Paard met bit of zonder ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Paard met bit of zonder ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 14:41


Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 19:39

Maartje1990 schreef:



Lekker krom door de vertaal machine gehaald zeg.... }> dat maakt zo'n onderzoek niet echt overtuigend in deze Nederlandse site.
Of dat bewust zo is gedaan ??, ik weet het niet.

Citaat:
De gedragsvormen die in het onderzoek van Cook en Kibler onderzocht zijn het haten van het bit, een hekel hebben aan het hoofdstel omdoen, gebrek aan controle, overstag gaan, het schuren van de neus, hoofdschudden, gebrek aan focus, moeite met sturen, een stijve of schokkerige pas, zwiepende staart, geeuwen, hoofd kantelen, erg veel speeksel, niet in draf of galop kunnen blijven en

Gelukkig is de source wel beschikbaar: https://beva.onlinelibrary.wiley.com/do ... /eve.12916 en die is overduidelijk genoeg.


Ik ben zelf bitloos gebruiker als het kan, niet omdat dat door onderzoek is bewezen, of omdat fanatieke bokkers dat me opdringen.. :P ., maar puur omdat ik met bitten zoveel ellende , zure paarden , achter de
Loodlijn en pijn waarneem die ik bij bitloze optoming vrijwel nooit waarneem.
Er wordt al veel en veel teveel van voor naar achter gereden.

Wat ik wel es mis bij Bitloos ?; de subtiele telefoon signalen terug die je voelt vanuit de mond , tong en kaken.
Daar moest ik erg aan wennen, of liever gezegd, wen er nooit aan.
En Bitloos mennen blijft een dingetje wat nog niet is ingeburgerd :=

Dreamer_16
Berichten: 46
Geregistreerd: 29-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 20:30

Peetstap schreef:
Maartje1990 schreef:



Lekker krom door de vertaal machine gehaald zeg.... }> dat maakt zo'n onderzoek niet echt overtuigend in deze Nederlandse site.
Of dat bewust zo is gedaan ??, ik weet het niet.

Citaat:
De gedragsvormen die in het onderzoek van Cook en Kibler onderzocht zijn het haten van het bit, een hekel hebben aan het hoofdstel omdoen, gebrek aan controle, overstag gaan, het schuren van de neus, hoofdschudden, gebrek aan focus, moeite met sturen, een stijve of schokkerige pas, zwiepende staart, geeuwen, hoofd kantelen, erg veel speeksel, niet in draf of galop kunnen blijven en

Gelukkig is de source wel beschikbaar: https://beva.onlinelibrary.wiley.com/do ... /eve.12916 en die is overduidelijk genoeg.


Ik ben zelf bitloos gebruiker als het kan, niet omdat dat door onderzoek is bewezen, of omdat fanatieke bokkers dat me opdringen.. :P ., maar puur omdat ik met bitten zoveel ellende , zure paarden , achter de
Loodlijn en pijn waarneem die ik bij bitloze optoming vrijwel nooit waarneem.
Er wordt al veel en veel teveel van voor naar achter gereden.

Wat ik wel es mis bij Bitloos ?; de subtiele telefoon signalen terug die je voelt vanuit de mond , tong en kaken.
Daar moest ik erg aan wennen, of liever gezegd, wen er nooit aan.
En Bitloos mennen blijft een dingetje wat nog niet is ingeburgerd :=



Oh die van mij doet dat prima ! Maar die Is wel braaf buiten.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Paard met bit of zonder ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 22:39


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 23:14

Maartje1990 schreef:
Ook nog een leuk puntje het gebit moet worden aangepast om een bit te gebruiken, dat is toch te gek voor woorden?

https://www.jantineleeflang.nl/2017/07/ ... et-ge-bit/


Waarom passen tandartsen dan het gebit niet aan? Sorry maar ik denk dat dit wel een beetje hele grote onzin is. Want het gebit hoeft niet aangepast te worden. Nergens voor nodig. Het bit word aangepast op de mond van het paard, en dus ook het gebit van het paard.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 23:19

Marije_1997 schreef:
Maartje1990 schreef:
Ook nog een leuk puntje het gebit moet worden aangepast om een bit te gebruiken, dat is toch te gek voor woorden?

https://www.jantineleeflang.nl/2017/07/ ... et-ge-bit/


Waarom passen tandartsen dan het gebit niet aan? Sorry maar ik denk dat dit wel een beetje hele grote onzin is. Want het gebit hoeft niet aangepast te worden. Nergens voor nodig. Het bit word aangepast op de mond van het paard, en dus ook het gebit van het paard.


