Paard met bit of zonder ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
yakarydc
Berichten: 10
Geregistreerd: 02-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 22:15

DreamGuide schreef:
Een bit is geen dwangmiddel. Op die manier is elk hoofdstel een dwangmiddel.
Als je een paard niet wilt dwingen moet je er niet op gaan zitten.

Daarnaast vind ik veel foto's momentopnames, filmpjes zeggen dan iets meer.

Blauwe tongen, bloedende monden e.d. zouden naar mijn mening wel veel strenger afgestraft mogen worden. (Bij de ruiters dan uiteraard)

Edit:

Ik heb op mijn paard meerdere bitloze optomingen geprobeerd, maar bij allen gaf zij duidelijke tekenen van ongemak. Ik rij derhalve met een bit, daar loopt ze wel comfortabel en ontspannen.

Bit of bitloos hangt af van de voorkeuren van ruiter & paard. Er is naar mijn mening geen goed of fout.



Een bit is wel een dwangmiddel. Het werd al sinds de middeleeuwen gebruikt om zo 'controle' te hebben over het paard en het in een richting te dwingen dus ja, een bit is een dwangmiddel. Met bit kun je ook gewoon niet communiceren met je paard, het enige wat jij doet is trekken in die zo gevoelige mond en het paard is alleen bezig met de pijn weg te krijgen. Elk paard kan bitloos en zal dit ook veel fijner vinden dan een bit. Wel raar dat je opeens kan luisteren naar je paard als je bitloos rijd, maar als je met bit rijd is het opeens een ander verhaal he? Daar heeft het paard niet eens de kans om zn mening te uitten door de pijn. Mijn pony is ook veel makkelijker te rijden met bit maar dit wil echt niet zeggen dat hij een bit voor kiest op bitloos.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 22:19

waarom dit soort plaatjes presenteren?? we weten toch allemaal hoe fout "fout" is!!
we spelen ze - dier&recht - met dit soort plaatjes alleen maar in de kaart, laten we eens goede beelden plaatsen en laten zien dat we het anders doen en dierenwelzijn altijd vooropstaat

verander de wereld en begin bij je zelf denk ik dan, maar zolang de instructie met een zweep in de bak staat les te geven- topic kmbl - dan denk ik dat we dit soort beelden nog veel zullen zien want - en dat is niet nieuws - waar de kennis en kunde bij de ruiter/instructie ophoud begint...…………………...

maar helaas was vandaag jumping Amsterdam ook weer het toonbeeld van niet willen veranderen in de wijze van rijden, terwijl b.v. een Freestyle of Sammy Davis vandaag een voorbeeld waren hoe een atleet met veel charme en in harmonie een topprestatie weet/kan neer te zetten,

ik kruip weer fijn onder de meeleessteen en blijf daar


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 23:43

DreamGuide schreef:
Een bit is geen dwangmiddel. Op die manier is elk hoofdstel een dwangmiddel.
Als je een paard niet wilt dwingen moet je er niet op gaan zitten.

Daarnaast vind ik veel foto's momentopnames, filmpjes zeggen dan iets meer.

Blauwe tongen, bloedende monden e.d. zouden naar mijn mening wel veel strenger afgestraft mogen worden. (Bij de ruiters dan uiteraard)

Edit:

Ik heb op mijn paard meerdere bitloze optomingen geprobeerd, maar bij allen gaf zij duidelijke tekenen van ongemak. Ik rij derhalve met een bit, daar loopt ze wel comfortabel en ontspannen.

Bit of bitloos hangt af van de voorkeuren van ruiter & paard. Er is naar mijn mening geen goed of fout.


Net wat je zegt; alles is een dwangmiddel en puur en alleen omdat de mens niet zonder kan. Een paard kan in principe alles al, maar de mens kan het er niet uit krijgen zonder.

En een momentopname is wel een moment dat voorbij komt. Dat zie je dan op filmpjes ook. Als ik zo een foto kan vastleggen os dat dus gebeurt tijdens het rijden. Op dat moment was die spanning er en had dat paard last/pijn etc.

Het is een dooddoener om het steeds weer een momentopname te noemen.

Maar net wat je zegt, Ik zie bij elk bit en ook bij bitloos exact dezelfde problemen. Het is altijd pure onkunde van de mens.

Melleke24
Berichten: 180
Geregistreerd: 26-01-20
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 14:15

Ik rijd zowel met als zonder bit.

There is only one way : forward.

Peetstap
Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 19:25

MCE schreef:
waarom dit soort plaatjes presenteren?? we weten toch allemaal hoe fout "fout" is!!
we spelen ze - dier&recht - met dit soort plaatjes alleen maar in de kaart, laten we eens goede beelden plaatsen en laten zien dat we het anders doen en dierenwelzijn altijd vooropstaat

verander de wereld en begin bij je zelf denk ik dan, maar zolang de instructie met een zweep in de bak staat les te geven- topic kmbl - dan denk ik dat we dit soort beelden nog veel zullen zien want - en dat is niet nieuws - waar de kennis en kunde bij de ruiter/instructie ophoud begint...…………………...

maar helaas was vandaag jumping Amsterdam ook weer het toonbeeld van niet willen veranderen in de wijze van rijden, terwijl b.v. een Freestyle of Sammy Davis vandaag een voorbeeld waren hoe een atleet met veel charme en in harmonie een topprestatie weet/kan neer te zetten,

ik kruip weer fijn onder de meeleessteen en blijf daar


Jammer dat me onder steen gaat MCE...:, je kritische bijdrage is juist zo waardevol.

D&R plaatst zelf dus ook fotomateriaal in hun presentatie waar ze laten zien hoe het ook kan.
En heeeeeel of hoe toevallig ook nog een oud stalgenote van ons :D

Met hier en daar wellicht de kanttekening van wat doorslaan in het overdrijven en/of slecht onderbouwd , zie ik zelf helaas dit soort beelden en de uitleg wekelijks aan me voorbijtrekken.
Van de basis b tot m wedstrijden, bij de spring parcoursen, managewerk, in de hogere z klasse's , prive in de achtertuin, menwedstrijden, endurance, draverij, noem maar op en op...
En das in ons kikkerlandje, niet eens kijkend naar Arabische landen , Spanje of Suriname b.v.
Je moet wel van gister zijn of ogen in je zak als je dat niet schaamtevol wilt zien hoe we met paarden soms omgaan. ;(
Verbazing vaak bij mezelf dat publiek ervoor op de banken staat, en jury's punten uitdeelt.

De manier van onder de aandacht brengen door D&R is wellicht ietwat bizar, maar onderliggend heeft de paarden sport wel degelijk een probleem gemaakt, wat maar moeizaam wil bijdraaien naar diervriendelijk.
Vergelijk dat menig koe in hun uitloopstal het beter heeft als een paard is zo gek nog niet.
D&R kon hier wel es veel mee los gaan maken.

Leuk om te gaan bokkie bekvechten over bitje zus en zo, of tandenvijlen, maar dat boeit een buitenstaander totaal niet.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 20:06

Peetstap schreef:
MCE schreef:
waarom dit soort plaatjes presenteren?? we weten toch allemaal hoe fout "fout" is!!
we spelen ze - dier&recht - met dit soort plaatjes alleen maar in de kaart, laten we eens goede beelden plaatsen en laten zien dat we het anders doen en dierenwelzijn altijd vooropstaat

verander de wereld en begin bij je zelf denk ik dan, maar zolang de instructie met een zweep in de bak staat les te geven- topic kmbl - dan denk ik dat we dit soort beelden nog veel zullen zien want - en dat is niet nieuws - waar de kennis en kunde bij de ruiter/instructie ophoud begint...…………………...

maar helaas was vandaag jumping Amsterdam ook weer het toonbeeld van niet willen veranderen in de wijze van rijden, terwijl b.v. een Freestyle of Sammy Davis vandaag een voorbeeld waren hoe een atleet met veel charme en in harmonie een topprestatie weet/kan neer te zetten,

ik kruip weer fijn onder de meeleessteen en blijf daar


Jammer dat me onder steen gaat MCE...:, je kritische bijdrage is juist zo waardevol.

D&R plaatst zelf dus ook fotomateriaal in hun presentatie waar ze laten zien hoe het ook kan.
En heeeeeel of hoe toevallig ook nog een oud stalgenote van ons :D

Met hier en daar wellicht de kanttekening van wat doorslaan in het overdrijven en/of slecht onderbouwd , zie ik zelf helaas dit soort beelden en de uitleg wekelijks aan me voorbijtrekken.
Van de basis b tot m wedstrijden, bij de spring parcoursen, managewerk, in de hogere z klasse's , prive in de achtertuin, menwedstrijden, endurance, draverij, noem maar op en op...
En das in ons kikkerlandje, niet eens kijkend naar Arabische landen , Spanje of Suriname b.v.
Je moet wel van gister zijn of ogen in je zak als je dat niet schaamtevol wilt zien hoe we met paarden soms omgaan. ;(
Verbazing vaak bij mezelf dat publiek ervoor op de banken staat, en jury's punten uitdeelt.

De manier van onder de aandacht brengen door D&R is wellicht ietwat bizar, maar onderliggend heeft de paarden sport wel degelijk een probleem gemaakt, wat maar moeizaam wil bijdraaien naar diervriendelijk.
Vergelijk dat menig koe in hun uitloopstal het beter heeft als een paard is zo gek nog niet.
D&R kon hier wel es veel mee los gaan maken.

Leuk om te gaan bokkie bekvechten over bitje zus en zo, of tandenvijlen, maar dat boeit een buitenstaander totaal niet.



Dank Peetstap, maar ik blijf voorlopig onder de steen,

Loretta
Berichten: 8666
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Paard met bit of zonder ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 21:05

Ik vraag me heel erg af hoe D&R deze foto heeft verkregen? Het is een foto waarbij de ruiter bijzonder hard trekt. Waarom? Wat waren de omstandigheden. Hier gaat iets gigantisch fout. Waar komt dit door en wat veel belangrijker is hoe kun je dit voorkomen? Het ziet er uit alsof deze foto op een wedstrijd terrein is genomen. Is deze ruiter ook gedwiskalificeerd? Sloeg het paard op hol? Ik vind het er nog al een bizarre foto moet ik zeggen waar we verder niets over weten.

Loretta
Berichten: 8666
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Paard met bit of zonder ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 21:08

Het paard hangt ook nog eens vol met allerlei hulpteugels. Ik vind het echt een hele merkwaardige foto. Het laat zeker niet de norm zien. Alleen wordt het wel gebracht alsof alle ruiters zo rijden.

Dreamer_16
Berichten: 46
Geregistreerd: 29-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-20 00:15

Loretta schreef:
Ik vraag me heel erg af hoe D&R deze foto heeft verkregen? Het is een foto waarbij de ruiter bijzonder hard trekt. Waarom? Wat waren de omstandigheden. Hier gaat iets gigantisch fout. Waar komt dit door en wat veel belangrijker is hoe kun je dit voorkomen? Het ziet er uit alsof deze foto op een wedstrijd terrein is genomen. Is deze ruiter ook gedwiskalificeerd? Sloeg het paard op hol? Ik vind het er nog al een bizarre foto moet ik zeggen waar we verder niets over weten.


Ik Weet het niet zeker maar volgens mij zie je dit wel eens tijdens spring wedstrijden en cross moet je maar een opletten voor de sprong. Is me laatst opgevallen :)

Loretta schreef:
Het paard hangt ook nog eens vol met allerlei hulpteugels. Ik vind het echt een hele merkwaardige foto. Het laat zeker niet de norm zien. Alleen wordt het wel gebracht alsof alle ruiters zo rijden.


Ja klopt niet iedereen rijd zo Maarja je Weet niet wat er op dat moment aan de hand was. Miss wou het paard niet remmen of iets in die richting.

Peetstap
Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:53

Loretta schreef:
Het paard hangt ook nog eens vol met allerlei hulpteugels. Ik vind het echt een hele merkwaardige foto. Het laat zeker niet de norm zien. Alleen wordt het wel gebracht alsof alle ruiters zo rijden.


Geen rare foto hoor, zie een gewone spring uitrusting die effe goed is of wordt gebruikt.
Zou deze foto zo kunnen klikken op amateur nivo springen b.v..... helaas
Tja , er zit wel es een erg heet paard tussen , al dan niet volgestopt met krachtvoer.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Avalanche
Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 15:38

Dreamer_16 schreef:
[ [url=m/jCO0Gl.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ik volg op insta dier en rechten en vandaag kwam dit voorbij. Aan de ene kant vind ik er goed maar ik vind wel ook dat als jij gwn diervriendelijk kan rijden met bit dan zou dit moeten kunnen!
Wat vinden jullie van deze actie ?

Tuurlijk is wel een bizarre foto. Een pessoa bit met pelhamriempjes, als het voor die tijd al een straf bit was, is het dat nu zeker. Door pelhamriempjes te gebruiken, kun je geen subtiele signalen meer geven, en gebruik je altijd de hefboomwerking.
Ik ben er ook geen fan van bij een pelham. Terwijl ik op zich niets tegen het gebruik van een pelham heb, als het voor vervanging van stang en trens is, bij een paard dat simpelweg geen ruimte heeft voor 2 bitten. Er zijn paarden die heel fijn reageren op een pelham en een trens maar vervelend vinden.

Probleem met een pessoabit is dat het vrijwel altijd een enkel- of dubbelgebroken bit is, en door de hefboomwerking verandert het in een notenkraker.
Martingaal heb ik op zich niet veel tegen, al lijkt hij hier wel heel strak te zitten (is niet de bedoeling).
Ik heb wel een probleem met de combinatie van bit met hefboomwerking en sperriem, ook dit is niet de bedoeling, paard moet wel de ruimte krijgen om zich aan het bit te onttrekken.

En dan is het ruitertje (te zien aan het hoofd is het een pony) ook nog met vrij veel kracht aan het rijden.

En al die dingen samen maken het wel tot een bizarre foto. Hier is heel veel wat niet correct gebruikt is, überhaupt niet gebruikt zou moeten worden, of niet in combinatie met elkaar.
En ik zie echt maar heel zelden mensen zo rond rijden, meestal zijn het recreatieruiters die een paard hebben wat teveel paard is voor ze, maar in mijn ervaring is het zeker geen normale uitrusting.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Peetstap
Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 16:10

Aval: mooie technisch uitleg voor ons paardenmensen, maar dat interesseerd een buiten staander geen h*l en die snappen er niets van wat jij in deze foto ziet.
Die reargeren op wat ze zien, en aan ons paarden liefhebbers is om dat beeld te veranderen.


Herhaal het nog maar es, en echt na jaren ringmeester , terrein, en mede parcours hulp is het helaas geen duimzuigerij.
Ben meer dan eens bedreigd voor alleen het proberen te handhaven op terrein van wat basis fatsoens normen tov de dieren.


Citaat:
Zou deze foto zo kunnen klikken op amateur nivo springen b.v..... helaas
Tja , er zit wel es een erg heet paard tussen , al dan niet volgestopt met krachtvoer.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Avalanche
Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard met bit of zonder ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 16:22

Nee, maar goed, buitenstaanders begrijpen ook niet dat die grote wielsporen in de western sport veel zachter zijn dan die kleine knopspoortjes van 3 cm. Dus?? Moeten we dan allemaal maar die kleine rottige prikdingen gaan gebruiken? Het is niet omdat iets er vriendelijker uitziet, dat het dat ook is.

Ik leer liever mensen zo rijden dat ze al die extra middelen niet nodig hebben, maar ik leg met genoegen uit (en laat het ze voelen ook) dat die grote sporen veel zachter zijn.
Ik vind de mening van buitenstaanders niet altijd ter zake doende, om eerlijk te zijn.

Een vriendelijk gereden paard ziet er ook zo uit..... en ook een buitenstaander zal dat zien, maar tegelijk denken buitenstaanders de gekste dingen over paarden, dus ik neem dat met een korreltje zout, en soms hele balen. Ik leg met plezier uit wat ik zie, wat het doet, maar ik ga niet mee in: een buitenstaander zal denken dat het onvriendelijk is, en dus is dat zo.

Ik heb ook een meneer verbaasd gezien dat ik mijn paard wat dieper reed dan gebruikelijk, met het hoofd richting de knieen, en die dacht dat ik wel enorm sterk moest zijn, en hijzelf had het ook geprobeerd, maar was niet sterk genoeg.......
Ik vind dat best grappig, maar het geeft voor mij aan dat de mening van iemand die gewoon er geen verstand van heeft, simpelweg niet ter zake doet. I'm sorry, misschien niet zo aardig, maar het is zo.

Daarentegen zijn buitenstaanders er wel van overtuigd, dat ik iets heel goed doe, want mijn merrie is een vreselijk blij paard, en komt aan racen als ze me ziet. Dat terwijl ik erop zit en ze (ook volgens buitenstaanders) nageeflijk rijd, wat vreselijk gemeen is, maar merrie zelf heeft er geen probleem mee en zoekt direct mijn hand op. Zonder pessoa of martingaal of sporen overigens.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

pien_2010
Berichten: 42801
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 15:05

Citaat:
Wat ik wel es mis bij Bitloos ?; de subtiele telefoon signalen terug die je voelt vanuit de mond , tong en kaken.
Daar moest ik erg aan wennen, of liever gezegd, wen er nooit aan.

Dit schreef Peetstap in het begin van dit topic.
En hier wordt precies beschreven waarom ik met bitje rijdt. Niets zo fijn en bijzonder als dit fijne contact en paard als het ware "achter mijn hand aan laten gaan", het rijden wordt dan als dansen, de rug swingt en mondje heeft klein schuimrandje

Ik vind het prima zonder bit rijden door mensen, maar ik wil erniet meer mee beginnen vanwege dit fijne gevoel en de harmonie die ik kan bereiken door met de halve ophouding te rijden.

En verder, kijk en voel je paard want er zullen zeker paarden zijn die beter afzijn bitloos.

Ik heb een nieuwe 7 jarige die buiten perfect gaat met bitje. Hij begrijpt precies wat ik vraag aan vriendelijk en zacht contact.

Avalanche
Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard met bit of zonder ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 17:28

Mooie post Pien. Hier sluit ik mij volledig bij aan.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers