Hulpteugels; doen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blaze333
Berichten: 17
Geregistreerd: 27-12-19

Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-20 21:01

Hey,

Er zijn best wat ruiters die commentaar hebben op hulpteugels.
Ik ben er niet tegen, maar ik denk dat het aan de manier waarop en de reden waarom je het gebruikt.
Want ik heb er echt een hekel aan als mensen een hulpteugel (van bijzetteugels tot slofteugel) verkeer en in het paard zijn nadeel gebruiken.

Maar wat vinden jullie eigenlijk?

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:05

Van de meeste hulpteugels ben ik echt geen fan omdat ze de paarden tot last in plaats van tot hulp zijn. Daar zijn voor mij 3 uitzonderingen op: de grasteugel (Bij shetten), de martingaal (stabiliseert ook de teugels bij een onrustige hand) en de chambon.

De chambon stuurt geen hoofdhouding, alleen de maximale hoofdhoogte.

De pessoa en de longeerhulp vind ik ondingen omdat deze de beweging van de (resp. Achter- en voor)benen overbrengt in de mond, waardoor er een zaagbeweging in de mond is, die de gebruikers niet (willen) waarnemen.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 04-04-20 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Goudhaan1

Berichten: 648
Geregistreerd: 02-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:07

Het woord zegt het al. "Hulpteugel."
Ik ben er niet tegen op het moment dat het op de juiste manier wordt gebruikt. Maar als je eigenlijk niet weet waar je mee bezig bent, moet je er vooral lekker van af blijven.

Anoniem

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:10

Ik ben er zeker niet tegen, mits juist gebruikt. Maar ben wel van mening dat je eerst zelf zonder de hulteugel het probleem moet oplossen. Lukt het echt niet, tuurlijk dan is het op de juiste manier prima te gebruiken.

Sherivey
Berichten: 8604
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:10

De enige hulpteugel die ik gebruik is een losse martingaal op wedstrijd. Voor het geval dat...
Heb het hele ding nog nooit nodig gehad en het hangt er dus los, ter decoratie, aan :+

Blaze333
Berichten: 17
Geregistreerd: 27-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-20 21:14

Goudhaan1 schreef:
Het woord zegt het al. "Hulpteugel."
Ik ben er niet tegen op het moment dat het op de juiste manier wordt gebruikt. Maar als je eigenlijk niet weet waar je mee bezig bent, moet je er vooral lekker van af blijven.


Ik deel deze mening zeker!

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:28

Blaze333 schreef:
Hey,

Er zijn best wat ruiters die commentaar hebben op hulpteugels.
Ik ben er niet tegen, maar ik denk dat het aan de manier waarop en de reden waarom je het gebruikt.
Want ik heb er echt een hekel aan als mensen een hulpteugel (van bijzetteugels tot slofteugel) verkeer en in het paard zijn nadeel gebruiken.

Maar wat vinden jullie eigenlijk?


Tja...
Vanmiddag iemand bezig gezien met de duitse/ trek/ slofteugel. Paard was een klein beetje tegen de hand (als je niet goed keek zag je niets, geen sterrekijker oid) en dat probeerde deze mevrouw met kracht op te lossen. Paard zweette nogal midden op de hals, het was dus wederzijds bodybuilden.
...de manier waarop en de reden van gebruik: waarschijnlijk een compleet gebrek aan inzicht. 'Hij moet in de krul, want dat is goed voor zijn rug ofzo - of je krijgt er punten voor (of wordt uitgelachen als hij het niet doet)'.
Op zo'n soort manier 'ingezet' kan het alleen maar nadelig voor je dier uitpakken.

Ooit kocht ik een totaal verreden manegepaard, ik heb een jaar standaard met ;) twee hulpteugels gereden, plus een halster - met- een - touwtje.
Een gogue zodat sterrekijken niet ging maar halsstrekken wel; en een balansteugel om actief de goede spieren te kunnen vragen iets te doen.
Met dit dier heb ik eerst heel veel gehad aan vierkantjes stappen, elke hoek met idealiter correcte stelling en buiging, ondertredend binnenachterbeen en svp niet op een binnenschouder vallen of over de buitenschouder weggaan of kapseizen of...
...en daarna bodybuilding dmv overgangen, 'schakeltjes' en zijgangen. "Het is gereedschap", na 4 pas schouderbinnenwaarts loopt je dier als alles goed is lekkerder. Dan uitbouwen naar 6 pas en tegen de tijd dat je M wil starten af en toe kijken of die hele lange zijde lukt.

lichtheid
Berichten: 200
Geregistreerd: 12-11-19

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 12:35

Oud gezegde:
Wanneer de kennis en de kunde van de ruiter tekort schieten dan gaat de zadelmaker zijn geld verdienen.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 13:40

lichtheid schreef:
Oud gezegde:
Wanneer de kennis en de kunde van de ruiter tekort schieten dan gaat de zadelmaker zijn geld verdienen.

Zadelmaker zou ik niet zeggen, maar vervang het door een ruitershop zoals Divoza, dan geef ik je meer dan gelijk.

Hulpteugels... Geen fan, maar ik ben het eens met Mizora, wat betreft de martingaal in ieder geval, met die andere 2 heb ik geen ervaring.

Mizora schreef:
Van de meeste hulpteugels ben ik echt geen fan omdat ze de paarden tot last in plaats van tot hulp zijn. Daar zijn voor mij 3 uitzonderingen op: de grasteugel (Bij shetten), de martingaal (stabiliseert ook de teugels bij een onrustige hand) en de chambon.

De chambon stuurt geen hoofdhouding, alleen de maximale hoofdhoogte.

De pessoa en de longeerhulp vind ik ondingen omdat deze de beweging van de (resp. Achter- en voor)benen overbrengt in de mond, waardoor er een zaagbeweging in de mond is, die de gebruikers niet (willen) waarnemen.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 13:50

Op zich ben ik geen voorstander van hulpteugels omdat ze meestal niet goed gebruikt worden en een houding afdwingen. En bij dwang kan een paard niet ontspannen en train je niets behalve de verkeerde spieren.

De slofteugel zou van mij per direct verboden mogen worden, wat een onding. Toch weet ik dat veel prof stallen deze gebruiken bij het trainen van hun jonge paarden. Waardeloos imo..maar het gaat sneller en tijd is geld.

Ik denk dat je met goed longeren meer kan bereiken qua training, mits je dan de hulpmiddelen gebruikt als uitnodiging en niet als dwangmiddel.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:24

Ik ben er ook niet voor. Heb bij mijn vorige pony een thiedeman gebruikt omdat ik het zelf rijtechnisch toen niet zelf kon oplossen (sterrenkijker). Mijn huidige paard een tijdje gelongeerd met pessoa en zo’n simpele longeerhulp. Beide ondingen en trekken alleen aan de mond/het halster. Ben daar dan ook mee gestopt.

Zie bij ons op stal regelmatig een slofteugel, nergens voor nodig. Een martingaal met springen kan ik ook nog in komen.

Gelukkig nu niks meer nodig, in sommige gevallen kan het echt helpen, maar vaker wordt het misbruikt om het paard in de krul te trekken.

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:27

Ik rijd eigenlijk nooit met hulpteugels meer, vroeger als tiener wel makkelijker ( in de jaren veel geleerd gelukkig). Longeren doe ik met een simpel touwtje. Al ben ik nu met een wat ouder paard bezig, dat heel veel verschillende ruiters op haar heeft gehad. Ben ik wel beetje opzoek naar iets, hoe ik haar kan leren dat ze best wel over de rug mag lopen en mag zakken tijdens het longeren. Rijden is nageefelijkheid ook altijd vrij ver te zoeken. Op gegeven moment wel maar duurt altijd even voor ze los laat.

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:35

Ik heb een poos met een thiedeman gereden op buitenrit omdat paard in de galop nog wel eens het roer wilde overnemen. Dus om de regel te hebben ‘alleen deze drie zijn oke’ is een beetje jammer.. Natuurlijk wil je ook een probleem als deze liever rijtechnisch oplossen maar soms is het beter om veiligheid voorop te zetten.

lichtheid
Berichten: 200
Geregistreerd: 12-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 16:47

nessinator schreef:
lichtheid schreef:
Oud gezegde:
Wanneer de kennis en de kunde van de ruiter tekort schieten dan gaat de zadelmaker zijn geld verdienen.

Zadelmaker zou ik niet zeggen, maar vervang het door een ruitershop zoals Divoza, dan geef ik je meer dan gelijk.


Vroeger bestond Divoza nog niet...

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 16:54

Veiligheid voorop, maar hulpteugels wat mij betreft liever niet. Meestal is het toch iets wat je eigen rijkunde moet compenseren.

Ik vind het lastig om te zeggen wanneer je een hulpteugel op de goede manier tijdens een dressuurtraining kan gebruiken dus zolang ik daar het antwoord niet op kan geven, gebruik ik het dan dus niet.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 17:14

Ik heb ooit een dure martingaal gekocht voor mijn paard want het rijden lukte maar niet. De dag nadien heb ik de martingaal teruggebracht met de woorden: ik heb deze niet nodig, het woord tijd dat ik leer rijden. ;)

De verkoopster gaf mij groot gelijk. Oude lesgever ontslagen en nieuwe onder de arm genomen. Nooit geen hulpteugel meer nodig gehad en paard loopt als nooit te voren.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 17:40

lichtheid schreef:
Vroeger bestond Divoza nog niet...


ligt eraan wanneer 'vroeger' was :)

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 17:54

lichtheid schreef:
Vroeger bestond Divoza nog niet...

Divoza bestaat sinds 1928....
Ik bedoelde dat je bij een zadelmaker (tegenwoordig) geen hulpteugels meer kunt krijgen, dat is hoe ik jouw gezegde interpreteerde, want het verdienmodel van zadelmakers heeft niet per se iets te maken met kennis en kunde van de ruiter.

Zelfs een martingaal heb ik misbruikt zien worden (standje kin op de borst in plaats van begrenzen bij te hoge hoofdhouding),maar ik heb ook wel bewondering voor de stalgenoot die een thiedemanteugel aan haar paard geknoopt had omdat ze wist dat ze zelf nog niet goed genoeg was maar haar paard niet wilde verrijden in het proces om wel goed genoeg te worden om haar dier over de rug te leren rijden.
Ook voor manegepaarden kan het om vergelijkbare redenen een oplossing zijn.
Maar over het algemeen (en zeker bij een andere stalgenoot die Z rijdt mét slof) ben ik geen voorstander van hulpteugels.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 18:02

Het nadeel is dat veel mensen niet van zichzelf zien wanneer ze hem verkeerd gebruiken.

Hier in de buurt zit een internationale springstal, je zou toch denken dat ze daar wel goed kunnen rijden.
Toch zie ik daar zo vaak dat de gewone teugel in een boogje hangt en slof strak staat. Niet perse kin op de borst, maar wel afgedwongen op of net achter de loodlijn door die slof.
Van nageeflijkheid is dan dus geen sprake.
Maar die paarden lopen internationaal, zien nooit weide en dat kan en mag dus.
Ik krijg altijd een knoop in de maag als ik dat dan weer zie.

Toch weet ik dat er ook mensen zijn die een hulpteugel wel gebruiken zoals het hoort.
Bijvoorbeeld bij een paard dat netjes in de bak loopt, maar met buitenrit zo dol enthousiast is dat het veiliger is om een extra rem te hebben zo nodig. En dan niet steeds die slof er aan, maar wanneer het paard net even te heftig word. Zodat hij ook leert, oke dat is een grens te ver :+

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 13:47

Citaat:
Mijn huidige paard een tijdje gelongeerd met pessoa en zo’n simpele longeerhulp. Beide ondingen en trekken alleen aan de mond/het halster. Ben daar dan ook mee gestopt.


Een onderdeel van de pessoa is wat bij Linda Tellington 'the promise of engagement wrap' heet.
De belofte dat de verzameling heus komt.
Een bandage van de singel om de achterhand.

Moderne naam: BB lastic.

...of dat geldt als hulpteugel, mwah, maar het kan helpen. Knollie voelt de achterbenen beter en dat kan 'net dat zetje' zijn.

Anoniem

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:05

Hier ook geen voorstander van hulpteugels. Wat mij betreft horen ze bij de 20ste eeuw.

Mensen die beweren dat ze weten hoe het te gebruiken en dat het dan wel oké is, begrijp ik moeilijk. Wie heeft immers de waarheid in pacht?
Ik heb echt al genoeg topruiters gezien met touwtjes en slofteugels.
Zij zullen vast wel "weten wat ze doen", en toch kan ik het niet goedkeuren. Ik vind het gebrek aan ruitergevoel, gebrek aan tijd willen nemen of een combinatie van beide.

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:07

vraag ik me toch wat af in het algemeen hoor,

hoe longeren jullie dan? Met helemaal niks? Of longeren jullie gewoon niet?

marley93

Berichten: 6029
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:09

Janneke2 schreef:
Citaat:
Mijn huidige paard een tijdje gelongeerd met pessoa en zo’n simpele longeerhulp. Beide ondingen en trekken alleen aan de mond/het halster. Ben daar dan ook mee gestopt.


Een onderdeel van de pessoa is wat bij Linda Tellington 'the promise of engagement wrap' heet.
De belofte dat de verzameling heus komt.
Een bandage van de singel om de achterhand.

Moderne naam: BB lastic.

...of dat geldt als hulpteugel, mwah, maar het kan helpen. Knollie voelt de achterbenen beter en dat kan 'net dat zetje' zijn.


Maar die is dan niet verbonden aan de mond van het paard, toch? (De pessoa wel natuurlijk, maar niet wanneer het alleen zo'n wrap betreft.)

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:14

ben geen fan van hulpteugels zowel met rijden als longeren niet.

enige 'hulpteugel' waar ik 'vrede'mee hebt en me nog een in wilt verdiepen. Is de hulpteugel die je achter de kont plaatst zoals een BB-Lastic. MAar dan niet van voren vast knopen!

dubbele lijnen ligt er aan wie er meer longeert. Ik zelf kan het echt niet...

Al hangen de lijnen helemaal slapt, mijn paard zet zich gelijk vast in de kaak,rug enz als de dubbele lijnen er aan hangen.

longerrhulp vind ik te veel in de mond trekken. En ook niet fijn.

met rijden heb ik 1 of 2x met een slof gereden maar dat was puur omdat mijn haflinger er alleen maar vandoor ging bokkent en al... en ik hem zo enigszin kon remmen. Maar dat was ook maar 1 of 2x want ik vond het maar niks..

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:17

Voor de mensen die in elk geval tegen zijn, hoe kijken jullie tegen een simpele martingaal aan (en die op de juiste manier zit, dus alleen een begrenzing van een te hoge houding, niet de kin op de borst trekken)?

Ik gebruik op het moment zelf met springen een martingaal. Ik heb eerst zonder geprobeerd en ook meer dan genoeg tijd gestoken in het dressuurmatig beter krijgen van mijn paard. Hij heeft echter in het verleden, bij een andere ruiter, geleerd dat een weggedrukte rug en een hoog hoofd blijkbaar een prettige houding is om in te lopen. Met dressuur is dit zo goed als weg (ja, als het moeilijk wordt, vervalt hij weer in oude gewoontes), bij lage sprongen ook, maar wanneer het hoger wordt en ik een aantal hindernissen achter elkaar wil doen, komt toch dat hoofd weer omhoog. Op dat moment kan ik niet meer dressuurmatig tot hem doordringen (enthousiasme voor het springen, adrenaline etc. en daarbij komen je hulpen natuurlijk minder goed door als je paard tegen de hand is), maar met een martingaal is hij ineens weer de rust zelve. Mijn hulpen komen weer door en het lijkt ook hem vertrouwen te geven. Soms loopt hij tegen de martingaal aan, maar na 2 passen zakt hij er ook weer in en is de druk weer weg.

Is dit op te lossen met rijvaardigheid en heel veel tijd? Wellicht, maar qua tijd spreken we dan over jaren als ik kijk naar hoe lang ik al bezig met geweest om deze rust te krijgen. Is het een gebrek aan rijvaardigheid? Wellicht, ik ben nou eenmaal nog vrij jong en heb dus niet zo veel ervaring en ook zeker met springen ben ik niet de allerhandigste ruiter. Maar om dit te verbeteren spreken we waarschijnlijk niet eens meer over jaren, maar over decennia.
Mag een simpele martingaal dan nog steeds niet als het zoveel verbetering geeft, voor zowel ruiter als paard?