Paard met bit of zonder ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dreamer_16
Berichten: 46
Geregistreerd: 29-11-19

Paard met bit of zonder ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-20 20:11

Hoi hoi,

Ik hoor vaak van mensen dat paarden met bit in zielig zijn. Ik zelf ben er wel mee eens ik zou het bij me eigen paard niet Doen. Maar mag je dan ook wedstrijden zonder bit rijden? Zelf rijd ik wel met bit op me Verzorg paard maar dat alleen omdat de eigenaren dat willen. Wat is jullie mening ? Wat is Beter en is met bit rijden echt zo slecht ? Ik hoor het wel ben benieuwd !


Organa
Berichten: 172
Geregistreerd: 29-01-19

Re: Paard met bit of zonder ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:21

Het ligt volledig aan de ruiter. In principe is een bit alleen een hulp middel en hoeft het helemaal niet vervelend te zijn, je hoort een bit niet door de mond van je paard te trekken. Een bitloos hoofdstel heeft ook drukpunten en kan dus ook wel misbruikt/verkeerd gebruikt worden.
Ik denk dat je gewoon op een respectvolle manier met je paard moet omgaan. Dan maakt het niet uit of je met bit of bitloos rijdt.

Ik heb zelf trouwens zowel een "normaal" hoofdstel als een bitloos hoofdstel ;)

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!
Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:22

Ik verplaats dit topic naar Rijtechnisch - discussies.

Anoniem

Re: Paard met bit of zonder ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:25

Bitloos wedstrijd rijden mag tot dacht ik M2? Zelf verkies ik in mijn geval toch bit boven Bitloos, waarom? Omdat m'n paard anders sowieso met me aan de haal gaat, en hij druk op de neus zeer onprettig vind. Hoe "zielig" een bit is, hangt ook van de ruiter af. Als je constant trekt (is anders als contact hebben) is het niet zo vriendelijk. Maar rijd je met een zachte rustige had, is het bit ook "zacht". Dit geld overigens ook voor Bitloos. Hoe meer je trekt hoe meer druk, hoe minder vriendelijk.

Avalanche
Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 00:47

Dit ligt iets complexer dan TS stelt.

Een passend bit, en een zachte, vriendelijke hand zijn niet zielig. De meeste paarden vinden dat heel prettig. Krijg je een lekker schuimend mondje, geen overvloedig schuim maar gewoon een beetje, paard knabbelt op het bit, legt de onderkaak ertegenaan, en volgt de ruiterhand.

Maar: dit is een beetje een ideaalbeeld. Er bestaan vrij veel onzin verhalen over bitten. Vroeger dachten mensen dat een ongebroken bit heel hard was, en een dik bit zacht. Dat is niet waar, in de praktijk blijkt het andersom te zijn.
Dan hangt er heel veel af van de mond van het paard. Een bit wat bij het ene paard heel mooi past, kan bij het andere paard heel vervelend zijn. Sommige paarden vinden gebroken bitten (enkel- of dubbelgebroken) heel onprettig, sommige paarden vinden een ongebroken bit heel naar. Een bit moet, net als een hoofdstel, goed passen.

Dan is er vaak een probleem met de ruiter. Veel mensen weten niet hoe een nageeflijk paard hoort te voelen of hoe dat eruit ziet. Hint: als de onderhals gespannen is, of er is een bult achter de kaak te zien, is het paard niet nageeflijk.
Wij mensen hebben de neiging alles op te lossen met onze handen, en dus komen we vaak veel te grof en te ruw in op een heel gevoelig deel van het paard. Je hoeft niet in centimeters te bewegen, dat kan ook in millimeters.

En al die dingen maken het bit dan wat minder fijn, maar dat ligt niet aan het bit zelf. Bijvoorbeeld:


Marije_1997 schreef:
Zelf verkies ik in mijn geval toch bit boven Bitloos, waarom? Omdat m'n paard anders sowieso met me aan de haal gaat


Dit is een rijtechnisch probleem, en los je niet op met een bit.


Marije_1997 schreef:
en hij druk op de neus zeer onprettig vind

En dit is dan wel weer een reden om niet te kiezen voor een bitloos hoofdstel.


Marije_1997 schreef:
Als je constant trekt (is anders als contact hebben) is het niet zo vriendelijk.

Maar hoeveel mensen denken dat ze contact hebben, zijn in werkelijkheid constant aan het terugwerken met de binnenhand, want 'paard moet aan de teugel'?

Heel veel mensen denken dat ze met een zachte vriendelijke hand rijden, terwijl ik die handen enorm zie bewegen, met name in draf, omdat de meeste mensen nooit geleerd hebben correct te lichtrijden, en dus met elke pas actief gaan staan, zich spannen in de schouders, waardoor ze ook de onderarm en de pols vastzetten, en dus krijgt dat paard elke pas een ruk in de mond.

Handen stilhouden is wat wordt aangeleerd, maar als je je handen vastzet, zijn ze voor het paard niet stil, maar juist heel onrustig. En dan kan een bit heel vervelend zijn, en bitloos is dan idd net ff minder vervelend voor veel paarden.

Dan ligt het er nog aan wat voor bit je inhangt. Ik heb met een trens (in bijna elke vorm) weinig problemen, maar als je er een pelham inhangt, en zeker de twee teugels combineert met een pelhamriempje, ga je voor het paard heel onduidelijk worden. En door de hefboomwerking heeft het ding meer inwerking dan een trens. Een pelham is prima, als je ook met stang en trens kunt rijden, een onafhankelijke zit hebt en heel veel controle over je handen, en de teugels ook onafhankelijk van elkaar kunt gebruiken.

Pessoa bit is hetzelfde verhaal, en zeker als hij ook nog gebroken is, kan het een notenkraker worden, en dat is voor je paard echt heel naar. En zo zijn er nog wel een aantal bitten, die echt wel meer inwerking hebben. Ik zou dus niet willen stellen dat de ruiterhand allesbepalend is.

Er is een hele range aan bitloze hoofdstellen, van heel zacht en vriendelijk, tot apparaten met een enorme hefboomwerking, metaal in de neusriem, die beslist niet vriendelijk te noemen zijn, en waar ik niet mee zou willen rijden.

Dus wat vriendelijker is, ligt aan de mond van je paard, de hand en rijtechniek van de ruiter, en de optoming zelf.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

tamary
Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard met bit of zonder ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 01:29

Optomingen vallen in 1 van 2 categorien, communicatiemiddel en nu moet <bliep> wel luisteren.
Zowel bit als bitloos kunnen in beide categorien vallen.
Een goed opgeleid paard maakt het niet zoveel uit wat je er in of om hangt (of helemaal niks zelfs), maar daarvoor is wel een goede ruiter nodig die hem dat leert. In de tussentijd is het belangrijk dat de optoming bij de combinatie past, bij ruiter 1 kan dat een S&T zijn en bij ruiter 2 een stalhalster en bij het paard zelf. Sommige paarden hebben een hekel aan druk op de neus en of achter de oren/kaken en dan vallen vrijwel alle bitloze optomingen af omdat communicatiekanaal aan de kant van het paard uit staat. Bit heeft vergelijkbare beperkingen, dikte, vorm, materiaal, voorkeuren zijn allemaal afhankelijk van mondvorm en karakter paard. Een goede ruiter sluit niet een groep communicatiemiddelen uit enkel omdat die niet bij zijn/haar ideaal past. Je moet samenwerken met je paard en het communicatiemiddel moet dus beide passen, met die aantekening dat de ruiter meer mogelijkheden heeft om andere manier aan te bieden, paard kan enkel aangeven of het aangeboden middel past.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Maartje1990
Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Paard met bit of zonder ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 07:23

Ik ben niet anti-bit maar wel extreem voorstander van bitloos.

Ten eerste je stopt iets, vaak metaal, in de mond van een paard waar helemaal geen ruimte voor is want de mond is niet gemaakt voor een bit. Bit geeft druk op de lagen (kaakbot) die eigenlijk alleen maar bedekt zijn met een laag tandvlees. Zenuwuiteindes liggen in de mind waardoor de mond veel gevoeliger is dan bijv de neus. Bit heeft een negatieve invloed op de ademhaling van het paard.

Bitloos verdeelt de druk over een groter oppervlak, de een meer dan de ander afhankelijk van de gekozen optoming.

Zowel net bit als zonder bit heb je optomingen die scherper zijn en andere die vriendelijker zijn. Uiteraard is de ruiter hand zelf ook een belangrijke factor.

Mijn inziens moet een goede ruiter ook correct kunnen rijden zonder bit, als jij een bit nodig moet hebben om je paard goed te kunnen rijden ben je geen goede ruiter.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Joki
Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: Paard met bit of zonder ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 07:38

Ik vind ook het een niet beter dan de ander. Ik rijd ook zowel met bit als zonder en het is ook afhankelijk van mijn paard.

Wedstrijd rijden mag tot en met de M2 bitloos. Ik heb ook bitloos de M2 doorgereden. Voor het Z krijg je nu nog geen dispensatie ik hoop dat dat voor 2021 veranderd kan worden maar dan moeten genoeg mensen een aanvraag doen bij het dressuurforum

lichtheid
Berichten: 200
Geregistreerd: 12-11-19

Re: Paard met bit of zonder ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 09:36

Maartje 1990,
Het bit ligt niet op de lagen, het ligt op de tong en de lippen.
Aangezien de tong extreem goed waar kan nemen, kun je met héél lichte signalen je paard vragen stellen.
Wat dit betreft is de tong veruit superieur aan bijvoorbeeld de huis boven de neus waar je met een neusband signalen geeft bij bitloos.

Verder is het een essentie van correct dressuurrijden dat je paard kaken en tong ontspant, het kauwen/knabbelen wordt door het bit opgewekt en help daar bij.

Met bit rijden vereisen gevoeligheid en nageeflijkheid van de ruiter

Respect en vertrouwen geven kalmte en gehoorzaamheid

Peetstap
Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 09:57

C_arola schreef:
Ik verplaats dit topic naar Rijtechnisch - discussies.


Denk dat je ts beter kunt verwijzen naar de eindeloze reeks topics die hierover gaan :+


search.php?keywords=Bitloos

Ben je wel paar weekjes zoet met inlezen en kennis vergaren.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 10:07

Avalanche81 schreef:
Marije_1997 schreef:
Zelf verkies ik in mijn geval toch bit boven Bitloos, waarom? Omdat m'n paard anders sowieso met me aan de haal gaat


Dit is een rijtechnisch probleem, en los je niet op met een bit.


Hier wil ik wel even op in gaan. Want in mijn geval is dit geen rijtechnisch probleem. Mijn paard is gewoon verkeerd behandeld, en hoogstwaarschijnlijk ook verkeerd ingereden. Hij kent praktisch niets, haat druk op de neus. Zwepen zijn uit den boze. Het is niet dat hij keihard gaat rennen, maar hij vliegt ineens de bocht om als dat in zn kop komt. Maakt dan niet uit hoeveel buitenbeen of binnen been ik er aan heb. Dan kies ik toch liever een bitje, waar hij steun aan heeft en waar hij fatsoenlijk mee te rijden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 10:34

Marije,
als dat bitje werkt bij jullie gewoon doen, niets afleren maar iets anders aanbieden en beginnen met het basis werk om de hulpen op een prettige manier opnieuw aan te leren
niets afdwingen maar geduldig oefenen meerdere keren, niet steeds wisselen van hulpmiddelen
ect., dat is synptoombestrijden en daar los je niets mee op

volhouden omdat een paard nu eenmaal meer leert van herhalen maar dat moet dan wel steeds de zelfde hulpen zijn voor wat jij vraagt, dus stap geef je de hulp steeds op dezelfde manier en dan gaat hij/zij de link leggen

voor jezelf: steeds een stapje vooruit denken en weten wat je gaat doen zodat je de hulpen paraat hebt

wij rijden met en zonder bit, soms merk je dat een paard even steun nodig heeft en dan is de neus gevoeliger en rijden we met bit

dat leer je door te oefenen en stapje voor stapje te leren en - beide - verder te ontwikkelen
succes

Jessix
Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paard met bit of zonder ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 10:39

Ik start mijn paarden bitloos onder het zadel. Wel hebben ze dan al grondwerk, dubbele lijnen, lange teugel (hoe je het ook wil noemen) zonder en met bit. Na een tijdje rijd ik ze ook onder het zadel met bit. Mijn huidige rijpaard loopt op beide prima, maar ik heb een voorkeur voor zonder bit. Dus ik gebruik hem amper...

Avalanche
Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 12:25

Maartje1990 schreef:
Bit heeft een negatieve invloed op de ademhaling van het paard.

Die heb ik vaker gehoord, maar een paard haalt adem door de neus....... dus dit lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Marije_1997 schreef:
Hier wil ik wel even op in gaan. Want in mijn geval is dit geen rijtechnisch probleem. Mijn paard is gewoon verkeerd behandeld, en hoogstwaarschijnlijk ook verkeerd ingereden. Hij kent praktisch niets, haat druk op de neus. Zwepen zijn uit den boze. Het is niet dat hij keihard gaat rennen, maar hij vliegt ineens de bocht om als dat in zn kop komt. Maakt dan niet uit hoeveel buitenbeen of binnen been ik er aan heb. Dan kies ik toch liever een bitje, waar hij steun aan heeft en waar hij fatsoenlijk mee te rijden is.

Toch een rijtechnisch probleem want rijtechnisch op te lossen en niet met een hulpmiddel daarvoor. Echt, het zal je verbazen hoeveel rijtechnisch op te lossen is. Soms moet je daarin wel creatief zijn, maar echt, een hulpmiddel is een quick fix en lost je probleem niet op. Een paard dat echt wil, vliegt ook met bit uit de bocht.

Binnenbeen niet erin drukken, maar laten vallen, buitenbeen ligt alleen wakend aan, mag er ook echt niet ingedrukt worden, en sturen met je navel. De schouder plaats je met je buitenhand, nooit met binnenhand sturen, want dan lopen ze over de buitenschouder weg en ben je idd je stuur kwijt, en met een beetje pech ook je rem.

Ik ga dan idd mee met het advies om niet iets af te leren, maar iets nieuws aan te leren.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Maartje1990
Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Paard met bit of zonder ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 13:38


Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

lichtheid
Berichten: 200
Geregistreerd: 12-11-19

Re: Paard met bit of zonder ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 13:45

Je moet niet alles voor zoete koek aannemen wat geschreven staat.
Een goed passend bit in met tedere onafhankelijk ruiterhand, die het paard niet in de krul trekt maar gewoon ontspannen en rustig de mond volgt geeft geen enkel probleem.

Respect en vertrouwen geven kalmte en gehoorzaamheid

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard met bit of zonder ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 13:55

Tja, ik ben voor goed rijden, hoe je dat ook wil doen.

Ik vind echt dat teveel mensen smoesjes hebben waarom iets niet kan of niet gaat.

Wanneer een paardje jong is en beleerd gaat worden vinden veel mensen het een mijlpaal als het paard een bit in heeft, dekje op, singeltje om, zadel op etc etc. Maar dat al die dingen nodig zijn, is voor ons. Dat paard heeft niet in de kudde gehoord; als ze dat doen wordt je een grote jongen/meid en mag je gereden worden etc.

Als wij ooit waren begonnen met paardrijden en we waren achterste voren gaan zitten en hadden het paard aan zijn staart vastgehouden, hadden we dat normaal gevonden. Hoe idioot dat nu ook klinkt.

Men zou meer moeten beginnen met een goede zit, zodat het paard niet steeds in de mond of aan het hoofd getrokken wordt. Imo beiden even slecht.
Daarnaast zou men veel beter moeten leren het paard in balans te laten lopen.

Ook paarden met een verleden kan je goed krijgen als je er genoeg tijd in stopt. Van onze paarden zijn er ook een paar op flinke (western ) scharen bitten gereden, maar ik rij ze ook op een halster of zonder iets.
Wij rijden veel in het bos en daar zie ik de ergste dingen voorbij komen. Mensen hebben strenge bitten en hulpteugels nodig en trekken zich alsnog een ongeluk zonder vaak enig gewenst effect. Maar je kan niks zeggen, want dan komt er een hele lijst met smoesjes voorbij.

Overigens zie ik dat getrek ook met de bitloze optomingen en dat vind ik net zo erg. Een paard heeft dat niet nodig, maar de mens blijkbaar wel om enig gevoel van controle te hebben. Zonder enige geduld om met tijd en rust ergens naartoe te werken.

Maartje1990
Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 16:59

lichtheid schreef:
Je moet niet alles voor zoete koek aannemen wat geschreven staat.
Een goed passend bit in met tedere onafhankelijk ruiterhand, die het paard niet in de krul trekt maar gewoon ontspannen en rustig de mond volgt geeft geen enkel probleem.


Als dat op mij een reactie is. Als iemand wel weet wat wel en niet correcte info is, dan is het de ts van dat topic wel.

Verder, waarom zou je er voor kiezen om een bit (oftewel in de meeste gevsllen een ijzeren staaf) in de mond van je paard te doen als het zonder ook kan?

Dat is eigenlijk mijn visie. Ik ben niet anti-bit maar waarom zou ik iets gebruiken (dat geen verbetering is) als het ook zonder kan?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Peetstap
Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 17:04

lichtheid schreef:
Een goed passend bit in met tedere onafhankelijk ruiterhand, die het paard niet in de krul trekt maar gewoon ontspannen en rustig de mond volgt geeft geen enkel probleem.


Ik neem dus wat hierboven geschreven staat, niet voor zoete koek aan :)*

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Jessix
Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 17:05

Maartje1990 schreef:
lichtheid schreef:
Je moet niet alles voor zoete koek aannemen wat geschreven staat.
Een goed passend bit in met tedere onafhankelijk ruiterhand, die het paard niet in de krul trekt maar gewoon ontspannen en rustig de mond volgt geeft geen enkel probleem.


Als dat op mij een reactie is. Als iemand wel weet wat wel en niet correcte info is, dan is het de ts van dat topic wel.

Verder, waarom zou je er voor kiezen om een bit (oftewel in de meeste gevsllen een ijzeren staaf) in de mond van je paard te doen als het zonder ook kan?

Dat is eigenlijk mijn visie. Ik ben niet anti-bit maar waarom zou ik iets gebruiken (dat geen verbetering is) als het ook zonder kan?


Dat is ook mijn insteek. Paard loopt ook prima met bit, maar waarom zou ik het gebruiken als ik hetzelfde bereik zonder. Ook al blijf je er helemaal vanaf, het is toch een stuk metaal in de mond. Lijkt me voor een paard toch altijd minder prettig.

Avalanche
Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 18:21

Maartje1990 schreef:
lichtheid schreef:
Je moet niet alles voor zoete koek aannemen wat geschreven staat.
Een goed passend bit in met tedere onafhankelijk ruiterhand, die het paard niet in de krul trekt maar gewoon ontspannen en rustig de mond volgt geeft geen enkel probleem.


Als dat op mij een reactie is. Als iemand wel weet wat wel en niet correcte info is, dan is het de ts van dat topic wel.

Verder, waarom zou je er voor kiezen om een bit (oftewel in de meeste gevsllen een ijzeren staaf) in de mond van je paard te doen als het zonder ook kan?

Dat is eigenlijk mijn visie. Ik ben niet anti-bit maar waarom zou ik iets gebruiken (dat geen verbetering is) als het ook zonder kan?


Die TS is anti bit, en geeft imo behoorlijk verkeerde informatie, en de nuance is er volledig uit verdwenen. Paarden zijn gewoon minder mieperig dan mensen met hun monden, nemen regelmatig zelf van alles in de mond, en ik heb nog geen slikreflex gezien. Ook zou je een significant verschil moeten merken tussen met bit, en bitloos rijden, met name in de galop. Ik heb geen voorkeur (mijn paard wel) en ik heb nog nooit enig verschil gemerkt. Moest ik nu van andere ruiters iets anders horen, en ook een flink aantal, dan wordt het geloofwaardiger.

Ook heb ik van dierenartsen nog nooit dit verhaal gehoord. Dus, nee, sorry, maar ik geloof er niets van.

En datzelfde vind ik van paardnatuurlijk. Uiteraard zijn er paarden die in de winter geen dekens nodig hebben. Er zijn ook paarden die gewoon geen wintervacht aanmaken, en dus wel dekens nodig hebben. En als ik moet kiezen tussen mijn paard op stal zonder deken, of buiten met, dan gaat ze naar buiten met een deken.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard met bit of zonder ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 00:41

Avalanche, Je moet het eigenlijk de tandartsen vragen en niet de veeartsen. Tandartsen zien veel vaker de plekken van bitten.

En hoezo zou je een verschil moeten voelen? Dat is alleen als je het ene heel verkeerd doet en het andere goed. Kan je niet rijden, zal met bit of zonder bit geen verschil maken. Is iemand handig, zal beide goed gaan.
Dat heeft vooral te maken met een goede zit en weten hoe een paard werkt en hoort te lopen. Naar balans toe rijden.

En wat je erbij haalt qua dekens heeft niks met dit topic te maken. Maar voor jouw info, elk paard kan wel degelijk 24/7/365 ( nu 366 ) zonder deken buiten lopen. Mijn merrie van 27 loopt nu 4 jaar zonder en heeft een mega glad velletje. Haar zoon (21)redde het de eerste winter niet na een leven met dekens en nu al 2 winters wel. Is mega glad en maakt geen teddy beren vacht aan, maar dit jaar wel al meer dan vorig jaar. Haar dochter(13) heeft echt geen teddy vacht. Super straks velletje en ook dekens op gehad. Die 3 zijn quarters en echt kortharig. De NF en Shet maken vacht en ons pas overleden paarden die niet eens gezond was, maakte ook een nette vacht ondanks een leven van dekens.
Dekens af betekent; goed ruwvoer, voldoende ruwvoer en de ruimte geven om te bewegen en beschutting bieden. Want buiten beschutting, moeten ze kunnen bewegen om zich warm te houden.

Maar mensen kiezen de makkelijkste weg, vooral voor zichzelf.

Dreamer_16
Berichten: 46
Geregistreerd: 29-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-20 10:18

Heel erg bedankt Voor jullie informatie heb ik weer iets meer geleerd ! Ik moet wel zeggen ik heb mijn koudbloed zonder zadel en zonder bit de basis geleerd ik ga nu verder inrijden maar dat ging echt prima bij hem braaf was ie ook. Vind het wel echt leuk om dit allemaal te lezen !!
Alsnog heel erg bedankt voor tot nu jullie berichtjes hopelijk komen er miss meer :) :D

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 10:29

Maartje1990 schreef:


Houd toch eens op om deze onzin te verspreiden. Je grijpt ieder topic weer aan om dit te plaatsen. Het is al lang achterhaald in veel verschillende onderzoeken en simpele praktijkvoorbeelden.

Als jij je paard in de krul trekt zal hij met en zonder bit moeilijker kunnen ademhalen. Dat heeft alles met het dichtduwen van de larynx te maken en niet of er iets in de mond zit.
Hetzelfde met de neusriem. Bit of bitloos. Trek je hem strak is het logisch dat het paard er hinder van heeft.

Peetstap schreef:
C_arola schreef:
Ik verplaats dit topic naar Rijtechnisch - discussies.


Denk dat je ts beter kunt verwijzen naar de eindeloze reeks topics die hierover gaan :+


search.php?keywords=Bitloos

Ben je wel paar weekjes zoet met inlezen en kennis vergaren.


Exact.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 14:21

Dreamer_16 schreef:
Heel erg bedankt Voor jullie informatie heb ik weer iets meer geleerd ! Ik moet wel zeggen ik heb mijn koudbloed zonder zadel en zonder bit de basis geleerd ik ga nu verder inrijden maar dat ging echt prima bij hem braaf was ie ook. Vind het wel echt leuk om dit allemaal te lezen !!
Alsnog heel erg bedankt voor tot nu jullie berichtjes hopelijk komen er miss meer :) :D


Dat is nog het beste.

Zoals ik al schreef denken mensen dat ze een mijlpaal hebben bereikt als hun jonge paard een bitje in heeft een dekje op, singel om, zadel op etc. Maar dat zitten tussen onze oren dat we dat nodig hebben. Met een goede basis en vertrouwen kan je ook zo opstappen.

Ik heb wel paardjes met een verhaal ( gehad en nog ) en daar kunnen we alles mee. Mensen zeggen; ik vertrouw mijn paard. Maar ik zeg altijd; zij vertrouwen mij en dat is veel belangrijker.

Zoals boven gezegd; Paarden krijgen geen problemen met adem halen, hun lijf en alles als ze netjes gereden worden. Wat je daarvoor gebruikt moet eigenlijk niet uitmaken.

Maar mensen weten niet hoe ze een paard in balans moeten laten lopen. Veel teveel mensen werken alleen naar die krul en weten niet hoe, dus gaat met trek en pluk werk. Ook afschuwelijk hoe je ze daarna zijgangen ziet rijden of afdwingen beter gezegd.

In principe kan een paard alles als je het duidelijk leert en vraagt. Het is de mens die de weg er naartoe vooral nodig heeft. En er wordt van alles verzonnen om dat sneller te doen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers