Z of hoger, alleen bereikbaar met hoge intelligentie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Is het Z of hoger alleen haalbaar als je een hoge intelligentie hebt als ruiter?

- Ja
26 (6%)
- Nee
384 (93%)

Totaal aantal stemmen: 410


san4nie
Berichten: 3563
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Z of hoger, alleen bereikbaar met hoge intelligentie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:05

Volgens Dhr. Gardner zijn er acht types intelligentie. Maar een deel daarvan testen wij momenteel met de gebruikelijke intelligentie tests. Ik kan me persoonlijk hier wel in vinden. We drukken het op andere gebieden alleen vaker uit als “talent”, maar je zou talent natuurlijk ook kunnen zien als intelligentie op een ander gebied.
Afbeelding
Als je alleen kijkt naar de standaard iq testen, hoef je daar niet echt heel hoog op te scoren om te kunnen rijden.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Z of hoger, alleen bereikbaar met hoge intelligentie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:11

Ik denk dat de combinatie van ruiter en paard een zekere gezamenlijke intelligentie moet hebben.





Spoiler:
gelukkig heeft RR een slim paard :+

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Z of hoger, alleen bereikbaar met hoge intelligentie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 02:36

Ik las wel iets wat wel klopt naast alles. Voor Z heb je vaak wel wat jaren ervaring, goed les en een fijne pony of paard nodig. De meesten beginnen jong uit een gezin met voldoende geld voor die mogelijkheden.

Rijke ouders wil niet altijd zeggen; ouders met een hoog IQ. Veel succesvolle ondernemers konden op school helemaal niet zo goed meekomen.
Maar met geld kan je wel meer mogelijkheden bieden aan je kinderen.

Ik zat ooit op een school met veel kinderen van.......en die leerden niet veel, leefden er vaak op los en waren ook niet altijd bijster slim. Wel hebben ze veel mogelijkheden gekregen en zijn ze vaak goed terecht gekomen.
Ontwikkeling kwam soms later alsnog goed.

Ik denk dat een echt laag IQ een heel leven lang problemen kan geven als je moeite hebt dingen op te pikken en je verder te ontwikkelen.

Maar wat hier gemiddeld of aan de onderkant van het gemiddelde wordt genoemd is prima om later alsnog te ontwikkelen als mensen echt willen. Ik heb veel mensen om me heen later zien doorleren en veel meer serieuze interesses zien krijgen, waar ze jong niet mee kwamen.

Voor paardrijden en het paarden houden, heb je toch wel het vermogen om te ontwikkelen nodig. Ik zie in ieder geval teveel meelopers die zelf niet nadenken en ook vaak redelijk domme reacties plaatsen en meekletsen. In mijn ogen is het erbij willen horen ook een soort van, de makkelijkste weg voor velen.

Brainless

Berichten: 29735
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 02:41

Mijn dochter heeft een hoger IQ dan gemiddeld, maar haar motoriek loopt wat achter.
Zij is wat zijzelf noemt: sociaal-/motorisch ongemakkelijk.

Paardrijden is ook nooit aan haar besteed geweest.
Zij heeft al moeite om haar scooter te starten. :+

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Z of hoger, alleen bereikbaar met hoge intelligentie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 03:45

Ik ben van mening dat intelligentie vrij moeilijk te meten is van persoon tot persoon. Ik ken mensen die een enorm hoog IQ hebben, maar waar praktisch amper wat uit de vingers komt. En mensen met een lager of gemiddeld IQ, die eigenlijk in het leven veel slimmer zijn. Book smart tegenover Street smart om zo te zeggen.

Ik heb bijvoorbeeld als tiener een aantal intelligentie testen gehad waar ik toen der tijd bovengemiddeld scoorde, maar die ook liet zien dat ik een minder geheugen had, discalculie heb en niet goed was in het inschatten van afstanden. Deze attributen maken mij niet minder slim. Het zijn alleen punten om rekening mee te houden met wat ik doe en goed kan.

Nu heb ik een aantal jaar geleden een punt bloeding gehad in mijn hersenen plus een hersenschudding na een val van mijn paard, waarna ik toen wat taal en spreek problemen had, plus een evenwichtsstoornis. Toen leek het mijn psycholoog interessant op diezelfde testen opnieuw te doen om te zien of dit in wezen wat deed met hoe ik score. En ondanks dat het me niet allemaal even handig meer afging scoorde ik nagenoeg hetzelfde. Dus om intelligentie nou vast te hangen aan bepaalde attributen, aandoeningen, manieren waarop je in het leven staat of een eventuele opleiding is eigenlijk best wel raar.

Ik heb bijvoorbeeld vmbo gedaan niet omdat ik een hoger niveau op intelligentie niet aan kon, maar omdat ik autistisch ben en daardoor het fenomeen school al enorm vermoeiend is los van de leerstof.
Ik hecht ook totaal geen waarde aan dit papier, en vind het ook nog steeds onwijs raar dat mensen mbo ers als een soort van dom weg zetten om het mbo. Alsof je dan niks kan.

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 12:15

Brainless schreef:
Mijn dochter heeft een hoger IQ dan gemiddeld, maar haar motoriek loopt wat achter.
Zij is wat zijzelf noemt: sociaal-/motorisch ongemakkelijk.

Paardrijden is ook nooit aan haar besteed geweest.
Zij heeft al moeite om haar scooter te starten. :+

:') sorry hij is grappig!!
Iedereen is anders en gelukkig maar!

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 12:18

Toevallig heb ik wel een hoog IQ, maar niet genoeg talent voor de top. ;-)
Ik denk trouwens dat mensen met een bovengemiddeld IQ juist sneller bang/onzeker zijn te paard, wat niet in je voordeel werkt.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 12:34

Lol intelligent zat, talent en feeling meer afwezig dan aanwezig :+
Volgens jouw redenering/poll reed ik nu de sterren van de hemel ook al heb ik een dikke karaktervolle ponykruising.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 15:47

Als bovengemiddeld intelligent persoon kan de manier van lesgeven wel echt een valkuil zijn. Veel basis instructeurs zijn niet in staat om hun trainingen aan te passen aan een hoog begaafde ruiter. Je moet maar net het geluk hebben om iemand tegen te komen die instructies kan geven die bij jou denkwereld aansluiten. Op de universiteit zijn ze toch beter gewend om daarmee te dealen.


Matheno schreef:
Toevallig heb ik wel een hoog IQ, maar niet genoeg talent voor de top. ;-)
Ik denk trouwens dat mensen met een bovengemiddeld IQ juist sneller bang/onzeker zijn te paard, wat niet in je voordeel werkt.

Hoe kom je daarbij? Ik heb jaren lang zadelmak gemaakt, op dressuur stallen de jonge paarden en hengsten gereden en in die tijd absoluut niet bang. Royaal meer dan boven gemiddeld IQ.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 16:16

Ik heb een hoog iq, maar ook hooggevoelig. Ik heb niet de intentie om de sport in te gaan met paarden. Ik ben daar veel te gevoelig voor. Ik word er al misselijk van als ik zie hoe het er aan toe gaat, die bitten in die monden, sporen in de zij...nee ik verplaats me te goed in het paard en ik kan dat echt niet...paard geniet er ook vast niet van...Paarden worden gedwongen te presteren.
Door mijn hooggevoeligheid voel ik dieren juist heel goed aan, ook met mijn recreatieve rijden. Ik voel mijn paard heel nauw aan.....Dus wat hierboven ook ergens gezegd wordt, dat mensen met een hoog iq minder voelen en meer denken is onzin

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 16:30

Elisa2 schreef:
EQ (emotionele intelligentie) is ook zeker heel belangrijk bij het omgaan met paarden, alles draait om de juiste balans van de eigenschappen die nodig zijn om vooruit te komen. Geldt voor alles in het leven denk ik.


zo is t.

EQ is belangrijker dan IQ als je samen met je paard wilt presteren.

en zelfbesef, probleem in jezelf zien, en dat oplost, en niet probleem bij elk paard leggen wat word gereden.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 16:39

Cinnepin schreef:
Ik heb een hoog iq, maar ook hooggevoelig. Ik heb niet de intentie om de sport in te gaan met paarden. Ik ben daar veel te gevoelig voor. Ik word er al misselijk van als ik zie hoe het er aan toe gaat, die bitten in die monden, sporen in de zij...nee ik verplaats me te goed in het paard en ik kan dat echt niet...paard geniet er ook vast niet van...Paarden worden gedwongen te presteren.
Door mijn hooggevoeligheid voel ik dieren juist heel goed aan, ook met mijn recreatieve rijden. Ik voel mijn paard heel nauw aan.....Dus wat hierboven ook ergens gezegd wordt, dat mensen met een hoog iq minder voelen en meer denken is onzin


Hier ook HSP maar ook in de sport kun je paardvriendelijk rijden en je heel goed verplaatsen in je paard. Dat helpt juist enorm mee, want alleen als je je echt verbindt met je paard kom je ergens imo...

Wat jij zegt ligt meer aan slechte rijderij die je ziet vrees ik...

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 16:50

JeanneV schreef:
Matheno schreef:
Toevallig heb ik wel een hoog IQ, maar niet genoeg talent voor de top. ;-)
Ik denk trouwens dat mensen met een bovengemiddeld IQ juist sneller bang/onzeker zijn te paard, wat niet in je voordeel werkt.

Hoe kom je daarbij? Ik heb jaren lang zadelmak gemaakt, op dressuur stallen de jonge paarden en hengsten gereden en in die tijd absoluut niet bang. Royaal meer dan boven gemiddeld IQ.


Dat geldt natuurlijk niet voor iedereen, maar dat is wel wat ik veel in mijn omgeving zie.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 17:05

Elisa2 schreef:
Cinnepin schreef:
Ik heb een hoog iq, maar ook hooggevoelig. Ik heb niet de intentie om de sport in te gaan met paarden. Ik ben daar veel te gevoelig voor. Ik word er al misselijk van als ik zie hoe het er aan toe gaat, die bitten in die monden, sporen in de zij...nee ik verplaats me te goed in het paard en ik kan dat echt niet...paard geniet er ook vast niet van...Paarden worden gedwongen te presteren.
Door mijn hooggevoeligheid voel ik dieren juist heel goed aan, ook met mijn recreatieve rijden. Ik voel mijn paard heel nauw aan.....Dus wat hierboven ook ergens gezegd wordt, dat mensen met een hoog iq minder voelen en meer denken is onzin


Hier ook HSP maar ook in de sport kun je paardvriendelijk rijden en je heel goed verplaatsen in je paard. Dat helpt juist enorm mee, want alleen als je je echt verbindt met je paard kom je ergens imo...

Wat jij zegt ligt meer aan slechte rijderij die je ziet vrees ik...


Helaas kan je ook ver komen zonder paardvriendelijk rijden.

Ik zie zeker ook in de sport en helemaal de topsport erg veel narigheid en onvriendelijk rijden. En ook geen fijn management voor de paarden.

Het zou mooi zijn als de jury onderscheid kan maken tussen goede harmonie en paarden die echt afgedwongen worden.

Maar een hele grote groep mensen begrijpen het gewoon niet. En of dat nou aan IQ of EQ ligt maakt voor een paard niet uit.
Mensen hebben slechte voorbeelden, krijgen slecht les en hebben bij een laag IQ niet het vermogen om zelf na te denken en te ontwikkelen om verder te kijken vaak.

En het erbij willen horen en dan meekletsen is ook ene groot probleem. Ik denk dat mensen die zeker zijn van zichzelf en sterk in hun schoenen staan, vaak toch meer gemiddeld IQ hebben.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 17:44

Joman schreef:
Ik denk dat het juist een erg groot nadeel kan zijn als je erg intelligent bent.


Nu snap ik waarom ik nog altijd maar M rijd. *\o/* ik ben gewoon te intelligent!

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-20 23:27

Cinnepin schreef:
Ik heb een hoog iq, maar ook hooggevoelig. Ik heb niet de intentie om de sport in te gaan met paarden. Ik ben daar veel te gevoelig voor. Ik word er al misselijk van als ik zie hoe het er aan toe gaat, die bitten in die monden, sporen in de zij...nee ik verplaats me te goed in het paard en ik kan dat echt niet...paard geniet er ook vast niet van...Paarden worden gedwongen te presteren.
Door mijn hooggevoeligheid voel ik dieren juist heel goed aan, ook met mijn recreatieve rijden. Ik voel mijn paard heel nauw aan.....Dus wat hierboven ook ergens gezegd wordt, dat mensen met een hoog iq minder voelen en meer denken is onzin


Het gaat niet over het voelen of de ruiter dat wel of niet kan. Het gaat erom of je een hoog IQ nodig hebt om het Z dressuur te kunnen behalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 23:34

Gizeppie schreef:
Cinnepin schreef:
Ik heb een hoog iq, maar ook hooggevoelig. Ik heb niet de intentie om de sport in te gaan met paarden. Ik ben daar veel te gevoelig voor. Ik word er al misselijk van als ik zie hoe het er aan toe gaat, die bitten in die monden, sporen in de zij...nee ik verplaats me te goed in het paard en ik kan dat echt niet...paard geniet er ook vast niet van...Paarden worden gedwongen te presteren.
Door mijn hooggevoeligheid voel ik dieren juist heel goed aan, ook met mijn recreatieve rijden. Ik voel mijn paard heel nauw aan.....Dus wat hierboven ook ergens gezegd wordt, dat mensen met een hoog iq minder voelen en meer denken is onzin


Het gaat niet over het voelen of de ruiter dat wel of niet kan. Het gaat erom of je een hoog IQ nodig hebt om het Z dressuur te kunnen behalen.

Mwah, paardrijden is toch grotendeels een kwestie van gevoel, en laat dat nou net losstaan van IQ. Je kunt nog zo intelligent zijn, als je het paard niet begrijpt kom je nergens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 23:35

Elk Z-ruiter zal beamen dat je er inderdaad een hoog IQ voor nodig hebt :Y)

Maar zoals met de meeste dingen in het leven, is een hoog IQ geen voorspeller voor succes.

Iets bereiken in het leven, is met de meeste dingen in het leven een belangrijk samenspel van meerdere factoren.

Ik durf ervoor te wedden dat je een hele variatie aan intelligentiescores aantreft in de hogere klasses :)

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Z of hoger, alleen bereikbaar met hoge intelligentie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 23:59

Ik lees hier toch wel veel mensen die de stelling omdraaien, maar dat wordt niet gevraagd. De vraag is niet of als je een hoog iq hebt, je z+ kan rijden, maar of je een hoog (later 104+ gemaakt) iq nodig hebt als basisvoorwaarde om eventueel Z+ te halen.

Om op hoog niveau te kunnen turnen, moet je lenig zijn. Een hoop lenige mensen kunnen alsnog niet turnen.
Om op hoog niveau te kunnen schaken, moet je veel strategisch inzicht hebben. Een hoop mensen die dit hebben zijn alsnog geen goede schakers.
Om een goede tolk te zijn, moet je talig zijn. Een hoop talige mensen zijn alsnog geen goede tolk.

Enzovoort.

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Z of hoger, alleen bereikbaar met hoge intelligentie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 00:11

Leuke stelling :j

Ik weet niet (meer) wat mijn IQ is. (Mbo 4 afgestudeerd) Maar wel Z dressuur.

Ik denk dat dat cijfertje van het IQ niet veel bepalend is. En daarbij, wat is Z rijden?!
Er zijn mensen die elk weekend starten en zo uiteindelijk het Z in komen. (Met een leerpaard wellicht) en natuurlijk dan moet je ook nog de juiste ‘knoppen’ weten te gebruiken. Maar dat is ook een kwestie van leren...

En Z rijden of hoger ligt niet altijd alleen aan de ruiter. Ik ben helaas gestrand in het Z1 omdat mijn paard de wissels niet sprong. Dat lag zeker ook aan mij als ruiter, maar div int. GP amazones kregen het hem ook niet geleerd...

En dan nog de vraag, hoe rij je het Z. Vele combi’s laten de paarden trucjes lopen. Terwijl echt dressuur is dat de oefeningen voort vloeien uit de juiste basis.

Ik ken iemand, die liet haar paard appuyeren dmv haar binnenbeen. Nou HOE dan. Maar haalde winst in het Z.. ?!?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Z of hoger, alleen bereikbaar met hoge intelligentie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 00:18

Ik heb iets te veel mensen leren kennen in de paardensport die nooit de poep en pies fase ontgroeid waren. Ik heb daarom niet het gevoel dat je intellect Iets met sport te maken heeft.

Ik kwam op vakantie een snowboarder tegen die ontzettend goed was met syndroom van down. Nu is snowboarden geen paardrijden maar ik denk ook dat gevoel belangrijker is dan iets anders.

Ik mis persoonlijk het competitie element wat me belangrijker lijkt dan wat dan ook, maar toch was Z haalbaar wat voor mij meer aangeeft dat Z inderdaad gewoon basis is en voor iedereen haalbaar.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:01

JeanneV schreef:
Als bovengemiddeld intelligent persoon kan de manier van lesgeven wel echt een valkuil zijn. Veel basis instructeurs zijn niet in staat om hun trainingen aan te passen aan een hoog begaafde ruiter. Je moet maar net het geluk hebben om iemand tegen te komen die instructies kan geven die bij jou denkwereld aansluiten. Op de universiteit zijn ze toch beter gewend om daarmee te dealen.

Met hoogbegaafdheid weten ze op de universiteit geen raad hoor. Niet voor niks lopen er heel veel hoog begaafden zonder diploma. Het gemiddeld IQ op de universiteit is ook maar 115, hoogbegaafd is vanaf 130. Dat kun je dus ook niet zomaar op één hoop gooien.

Ik had vroeger wel heel veel moeite met B en L proeven. Die start ik dus ook niet meer. Met instructeurs heb ik eigenlijk nooit problemen gehad, zou je eigenlijk inderdaad wel verwachten. Waarschijnlijk scheelt het wel dat instructie vaak een-op-een is en er niet verwacht wordt dat iedereen op hetzelfde moment op hetzelfde niveau is. Mijn IQ is 144.

In onze regio zijn er een aantal dames die bij elke stap met behulp van een oortje aanwijzingen krijgen.
Zij rijden vaak meerdere kwaliteitsvolle paarden in de subtop. Ik heb niet de indruk dat je daar een bovengemiddelde intelligentie voor nodig hebt. Ik denk sowieso dat ruiter gevoel een grotere rol speelt dan intelligentie. Voor een laag begaafde zal het wel lastig worden, maar ik denk dat je met een IQ van laten we zeggen 90 ook makkelijk Z moet kunnen rijden.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Z of hoger, alleen bereikbaar met hoge intelligentie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:07

Geen idee, ik ken genoeg Z ruiters maar ze hebben mij nooit verteld wat hun IQ is. Ze zijn wel allemaal middelbaar opgeleid, maar ook dat zegt niets over hun IQ.

Misschien is het lastiger als je verstandelijk beperkt bent om de lessen te kunnen volgen? Maar als je hoog intelligent bent en je hebt geen goede balans of bent motorische onhandig dan is het ook lastig om de Z te halen.

Ik denk dus dat het een combinatie moet zijn van een aantal eigenschappen en dan ook nog het juiste paard, de juiste instructeur etc.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:23

superpony schreef:
Cinnepin schreef:
Ik heb een hoog iq, maar ook hooggevoelig. Ik heb niet de intentie om de sport in te gaan met paarden. Ik ben daar veel te gevoelig voor. Ik word er al misselijk van als ik zie hoe het er aan toe gaat, die bitten in die monden, sporen in de zij...nee ik verplaats me te goed in het paard en ik kan dat echt niet...paard geniet er ook vast niet van...Paarden worden gedwongen te presteren.
Door mijn hooggevoeligheid voel ik dieren juist heel goed aan, ook met mijn recreatieve rijden. Ik voel mijn paard heel nauw aan.....Dus wat hierboven ook ergens gezegd wordt, dat mensen met een hoog iq minder voelen en meer denken is onzin

Hier ook HSP maar ook in de sport kun je paardvriendelijk rijden en je heel goed verplaatsen in je paard. Dat helpt juist enorm mee, want alleen als je je echt verbindt met je paard kom je ergens imo...

Wat jij zegt ligt meer aan slechte rijderij die je ziet vrees ik...

Helaas kan je ook ver komen zonder paardvriendelijk rijden.

Ik zie zeker ook in de sport en helemaal de topsport erg veel narigheid en onvriendelijk rijden. En ook geen fijn management voor de paarden.

Het zou mooi zijn als de jury onderscheid kan maken tussen goede harmonie en paarden die echt afgedwongen worden.

Maar een hele grote groep mensen begrijpen het gewoon niet. En of dat nou aan IQ of EQ ligt maakt voor een paard niet uit.
Mensen hebben slechte voorbeelden, krijgen slecht les en hebben bij een laag IQ niet het vermogen om zelf na te denken en te ontwikkelen om verder te kijken vaak.

En het erbij willen horen en dan meekletsen is ook ene groot probleem. Ik denk dat mensen die zeker zijn van zichzelf en sterk in hun schoenen staan, vaak toch meer gemiddeld IQ hebben.


Mee eens, sad but true.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:32

LiselotZorro schreef:
JeanneV schreef:
Als bovengemiddeld intelligent persoon kan de manier van lesgeven wel echt een valkuil zijn. Veel basis instructeurs zijn niet in staat om hun trainingen aan te passen aan een hoog begaafde ruiter. Je moet maar net het geluk hebben om iemand tegen te komen die instructies kan geven die bij jou denkwereld aansluiten. Op de universiteit zijn ze toch beter gewend om daarmee te dealen.

Met hoogbegaafdheid weten ze op de universiteit geen raad hoor. Niet voor niks lopen er heel veel hoog begaafden zonder diploma. Het gemiddeld IQ op de universiteit is ook maar 115, hoogbegaafd is vanaf 130. Dat kun je dus ook niet zomaar op één hoop gooien.

Ik had vroeger wel heel veel moeite met B en L proeven. Die start ik dus ook niet meer. Met instructeurs heb ik eigenlijk nooit problemen gehad, zou je eigenlijk inderdaad wel verwachten. Waarschijnlijk scheelt het wel dat instructie vaak een-op-een is en er niet verwacht wordt dat iedereen op hetzelfde moment op hetzelfde niveau is. Mijn IQ is 144.

In onze regio zijn er een aantal dames die bij elke stap met behulp van een oortje aanwijzingen krijgen.
Zij rijden vaak meerdere kwaliteitsvolle paarden in de subtop. Ik heb niet de indruk dat je daar een bovengemiddelde intelligentie voor nodig hebt. Ik denk sowieso dat ruiter gevoel een grotere rol speelt dan intelligentie. Voor een laag begaafde zal het wel lastig worden, maar ik denk dat je met een IQ van laten we zeggen 90 ook makkelijk Z moet kunnen rijden.


Met een iq van 90 hoor je gewoon bij de gemiddelde Nederlander. Tussen 85 en 115 zit het grootste gedeelte mensen.