Belasting voor jonge paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 23:45

Gini schreef:
Janine1990 schreef:
Maar naar een jonge paarden wedstrijd ga je alleen met een 3-jarige die fysiek en mentaal goed in balans is. En voor die balans hoef je niet te trainen, zoals ik zei, een paar keer per week een kwartiertje is zat genoeg. En met een beetje talent kan je dan zonder problemen de winst mee naar huis nemen.


Goh, klinkt echt heel mooi hè en ik wil het ook wel geloven. Maar zou een professionele ruiter die paarden voor anderen rijdt er ook zo over denken?
Met een eigenaar die in je nek staat te hijgen. Mag jij als ruiter wel voelen dat deze driejarige er misschien toch niet echt klaar voor is, als de eigenaar jou betaalt om zijn paard bij de jonge paarden uit te brengen, dan doe je dat. Toch? Of zeg je nee? Maar dat doe je dan ook maar 1 keer, want 2 keer nee tegen dezelfde eigenaar en die zoekt wel een andere ruiter die ja zegt. Daarnaast is het ook voor de ruiter zelf een leuk visitekaartje om af te geven. Als je 10 jonge paarden op stal hebt en je rijdt met 10 paarden in de jongepaardenproeven, dan is dat wauw, wat een goede ruiter. Als je 10 jonge paarden op stal hebt staan en je zit met 3 in de jongepaardenproeven omdat je de rest wilt laten uitgroeien, dan is dat misschien wel een teken dat jij als ruiter niet zo getalenteerd bent. Dan gaat men liever handelen met die hele goede ruiter die een hele stal vol zogezegd goede paarden heeft.

Dit is natuurlijk een heel eenzijdig beeld, meestal zal het ergens tussenin zitten. Maar dat er ten allen tijde goed gedoseerd wordt met jonge paarden, nee, daar heeft commercie wel voor gezorgd dat dat niet altijd mogelijk is. Ik ben het met je eens wat je zegt hoor Janine, maar vandaar mijn theorie versus praktijk gedachte.


Nouja, het mooi is natuurlijk wel dat de meeste professionele ruiters een paard veel meer duidelijk kunnen maken, wat heel erg veel rust brengt bij een paard.
Daarnaast heb je als eigenaar weinig aan een paard in een jonge paardenwedstrijd die niet naar kunnen presteert. Is het dan de ruiter die geen nee durft te zeggen? Of de eigenaar die niet durft te luisteren.

En ik geloof dat er momenteel best wel een omslag plaats vindt, waarbij er meer in het belang van het paard gekeken wordt. Ik hoor dat best veel om me heen ook, maar ik heb er natuurlijk geen feiten van.

Het is helaas nog steeds niet ondenkbaar dat er mensen zijn die paarden blijven pushen. En ik geloof ook heus wel dat het nog gebeurt. Maar het is een enorm ongrijpbaar stuk waarvan niemand het zal gaan toegeven op het moment dat het gebeurt/ze het laten gebeuren. Het is een 'groep' die zich niet laat aanschrijven via welk platform dan ook. Die 'groep' heeft de force of nature nodig... Dat natuurlijke omslagpunt waarbij ze zich gaan conformeren aan de 'nieuwe standaard' om zich heen.

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 23:56

Oh toen ik de titel las dacht ik gaan ze nou belasting heffen op jongen paarden?! 8)7

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 09:05

Wanneer is een driejarige fysiek in balans? Paard zit sowieso nog in de groei, veel groeischijven zijn niet volledig gesloten.

Het nadeel van jonge paardenwedstrijden, hengstenkeuringen etc is dat er een absolute deadline voor sommige. Dan kun je je afvragen of zaken daardoor niet overhaast worden.
Wat mij betreft zouden alle dingen een jaar later mogen.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 14:25

fransje23 schreef:
Wanneer is een driejarige fysiek in balans? Paard zit sowieso nog in de groei, veel groeischijven zijn niet volledig gesloten.

Het nadeel van jonge paardenwedstrijden, hengstenkeuringen etc is dat er een absolute deadline voor sommige. Dan kun je je afvragen of zaken daardoor niet overhaast worden.
Wat mij betreft zouden alle dingen een jaar later mogen.


Dat is niet in getallen vast te leggen voor mij, dat is iets wat je voelt...
Mentaal en lichamelijk kan je dat echter wel aflezen.

