Hulpteugels; doen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 09:39

Nu ja, ach - de boogjes zijn voor de meesters.

(In stap doe ik wel eens alsof, maar in draf of galop toch maar niet...)

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 00:00

Een correct opgeleid paard dat alle stappen van het scala op de juiste manier doorloopt, ontwikkelt draagkracht en zelfhouding, waardoor het met een doorhangende teugel gereden kan worden, omdat het voldoende balans heeft om het teugelcontact te kunnen missen.
Maar je begint niet met een groen paard met een doorhangende teugel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 10:08

Blaze333 schreef:
Hey,

Er zijn best wat ruiters die commentaar hebben op hulpteugels.
Ik ben er niet tegen, maar ik denk dat het aan de manier waarop en de reden waarom je het gebruikt.
Want ik heb er echt een hekel aan als mensen een hulpteugel (van bijzetteugels tot slofteugel) verkeer en in het paard zijn nadeel gebruiken.

Maar wat vinden jullie eigenlijk?



https://www.bitmagazine.nl/grondwerk/lo ... els/91474/

reden waarom ik altijd zonder enig hang en sluitwerk longeer

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 12:18

Zit ook weer een n a deel aan. N a melijk dat je paard op een kleine cirkel moet lopen wil je naar binnen en naar buiten kunnen sturen etc..
Dat vind ik niet tof voor de gewrichten. Dan zie ik ze liever aan een lange longe, dus grote diameter cirkel rechtop met een hulpteugeltje

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 12:23

Popstra schreef:
Zit ook weer een n a deel aan. N a melijk dat je paard op een kleine cirkel moet lopen wil je naar binnen en naar buiten kunnen sturen etc..
Dat vind ik niet tof voor de gewrichten. Dan zie ik ze liever aan een lange longe, dus grote diameter cirkel rechtop met een hulpteugeltje


Waarom zou een paard dan op een kleinere volte moeten lopen?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 12:25

Zo longeer ik dus ook.
Al voordat Mireille bekend was :D
Heb het zo dus vroeger geleerd en werkt prima.

En heb ze hier op een gewone cirkel. En gebruik de hele bak (heb geen longeerkraal) zodat niet 1 stukje van de bak opgeploegd word.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 13:07

...dat valt mee, met die kleine cirkel.

Nu ja, dra. E.S.Tack had het in 'Longeren zonder poespas' er over, dat je op de linkerhand met je linkerhak een gaatje moest boren op de X.

Ik loop mee met de voorbenen van Knollie, soms loopt Knollie rechtuit, soms een wat kleinere cirkel (kan ik even stilstaan) - en dan vriendelijk lachen om stalgenoten die je menen te moeten toevoegen 'dat jij harder werkt dan je paard! (Foei!)'.
(In aantallen kilometers is dit niet waar, ik doe het wel anders dan mw. Tack leerde. Wie van ons het hardste denkt, wie zal het zeggen...)

En idd: de andere ruiters zijn blij dat er niet 1 enkele cirkel uitgesleten is.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 13:40

Janneke2 schreef:
...dat valt mee, met die kleine cirkel.

Nu ja, dra. E.S.Tack had het in 'Longeren zonder poespas' er over, dat je op de linkerhand met je linkerhak een gaatje moest boren op de X.

Ik loop mee met de voorbenen van Knollie, soms loopt Knollie rechtuit, soms een wat kleinere cirkel (kan ik even stilstaan) - en dan vriendelijk lachen om stalgenoten die je menen te moeten toevoegen 'dat jij harder werkt dan je paard! (Foei!)'.
(In aantallen kilometers is dit niet waar, ik doe het wel anders dan mw. Tack leerde. Wie van ons het hardste denkt, wie zal het zeggen...)

En idd: de andere ruiters zijn blij dat er niet 1 enkele cirkel uitgesleten is.


Als mensen inderdaad de discussie aan willen gaan zeg ik Doodleuk. "Ik moet ook in conditie blijven. En samen met mijn paard vind ik dat veeeeel leuker!"
Klaar...

Ik longeer ook zonder poespas.

