Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 14:07

Kinke schreef:
Maar Kelly_ann, dat 'uithalen' kun je ook gewoon tegen je laars doen. Geen pijn maar geeft wel een reactie :)


Niet helemaal eens, een tik op de laars is wat mij betreft hele ongerichte en niet specifieke communicatie... Leuk als je ff je paard wil opschrikken. Maar met welk doel en welke richting?

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 14:14

Waarvoor dienen die tikken dan die jij gebruikt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 14:15

Boompje1985 schreef:
Mij is geleerd dat een zweep bedoeld is om hulp te verduidelijken. Een paard wat niet reageert op een beenhulp kan dan een tikje krijgen. Slaan is een heel ander verhaal.

Ik vraag me af hoe je dan een flegmatiek paard beter leert te reageren op het been Pinda_Dipje?
Stel je wilt aanspringen in galop maar het paard blijft gewoon draven hoe los jij dat op?


Wat is het verschil tussen een tikje en slaan?

Dus zacht been geven, iets harder en dan tikje bij niet reageren hoort bij correct zweep gebruik?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 14:15

Ik gebruik een zweep waar hij voor bedoeld is.
Als aanwijsstok, longeerhulp en bij het rijden als schouderbegrenzer of om bijvoorbeeld een flegmatiek paard voorwaarts te krijgen van mijn been af.

Ik zie er de zieligheidsgraad niet van in, zeker niet als het geen correct gebeurd.

Een paard 'aftikken' verdiend uiteraard geen schoonheidsprijs.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 14:21

Kinke schreef:
Waarvoor dienen die tikken dan die jij gebruikt?


Kan van alles zijn...
Voorwaarts, achterwaarts, zijwaarts, weg van mij, til dit been op, beweeg de schouder, let op, of zelfs stop.

Maar voor iedereen de context vergeet... Het zijn niet altijd tikken.

Ik vind het alleen nogal moralistisch om het niet gebruiken van een zweep tot utopie te verheffen. Of het geven van een tik met een zweep als dierenmishandeling te klasseren.

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 14:24

heb nog niemand in dit topic gezien die dit dierenmishandeling noemt?

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 14:25

AmoorM schreef:
Gisteren stond ik in de welkoop omdat ik een nieuwe zweep nodig was. Ik koos tussen de 10 zwepen de juiste zweep uit. Ondertussen dacht ik 'goh, wat een akelig idee, als mijn paard niet luistert geef/gebruik ik een zweep.' Ik kan mij voorstellen dat niet-paarden mensen dit niet begrijpen.

Is zweepgebruik nog wel van deze tijd? Ook als je een zweep als laatste optie gebruikt 'zacht been, iets harder been en tikje' is dit nog wel te aanvaarden?

Als we nu allemaal hele pittige paarden hebben, die bij 1x been vooruit vliegen hebben we nooit meer een zweep nodig. Maar mijn paard hoort ook bij de categorie "flegmatiek" en ik heb zeker wel eens een zweepje mee. Maar vind ik dit nog een fijn idee? Nee, eigenlijk niet. Ja, om honden die te dicht bij komen of vliegen te verjagen. Maar een middel om mijn paard sneller te laten lopen? Ik heb er mijn vraagtekens bij.. Wie kan dit bekrachtigen of ontkrachten? Aangeven dat zweepgebruik wel degelijk op een vriendelijke manier kan? Ik ben benieuwd!

Ik heb geen enkele moeite met goed en correct zweepgebruik.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 14:28

Maar wat is goed en correct?

Over die criteria kan je lang praten natuurlijk....


Wanneer is een tik slaan? Wanneer is de hulp harder dan nodig?

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 14:29

Daar ben ik nogal arrogant in. Ik vind dat ik mijn zweep correct gebruik. En daar laat ik het bij. Ik kan niet bij iedereen aan de bakrand gaan staan.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 14:30

Ik rijd altijd met zweep, twee zelfs :+ Maar ik gebruik het om bijv schouders te verplaatsen, of net even dat ene kriebeltje bij mij been voor een iets betere reactie. Icm mijn andere hulpen is het bijv om te liften of om haar been iets meer onder te zetten, of een klein stapje voorwaarts. Dit is niet altijd met een ‘tik’ maar simpel de zweep aanleggen als een extra begrenzing. Inmiddels doe ik er steeds minder mee en reageert zij steeds beter op de hulpen van mijn lijf.

Ik vind dat je bewust moest zijn (niet alleen met zweep) hoe je het gebruikt en waarom je het gebruikt (wat is het doel van de hulp die ik net gegeven heb).

Een zweep is geen strafmiddel. Gebruik je het als straf, of slaan, dan gaat het zijn doel voorbij en werk je alleen maar verder op angst. Dat vind ik niet oke.
Laatst bijgewerkt door Bralindy op 14-02-20 14:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 14:30

Kelly_ann schreef:
Kinke schreef:
Waarvoor dienen die tikken dan die jij gebruikt?


Kan van alles zijn...
Voorwaarts, achterwaarts, zijwaarts, weg van mij, til dit been op, beweeg de schouder, let op, of zelfs stop.

Maar voor iedereen de context vergeet... Het zijn niet altijd tikken.

Ik vind het alleen nogal moralistisch om het niet gebruiken van een zweep tot utopie te verheffen. Of het geven van een tik met een zweep als dierenmishandeling te klasseren.

Amen!

Echt weer zo'n topic waarin iedereen zichzelf op de borst kan kloppen. 'Ikke doe dat niet hoor'.
Totaal zinloos. Alsof iemand gaat zeggen: ik ros mijn paard er drie keer per week mee af, vindt ie lekker'.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70520
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 14:43

Ik verplaats dit topic naar Rijden- discussies.

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 14:46

Blijkbaar is er dus geen discussie mogelijk of het wel of niet ok is. Een discussie hierover proberen te voeren is moralistisch, jezelf op de borst kloppen etc.etc.

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 14:58

Askja schreef:
Amy223 schreef:
Ik heb er altijd 1 mee op buitenrit, die gebruik ik enkel in geval van nood.
... en wanneer is dat dan?


ik heb op buitenrit gehad, met mijn paard die praktisch altijd braaf is en er al vaak overheen was geweest, opeens begon the steigeren en te flippen op de spoorweg. minuut later gaan de bomen dicht.. ben ik toen blij geweest dat ik wel een zweep mee had op dat moment omdat ik anders niet aan wil denken wat er gebeurd was, sinds hij niet voor of achteruit meer ging.

overmatig of onnodig zweep gebruik ben ik absoluut niet mee eens, maar het zijn nogsteeds dieren van 800 kilo en toch iets om in je achterhoofd te houden

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 15:13

Inderdaad Kinke. Jammer.
Ook dat diegenen die het geen discussie waard vinden ter onderbouwing allerlei zaken in gaan vullen voor anderen.
Wat is er mis mee om eens stil te staan bij zweepgebruik? Het gaat om bewustwording, niet om jezelf op de borst te kloppen.

Ik denk dat het vooral ook samenhangt met je intentie in het rijden. Wil je je paard iets uitleggen, of wil je iets koste wat kost afdwingen omdat je paard móet gehoorzamen en scherp aan de hulpen móet staan. Daartussenin zit een heel gebied.
Naar mijn idee is het altijd goed om te streven naar less is more, en als je paard een keer te traag reageert ofzo, ook eens nagaan of daar een reden voor is, voordat je de zweep gaat inzetten. Misschien begrijpt hij niet goed wat je van hem vraagt, of is hij fysiek nog niet in staat om de snelle reactie te geven die jij wenst.
Ongeduld is een slechte raadgever wat dat betreft. Ik heb er zelf ook weleens last van. Je wilt iets voor elkaar krijgen, progressie maken. Maar misschien heeft het paard gewoon meer tijd nodig.

Nog iets, je hebt ook nog je stem als activerende hulp.

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 15:43

heel eerlijk vind ik juist tegenwoordig de omgekeerde wereld.
Dat niet-paarden mensen vaak zoiets hebben van: dan gebruik je toch je zweep als ie 'stout' is?
Terwijl ik er niet eens over nadenk om te rijden met zweep want dan kan ik zo meedoen aan een bixie race.
Dan hebben ze binnen no-time 10 km erop zitten zonder enige vorm van ontspanning.

Ik zie in mijn omgeving juist vaak ruiters die met zweep én sporen rijden waarvan ik denk: is dat nou echt nodig?
Ik hoef dat bij die van mij niet te doen want dan leer ik acuut vliegen.

Ik neem alleen een zweep mee op buitenrit om irritante fietsers en brommers om de oren te meppen als ze iets in hun kop halen.

nicole_floor

Berichten: 3244
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 15:49

Boompje1985 schreef:
Mij is geleerd dat een zweep bedoeld is om hulp te verduidelijken. Een paard wat niet reageert op een beenhulp kan dan een tikje krijgen. Slaan is een heel ander verhaal.

Dit dus.

Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 16:14

Zweep rijd ik ook gewoon mee, tik of tikje kan gewoon. Dressuur rijdt ik om ook buiten te kunnen rijden en dan wil ik wel een gehoorzaam paard. De meeste paarden zijn trouwens erg blij met een leuke buitenrit waarbij ze ondersteuning krijgen bij de enge momentjes.

Ik heb weleens gehoord dat ik bij mijn enigszins flegmatieke paard wel sporen aan mocht doen, dan kon ik mijn been stiller houden. Maar ik wil juist niet dat mijn paard op sporen te rijden/"aan het been" is. Een lichte kuitdruk zou voldoende moeten zijn.
Ook zie ik ruiters die nog niet op hoger niveau (dat is voor mij vanaf m) rijden met sporen en dan vraag ik me af wat ze dan al verfijnen.

Een zweep moet je veel meer nadenken over wanneer, hoe en waar je het gebruikt maar is wel heel duidelijk.

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 16:19

Askja schreef:
Amy223 schreef:
Ik heb er altijd 1 mee op buitenrit, die gebruik ik enkel in geval van nood.
... en wanneer is dat dan?



Ik neem 'm mee om me breed te kunnen maken in verkeer in een potentieel gevaarlijke situatie en om eventuele honden op afstand te houden.. Ongelooflijk hoe veel honden er niet onder appel staan en toch loslopen.. Vooral op het strand is 't heel erg vervelend..

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 16:42

Kelly_ann schreef:
De lucht laten wapperen, klein tikje, verfijning, een beetje gebruiken.... Het is natuurlijk heel menselijk om met taal dingen te bagetaliseren.

Als ik zie hoe paarden soms onderling kunnen slaan en bijten om iets duidelijk te maken...

Zo sensitief als mogelijk probeer ik echt.

Maar ik durf gerust een keer goed uit te halen met mijn zweep.

Ik ben wel van zelfbehoud en ik wil wel gehoord worden als ik iets vraag.

En dan nog niet eens gesproken over de fouten die ik, en ieder ander wel eens maakt vanuit emotie of onkunde.
En voor kinderen wat Geeske al zegt.

Maar eens dat het steeds moeilijker uit te leggen valt aan elkaar en de buitenstaander. Waarom dwingen we iets af?

Zonder zweep bewonder ik echt, maar dat zal nooit iedereen met ieder paard lukken denk ik.
`

Same here.

En ter controle geef ik mezelf wel eens een pets met de zweep :+ . En dat kan ik best hebben zonder dat nu als pijn te moeten omschrijven.
En waarom dat tot op zekere hoogte voor mij acceptabel is? De taal met mijn paard is fysiek en niet verbaal. En zoals ik in mijn taal graag alle gradaties en nuances tot mijn beschikking heb, (soms is fluisteren het meest effectief, soms een stemverheffing) heb ik dat ook graag bij mijn communicatie met mijn paard.
Daar staat tegenover dat ik mijn sporen meestal af laat. Die kan ik veel minder gedoseerd inzetten.

Askja: Jij hangt er anders in je laatste post een aardig labeltje aan en vult ook aardig in voor een ander. Dat als je een zweep gebruikt je te ongeduldig bent en niet bereid bent je paard iets uit te leggen.
Een zweep kan daar prima in passen (of niet, ook prima). Het is niet omdat er ook een zweep in het riedeltje zit dat je geen consequente heldere uitleg voor je paard hebt of ruimte en tijd laat voor het paard om iets te leren.
Je kunt er over van mening verschillen of je dat oké vind. Dat is wat anders.

Ik ben dan altijd weer wat verbaasd over paarden die een zweep eng vinden. Hoe krijg je dat in vredesnaam voor elkaar vraag ik me altijd af. Sla ik niet hard genoeg of heb ik van die afgestompte paarden :+

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 18:05

Nee dat zeg ik niet pol013, ik zeg dat het ongeduld kàn zijn.

Het kan ook een gewoonte worden om altijd direct een tik(je) te geven als het paard niet snel genoeg reageert. Dan kan het best zinnig zijn om eens na te gaan hoe vaak je dat doet, en of het misschien in sommige gevallen beter werkt om iets terughoudender te zijn.

Daarmee zeg ik niet dat zweepgebruik om het paard meer aan het been te krijgen voor mij uit den boze is, alleen dat het in veel gevallen ook anders kan. Door het rijden minder te benaderen als het paard gehoorzaam maken en meer als begeleiden, uitleggen en ondersteunen. Het paard in staat te stellen de oefening of beweging te maken die jij voor ogen hebt. Dat wil niet zeggen dat je het paard nooit een keer zacht aan mag tikken, maar wel dat je daar geen automatisme van maakt.

Hoe veel paarden krijgen niet een tik terwijl de ruiter tegengestelde, onduidelijke of te harde hulpen geeft, of niet mee zit in de bewegingen, en het paard daardoor hindert bij het geven van het juiste 'antwoord'?
Het lijkt me gewoon nuttig om daar eens over na te denken, niet meer en niet minder.

Verder zal het inderdaad ook neerkomen op een verschil in visie. Persoonlijk wil ik zo min mogelijk afhankelijk zijn van een zweep als drijvende hulp. Begrenzend en afschermend (bij buitenrijden) gebruik van de zweep vind ik dan weer geen enkel probleem, dat kan ook voorkomen dat je te veel moet terugvallen op de teugel.

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 18:21

Helaas heb ik paarden gehad die werkelijk niet liepen zonder zweep (Ex-kinder pony en ex-manege paard) dus hierbij hield ik altijd een zweepje. Maar ik rijd buiten, en dat vonden ze geweldig, dus het ding nooit nodig gehad.
Ik gebruik wel een zweepje bij grondwerk, dat is een beetje zelfsprekend natuurlijk voor een arm verlenging. Als ik logeren aanleer gaat dat ook eerst met zweep, erna doe ik dat met mijn lichaamshouding.

Nee, een zweep vind ik niet nodig. Niet bij het recreatief, niet tijdens cross, springen, dressuur. Als het paard zó erg staakt (Zie sommige mangelessen) kan er iets mis zijn. Dát moeten ze niet oplossen met een zweep. Ook dood voor het been valt op te lossen zonder zweep erbij.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 18:26

Ik heb een vrij flegmatiek paard wat vreselijk sloom wordt bij nieuwe ruiters. Dan zijn een paar tikken om even te herinneren toch echt wel een must. En het maakt niet uit welke nieuwe ruiter er nu op zit, of je nu Anky heet of Micha, ze probeert het gewoon even uit.

Whupp

Berichten: 418
Geregistreerd: 02-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 18:50

Anastasia24 schreef:
Nee, een zweep vind ik niet nodig. Niet bij het recreatief, niet tijdens cross, springen, dressuur. Als het paard zó erg staakt (Zie sommige mangelessen) kan er iets mis zijn. Dát moeten ze niet oplossen met een zweep. Ook dood voor het been valt op te lossen zonder zweep erbij.


Ik ben heel benieuwd hoe je dat laatstgenoemde oplost, mijn bijrijpaard is manege paard geweest, maar no way dat die gaat lopen als ik geen zweep in mijn hand hebt. Vorige zeer trage bijrijdpaard evenmin. Nu gebruik ik de zweep niet veel, maar na een keer een kleine voorwaartse hulp en een iets grotere met been, houding en stem, krijgt paardlief toch echt een tikje achter mijn been. Anders blijf ik het hele uur smeken.

Verder gebruik ik de zweep met rijden vooral als verduidelijking van mijn hulp, bijvoorbeeld als ik de achterhand wilt verzetten of juist de schouder wilt begrenzen. Al ligt 'ie dan gewoon stil tegen het paard.

Ik heb overigens zat paarden ook zonder zweep (sporen en bit) gereden, de wat hetere en gevoeligere paarden, maar een traag eigenwijs paard is gewoon anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 19:20

Anastasia24 schreef:
Helaas heb ik paarden gehad die werkelijk niet liepen zonder zweep (Ex-kinder pony en ex-manege paard) dus hierbij hield ik altijd een zweepje. Maar ik rijd buiten, en dat vonden ze geweldig, dus het ding nooit nodig gehad.
Ik gebruik wel een zweepje bij grondwerk, dat is een beetje zelfsprekend natuurlijk voor een arm verlenging. Als ik logeren aanleer gaat dat ook eerst met zweep, erna doe ik dat met mijn lichaamshouding.

Nee, een zweep vind ik niet nodig. Niet bij het recreatief, niet tijdens cross, springen, dressuur. Als het paard zó erg staakt (Zie sommige mangelessen) kan er iets mis zijn. Dát moeten ze niet oplossen met een zweep. [b] Ook dood voor het been valt op te lossen zonder zweep erbij.[\b]


Ik ben wel benieuwd naar tips! Oprecht! :D