Wat betreft die groeischijven, goed om het artikel in de OP even te lezen... Die hebben sowieso natuurlijk geen effect op balans.

Ben het wel met je eens dat veel dingen een jaar later kunnen. Maar then again, ik zou willen dat een paard niet als gemiddelde wordt bekeken. Wij hebben twee bijna 3-jarige neefjes op stal, zelfde vader, de moeder van de een is de oma van de ander. Dus echt nauw verwant aan elkaar! Maar de ene begint echt een 3-jarige te worden en de ander ziet er uit en gedraagt zich nog als een nagenoeg verwilderde 2-jarige.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 20:07

Janine1990 schreef:
fransje23 schreef:
Wanneer is een driejarige fysiek in balans? Paard zit sowieso nog in de groei, veel groeischijven zijn niet volledig gesloten.

Het nadeel van jonge paardenwedstrijden, hengstenkeuringen etc is dat er een absolute deadline voor sommige. Dan kun je je afvragen of zaken daardoor niet overhaast worden.
Wat mij betreft zouden alle dingen een jaar later mogen.


Dat is niet in getallen vast te leggen voor mij, dat is iets wat je voelt...
Mentaal en lichamelijk kan je dat echter wel aflezen.

Wat betreft die groeischijven, goed om het artikel in de OP even te lezen... Die hebben sowieso natuurlijk geen effect op balans.

Ben het wel met je eens dat veel dingen een jaar later kunnen. Maar then again, ik zou willen dat een paard niet als gemiddelde wordt bekeken. Wij hebben twee bijna 3-jarige neefjes op stal, zelfde vader, de moeder van de een is de oma van de ander. Dus echt nauw verwant aan elkaar! Maar de ene begint echt een 3-jarige te worden en de ander ziet er uit en gedraagt zich nog als een nagenoeg verwilderde 2-jarige.



Maar je kunt het gevoel toch gewoon omschrijven of dat althans proberen? Geef eens een concreet voorbeeld :)

Groeischijven zijn overigens geen kwestie van gevoel maar wetenschappelijk onderbouwd. Op het moment dat een structuur nog met teveel niet volledig dichte verbindingen zit krijg je frictie op punten waar je dat niet wilt. Aangezien bespiering en de banden en pezen ook nog in opbouw zijn vangen die ook nog veel op.
Maar misschien heb jij een ander beeld van een paard in balans dan ik.

Uiterlijk zegt verdraaid weinig over de toestand in een lichaam, mentaal maar ook fysiek.
Paarden kunnen er van buiten heel af uit zien maar dat van binnen niet zijn.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 20:26

fransje23 schreef:
Uiterlijk zegt verdraaid weinig over de toestand in een lichaam, mentaal maar ook fysiek.
Paarden kunnen er van buiten heel af uit zien maar dat van binnen niet zijn.

Lichamelijk kan je dat van binnen idd niet zo zien, maar dat heb je met een 3, 5 of 6 jarige ook als je snap wat ik bedoel.
Mentaal merk je dat wel al heel snel. De ene 3 jarige is de andere 3 jarige niet. Dan kom je op een kwestie van aanvoelen.

Betreft de profs die je aanhaalt ben ik met je eens, als hun het niet doen dan gaan ze naar een ander. Maar daar gaat dus het geld voor het belang eigenlijk, om het maar even kort door de bocht te zeggen.

Maar goed ik ben van mening dat je iedere training qua opbouwen en belasting per paard moet bekijken, maar idd wel doseren.
Een schema kan hiervoor een richtlijn zijn, maar vind wel dat je dat aan moet voelen en niet klakkeloos als "tijd" aan moet nemen.

silvia58

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-07-10

Re: Belasting voor jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 20:29

Interessant Artikel waar ik mij wel in kan vinden !

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 21:20

fransje23 schreef:
Wanneer is een driejarige fysiek in balans? Paard zit sowieso nog in de groei, veel groeischijven zijn niet volledig gesloten.

Het nadeel van jonge paardenwedstrijden, hengstenkeuringen etc is dat er een absolute deadline voor sommige. Dan kun je je afvragen of zaken daardoor niet overhaast worden.
Wat mij betreft zouden alle dingen een jaar later mogen.

Fysiek in balans is werken vanuit eigen zwaartepunt en laat die nou verschuiven door groei (of dracht). Van paard in de groei zo'n balans verwachten is daardoor eigenlijk niet eerlijk.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 23:10

fransje23 schreef:
Maar je kunt het gevoel toch gewoon omschrijven of dat althans proberen? Geef eens een concreet voorbeeld :)

Groeischijven zijn overigens geen kwestie van gevoel maar wetenschappelijk onderbouwd. Op het moment dat een structuur nog met teveel niet volledig dichte verbindingen zit krijg je frictie op punten waar je dat niet wilt. Aangezien bespiering en de banden en pezen ook nog in opbouw zijn vangen die ook nog veel op.
Maar misschien heb jij een ander beeld van een paard in balans dan ik.

Uiterlijk zegt verdraaid weinig over de toestand in een lichaam, mentaal maar ook fysiek.
Paarden kunnen er van buiten heel af uit zien maar dat van binnen niet zijn.


Een concreet voorbeeld... vind ik lastig uit te leggen, want hoe wordt zoiets geïnterpreteerd?

Een jong paard dat 'in balans' is komt in de wei al naar je toe, geeft een goed gevoel in het werk. Wil graag gaan en doorgaan. Loopt pakt aanwijzingen makkelijk en met verve op en gaat gemakkelijk vooruit en rechtuit in een basistempo en maakt een nette overgang vooruit en terug.
Als je de vaardigheden en het gevoel hebt dit soort dingen aan een paard duidelijk te maken, hoeft dit geen maanden te kosten. En geeft het paard in heel weinig werk toch een heel fijn gevoel. Samengevat, het gevoel dat er meer in zit en het dier zich snel ontwikkelt onder het zadel.
Dat gevoel is tevens een bewustmaker om niet te snel te willen gaan.

Ik zeg niet dat groeischijven een kwestie van gevoel zijn, ik zeg dat je het artikel uit de OP moet lezen, omdat die juist daar zo op gestaafd is. Dat die groeischijven onbelast laten tot ze gesloten zijn helemaal niet zo gunstig is voor de ontwikkeling van het paard.

En je hebt vast wel eens een paard gezien dat eenmaal uit het werk dof wordt? Of die juist door te veel werk dof wordt? Zoals de huid van de mens zijn/haar gezondheid verraad, verraad de vacht van een paard ook een deel van de gezondheid. Of denk eens aan kroonranden die ineens anders zijn. Dat zijn heel eenvoudige indicators van de gezondheid van een paard. Vaak kan je met een beter/ander voerbeleid en meer of soms zelfs minder weidegang die gezondheid heel erg gemakkelijk verbeteren.
Als je er op tijd bij bent, voorkom je al snel erger.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 23:13

tamary schreef:
fransje23 schreef:
Wanneer is een driejarige fysiek in balans? Paard zit sowieso nog in de groei, veel groeischijven zijn niet volledig gesloten.

Het nadeel van jonge paardenwedstrijden, hengstenkeuringen etc is dat er een absolute deadline voor sommige. Dan kun je je afvragen of zaken daardoor niet overhaast worden.
Wat mij betreft zouden alle dingen een jaar later mogen.

Fysiek in balans is werken vanuit eigen zwaartepunt en laat die nou verschuiven door groei (of dracht). Van paard in de groei zo'n balans verwachten is daardoor eigenlijk niet eerlijk.


Ik doelde trouwens nergens op een fysieke balans van een ZZ-licht paard... Maar een fysieke balans die bij een paard van die leeftijd past. Die netjes een rondje en een volte rechtsom en linksom kan lopen, een nette overgang maakt, die groeit vanzelf in een symmetrie en geef je door er niet meer dan dat van te verwachten de kans om zich over de jaren in balans te ontwikkelen. En dan vind ik het persoonlijk vooral heel erg belangrijk dat fysiek en mentaal hand in hand gaan.

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 00:15

Citaat:
......
Lijkt mij dat de gemiddelde (wedstrijd)ruiter na 6 maanden rijden er echt al langer op blijft zitten. En dan zit je er opeens 4x per week een half uur of veertig minuten op. Op dat paard dat nog niet eens 3 is. Kan dat dan wel? Als ze écht een sterk stuk hadden willen schrijven over paardenwelzijn en doseren, dan hadden ze de ballen moeten hebben om te schrijven wat in hun ogen níet kan. Want dat is wat paarden kapot maakt, niet wat er wél kan.
........

Helemaal eens. Het is een goed stuk, maar het geeft wel erg veel ruimte voor mitsen en maren en dan toch veel te vroeg, te vaak en te lang erop gaan zitten.


Eens. Bovendien mis ik de wetenschappelijke onderbouwing. Er staat een aantal keren 'wetenschap' in het artikel maar het stuk is zelf niet onderbouwd. Het geeft mij het gevoel van 'voel je vooral niet schuldig' als je op een 2,5 jarige klimt want dat is 'mits je licht bent en niet langer dan x-minuten rijdt en niet vaker dan...' goed voor de ontwikkeling.

Plus: als beweging zo goed is voor een jong paard waar wordt dan aangehaald dat een leven in een stal ongezond is voor een paard? Leuk, een plaatje van een veulen wat in de Dordogne opgroeit. De realiteit is dat de meeste paarden die 'in training' staan minimaal 's nachts op stal staan en overdag met wat mazzel op een wei maar vaak in een paddock met beperkte ruimte.

Met een jong paard kun je prima met beleren starten, alles aanleren wat later nodig is, maar dan vanaf de grond.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 08:58

Janine1990 schreef:
Ik zeg niet dat groeischijven een kwestie van gevoel zijn, ik zeg dat je het artikel uit de OP moet lezen, omdat die juist daar zo op gestaafd is. Dat die groeischijven onbelast laten tot ze gesloten zijn helemaal niet zo gunstig is voor de ontwikkeling van het paard.


Helaas heeft het artikel geen enkele bronvermelding.
Daarbij worden de meeste grote onderzoeken gedaan bij renpaarden en dravers. Gezien de financiën belangen willen ze daar wel investeren in onderzoek.
Belasting rechtuit op een baan met zeer lichte ruiter of een sulky is niet 1 op 1 te vertalen naar rijpaarden. Ik heb het vermoeden dat het toch gedaan is al is dat natuurlijk zonder bronvermelding niet te controleren.

Komt nog bij dat veel mensen voor het longeren hulpteugels gebruiken. Het effect daarvan op bijvoorbeeld de groeischijven in de hals lijkt mij een zeer interessant onderzoek. De kans dat het wordt uitgevoerd is nihil vanwege het ontbreken van financieel belang.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 09:51

Rivjenn schreef:
Oh toen ik de titel las dacht ik gaan ze nou belasting heffen op jongen paarden?! 8)7


:+ :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 11:22

er is best veel onderzoek gedaan naar het sluiten van de groeischijven bij paarden en de gevolgen ervan als het niet goed gebeurd

citaat:
Een KWPN-er is pas volwassen als hij acht jaar oud is. Het allerlaatste sluiten de groeischijven in de nekwervels ter hoogte van de basis van de nek van het paard. Een belangrijke reden om jonge paarden niet bij te zetten met longeren en ook de nek zo veel mogelijk vrij te laten in alle situaties.16 apr. 2017

https://www.jantineleeflang.nl/2017/04/ ... ingereden/


de reden waarom ik nooit met enig hang en sluitwerk train/longeer (bij geen enkel ras)
voorkomen is beter dan genezen, en als ik aan het begin even meer tijd/geduld heb/neem levert dat later in de tijd uiteindelijk meer op

sport is leuk als ze fysiek en mentaal in balans zijn, ondertussen hebben we wel door het paard te gymnastiseren / rust en vertrouwen te geven en stabiele basis en paarden met een mooie zelfhouding

mijn instructeur(s) zei(den): nek en hoofdje zijn het laatste stukje in de balans, geef ze de tijd
nog altijd is dat de leidraad voor mij bij het opleiden van jonge paarden / revalideren van paarden

geleerd dat het niet gaat om de kwantiteit van rijden maar om de kwaliteit

zonder schema's ect. maar met gezond verstand naar de paarden te kijken en te luisteren, niet meer wat kan en pas een stap verder het paard het aan geeft/-kan, ruiter leert parallel mee

geen reden om niet te beginnen met jonge paarden op te leiden maar hou wel rekening met een aantal factoren zoals b.v. de invloed van hormonen

Citaat:
De preventie van blessures door wetenschappelijk onderbouwd trainen zou de essentiële factor moeten worden in de opleiding van een paard (Back en Clayton, 2000). Er moet ook rekening mee gehouden worden dat paarden niet alleen groeischijven hebben ter hoogte van de ledematen, ook de rug- en nekwervels bezitten groeischijven die zeer traag sluiten. Geen enkel paard zal voor de leeftijd van vijf jaar volledig skeletaal ontwikkeld zijn (Barone, 1976; Strand et al., 2007).

De sluiting van de groeischijven wordt ook geregeld door de invloed van hormonen. Deze hormonen zijn zowel van lokale als van systemische oorsprong. In dit complex geheel van hormonale invloeden is een belangrijke rol weggelegd voor zowel groeihormonen als geslachtshormonen. Groeihormonen stimuleren zowel de proliferatie als de rijping van het endochondraal been. Geslachtshormoon daarentegen bevordert enkel de rijping en het moment van sluiten en verdwijnen van de groeischijven (Burvenich, 2011).

Hierbij merken we op dat de leeftijd van het sluiten van de groeischijven ongeveer parallel loopt met het optreden van de seksuele maturiteit. Dit wordt onder andere gezien bij runderen, primaten, katten, konijnen, paarden, honden en mensen. Je kan het niet als een algemene eigenschap van zoogdieren zien: zo blijven bij ratten en muizen de groeischijven tot lang na de seksuele maturiteit nog open en wordt er nog heel lang groei geregistreerd. Dit duidt op een andere fysiologie van de groei in de lange beenderen bij deze diersoorten.

De meest ernstige vorm van blessures blijken stressfracturen te zijn. Hierbij is een lange periode van rust noodzakelijk en worden er veel trainingsdagen gemist (Verheyen en Wood, 2004).

https://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/ ... 001_AC.pdf

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 11:36

Ik kom dit graag volgen als leek.
Heb een nu 3,5 jarige waar ik zo'n 8 keer op heb gezeten in stilstand, en 800m mee heb gestapt.
Verder ben ik altijd bang geweest om artikels te geloven die ik WIL geloven, die mij goed uit kwamen dus omdat ik niet wist wat te geloven ging ik maar voor 'dan wacht ik nog wel even'.

Dit artikel heb ik een paar maanden geleden al gelezen en ook toen dacht ik 'hé dat zou wel fijn zijn, dan kan ik al beginnen' maar dat heb ik niet gedaan met het idee dat iedereen wel zo'n artikel kon schrijven :=

Dus ik vind het heel fijn dat er een topic over is en ga gelijk de eerste pagina's eens doorspitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 12:07

Granoek schreef:
Ik kom dit graag volgen als leek.
Heb een nu 3,5 jarige waar ik zo'n 8 keer op heb gezeten in stilstand, en 800m mee heb gestapt.
Verder ben ik altijd bang geweest om artikels te geloven die ik WIL geloven, die mij goed uit kwamen dus omdat ik niet wist wat te geloven ging ik maar voor 'dan wacht ik nog wel even'.

Dit artikel heb ik een paar maanden geleden al gelezen en ook toen dacht ik 'hé dat zou wel fijn zijn, dan kan ik al beginnen' maar dat heb ik niet gedaan met het idee dat iedereen wel zo'n artikel kon schrijven :=

Dus ik vind het heel fijn dat er een topic over is en ga gelijk de eerste pagina's eens doorspitten.



Granoek,

het is enorm belangrijk dat je iemand naast je hebt die je kan leren en uitleggen waarop je moet letten
de theorie lezen is iets anders dan in de praktijk voelen /zien wat een paard doet

alle succes met de opleiding van je paard, hoop dat jullie samen veel rijplezier gaan beleven

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Belasting voor jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 12:12

Klopt hoor! En met 2,5 jaar was hij écht nog een peuter in zijn hoofd dus dat was zelfs nog geen optie. Maar ik heb wel het idee dat hij het leuk vindt om bezig te zijn en had mezelf dan voorgenomen om dan te beginnen met hem voor de wagen te beleren en zo zijn we nu onze lange teugel aan het oppakken en dat gaat steeds beter.

En wat ik denk dat jij bedoelt, is voor mij net heel lastig. Want ook bij instructie geloof ik al snel wat andere mensen zeggen terwijl ik in mijn achterhoofd heel goed weet dat ik het wellicht anders zou doen. Dat en nog andere praktische overwegingen zijn ook een van de redenen dat wij nog niet verder zijn geraakt (geen bak, geen instructie want geen bak,..) en voorlopig kruip ik er dus af en toe op als ik hem van stal naar de wei breng (50m :+ ). Maar ik lees liever dit soort discussies dan verschillende artikelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 12:27

Granoek schreef:
Klopt hoor! En met 2,5 jaar was hij écht nog een peuter in zijn hoofd dus dat was zelfs nog geen optie. Maar ik heb wel het idee dat hij het leuk vindt om bezig te zijn en had mezelf dan voorgenomen om dan te beginnen met hem voor de wagen te beleren en zo zijn we nu onze lange teugel aan het oppakken en dat gaat steeds beter.

En wat ik denk dat jij bedoelt, is voor mij net heel lastig. Want ook bij instructie geloof ik al snel wat andere mensen zeggen terwijl ik in mijn achterhoofd heel goed weet dat ik het wellicht anders zou doen. Dat en nog andere praktische overwegingen zijn ook een van de redenen dat wij nog niet verder zijn geraakt (geen bak, geen instructie want geen bak,..) en voorlopig kruip ik er dus af en toe op als ik hem van stal naar de wei breng (50m :+ ). Maar ik lees liever dit soort discussies dan verschillende artikelen


dat is ook al beleren, toch!!! ook al is het maar 50 meter. geniet van je paard op welke manier...…………… dat is voor iedereen anders, waar leg je de lat (reclame slogan: De stok dat zijn wij. De lat die bepaal jij)

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 15:31

Het is maar wat je onder beleren verstaat.
Beleren zie ik als voorbereiden op latere taken, als het dier volwassen is. Want anders maak ik me ook schuldig aan 'beleren' van een jaarling.
Als je als beleren alleen het 'onder het zadel werken' verstaat, dan is dat te kort door de bocht in mijn ogen. En dat doe je idd liever pas als het dier verder is uitgegroeid.
Wandelen, het verkeer, fietsen, dingen, lege zakken, een dekje, hooizak op de rug leggen, schriktrainingsdingen (een enkele tegelijk) en spelenderwijs het dier laten wennen aan alles waar hij later mee te maken krijgt vind ik wel belangrijk op elke leeftijd. Dat vind ik ook beleren.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:07

De definitie van beleren is inderdaad nogal subjectief.
Naar mijn mening valt het hele proces om een paard voort te bereiden op het gebruik in de toekomst daar onder.

Belasting is overigens ook niet objectief.

Als ik een uur stap, aan de hand over verschillende ondergronden, met mijn paard is dat m. i. wel belasting. Ik zit er niet op maar train wel degelijk de diverse structuren.

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:54

Bouw van paard, gewicht en ervaring van ruiter, bodem waarop het paard loopt, tijdsduur van belasting en mate van belasting, het soort belasting.. allemaal variabele factoren, daar kun je feitelijk geen 'algemene' richtlijn voor geven.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 16:02

Ik heb nog steeds nergens gelezen wat nou de exacte relatie is tussen het sluiten van de groeischijven en de belastbaarheid.

Verder eens met wat de meeste mensen hier zeggen: ken je paard, er zijn veel verschillen, zoek een goede balans tussen belasting en rust. Ik vind het mentale aspect minstens zo belangrijk als het fysieke.
Hoe ervaart een paard het werk, hoe brengt ie de rest van z'n tijd door, wanneer neem je hem/haar voor het eerst mee en waar dan naar toe, dat soort dingen.

Ik ben het trouwens met Gini eens dat er nog steeds veel druk op ligt. Alleen komt die druk niet altijd van de eigenaren (dat ben ik namelijk) maar ook van de ruiters zelf. Natuurlijk vind ik het als eigenaar fijn dat een paard wedstrijdklaar weer thuiskomt, maar bij veel profs is dat dan ook het enige criterium. Das best wel jammer. Want ik heb toch nog steeds de beste ervaringen met professionele ruiters die vooral heel goed kunnen rijden. Zoveel fijner voor een paard! Maar dan kom ik toch vaak bij de eenzijdige types terecht, die weinig anders doen dan rijden, longeren, stapmolen en een uurtje paddock....