Dat is juist wat dus wel gebeurd, het gebit wordt door tandartsen aangepast om te zorgen dat je met bit kunt rijden en dat is toch te gek voor woorden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 23:30

Maartje1990 schreef:
Marije_1997 schreef:

Waarom passen tandartsen dan het gebit niet aan? Sorry maar ik denk dat dit wel een beetje hele grote onzin is. Want het gebit hoeft niet aangepast te worden. Nergens voor nodig. Het bit word aangepast op de mond van het paard, en dus ook het gebit van het paard.


Dat is juist wat dus wel gebeurd, het gebit wordt door tandartsen aangepast om te zorgen dat je met bit kunt rijden en dat is toch te gek voor woorden?


Dan is het wel heel bijzonder dat mijn paard met een onaangepast gebit een bit past. Want hij is nooit bij een tandarts geweest, de keer dat de tandarts er was heeft ie 1 wolfstandje verwijderd die irritatie veroorzaakte want die zat los. En de hakem weggehaald om beter te kunnen kauwen. Geen aanpassingen voor het bit hoor.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Paard met bit of zonder ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 23:33

Juist, wolfskiesje verwijdert daar heb je m al. Dat is dus vanwege het bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 23:35

Maartje1990 schreef:
Juist, wolfskiesje verwijdert daar heb je m al. Dat is dus vanwege het bit.


Nee. Tandje zat los, dus dat irriteert. Ook met eten. Dus niet vanwege het bit.

Als jij een tand los hebt zitten en je gaat kauwen gaat het ook irriteren. Als je hem er niet uithaalt word dit alleen maar erger. Met als gevolg dat het KAN gaan ontsteken, dat wil je niet.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 23:54

Maartje, serieus wil je alles nu exact weer gaan herhalen? Je weet donders goed wat er in voorgaande topics al is ontkracht.
Gevoelsmatig geen bit willen, prima.
Spook 'feiten' geloven, slaat nergens op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 00:14

magda_90 schreef:
Maartje, serieus wil je alles nu exact weer gaan herhalen? Je weet donders goed wat er in voorgaande topics al is ontkracht.
Gevoelsmatig geen bit willen, prima.
Spook 'feiten' geloven, slaat nergens op.


Zou wat zijn he als tandartsen het gebit zouden aanpassen op je bit hahahaha. Zo lang zij zelf haar beugels niet eens goed gebruikt aan een zadel kan ik het niet serieus nemen.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Paard met bit of zonder ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 00:40

Je hoeft niet zo respectloos te reageren hoor. Laten we het op de bal ipv op de man houden. Heb je mijn link uberhaupt gelezen? Is NL geschreven door een paardentandarts ik gok zomaar dat dir beter weet wat er wel en niet gedaan wordt met een gebit dan jij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 00:42

Maartje1990 schreef:
Je hoeft niet zo respectloos te reageren hoor. Laten we het op de bal ipv op de man houden. Heb je mijn link uberhaupt gelezen? Is NL geschreven door een paardentandarts ik gok zomaar dat dir beter weet wat er wel en niet gedaan wordt met een gebit dan jij.


Ik weet ook wat er met m'n paard gebit gebeurt als de tanden worden gedaan. Sta er met m'n neus boven op. En dat word echt niet aangepast voor een bit.

Wat jij wil geloven prima. Maar dit is echt niet waar.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 00:45

Ik wil best geloven dat jouw tandarts geen bitseats maakt, de mijne ook niet want dat heb ik specifiek aangegeven. Maar er zijn er helaas genoeg die het wel doen en in vrijwel alle gevallen worden wolfskiesjes verwijderd omdat ze anders problemen geven bij gebruik van het bit. En dat is helaas wel echt waar.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard met bit of zonder ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 01:25

Echt onzin, Ik heb 35jr paarden en va mijn 12e gingen ze al naar de tandarts. Er is echt nog nooit een tandarts geweest die het gebit aanpaste voor het bit. Ik heb veeartsen gehad die het gebit deden, tandverzorgers en paardentandartsen bij verschillende paarden en ook altijd met bit gereden.