Blaze333
Berichten: 17
Geregistreerd: 27-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 16:21

Wat vinden jullie eigenlijk van een slofteugel gebruiken als een paard niet steigert?
Want als het goed (Want ik weet niet of ik 100% goed zit) is zijn ze eigenlijk bedoeld om een paard dat steigert naar beneden te krijgen en dat om jezelf veilig te houden.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:24

Juist bij een steigerend paard is een slofteugel gevaarlijk. Meer kans dat hij zijn evenwicht verliest en valt.

en een paard krijg je niet naar beneden met hulpteugels, maar juist door van voren los te laten en goed te leren rijden.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 18:21

Blaze333 schreef:
Wat vinden jullie eigenlijk van een slofteugel gebruiken als een paard niet steigert?
Want als het goed (Want ik weet niet of ik 100% goed zit) is zijn ze eigenlijk bedoeld om een paard dat steigert naar beneden te krijgen en dat om jezelf veilig te houden.


Nee hoor daar kun je beter een martingaal voor gebruiken.

De slofteugel mag van mij per direct verboden worden. Paarden die steigeren daar kunnen verschillende problemen aan ten grondslag liggen met verschillende oplossingen.

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 18:52

Elisa2 schreef:
Blaze333 schreef:
Wat vinden jullie eigenlijk van een slofteugel gebruiken als een paard niet steigert?
Want als het goed (Want ik weet niet of ik 100% goed zit) is zijn ze eigenlijk bedoeld om een paard dat steigert naar beneden te krijgen en dat om jezelf veilig te houden.


Nee hoor daar kun je beter een martingaal voor gebruiken.

De slofteugel mag van mij per direct verboden worden. Paarden die steigeren daar kunnen verschillende problemen aan ten grondslag liggen met verschillende oplossingen.


Ik heb daar dus wel een slof voor gebruikt. Juist om te voorkomen dat paard omhoog ging. Maar goed, die had inderdaad een probleem waardoor dat gebeurde en was voor mijn eigen veiligheid. Hij ging op de rem, stilstaan en dan hoofd extreem omhoog, i zag hoofd ondersteboven. Op dat moment kon je helemaal niks, want bij alles wat je deed ging hij omhoog. Met de slof erom kon hij niet zo ver omhoog en kon ik weer vooruit rijden.
Was ook mijn tekortkoming, hoewel hij het bij iedereen deed en niemand hem daaruit kreeg, maar ik durfde dus ook niks meer, omdat ik bang werd.

Nu was het probleem dat hij daarvoor geblesseerd was geweest en toen met rijden nog steeds dacht dat er pijn zou komen. Hij kon heerlijk lopen en ineens omslaan en volledig in de staak gaan. 100% zeker geen pijn, volledig behandeld, rust gehad, pijnstillers gegeven om te kijken of het verschil maakte, iemand op de grond erbij, andere ruiters erop, enorm veel lessen, hulp van da en fysio, maar maakte geen verschil. Ook losse teugel of contactteugel maakte niet uit.

Een martingaal werkte niet, want dat was inderdaad de enige hulpteugel die ik wel wilde proberen eerst. De slof hing wel heel los, zodat hij echt alleen inwerkte als het hoofd zo extreem omhoog ging. ( zo los dat ik weer commentaar kreeg dat het gevaarlijk was) Hij kon nog steeds tegen de hand komen en hoofd flink omhoog doen. Maar zo kon ik hem wel weer leren dat zijn lijf geen pijn meer deed en mezelf weer leren te vertrouwen op hem.

Daarna is die een kast ingegooid en er nooit meer uitgekomen. Maar als hij wel was gaan steigeren met die slof was die weer los komen te hangen. Ik gebruikte hem dus alleen om het stuk ervoor te voorkomen.

Met rijden gebruik ik helemaal niks, met longeren soms wel. Maar volgens mij zit dat tussen mijn oren, want ook die zitten zo los dat paard gewoon omhoog kan met hoofd. Ergens doe ik dus wat anders, ik denk dat ik zonder bijzet zelf te sloom ben. Ik ga dat wel weer doen als we weer mogen longeren. :j Dubbele longe kan ik niet, dan kruipt paard achter de loodlijn en krijg ik niet fijn, dus doe ik niet meer tot ik hulp heb gehad.

Edit: en ja, ik vond het vreselijk, maar alle oplossingen die wij en het team om ons heen konden bedenken werkte niet. Toen hij doorkreeg dat zijn lijf het allemaal weer deed heb ik hem nooit meer nodig gehad.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 21:28

Ik vind dat het te vaak word ingezet als angstmiddel.
Men durft niet zo, maar dan wel met de slofteugel.
Gecreëerd word een relatie gebaseerd op angst ipv vertrouwen.
Een vreselijk middel met zoveel hefboomwerking die de kaken uit elkaar trekt; de onderkaak naar beneden door de slofteugel en de “gewone” teugel de bovenkaak naar boven trekt.
Hierop kan een paard nooit nageven op de druk; welke kant moet hij tenslotte kiezen?!

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 21:29

Het vreemde is altijd als je op dit forum meeleest, dat bijna iedereen die zo'n ding eraan geknoopt heeft, hem nooit gebruikt. Dan kun je hem net zo goed weglaten :)

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 21:42

Tja, daarvoor jaren zonder gereden en zonder problemen, daarna ook nooit meer gebruikt en zonder problemen nog gereden. Geen relatie op basis van angst, maar een paard dat zijn eigen lijf weer vertrouwde en een ruiter die uit die cirkel kon komen.
Ik zeg niet dat ik hem nooit gebruikt heb toen die erom zat. Maar zo afgesteld dat het alleen inwerkte op het stukje waar nodig. En ja, daar is hij een paar keer nodig geweest.
Hier ging het ook niet om nageven, helemaal niet juist. Wel als begrenzer dat zijn hoofd niet onderste boven boven mij uit kwam. Dan valt er weinig omhoog te trekken met normale teugel, die hing ook door op zo'n moment omdat hij zo hoog kwam. Hij kon gewoon zijn hoofd normaal omhoog doen.

In normale omstandigheden rijd je vooruit om te zorgen dat ze niet omhoog gaan, maar dit paard remde af, reageerde nergens meer op en sloeg dan zijn hoofd omhoog om daarna omhoog te komen.

Zou ik de slof nog een keer pakken? Nee, want ik geloof niet dat ik ooit nog in die situatie terecht kom, want er zijn tig andere dingen waar ik wel achter sta die we eerst geprobeerd hebben en normaal gesproken ook werken. Had ik hem eerder kunnen afbouwen? Ja, waarschijnlijk wel, maar ik wilde eerst samen uit die cirkel komen en bij normaal gedrag en normaal rijden kwam die ook geen enkele keer op spanning.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 21:58

Ik ben van mening dat een paard zijn eigen lijf wel kent en vertrouwd, dat is de kern van het dier.
Als een paard iets wantrouwt is het een persoon of situatie; een eventuele associatie met pijn.
Zo werkt het leervermogen van een paard; ze leggen verbanden.

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 22:14

Clasical schreef:
Ik ben van mening dat een paard zijn eigen lijf wel kent en vertrouwd, dat is de kern van het dier.
Als een paard iets wantrouwt is het een persoon of situatie; een eventuele associatie met pijn.
Zo werkt het leervermogen van een paard; ze leggen verbanden.


Ja, dat staat in mijn 1e bericht....... Associatie met pijn.

Hij was daarvoor geblesseerd geweest en bleef bij bepaalde dingen in de stress schieten, omdat hij dacht dat er pijn zou komen. Dat hij weer volledig gezond was, absoluut geen pijn meer kon hebben en er dus geen reden was voor het gedrag kon ik hem lastig uitleggen. En die bepaalde dingen konden iets simpels zijn als aandraven, van hand veranderen naar zijn slechte hand of halthouden bijvoorbeeld. Hij had verbanden met zulke dingen gelegd.

En helaas was dat wel mijn schuld, ja. Ik heb meerdere keren 'moeten' rijden/opbouwen, terwijl de blessure nog aanwezig was. In hoeverre je van schuld kan spreken als je bij de 1e tekenen naar de kliniek gaat, maar het ruim anderhalf jaar duurt voordat de echte blessure ontdekt en daarna genezen was. Het stilstaan was wel echt mijn schuld, omdat ik hem op aanraden van instructie aangeleerd had om bij enge of moeilijke dingen waar hij spanning van kreeg stil te gaan staan, zodat hij kon kijken of even kon ademen. Dat was achteraf niet handig, want dat bleef hij dus doen alleen werd het niet meer stilstaan en kijken of ademen. :=

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 22:23

Respect dat je durft toe te geven dat je schuldig was aan de situatie, dat vind ik nobel aan je, dat kunnen er maar weinig!

Waar ik op doel is dat JIJ het middel bent die het paard kan overtuigen dat de situatie te vertrouwen is, dat het ok is, dat jij hem niet over grenzen vraagt maar zijn grenzen respecteert.
Als dat vertrouwen in de essentie aanwezig is heb je weinig tot geen hulpmiddelen nodig die mi het tegenovergestelde effect bewerkstelligen.

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 22:46

Helaas is dat achteraf he? Ik heb me laten overhalen en niet genoeg op eigen gevoel vertrouwt toen. Uiteindelijk wel en toen was het vrij snel gevonden en behandeld, maar daarvoor was ik maar een eigenwijze snotneus die der paard maar eens aan moest pakken (daar kwam het op neer volgens die DA dan). Het stil zetten klonk ook heel logisch, maar had ik niet genoeg over nagedacht wat de gevolgen konden zijn.

Ik snap wel wat je bedoelt, hoor. Maar het lukte mij niet zonder hulpmiddel om die reactie te doorbreken zonder zelf te verongelukken. Ook niet met alle hulp die ik had. Dat dat een gebrek aan mijn kunde of mijn vertrouwen was, ja, waarschijnlijk wel. Ik had het liever opgelost zonder, maar op dat moment zagen wij geen andere oplossing. Daarbij wel continu begeleiding, laten filmen of gefotografeerd om te zorgen dat die dus ook echt alleen op dat punt inwerkte en nergens anders. Het heeft voor ons toen dus goed uitgepakt en ik heb hem daarna nooit meer nodig gehad en kon hem toen wel overtuigen dat elke situatie waar ik hem in bracht te vertrouwen was. Hij heeft ook nooit meer die heftige reactie gegeven. Heb ik er spijt van? Nee, op dat moment heeft het ons geholpen en hij moest perse in training blijven vanwege die blessure. Het risico als ik hem niet meer kon rijden was dat hij de blessure terug zou krijgen en meer schade aan zou richten tot ingeslapen worden.

Ik zou het alleen nooit aan anderen aanraden en zelf denk ik ook dat ik nooit meer in de situatie kom dat ik daarnaar grijp. Vandaar dat ik tegenwoordig echt helemaal niks meer gebruik (of wil gebruiken), voor deze situatie gebruikte ik ook niks.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 22:56

Clasical schreef:
Ik ben van mening dat een paard zijn eigen lijf wel kent en vertrouwd, dat is de kern van het dier.
Als een paard iets wantrouwt is het een persoon of situatie; een eventuele associatie met pijn.


Een paard is een heerlijk 'stuk natuur', maar zodra wij er op gaan zitten wordt het ingewikkeld.
Het dier is zijn /haar evenwicht kwijt en moet dat (idealiter helpen wij daar bij) terugvinden.

In de tussentijd snapt het dier niet echt hoe en wat hij allemaal met dat lichaam (en het zadel en de ruiter) aanmoet.
Dat kan gedoe geven ("help, ik dreig om te vallen!") en als het te lang duurt gaat het ook pijn doen (omdat het dier zich 'in bochten wringt' of in die krul moet 'want dat zou goed zijn voor de rug'.)

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 09:01

MyWishMax schreef:
Helaas is dat achteraf he? Ik heb me laten overhalen en niet genoeg op eigen gevoel vertrouwt toen. Uiteindelijk wel en toen was het vrij snel gevonden en behandeld, maar daarvoor was ik maar een eigenwijze snotneus die der paard maar eens aan moest pakken (daar kwam het op neer volgens die DA dan). Het stil zetten klonk ook heel logisch, maar had ik niet genoeg over nagedacht wat de gevolgen konden zijn.

Ik snap wel wat je bedoelt, hoor. Maar het lukte mij niet zonder hulpmiddel om die reactie te doorbreken zonder zelf te verongelukken. Ook niet met alle hulp die ik had. Dat dat een gebrek aan mijn kunde of mijn vertrouwen was, ja, waarschijnlijk wel. Ik had het liever opgelost zonder, maar op dat moment zagen wij geen andere oplossing. Daarbij wel continu begeleiding, laten filmen of gefotografeerd om te zorgen dat die dus ook echt alleen op dat punt inwerkte en nergens anders. Het heeft voor ons toen dus goed uitgepakt en ik heb hem daarna nooit meer nodig gehad en kon hem toen wel overtuigen dat elke situatie waar ik hem in bracht te vertrouwen was. Hij heeft ook nooit meer die heftige reactie gegeven. Heb ik er spijt van? Nee, op dat moment heeft het ons geholpen en hij moest perse in training blijven vanwege die blessure. Het risico als ik hem niet meer kon rijden was dat hij de blessure terug zou krijgen en meer schade aan zou richten tot ingeslapen worden.

Ik zou het alleen nooit aan anderen aanraden en zelf denk ik ook dat ik nooit meer in de situatie kom dat ik daarnaar grijp. Vandaar dat ik tegenwoordig echt helemaal niks meer gebruik (of wil gebruiken), voor deze situatie gebruikte ik ook niks.


Imo is zoiets als wat jij hebt gedaan de enige juiste manier om hem te gebruiken. Kan het ook op andere manieren: Ja, maar heb je inderdaad wel een bepaalde deskundigheid nodig zelf of het team. Ik zie jouw geval als een noodoplossing om een gedragspatroon te doorbreken.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 09:03

Janneke2 schreef:
Clasical schreef:
Ik ben van mening dat een paard zijn eigen lijf wel kent en vertrouwd, dat is de kern van het dier.
Als een paard iets wantrouwt is het een persoon of situatie; een eventuele associatie met pijn.


Een paard is een heerlijk 'stuk natuur', maar zodra wij er op gaan zitten wordt het ingewikkeld.
Het dier is zijn /haar evenwicht kwijt en moet dat (idealiter helpen wij daar bij) terugvinden.

In de tussentijd snapt het dier niet echt hoe en wat hij allemaal met dat lichaam (en het zadel en de ruiter) aanmoet.
Dat kan gedoe geven ("help, ik dreig om te vallen!") en als het te lang duurt gaat het ook pijn doen (omdat het dier zich 'in bochten wringt' of in die krul moet 'want dat zou goed zijn voor de rug'.)


Daarom is het zo belangrijk om een paard goed zijn lijf te leren gebruiken, een kundig ruiter kan dat met doorrijden na het zadelmak maken. En ook goede training aan de longe/ hand kan daar aan bijdragen. Helaas gaat het bij dat eerste vaak mis met problemen als gevolg, of in een later stadium als een paard teveel gedwongen wordt in een houding in mijn ogen.

Anouska

Berichten: 749
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Wassenaar

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 13:09

Ik heb weinig problemen met hulpteugels, MITS ze juist gebruikt worden. Wij hebben een pony op stal waarbij ik met hele kleine beginnende ruitertjes een elastiekje gebruik omdat ze er soms vandoor wil en andere paarden aanvalt. Met het elastiekje is ze voor die kleintjes wat makkelijker te handelen. Doel is wel om ze zo snel mogelijk zonder te laten rijden, de meesten kunnen na 2-3 lessen zonder. Dan hebben we een grotere beginnerspony die ideaal is voor kleine kindjes in de stap of draf, maar zo enthousiast wordt in de galop dat ze voor die kleintjes niet te houden is. Elastiekje vindt ze zelf onprettig maar bijzetteugeltje werkt dan weer prima de eerste paar keer, tot het ruitertje wat handiger en zekerder wordt. Een derde pony zit extreem hoog in haar energie, wil graag hard en kijkt constant de lucht in en drukt haar rug weg bij een wat minder ervaren ruiter en dus heeft ze een tiedemann teugel. Hij zit vrij losjes, ze kan haar neus prima naar voren doen maar niet meer omhoog. Bij de iets minder ervaren ruiters geeft het de pony en de ruiter meer rust en ontspanning, de ervaren ruiters laten hem meestal af.

Bij het longeren zweer ik bij de pessoa, ik vind longeren zonder weinig nut hebben, behalve misschien als het enige doel is om het paard beweging te geven. Als je de pessoa goed inzet kun je bepaalde spiergroepen van je paard perfect trainen zonder erop te zitten. Dubbele longe kun je daar ook voor gebruiken maar ik vind persoonlijk de pessoa veel fijner en effectiever.

Een slofteugel vind ik een belachelijk ding, is voor mensen die niet kunnen rijden en toch hun paard de krul in willen trekken. Ik heb nog nooit een paard beter zien lopen, of verbeteren op wat voor manier ook door een slof. Ik heb mijn paard 1 keer met slof gereden toen hij nog hengst was en ik voor het allereerst een langere buitenrit ging maken, maar dat was puur uit zelfbescherming en bij gebrek aan beter op dat moment. Heb hem de hele weg log kunnen laten hangen. Helaas zie ik de meeste mensen de slof aantrekken en het paard in een valse krul trekken. Meestal lopen ze enorm op de voorhand en bungelen de achterbenen er maar een beetje bij en de rug wordt volledig weggedrukt.

finnyboy

Berichten: 94
Geregistreerd: 30-05-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 11:37

ik heb ze zelf 1 x gebruikt met mijn tuiger. de 1e x naar buiten.
doe het nooit weer :D
hij word alleen maar drukker en staat stijf van de spanning.

ik ben er niet op tegen. Als het je bij een bepaalde training net even helpt.
mensen die constant met van alles en nog wat rijden voor "de leuk"trek ik wat minder :)