddeld gezien zal een paard van 165 meer kunnen dragen dan een pony van 120.
Lijkt me logisch :)

Plus daar past ook een volwassen zadel op.

Maar ga je nu 2 paarden van 165 naast elkaar leggen zijn er veel meer factoren waar je naar moet kijken.
Is het paard bespierd of niet.
Is het een rank gebouwd paard of een stevige met idem beenwerk.
Hoe is de rug. Recht of hol?

Zo kan het best zijn dat je beter op die stevige gebouwde fjord van 145 kunt stappen dan op die rank gebouwde fries met holle rug van 165.


Eens :)

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Waarom zou een groot paard meer draagkracht hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 20:24

Als je puur alleen naar de grootte kijkt, heeft een groter paard meer spiermassa, meer ruimte om te kunnen dragen en de verhouding mens-paard is correcter. Bij een kleine pony zal je bv. al snel op delen zitten die het dragen en het bewegen belemmeren (op de lendenen zitten, met je voeten de beweging van elleboog en voorbeen belemmeren etc). De verhouding mens-paard is bij een kleine pony ook uit balans, de mens torent hoger boven de pony uit, waardoor het zwaartepunt hoger komt te liggen, en dat is moeilijker voor een pony om in balans te dragen.

Maar uiteraard is de grootte van een paard niet het enige aspect dat de draagkracht bepaalt.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 21:30

Behalve dat een lange rug een paard kwetsbaar maakt voor een te zware ruiter:

'te hoge benen' maken een dier ook kwetsbaar.
Ik noem dit verschijnsel altijd 'koppel / koppelkracht', maar het schijnt niet de juiste naam te zijn.

Waar het om gaat is dat een dier met langere benen meer kracht moet zetten om de eventuele disbalans van de ruiter op te vangen.
Er is best iets te zeggen voor 'een groter paard is zwakker'.

(Ik ken een kwpn'er van 1.70 met een tamelijk zware ruiter. Diezelfde ruiter zou op een sterke cob van 1.50 weinig kwaad kunnen, maar alleen het opstijgen al is erg zwaar voor het dier - hij hangt op dat moment ver uit het lood 'en dat moet je niet willen'.)

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Waarom zou een groot paard meer draagkracht hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 22:05

Ik dacht dat de diameter van het pijpbeen zo een beetje als referentie diende voor de draagkracht van het paard. Een paard met een zwaar beendergestel kan een zware ruiter dragen, een paard met fijne beentjes inder.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Waarom zou een groot paard meer draagkracht hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 22:25

Botten worden net zo sterk als de spieren die eromheen liggen. Dat werkt bij ons ook zo en dat heeft als reden dat de botten natuurlijk niet mogen bezwijken onder de druk van de spieren.
Een klein mens hoeft niet slapper te zijn dan een gast van 2 meter. Maar skeletten zijn niet hetzelfde. Een slungel van 2 meter slaat echt geen deuk in een pakkie boter terwijl een klein potig kereltje je echt alle hoeken van de kamer kan laten zien. Dus het heeft te maken met spieren maar ook met je bouw.
Een ijslander is weer anders dan een tinker en die is weer anders dan een warmbloed C-D ponietje.

Mijn ruin van 1.55 m hoog zeer rond, kan mij prima hebben met mijn bijna 1.80 lang.
Mijn jaarling (wamrbloed) is nu al 1.50 m en die gaat wss richting de 1.70 m. Die is nu heel anders gebouwd dan mijn koudbloed ruin. Die gaat mij qua lengte wel goed staan maar hopelijk zwaart ie ook mooi uit. Ik vind fragiele paardjes een beetje eng.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 22:35

Hutcherson schreef:
Botten worden net zo sterk als de spieren die eromheen liggen. Dat werkt bij ons ook zo en dat heeft als reden dat de botten natuurlijk niet mogen bezwijken onder de druk van de spieren.


...ik had ooit les van zo'n driedubbele malloot die vond dat biologie uit rare proefjes bestond....
Anyway: als mens zijn je spieren uiteindelijk sterker dan je botten (en we hebben reflexen om de boel niet te breken: die gewichtheffers die de halters op de grond 'smijten' is zo'n beschermingsreflex: spieren die 'dienst weigeren omdat de botten anders breken).

En pijpbotten houden al relatief jong op met groeien, ver voor je een dier wil gaan trainen door met gewicht te belasten.
De dikte van de pijpbenen lijkt me dus een redelijke indicator voor hoe veel/weinig gewicht een dier kan dragen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 22:35

Janneke2 schreef:
Behalve dat een lange rug een paard kwetsbaar maakt voor een te zware ruiter:

'


Dat ligt er maar aan.

Een weke rug is kwetsbaar voor een zware ruiter. Een lange brede en rechte rug met brede goed gespierde lendenen (op het strakke af)kan juist zeer goed een wat zwaardere ruiter dragen.

Een lange rug heeft door meer plek voor een groter zadel dan een kort paard. En een kort paard kan ook week op de rug en lendenen zijn.

Maar een paard, een rijpaard, moet vooral goed evenredig gebouwd zijn. Mooi in het rechthoeksmodel staan en dat verdeeld over voorhand, middenhand en achterhand.

Overigens dacht ik bij de topictitel aan een hele andere vorm van draagkracht. Namelijk de draagkracht in beweging vanuit de achterhand.

thequeensmum
Berichten: 3522
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 22:37

Sclimpre schreef:
Ik dacht dat de diameter van het pijpbeen zo een beetje als referentie diende voor de draagkracht van het paard. Een paard met een zwaar beendergestel kan een zware ruiter dragen, een paard met fijne beentjes inder.

Dat is mij ook verteld. Zou zelfs een ‘formule’ voor zijn, maar hoe dat zit weet ik niet.

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 22:55

NatasjavE schreef:
Dat ligt er maar aan.

Een weke rug is kwetsbaar voor een zware ruiter. Een lange brede en rechte rug met brede goed gespierde lendenen (op het strakke af)kan juist zeer goed een wat zwaardere ruiter dragen.

Een lange rug heeft door meer plek voor een groter zadel dan een kort paard. En een kort paard kan ook week op de rug en lendenen zijn.

Maar een paard, een rijpaard, moet vooral goed evenredig gebouwd zijn. Mooi in het rechthoeksmodel staan en dat verdeeld over voorhand, middenhand en achterhand.

Overigens dacht ik bij de topictitel aan een hele andere vorm van draagkracht. Namelijk de draagkracht in beweging vanuit de achterhand.


Om hier even op aan te haken, mijn paard is erg lang en extreem recht/plat in de rug. Ik kreeg hier vroeger regelmatig commentaar op, omdat het er vreemd uitziet en men dacht dat mijn paard sowieso rugproblemen zou krijgen.

Even afkloppen, maar mijn paard heeft nog nóóit rugproblemen gehad en draagt ruiters van alle formaten makkelijk rond, terwijl ze voor de rest zeker niet als een koudbloed gebouwd is.

Ze heeft meerdere osteopaten, dierenartsen en andere peuten versteld doen staan van de kracht en de goede manier waarop haar rug functioneerd.

Lang en recht betekend dus zeker niet zwak en kwetsbaar.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 07:04

DreamGuide schreef:
Lang en recht betekend dus zeker niet zwak en kwetsbaar.


Inderdaad.
Ik durf zelfs te beweren andersom. Een groter en zwaarder persoon heeft vaak een groter zadel nodig dus een paard heeft wel wat oplegvlak nodig.

Ik had laatst een zadelmaker op bezoek. En die gaf aan dat op mijn paard precies een 18 inch zou kunnen passen.

En mijn paard scoorde op de keuring als goed en duidelijk in het rechthoeksmodel staand.


Nu is alles wat te is uiteraard niet goed. Te recht, te lang, te kort enz..

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Waarom zou een groot paard meer draagkracht hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 07:22

Over lange rechte ruggen gesproken, mijn ervaring is ook dat deze sterk zijn.

Onze mongoolse ponies met strakkke ruggen en dunne beentjes kunnen zonder problemen volwassen ruiters dragen.
Ons gepensioneerderd racepaard kan eigenlijk alleen hele lichte dametjes of kinderen dragen. De warmbloeden en kruisingen varieert een beetje.
En ons trekpaard kruising met flinke benen maar iets weke rug kan ongeveer hetzelfe aan als de mongoolse ponys. Ze is wel enorm sterk voor de wagen.

_Mir
Berichten: 1358
Geregistreerd: 01-01-20

Re: Waarom zou een groot paard meer draagkracht hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 07:29

Interessant.

En hoe zit het met mensen denken dat pony's of paarden die forser gebouwd zijn ( fjord etc) ook meer gewicht aan kunnen? Is dat zo ?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 07:39

In mijn beleving hebben Fjorden en Haflingers ook vaak een rechthoeksmodel met vaak veel bespiering.
Die zullen vast in verhouding veel kunnen dragen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 07:45

_Mir schreef:
Interessant.

En hoe zit het met mensen denken dat pony's of paarden die forser gebouwd zijn ( fjord etc) ook meer gewicht aan kunnen? Is dat zo ?

Ja ik denk dat dit ook zo is. (zie mijn eerdere antwoord)

De stevige bouw, verwar niet met te dik,
dus stevige benen flinke gewrichten, brede borst zodat de benen ook breder uit elkaar op de grond staan, kortere rug, maar niet te kort.
En geen holle of overbouwde rug. Ja ik denk dat die paarden zeker meer kunnen dragen dan paarden die dat niet hebben.

Dus die nieuwerwets gebouwde fjorden vallen daar vaak niet meer onder.

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Re: Waarom zou een groot paard meer draagkracht hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 08:01

Behalve de rug heeft de stand van het achterbeen ook invloed op de draagkracht van een paard. Hoe meer achterstandig (heet dat zo?), hoe minder draagkracht. Daarentegen een paard met een steiler achterbeen dat meer onder de massa staat, kan ook meer gewicht dragen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 08:39

"Measurement Test
1. Add up the total weight of the horse, rider and tack. (See TGH Summer 1998, page 37.)
Our example: Damascus, Lady + tack = 1188 pounds.
2. Measure the circumference of the cannon bone midway between the knee and fetlock.
Our example: Damascus, 7.5 inches.
3. Divide this total weight by the circumference.
Our example: 1188 ÷ 7.5 = 158.4
3. Divide the result by two.
Our example: 158.4 ÷ 2 = 79.2
Values near 75 are great, below 75, even better. Values from 75/80 are acceptable. Values over 80 indicate weaker legs and a need to train carefully, especially downhill. Values over 85 suggest you need a horse with more substance.
Damascus rates near the end of the acceptable range, but should still be able to carry Lady in style, comfortably."

source:

The Heavier Riders’ Guide to Comfort and Safety with Gaited Horses By Beverly Whittington and Rhonda Hart-Poe

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 08:55

Sclimpre schreef:
"Measurement Test
1. Add up the total weight of the horse, rider and tack. (See TGH Summer 1998, page 37.)
Our example: Damascus, Lady + tack = 1188 pounds.
2. Measure the circumference of the cannon bone midway between the knee and fetlock.
Our example: Damascus, 7.5 inches.
3. Divide this total weight by the circumference.
Our example: 1188 ÷ 7.5 = 158.4
3. Divide the result by two.
Our example: 158.4 ÷ 2 = 79.2
Values near 75 are great, below 75, even better. Values from 75/80 are acceptable. Values over 80 indicate weaker legs and a need to train carefully, especially downhill. Values over 85 suggest you need a horse with more substance.
Damascus rates near the end of the acceptable range, but should still be able to carry Lady in style, comfortably."

source:

The Heavier Riders’ Guide to Comfort and Safety with Gaited Horses By Beverly Whittington and Rhonda Hart-Poe



Dus hoe langer het pijpbeen hoe sterker het paard?

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 09:03

Ik vergelijk het vaak met mensen. Grotere, bredere mensen met wat massa zijn ook sterker dan kleine spichtige typjes. Kijk naar de deelnemers aan de ‘sterkste man (en vrouw)’ competities. We weten intuïtief dat die sterk zijn, en daar zie dus geen smalle, erg kleine en lichte mensen. Ik denk zomaar dat voor paarden hetzelfde geldt, al is er geen echt gerandomiseerd onderzoek gedaan om het goed te onderbouwen (lastig en niet zo ethisch ook vrees ik).

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 09:07

NatasjavE schreef:
Sclimpre schreef:
"Measurement Test
1. Add up the total weight of the horse, rider and tack. (See TGH Summer 1998, page 37.)
Our example: Damascus, Lady + tack = 1188 pounds.
2. Measure the circumference of the cannon bone midway between the knee and fetlock.
Our example: Damascus, 7.5 inches.
3. Divide this total weight by the circumference.
Our example: 1188 ÷ 7.5 = 158.4
3. Divide the result by two.
Our example: 158.4 ÷ 2 = 79.2
Values near 75 are great, below 75, even better. Values from 75/80 are acceptable. Values over 80 indicate weaker legs and a need to train carefully, especially downhill. Values over 85 suggest you need a horse with more substance.
Damascus rates near the end of the acceptable range, but should still be able to carry Lady in style, comfortably."

source:

The Heavier Riders’ Guide to Comfort and Safety with Gaited Horses By Beverly Whittington and Rhonda Hart-Poe



Dus hoe langer het pijpbeen hoe sterker het paard?


Ze hebben het enkel over de omtrek van het pijpbeen.