Ik wil het wel even optellen hoeveel er in totaal bij zijn geweest hoor, maar gaat in al die jaren zeker om meerdere. Daarnaast les gegeven en met regelmaat naar bit en mond gekeken, maar nooit meegemaakt of gehoord dat tandartsen het gebit aanpassen voor een bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 09:26

Superpony schrijft:

In principe kan een paard alles als je het duidelijk leert en vraagt. Het is de mens die de weg er naartoe vooral nodig heeft. En er wordt van alles verzonnen om dat sneller te doen.


en dat daar de kennis en kunde voor ontbreekt - ook bij de meeste instructie - heb ik gisteren weer eens bevestigd gekregen op een wedstrijd,

dan blijkt onkunde een veel groter probleem om de juiste weg te vinden en te onderhouden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 09:51

Maartje1990 schreef:
Ik wil best geloven dat jouw tandarts geen bitseats maakt, de mijne ook niet want dat heb ik specifiek aangegeven. Maar er zijn er helaas genoeg die het wel doen en in vrijwel alle gevallen worden wolfskiesjes verwijderd omdat ze anders problemen geven bij gebruik van het bit. En dat is helaas wel echt waar.




die zijn in principe overbodig en kunnen ook bij kauwen pijn veroorzaken dus ik laat ze er preventief uithalen als ze er zitten, om pijn en irritatie te voorkomen zodat ze goed kunnen blijven kauwen

bovendien als er één zit is kan het paard al scheef gaan kauwen dus is het al weer uit balans
we weten allemaal dat goed kauwen voor een paard belangrijk is

niet om het gebit aan te passen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-01-20 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paard met bit of zonder ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 09:58

Je laat de hengsten tand preventief verwijderen? Dat is best een klus... ik zou daar zelf nooit voor kiezen.

De wolfskiesjes zitten hier ook nog. Ze hebben er geen last van.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Paard met bit of zonder ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 10:05

TS, dus als ik het goed begrijp heb je een verzorgpaard én een eigen paard? :) Over je verzorgpaard heb je vast niet zoveel te zeggen over het harnachement, maar wat goed dat je je eigen paardje met zo min mogelijk optoming aan het beleren bent :) Ik zou lekker bitloos verder gaan, of misschien zelfs een rijring proberen :) Ik ben benieuwd hoe het verder gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 10:05

Jessix schreef:
Je laat de hengsten tand preventief verwijderen? Dat is best een klus... ik zou daar zelf nooit voor kiezen.

De wolfskiesjes zitten hier ook nog. Ze hebben er geen last van.



dank voor de correctie, heb het aangepast

de ruinentand wordt niet preventief verwijderd bedoelde alleen dat ze net als de wolfskiesjes in principe
overbodig zijn

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 10:17

Persoonlijk vind ik het wel goed dat deze discussie wordt aangehaald.
Ik heb vrij weinig tegen bitten zelf, maar het feit is simpelweg dat je met een stuk ijzer veel meer pijn kan provoceren dan met een leren band (leg maar een bitje tegen je scheenbeen en geef daar een bepaalde hoeveelheid kracht op, doe vervolgens hetzelfde met een leren neusriem en als je dezelfde druk uitvoert zul je vanzelf een verschil merken, natuurlijk is je scheenbeen geen goed vergelijk voor of de mond of de neus van het paard, maar het geeft wel een indicatie wat het materiaal kan doen). Daarbij ligt het natuurlijk grotendeels aan de ruiter, als elke ruiter op de manier zou kunnen rijden als Mireille den Hoed of Anja Beran gok ik dat deze discussie niet eens nodig zou zijn. Maar het gros van de ruiters kiest niet bewust voor bit/bitloos aan de hand van het paard maar gaat automatisch naar het bit omdat dit 'normaal' is (hoeveel paarden worden niet meteen met bit beleerd zonder bitloos überhaupt geprobeerd te hebben).

Naar mijn mening zou op een bepaald punt paard en ruiter beide met bit en zonder bit in harmonie moeten kunnen rijden. Voor mijn jonge paard geld hetzelfde, we rijden nu bitloos omdat ik vind dat we nog niet genoeg op de fijner zithulpen ingewerkt zijn, dus als ik toch wat meer begeleiding van de teugels nodig heb ik liever een leren band op zijn neus beïnvloed. Zodra dit deel bevestigd is zal ik langzaam op zoek gaan naar een bitje wat fijn voor hem is (alles wat gebroken is probeert hij met het passen al meteen op te eten, dus dat wordt m niet) en gaan we vervolgens verder met waar we op dat moment de meeste verfijning uit kunnen krijgen.

(Edit: ik weet te weinig van tanden om op dat stukje van de discussie aan te haken, maar ik rij met mijn paard in de bak van de dressuurstal in de buurt, en hoeveel paarden ik daar zie met de tong uit de mond, zwiepende staarten en half witte ogen doet toch telkens pijn -O- )

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 10:34

Maartje1990 schreef:
Je hoeft niet zo respectloos te reageren hoor. Laten we het op de bal ipv op de man houden. Heb je mijn link uberhaupt gelezen? Is NL geschreven door een paardentandarts ik gok zomaar dat dir beter weet wat er wel en niet gedaan wordt met een gebit dan jij.


Dat krijg je als je in ieder topic hetzelfde aanhaalt wat vervolgens net zo hard ontkracht wordt. Dan worden mensen op den duur niet zo aardig meer.

Omdat het in Bit is gepubliceerd betekent het niet dat de feiten kloppen. Ik ken het artikel, de auteur is ook niet zo moeilijk te achterhalen en deze discussie hebben we al lang en breed gevoerd en is via de zoekfunctie gewoon terug te vinden. ;)

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 11:05

magda_90 schreef:
Maartje1990 schreef:
Je hoeft niet zo respectloos te reageren hoor. Laten we het op de bal ipv op de man houden. Heb je mijn link uberhaupt gelezen? Is NL geschreven door een paardentandarts ik gok zomaar dat dir beter weet wat er wel en niet gedaan wordt met een gebit dan jij.


Dat krijg je als je in ieder topic hetzelfde aanhaalt wat vervolgens net zo hard ontkracht wordt. Dan worden mensen op den duur niet zo aardig meer.

Omdat het in Bit is gepubliceerd betekent het niet dat de feiten kloppen. Ik ken het artikel, de auteur is ook niet zo moeilijk te achterhalen en deze discussie hebben we al lang en breed gevoerd en is via de zoekfunctie gewoon terug te vinden. ;)


Sorry hoor maar wat je nu zegt slsst nergens op. "Je hebt een stomme broek aan dusja eigen schuld dat mensen je gaan pesten". Je kunt een discussie hebben en nog steeds fatsoendelijk en met respect reageren.

En ik heb vooralsnog niets ontkracht zien worden alleen roeptoeters die zeggen dat dat niet waar is.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 11:07

MCE schreef:
Jessix schreef:
Je laat de hengsten tand preventief verwijderen? Dat is best een klus... ik zou daar zelf nooit voor kiezen.

De wolfskiesjes zitten hier ook nog. Ze hebben er geen last van.



dank voor de correctie, heb het aangepast

de ruinentand wordt niet preventief verwijderd bedoelde alleen dat ze net als de wolfskiesjes in principe
overbodig zijn

Ik dacht al wat voor een tandarts heb jij?! :D

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 11:15

Maartje, wie de bal kaatst... dat je het niet aan wilt nemen omdat je zo blind staart op alles wat anti-bit is, is iets anders dan dat het niet ontkracht is. Alleen al in dit topic wordt het ontkracht, maar he dat past niet in jouw straatje natuurlijk. ;)

Als je het terug wilt lezen, gebruik dan de zoekfunctie, alhoewel die topics natuurlijk ook in jouw lijst staan, mits je ze niet ontstipt hebt.

Gevoelsmatig geen bit willen is nog steeds iets anders dan roeptoeters als Cook en co volgen.