Belasting voor jonge paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Belasting voor jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:55

Maar je gevoel is in deze echt een slechte raadgever. Bovendien staat er maximaal... dus het is meer om jezelf te begrenzen dan om blind een schema te volgen.

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:03

Schema's zijn inderdaad leuk, maar wel heel erg generiek. Belangrijkste is en blijft: kijken (en luisteren!) naar je paard. De een is er eerder aan toe dan de ander. Wel ben ik het met het artikel eens dat tot het zesde jaar niets doen en dan ineens wél van alles niet goed kan zijn. Maar dat vind ik ook met de traditionele opfok: totdat ze 3 zijn mogen ze vooral niet teveel doen, en dan moet ineens binnen een zeer korte tijd er van alles geleerd worden. Gaan ze van 24/7 naar ineens veel op stal, vanuit de groep moeten ze ineens in hun eentje op een paddock etc. Dat vind ik ook een vorm van flinke overbelasting.

Ik heb op dit moment een jonge merrie, ze wordt over 3 maanden 3. Die staat niet in de opfok, maar gewoon op de pensionstal waar mijn volwassen paard ook staat. 1-2x per week pak ik haar mee voor wat grondwerk, we zijn bezig met het leren longeren én we wandelen minimaal 1x per week. Gewoon aan een halstertje, lekker een half uur rechtuit stappen. Ze is voor de duivel niet bang, leert het bos goed kennen en lekker rechtuit is zo goed voor ze. Laatst een keer een zadel erop gelegd, binnenkort hoofdstel in en dan daarmee het bos in.

Als ik zie hoe hard ze nu nog groeit en nog volop in ontwikkeling is, dan kan ik me niet voorstellen dat ik er over een paar maanden al echt mee aan het rijden ga. Misschien een paar keer erop zitten, maar verder nog niet. Dat komt dan in het najaar wel weer, als ze lichamelijk weer wat verder is. Geestelijk is ze er aan toe, ze is heel pienter en vindt ALLES geweldig.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:07

_Nelleke_ schreef:
Maar je gevoel is in deze echt een slechte raadgever. Bovendien staat er maximaal... dus het is meer om jezelf te begrenzen dan om blind een schema te volgen.


Gevoel is eigenlijk nooit een slechte raadgever, zeker niet als je op safe gaat zitten.

Ik doe niet aan schema's en moeten. Al dat loslaten heeft me een veel blijer en beter presterend paard gegeven.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:30

Ik bedoel vooral dat veel mensen het gevoel hebben dat hun paard het wel kan en dat hun paard het er 'makkelijk' vanaf brengt. Dan is 'gevoel' een slechte raadgever en kun je dus wel baat hebben bij een maximering.

Prima dat het niet hebben van een schema voor jou werk. Ik denk dat voor veel mensen het niet-hebben van een schema inhoudt dat ze al snel te veel doen.

Al moet ik zeggen dat ik zelf ook een fanatiek hardloper ben en daardoor dus heel veel meer ben gaan werken met schema's. Vrijwel iedereen die zegt: van hardlopen kreeg ik blessures', hebben zich niet aan het 'saaie' schema gehouden maar liepen meer op gevoel. Vaak, zeker bij jonge mensen, en dus ook bij jonge paarden, is je conditie al beter dan je pezen en banden aan kunnen. Dan 'voelt' het dus gewoon goed, maar krijg je uiteindelijk toch een blessure.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Belasting voor jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:57

Ik vind 30 min voor een driejarige veel, mijn ervaring heeft me geleerd dat het concentratie van zo'n guppie op die leeftijd nog zo laag is. Persoonlijk zou ik max 20 min aanhouden. Of 4x in de week 10 min. Dat hangt van het paard af, de ene heeft baat bij vaker en korter en de ander kun je wat langer laten staan. Ook niet teveel gaan longeren op 3/4 jarige leeftijd, dat is imo een te grote belasting.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:03

Ik vind niet dat je paarden met hardlopen kan vergelijken. Er is een wezenlijk verschil tussen naar jezelf luisteren en naar je paard.
Met paarden is er daarbij vaak nog een soort van derde partij in je hoofd, de mensen om je heen waar je tegenop wilt boksen.

Wanneer dat van toepassing is, zal zo iemand ook geen soft schema kunnen aanhouden en heeft een schema dus ook geen zin.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Belasting voor jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:25

Elisa, maar als je gewoon een degelijk wil warm stappen 10 min en 10 wil uitstappen dan hou je niks meer over?

Janine, ik snap dat je het niet kan vergelijken met hardlopen, je begrijpt me gewoon continu verkeerd. Weet niet of je het niet goed wil lezen of gewoon niet snapt maar ik bedoel het juist om het paard te beschermen tegen teveel doen.... Dat haal jij er niet uit zie ik, maar juist het tegenovergestelde.

Whatever works toch? Dus als een schema voor de ene werkt, dan werkt het 'aankijken' voor de ander.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:46

Ik wandel met mijn 8 maanden guppie ook buiten . Juist om gedoseerd te bewegen . En m andere dingen te laten zien . Ander terrein onder zijn voeten te laten voelen zodat hij handiger wordt in het lopen .

In IJsland lopen de jonkies over ongelijk steen achtig gebergte te rauzen als een Ferrari en die paarden zijn oer en oersterk . Keiharde benen .

Conditioneren is alles . Maar met mate en ongedwongen . Dus geen extra belasting . We hebben nogal eens de neiging de boel te vermenselijken . En hoe duurder een paard is als veulen . Hoe meer die als porselein behandeld wordt .
En juist dan krijg je paarden die gewoon de ene na de andere blessure hebben .

Ik wandel dus mooi twee keer ( straks met mooi weer vier keer ) in de week een stuk . Over verschillende terrein typen en trotseer heuveltjes en boomstammen . Paard heeft er zoveel lol in . Ziet wat anders, is vrolijk leert direct niet in paniek te raken . Het ontwikkeld zich veel sterker dan een opfok veulen op deze manier . Spelenderwijs .

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 18:21

_Nelleke_ schreef:
Elisa, maar als je gewoon een degelijk wil warm stappen 10 min en 10 wil uitstappen dan hou je niks meer over?

Janine, ik snap dat je het niet kan vergelijken met hardlopen, je begrijpt me gewoon continu verkeerd. Weet niet of je het niet goed wil lezen of gewoon niet snapt maar ik bedoel het juist om het paard te beschermen tegen teveel doen.... Dat haal jij er niet uit zie ik, maar juist het tegenovergestelde.

Whatever works toch? Dus als een schema voor de ene werkt, dan werkt het 'aankijken' voor de ander.



Jammer dat je deze conclusie wilt gaan trekken...

Ik begrijp namelijk heel goed dat je met een schema een paard wilt beschermen.
Mensen die een paard overschatten (= paard meer belasten dan het aankan), hebben niets aan een schema, mensen die een paard onderschatten (= paard minder belasten dan het aankan) hebben ook niets aan een schema.

De mensen die een paard over- of onderrschatten moeten aan zichzelf werken in die zin dat ze kritischer naar hun paard gaan kijken en deze als een individu. Door meer kennis van het management en het gedrag van het paard, ontwikkel je dan vanzelf meer gevoel ervoor.
Waarbij de mensen die het paard overschatten ook nog moeten leren het 'derden' belang aan de kant te zetten, want dit maakt je blind voor bepaalde prikkels.

Zolang je een individu volgens het gemiddelde gaat behandelen, sla je de plank elke keer weer mis.

En ja, bij degene die het paard overschat is het minder gebruikelijk dat deze kritisch naar zichzelf gaat kijken. Degene die het paard onderschat loopt veel minder risico's, zolang het paard maar niet te intelligent is.


Ben het overigens eens met Elisa, 3x per week 30 minuten voor een 3 jarige... Vind ik ook veel... Je houdt je ook te veel vast aan het instappen en uitstappen... Mooi, zo'n vuistregel... Maar in de praktijk niet haalbaar met een 3-jarige... Die sowieso het beste in balans gaat blijven in draf met een persoon op de rug. Die je uitstapt aan de hand na twee rondjes braaf stappen, want stappen is een moeilijke gang, zeker met een persoon erop.

Als het flink vriest, of er een koude wind staat, ga ik echt geen 10 minuten uitstappen. Dan draaf ik uit en hou ik het met een paar rondjes stappen voor gezien. Niet voor mezelf, maar voor mijn paard. Waarvan de warme spieren een flinke klap krijgen door 10 minuten te gaan stappen. Onredelijk dus wat mij betreft... En ook geheel onlogisch...

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Belasting voor jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 19:00

Inderdaad, niets meer aan toe te voegen..een 3-jarige zou nog zo weinig hoeven doen ohz dat 10/15 min echt prima is. Beetje rechtuit draven, stappen en galopperen met een enkele volte en voila. Het echte "werk" komt later pas.

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Belasting voor jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 19:49

Ik was net hetzelfde aan het denken ... je hoeft met zo'n jonkie toch ook geen 10min in te stappen en 10min uit te stappen ... dat doe je toch om je paard op te warmen voor zwaarder werk en te laten uitblazen van zwaarder werk, maar die 3jarige hoeft helemaal nog geen zwaar werk te doen, dus is zo lang opwarmen en afkoelen niet nodig.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 19:57

_Nelleke_ schreef:
Al moet ik zeggen dat ik zelf ook een fanatiek hardloper ben en daardoor dus heel veel meer ben gaan werken met schema's. Vrijwel iedereen die zegt: van hardlopen kreeg ik blessures', hebben zich niet aan het 'saaie' schema gehouden maar liepen meer op gevoel. Vaak, zeker bij jonge mensen, en dus ook bij jonge paarden, is je conditie al beter dan je pezen en banden aan kunnen. Dan 'voelt' het dus gewoon goed, maar krijg je uiteindelijk toch een blessure.

Ik denk dat je wat dat betreft paarden juist wél met hardlopen kunt vergelijken. Het zichtbare / voelbare zoals conditie gaat vrij snel omhoog. Het onzichtbare, onvoelbare zoals de hardheid van pezen en gewrichten doet er veel langer over om te verbeteren.

Loop je op gevoel dan loop je continue tegen overbelasting aan. Ben je iets minder gevoelig naar je eigen lichaam toe train je dus heel makkelijk veel te hard. En dan hebben we het over een lichaam waarbij je zelf nog elk pijntje elke steek kunt voelen. Bij een paard voel je dat niet en de meesten laten het ook slecht zien.

Vandaar dat ik denk dat een conservatief schema zo gek nog niet is. Niet bij hardlopers en niet bij paarden. Nee, het is geen ijzeren wet "we zitten in week 37 dus we moeten zoveel doen" maar het is stukken duidelijker dan "gevoel".

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Belasting voor jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 23:45

Rex Rolfo, daarmee ga je dan volledig voorbij aan het management.
Er is veel meer dan lichamelijke arbeid, zeker bij jonge dieren die nog zeer weinig kennen.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 00:01

Een schema kan ook redelijk dynamisch zijn, een kapstok.

Voor je überhaupt begint moet iets als werken zou een jong paard al een heel aantal basis dingen moeten kunnen. Netjes meelopen, overal aan kunnen raken, dekje etc op kunnen, voetjes netjes geven, braaf stilstaan etc. Dat hoeft niet in een schema maar pak je mee zoals het uitkomt.

Voor het daadwerkelijk voorbereiden op het rijden is een leidraad niet verkeerd. Op gevoel klinkt mooi maar de meeste mensen hebben te weinig kennis van zaken, en geduld, om het op gevoel te doen.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 08:48

fransje23 schreef:
Een schema kan ook redelijk dynamisch zijn, een kapstok.

Voor je überhaupt begint moet iets als werken zou een jong paard al een heel aantal basis dingen moeten kunnen. Netjes meelopen, overal aan kunnen raken, dekje etc op kunnen, voetjes netjes geven, braaf stilstaan etc. Dat hoeft niet in een schema maar pak je mee zoals het uitkomt.

Voor het daadwerkelijk voorbereiden op het rijden is een leidraad niet verkeerd. Op gevoel klinkt mooi maar de meeste mensen hebben te weinig kennis van zaken, en geduld, om het op gevoel te doen.


Dan moet je er simpelweg niet in je eentje aan beginnen... Eens een keer wat alleen doen is dan geen ramp, maar het merendeel dan toch onder toeziend oog van iemand die dat wel kan.

Het gevaar van een schema is in mijn optiek juist dat je er door te weinig gevoel niet op tijd van kan en zal afwijken.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Belasting voor jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 09:08

Ik snap wel wat Janine en Denise bedoelen, maar ook wat de andere dames bedoelen.

Een schema hoeft niet verkeerd te zijn, maar dan als richtlijn waarbij je altijd het kunnen van het paard in het oog moet houden. Niet te veel, niet te weinig, aanvoelen.
Soms als bv iets goed gaan. Ze gaan te lang door waardoor het niet meer lukt, maar willen het wel weer goed afsluiten waardoor ze nog langer door moeten gaan.

Zijn ook genoeg mensen die iedere dag gewoon een uur van zich zelf moeten rijden, minimaal 6 dagen in de week. Met een beetje geluk wordt hij dag 7 alleen gelongeerd. Sorry persoonlijk vind ik dat echt veel te veel en te lang.
Een keertje wat langer oke, maar vrije dagen zijn ook belangrijk voor een paard.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 09:20

Janine, er is geen 1 waarheid he? Het is niet dat alleen jij gelijk hebt. Dat jij zelf geen prettige ervaring hebt met schema's is prima, maar dat houdt niet in dat het voor anderen niet kan werken. ;) Ik denk dat je het teveel zwart-wit ziet. Als het paard aangeeft er na 15 min klaar mee te zijn dat stop je er toch mee?

Goed punt inderdaad dat je niet 10 min hoeft warm te stappen voor een paar rondjes draf en een rondje galop. Dat ben ik met jullie eens.

Maar dat je met een schema direct voorbij gaan aan het management snap ik niet?? Het een sluit het ander toch niet uit. Goed management is sowieso belangrijk, of je nou wel of geen schema hebt. Voor mij hoort daarbij dat je van te voren nadenkt over hoe lang en hoe veel en hoe vaak je een paard belast. Voor mij is het prettig om enige richtlijn te hebben.

En no offence, maar er zijn nog zat compleet onwetende mensen die geen idee hebben, een 3-jarige kopen en 5x per week een uur gaan rijden. Ik denk dat voor dit soort mensen dergelijke schema's wel een positieve invloed kunnen hebben.

3x30 min 'iets doen' vind ik wellicht voor een net-3 jarige wat veel maar voor 1 die bijna 4 is en al een jaar conditie aan het opbouwen is en aan het wennen weer niet.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 09:29

Janine1990 schreef:
fransje23 schreef:
Een schema kan ook redelijk dynamisch zijn, een kapstok.

Voor je überhaupt begint moet iets als werken zou een jong paard al een heel aantal basis dingen moeten kunnen. Netjes meelopen, overal aan kunnen raken, dekje etc op kunnen, voetjes netjes geven, braaf stilstaan etc. Dat hoeft niet in een schema maar pak je mee zoals het uitkomt.

Voor het daadwerkelijk voorbereiden op het rijden is een leidraad niet verkeerd. Op gevoel klinkt mooi maar de meeste mensen hebben te weinig kennis van zaken, en geduld, om het op gevoel te doen.


Dan moet je er simpelweg niet in je eentje aan beginnen... Eens een keer wat alleen doen is dan geen ramp, maar het merendeel dan toch onder toeziend oog van iemand die dat wel kan.

Het gevaar van een schema is in mijn optiek juist dat je er door te weinig gevoel niet op tijd van kan en zal afwijken.


En hoe kun je beoordelen of iemand anders iets wel kan zonder zelf voldoende kennis te hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 09:38

Nelleke,
is er dan voor elk type paard /leeftijd /opleidingsniveau een ander schema??

ik heb zelf ook niets met schema's - kijk veel liever vanuit het paard wat zegt dat en als ik aan het lessen ben wil ik soms even stoppen om te ontspannen maar het paard gaat door omdat - zo heb ik ontdekt - het nog niet klaar is
als ik daar niet naar luister breek ik de werklust af en onderbreek ik fout zijn ontwikkeling
luisteren naar de ademhaling is daarbij voor mij nu een belangrijke bron van informatie
dat leer ik ook aan mijn ruiters

het met mensen vergelijken kan ik niet omdat een mens mij op enig moment kan zeggen: ffff anders dit werkt niet zo


ben zelf opgegroeid zonder schema's en we leerden naar een paard te kijken door te luisteren/vragen te stellen aan de instructie
wij leerden dat een reactie van het paard niet per definities geen onwil/protest ect/ was
maar gewoon: het was er nog niet klaar voor hadden niet alle stappen genomen om te komen tot

grenzen opschuiven, maar nooit over grenzen gaan ( ja dat is dan wel gelijk aan de humane sporter)


door te kijken naar anderen sla ik informatie op die ik mogelijk een keer kan gebruiken, door er met andere over te praten kan ik mijn inzicht/visie/mening bijstellen een andere kijk geeft ook weer andere inzichten, (ook al zijn ze afwijkend van mijn mening) zijn ze niet per definitie fout

ook nu ben ik nog niet uitgeleerd, en ben blij met mijn naslagwerken / trainingsfilmpjes van b.v. Ingrid Klimke en/of Charlotte Dujardin, Carl Hester

want er is altijd wel weer een paard die het weer anders wil

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:35

Een schema is maatwerk dus dat pas je per paard, en ruiter, maar vanuit bestaande uitgangspunten.
Nu heb ik altijd met schema's getraind voor de endurance dus misschien dat het daarom voor mij makkelijk werkt.
Een paard is conditioneel en zelfs qua bespiering eerder op een bepaald niveau dan dat de banden en pezen de belasting ook aan kunnen. Dat maakt de kans op blessures groot.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Belasting voor jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:53

Precies zoals bij mensen met hardlopen fransje23, maargoed, hardlopen en endurance zijn misschien beter vergelijkbaar met elkaar dan dressuur en hardlopen. :+

Maar, elk schema is maatwerk en geen enkel schema is zwart-wit.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Belasting voor jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:06

Doseren is een mooi woord, maar het is juist daar dat de theorie en de praktijk van elkaar afwijken vaak. Want wat is doseren? Als je de jongepaardenproeven wilt meerijden zal je toch daarna toe trainen bijvoorbeeld.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Belasting voor jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:09

Ben ik helemaal met je eens Gini. Al denk ik wel dat het doel van je jonge paardenproef misschien ook een hoop uitmaakt. Het is allemaal geen rocket science zo'n B-proefje. Ga je dan voor de 'ervaring', rij je 1 proefje en ben je tevreden met middelmatige punten dan lijkt het me een prima insteek.

Wil je een perfecte proef rijden en ga je voor de winst, dan zit daar meer training in en dat lijkt me dan weer erg ver gaan.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 21:59

_Nelleke_ schreef:
Janine, er is geen 1 waarheid he? Het is niet dat alleen jij gelijk hebt. Dat jij zelf geen prettige ervaring hebt met schema's is prima, maar dat houdt niet in dat het voor anderen niet kan werken. ;) Ik denk dat je het teveel zwart-wit ziet. Als het paard aangeeft er na 15 min klaar mee te zijn dat stop je er toch mee?

Goed punt inderdaad dat je niet 10 min hoeft warm te stappen voor een paar rondjes draf en een rondje galop. Dat ben ik met jullie eens.

Maar dat je met een schema direct voorbij gaan aan het management snap ik niet?? Het een sluit het ander toch niet uit. Goed management is sowieso belangrijk, of je nou wel of geen schema hebt. Voor mij hoort daarbij dat je van te voren nadenkt over hoe lang en hoe veel en hoe vaak je een paard belast. Voor mij is het prettig om enige richtlijn te hebben.

En no offence, maar er zijn nog zat compleet onwetende mensen die geen idee hebben, een 3-jarige kopen en 5x per week een uur gaan rijden. Ik denk dat voor dit soort mensen dergelijke schema's wel een positieve invloed kunnen hebben.

3x30 min 'iets doen' vind ik wellicht voor een net-3 jarige wat veel maar voor 1 die bijna 4 is en al een jaar conditie aan het opbouwen is en aan het wennen weer niet.


Ik pretendeer niet dat mijn waarheid de enige waarheid is. Nergens presenteer ik iets als een feit.
Slechts dat ik van mening ben dat schema's waardeloos zijn en je veel meer hebt aan je eigen gevoel, danwel het ontwikkelen van meer gevoel.

Niet alleen op basis van wat ik heb geschreven, ook op basis van mijn eigen ervaringen.

En daarbij ben ik nog steeds van mening dat of je nu een paard overschat of onderschat, een schema geen oplossing is. Niet om te voorkomen dat een 3-jarige 5 keer per week gereden gaat worden en niet om te voorkomen dat een 3-jarige zich tot draak toe moet vervelen. Begeleiding en het ontwikkelen van gevoel zijn dan de belangrijkste dingen. En je begeleider kan je dan wel vertellen wat een goede stap is na de laatste training, wat voor voer er in moet en wat nog meer kan bijdragen aan een mentaal en fysiek fit paard.


fransje23 schreef:
En hoe kun je beoordelen of iemand anders iets wel kan zonder zelf voldoende kennis te hebben?


Dat is inderdaad een heel goed punt... Je ziet vaak dat mensen met te weinig gevoel, of mensen die zich afsluiten voor hun gevoel (because science)... de verkeerde begeleiding kiezen.
Daar heb ik geen pasklaar antwoord op helaas....


fransje23 schreef:
Een schema is maatwerk dus dat pas je per paard, en ruiter, maar vanuit bestaande uitgangspunten.
Nu heb ik altijd met schema's getraind voor de endurance dus misschien dat het daarom voor mij makkelijk werkt.
Een paard is conditioneel en zelfs qua bespiering eerder op een bepaald niveau dan dat de banden en pezen de belasting ook aan kunnen. Dat maakt de kans op blessures groot.


Ik had niet de indruk dat het schema wat Nelleke hierheen kopieerde zo zeer maatwerk is.
Endurance is denk ik wetenschappelijk veel beter onderbouwd, mede ook door de compleet andere belasting dan je ziet in dressuur en springsport, wat meer een 'puntbelasting' is en misschien makkelijker te managen is? Ik heb geen ervaring met Endurance dus ik kan het me slechts een beetje voorstellen. En ik stel me zo voor dat endurance rijders veel meer oog hebben voor het management omdat ze zo goed bewust zijn van wat dat hun prestaties ten goede kan komen.
Waar dit bij dressuur en springen veel later pas openbaart.



Gini schreef:
Doseren is een mooi woord, maar het is juist daar dat de theorie en de praktijk van elkaar afwijken vaak. Want wat is doseren? Als je de jongepaardenproeven wilt meerijden zal je toch daarna toe trainen bijvoorbeeld.



_Nelleke_ schreef:
Ben ik helemaal met je eens Gini. Al denk ik wel dat het doel van je jonge paardenproef misschien ook een hoop uitmaakt. Het is allemaal geen rocket science zo'n B-proefje. Ga je dan voor de 'ervaring', rij je 1 proefje en ben je tevreden met middelmatige punten dan lijkt het me een prima insteek.

Wil je een perfecte proef rijden en ga je voor de winst, dan zit daar meer training in en dat lijkt me dan weer erg ver gaan.


Daar heb je geen uren gerichte training voor nodig hoor... Het juiste management en een heldere communicatie naar het paard toe naast en op het paard, zorgt voor een snelle mentale ontwikkeling. Mentaal goed ontwikkeld zijn betekent minder stress voor het lichaam en een lichaam dat sneller klaar is voor bepaalde belastingen. Waaronder een jonge paarden wedstrijd. En dan heb je meer dan genoeg aan een paar keer per week een kwartiertje.

Wij hebben een 5-jarige ruin op stal staan, die mentaal heel lastig is en fysiek enorm veel talent heeft. Hij heeft er zelf meer last van dan zijn amazone. Met zo'n paard kan je nog eens zeggen; we gaan voor de ervaring. Die heeft ook nog niet veel meer gezien dan dat.

Maar naar een jonge paarden wedstrijd ga je alleen met een 3-jarige die fysiek en mentaal goed in balans is. En voor die balans hoef je niet te trainen, zoals ik zei, een paar keer per week een kwartiertje is zat genoeg. En met een beetje talent kan je dan zonder problemen de winst mee naar huis nemen.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 23:37

Janine1990 schreef:
Maar naar een jonge paarden wedstrijd ga je alleen met een 3-jarige die fysiek en mentaal goed in balans is. En voor die balans hoef je niet te trainen, zoals ik zei, een paar keer per week een kwartiertje is zat genoeg. En met een beetje talent kan je dan zonder problemen de winst mee naar huis nemen.


Goh, klinkt echt heel mooi hè en ik wil het ook wel geloven. Maar zou een professionele ruiter die paarden voor anderen rijdt er ook zo over denken?
Met een eigenaar die in je nek staat te hijgen. Mag jij als ruiter wel voelen dat deze driejarige er misschien toch niet echt klaar voor is, als de eigenaar jou betaalt om zijn paard bij de jonge paarden uit te brengen, dan doe je dat. Toch? Of zeg je nee? Maar dat doe je dan ook maar 1 keer, want 2 keer nee tegen dezelfde eigenaar en die zoekt wel een andere ruiter die ja zegt. Daarnaast is het ook voor de ruiter zelf een leuk visitekaartje om af te geven. Als je 10 jonge paarden op stal hebt en je rijdt met 10 paarden in de jongepaardenproeven, dan is dat wauw, wat een goede ruiter. Als je 10 jonge paarden op stal hebt staan en je zit met 3 in de jongepaardenproeven omdat je de rest wilt laten uitgroeien, dan is dat misschien wel een teken dat jij als ruiter niet zo getalenteerd bent. Dan gaat men liever handelen met die hele goede ruiter die een hele stal vol zogezegd goede paarden heeft.

Dit is natuurlijk een heel eenzijdig beeld, meestal zal het ergens tussenin zitten. Maar dat er ten allen tijde goed gedoseerd wordt met jonge paarden, nee, daar heeft commercie wel voor gezorgd dat dat niet altijd mogelijk is. Ik ben het met je eens wat je zegt hoor Janine, maar vandaar mijn theorie versus praktijk gedachte.