Belasting voor jonge paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Belasting voor jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 05:37

Erg mooi verwoord zo:

https://bartelshorseandhealthinstituut. ... UNoGCyQd2k

Benieuwd hoe bokt hier over denkt?

Ik ben het er in ieder geval roerend mee eens en probeer dat al jaren op een goede manier uit te leggen, vind dat het in dit stuk heel mooi duidelijk gebracht word! :j

L_Ruiterhuis

Berichten: 2180
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Belasting voor jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 05:53

Ik ben het er ook mee eens, dit is iets wat mijn osteopaat mij ook al vertelde.

Elisa2

Berichten: 37128
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Belasting voor jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 10:41

Goed artikel, ik ben het er ook mee eens.

Dosering en goede manier van trainen is zooo belangrijk..het is me al vaker opgevallen dat paarden gezond houden allemaal draait om 'management" en dan m.n echt micro management.
Kennis hebben van anatomie en hoe je spieren/ pezen/ banden traint en sterker maakt is daarbij erg belangrijk.
Eigenlijk zouden instructeurs dit mensen ook moeten vertellen.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 15:57

Elisa2 schreef:
Goed artikel, ik ben het er ook mee eens.

Dosering en goede manier van trainen is zooo belangrijk..het is me al vaker opgevallen dat paarden gezond houden allemaal draait om 'management" en dan m.n echt micro management.
Kennis hebben van anatomie en hoe je spieren/ pezen/ banden traint en sterker maakt is daarbij erg belangrijk.
Eigenlijk zouden instructeurs dit mensen ook moeten vertellen.



De meeste instructeurs weten dit niet...

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Belasting voor jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 16:07

Of met zadel op aan de hand het bos in en afwisselend wat oefeningen aan de hand en korte stukjes er op. Leren ze meteen alleen opstap te gaan en zelfvertrouwen op te bouwen.

Elisa2

Berichten: 37128
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 16:11

Absolem schreef:
Elisa2 schreef:
Goed artikel, ik ben het er ook mee eens.

Dosering en goede manier van trainen is zooo belangrijk..het is me al vaker opgevallen dat paarden gezond houden allemaal draait om 'management" en dan m.n echt micro management.
Kennis hebben van anatomie en hoe je spieren/ pezen/ banden traint en sterker maakt is daarbij erg belangrijk.
Eigenlijk zouden instructeurs dit mensen ook moeten vertellen.



De meeste instructeurs weten dit niet...


Daarom is het belangrijk extra kritisch te zijn bij het zoeken van een instructeur, beter langzaam en gestaag werken aan de basis/ belasting en daarbij steeds een stapje hoger komen. Dan snel de klasses door willen rollen met alle gevolgen van dien...

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 16:58

En dit is voor mij een punt waar nog veel verbetering mogelijk is, georganiseerd door de verenigingen. Opleidingen aanbieden waar dit soort thema's aan bod komen. Het ontmoedigen van het werken met jonge paarden door niet-professionals. Enzovoort.
En ja, eventueel moet dit ook wettelijke consequenties gaan hebben in de toekomst. Dat je zonder een gepaste opleiding geen jonge paarden mag beleren, bijvoorbeeld. Net zoals je hier in Duitsland geen hoeven mag bewerken zonder erkend diploma.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 17:04

soesita schreef:
En dit is voor mij een punt waar nog veel verbetering mogelijk is, georganiseerd door de verenigingen. Opleidingen aanbieden waar dit soort thema's aan bod komen. Het ontmoedigen van het werken met jonge paarden door niet-professionals. Enzovoort.
En ja, eventueel moet dit ook wettelijke consequenties gaan hebben in de toekomst. Dat je zonder een gepaste opleiding geen jonge paarden mag beleren, bijvoorbeeld. Net zoals je hier in Duitsland geen hoeven mag bewerken zonder erkend diploma.



Dat is niet realistisch want dan stort de markt in elkaar . Een paard kost al rampzalig veel geld in sommige gemeenten . En de aanschaf is nu al een rib uit je lijf . Dan zouden de mensen die de ambitie hebben om een jong dier te starten ( zijn vaak ook jonge mensen) nog eens een extra keer hun portomonnee moeten gaan trekken . Gaat nie gebeuren nie .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 17:07

Ik vind het een netjes geschreven stuk, maar als je op deze manier het inrijden van 2,5jarigen promoot zolang je dat maar goed doseert, dan lijkt me dat je in het kader van het goed doseren van informatie ook precies uitlegt hoe je dat dan precies voor je ziet. En dat doen ze niet.

Nu lees je dat je een 2,5 jarige a 3 jarige prima kunt inrijden, zolang je er maximaal 3 keer per week 15 minuten op zit. Prima. Maar bedoelen ze dan dus dat ze die 2,5 jarige inrijden met 3x15 minuten per week en dat anderhalf jaar lang zo blijven doen tot hij 4 is...?
Lijkt me wel héél erg gedoseerd...
Lijkt mij dat de gemiddelde (wedstrijd)ruiter na 6 maanden rijden er echt al langer op blijft zitten. En dan zit je er opeens 4x per week een half uur of veertig minuten op. Op dat paard dat nog niet eens 3 is. Kan dat dan wel? Als ze écht een sterk stuk hadden willen schrijven over paardenwelzijn en doseren, dan hadden ze de ballen moeten hebben om te schrijven wat in hun ogen níet kan. Want dat is wat paarden kapot maakt, niet wat er wél kan.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 17:09

Absolem schreef:
soesita schreef:
En dit is voor mij een punt waar nog veel verbetering mogelijk is, georganiseerd door de verenigingen. Opleidingen aanbieden waar dit soort thema's aan bod komen. Het ontmoedigen van het werken met jonge paarden door niet-professionals. Enzovoort.
En ja, eventueel moet dit ook wettelijke consequenties gaan hebben in de toekomst. Dat je zonder een gepaste opleiding geen jonge paarden mag beleren, bijvoorbeeld. Net zoals je hier in Duitsland geen hoeven mag bewerken zonder erkend diploma.



Dat is niet realistisch want dan stort de markt in elkaar . Een paard kost al rampzalig veel geld in sommige gemeenten . En de aanschaf is nu al een rib uit je lijf . Dan zouden de mensen die de ambitie hebben om een jong dier te starten ( zijn vaak ook jonge mensen) nog eens een extra keer hun portomonnee moeten gaan trekken . Gaat nie gebeuren nie .


Je hebt gelijk. Behalve je laatste zinnetje misschien. Het zal er zeker zo snel niet van komen. Maar als we paardenwelzijn écht willen gaan verbeteren (of, misschien voor sommigen, onder druk van de publieke opinie en de dierenrechtenactivisten móeten verbeteren) komt het er misschien toch wel van. Ja, paardrijden gaat dan weer meer en meer evolueren naar een peperdure elitesport. In het belang van de paarden gaat dit helaas ook moeten gebeuren. De opleiding van de jonge paarden is er maar een onderdeel van. Het verbeteren van de huisvesting en de opleiding van de ruiters zijn eveneens dierenwelzijnsaspecten die in de toekomst beter moeten en daarmee ook de sport duurder maken.

tiwi1969

Berichten: 7635
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 17:15

Ik had dit artikel al gelezen en kan mij daar zeker in vinden.
Al jaren wordt ik raar aangekeken dat ik zo kort rijd, het algemene idee is dat je minstens een uur moet rijden. Lessen duren ook meestal een heel uur. Ook met jonge paarden, terwijl een korte training vaak veel effectiever is.

Dit is echt iets wat algemeen gebruik moet gaan worden, paarden onder de 6 niet langer dan 30 minuten les en de echte jonkies veel korter.
Bovendien les kan ook inhouden, nestjes stilstaan bij het krukje en een stukje grondwerk met aan het einde 5 minuten erop.

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 18:27

soesita schreef:
En dit is voor mij een punt waar nog veel verbetering mogelijk is, georganiseerd door de verenigingen. Opleidingen aanbieden waar dit soort thema's aan bod komen. Het ontmoedigen van het werken met jonge paarden door niet-professionals. Enzovoort.
En ja, eventueel moet dit ook wettelijke consequenties gaan hebben in de toekomst. Dat je zonder een gepaste opleiding geen jonge paarden mag beleren, bijvoorbeeld. Net zoals je hier in Duitsland geen hoeven mag bewerken zonder erkend diploma.


Daar ben ik het niet helemaal mee eens, ik ben zelf iemand die eerst 20j heeft ervaring opgedaan,
heeft geleerd van verschillende trainers hoe je jonge paarden opleid, onder begeleiding er een hele
hoop heb zadelmak gemaakt en doorgereden, voor ik nu mijn eigen jonge paard heb gekocht.
Ik ben zeker geen professional, heb ook niet de ambitie om dat te zijn, paardrijden is een hobby voor mij,
maar ik geniet er wel van om nu eens zelf de touwtjes in handen te hebben en mijn paard zelf op te leiden
en te trainen. Ik ben ook heel zeker dat ik niet de enige persoon ben die zo heeft gedacht.
Maar met jouw redenering, zou ik dus mijn eigen paard niet meer mogen opleiden tot recreatiepaard.

Ik denk dat sensibiliseren en zorgen dat mensen zonder ervaring niet de beslissing nemen om een jong paard te kopen, maar eerst meer ervaring opdoen een beter oplossing is dan het ronduit verbieden.
Daarbij, hoe zou je zo'n opleiding vormgeven? Er zijn zoveel verschillende trainingsmethoden, hoeveel verschillende diploma's moet je dan wel niet opstellen en reguleren en controleren? Wat doe je met alle verschillende disciplines? Lijkt me vrij onmogelijk om zo'n regelgeving te handhaven. Het lesgeven aanpakken lijkt mij denk ik beter, dat mensen van bij het begin beter leren met paarden omgaan en rijden, ipv. op een opgezadelde pony gezet te worden met een zweep in de hand en wat rondjes te hobbelen.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 18:46

Ik ga helemaal met jou mee Jenara, om te leren moet je zelf ervaren, niet uit een boekje leren of via een video. Elke situatie en elk paard is anders, ik ben van mening dat maneges dit ook onderdeel zouden moeten maken van hun lessen, al wordt het maar één keer per 4 weken gegeven op een woensdagmiddag terwijl de rijlessen wekelijks plaatsvinden op een vrijdag (ik noem maar wat).
Paardrijden is zo veel meer dan dat...

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 18:47

xyzutu2 schreef:
Ik vind het een netjes geschreven stuk, maar als je op deze manier het inrijden van 2,5jarigen promoot zolang je dat maar goed doseert, dan lijkt me dat je in het kader van het goed doseren van informatie ook precies uitlegt hoe je dat dan precies voor je ziet. En dat doen ze niet.

Nu lees je dat je een 2,5 jarige a 3 jarige prima kunt inrijden, zolang je er maximaal 3 keer per week 15 minuten op zit. Prima. Maar bedoelen ze dan dus dat ze die 2,5 jarige inrijden met 3x15 minuten per week en dat anderhalf jaar lang zo blijven doen tot hij 4 is...?
Lijkt me wel héél erg gedoseerd...
Lijkt mij dat de gemiddelde (wedstrijd)ruiter na 6 maanden rijden er echt al langer op blijft zitten. En dan zit je er opeens 4x per week een half uur of veertig minuten op. Op dat paard dat nog niet eens 3 is. Kan dat dan wel? Als ze écht een sterk stuk hadden willen schrijven over paardenwelzijn en doseren, dan hadden ze de ballen moeten hebben om te schrijven wat in hun ogen níet kan. Want dat is wat paarden kapot maakt, niet wat er wél kan.


Helemaal eens. Het is een goed stuk, maar het geeft wel erg veel ruimte voor mitsen en maren en dan toch veel te vroeg, te vaak en te lang erop gaan zitten.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 19:04

sanne83 schreef:
xyzutu2 schreef:
Ik vind het een netjes geschreven stuk, maar als je op deze manier het inrijden van 2,5jarigen promoot zolang je dat maar goed doseert, dan lijkt me dat je in het kader van het goed doseren van informatie ook precies uitlegt hoe je dat dan precies voor je ziet. En dat doen ze niet.

Nu lees je dat je een 2,5 jarige a 3 jarige prima kunt inrijden, zolang je er maximaal 3 keer per week 15 minuten op zit. Prima. Maar bedoelen ze dan dus dat ze die 2,5 jarige inrijden met 3x15 minuten per week en dat anderhalf jaar lang zo blijven doen tot hij 4 is...?
Lijkt me wel héél erg gedoseerd...
Lijkt mij dat de gemiddelde (wedstrijd)ruiter na 6 maanden rijden er echt al langer op blijft zitten. En dan zit je er opeens 4x per week een half uur of veertig minuten op. Op dat paard dat nog niet eens 3 is. Kan dat dan wel? Als ze écht een sterk stuk hadden willen schrijven over paardenwelzijn en doseren, dan hadden ze de ballen moeten hebben om te schrijven wat in hun ogen níet kan. Want dat is wat paarden kapot maakt, niet wat er wél kan.


Helemaal eens. Het is een goed stuk, maar het geeft wel erg veel ruimte voor mitsen en maren en dan toch veel te vroeg, te vaak en te lang erop gaan zitten.


Dit vind ik een beetje op elke slak zout leggen...

Er MOET ruimte zijn voor interpretatie van dit stuk... Zoals jij het stelt, zou er voor één schema zijn voor elk paard... Paarden zijn ook gewoon individuen...
Door de maat genomen zal aangegeven belasting prima zijn, maar je bekijkt het gewoon per dier... Dat is ook een stukje aanvoelen.

Ik rij mij Z paard ook maar 3 keer per week. Soms minder... :+ En zeker niet 3 keer per week een uur... :n Hij onthoudt z'n oefeningen ook wel als we de oefeningen niet doen.
Sommige dingen moet je op gevoel doen. En dat gevoel is erg belangrijk in de omgang met paarden... Of ze nu een uur oud zijn of bijna 30...

emma_evg
Berichten: 434
Geregistreerd: 08-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 19:05

tiwi1969 schreef:
Ik had dit artikel al gelezen en kan mij daar zeker in vinden.
Al jaren wordt ik raar aangekeken dat ik zo kort rijd, het algemene idee is dat je minstens een uur moet rijden. Lessen duren ook meestal een heel uur. Ook met jonge paarden, terwijl een korte training vaak veel effectiever is.

Dit is echt iets wat algemeen gebruik moet gaan worden, paarden onder de 6 niet langer dan 30 minuten les en de echte jonkies veel korter.
Bovendien les kan ook inhouden, nestjes stilstaan bij het krukje en een stukje grondwerk met aan het einde 5 minuten erop.


Helemaal mee eens.

Bij de jonkies gaat het er meer om dat ze lekker los door het lijf ontspannen rondlopen, en daar kun je geleidelijk wat meer oefeningentjes bijpakken voor het rechtrichten e.d. En dan heb je aan 3x p.w. 20min genoeg aan. Je merk meestal vanzelf wel wanneer ze er aan toe zijn om wat meer aan het werk te gaan, maar ook de 6-jarigen hier (dat zijn de oudste) rijd ik maar 4x in de week ong een half uur, soms maar 3x + een keer longeren, want dat is ook training. En daar doen ze het super op.

maj0

Berichten: 6585
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Belasting voor jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 19:20

Ik las de titel. Ik denk moet niet gekker worden belasting betalen voor jonge paarden. Maar dat bedoelde je niet _O- _O-

emma_evg
Berichten: 434
Geregistreerd: 08-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 19:29

maj0 schreef:
Ik las de titel. Ik denk moet niet gekker worden belasting betalen voor jonge paarden. Maar dat bedoelde je niet _O- _O-


HAHA ik dacht dat ik de enige was :') :')

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 19:43

Janine1990 schreef:
Dit vind ik een beetje op elke slak zout leggen...

Er MOET ruimte zijn voor interpretatie van dit stuk... Zoals jij het stelt, zou er voor één schema zijn voor elk paard... Paarden zijn ook gewoon individuen...
Door de maat genomen zal aangegeven belasting prima zijn, maar je bekijkt het gewoon per dier... Dat is ook een stukje aanvoelen.

Ik rij mij Z paard ook maar 3 keer per week. Soms minder... :+ En zeker niet 3 keer per week een uur... :n Hij onthoudt z'n oefeningen ook wel als we de oefeningen niet doen.
Sommige dingen moet je op gevoel doen. En dat gevoel is erg belangrijk in de omgang met paarden... Of ze nu een uur oud zijn of bijna 30...


Dit stuk is dus duidelijk niet voor jou bedoeld :D
Er is een kleine groep mensen bijna spastisch voor overbelasting (waardoor je dus onderbelasting krijg), maar de overgrote groep is toch wel vrij veel aan het overbelasten. Niet alleen jonge paarden, maar ook oudere paarden. Ik zou het dus verstandig vinden om wel iets duidelijker te zijn over wat overbelasting is, ze mag van mij iets harder zijn in haar standpunt. Puur uit bescherming van de paarden.

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Belasting voor jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 01:37

Ik vind dat heel veel mensen met weinig kennis van zaken, er stellig van overtuigd zijn dat je niet op een paard mag gaan zitten tot het 6 jaar oud is. En dat van alle daken roeptoeteren....

Ik denk zelf, dat het gezonder is om vanaf een jongere leeftijd langzamer op te bouwen. Meestal zijn het de ruiters die veel en vaak moeten oefenen, niet het paard. Een beetje intelligent paard snapt het na 3x herhalen wel.

Ik rijd zelf mijn paarden in aan het einde van het 3de jaar, met een 3 jarige 3x per week, met een 4 jarige 4x per week.
Meer dan 4 of 5 x per week rijd ik sowieso niet, hebben ze niet nodig.

Melleke24
Berichten: 180
Geregistreerd: 26-01-20
Woonplaats: Limburg

Re: Belasting voor jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 15:14

Ik ben met mijn draver op zijn 2 jaar al begonnen met het tuig op en af te leggen ( niet rijden) . Nu is hij 3 jaar en loopt 2 keer per week met de sulky. Monte gaan we beginnen als hij 4 is

0259
Berichten: 3
Geregistreerd: 31-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 21:47

Helemaal mee eens. Ik begin vaak al op 2,5 jarige leeftijd.

Volwassen paarden train ik ook maar 3-4 keer per week ongeveer een half uur. Als ik les heb rijd ik 40-45 minuten en dan ben ik erg blij als ik er weer af mag. Jonge paarden dus nog minder en die laat ik eigenlijk heel de winter staan, geef er dan vrij weinig om dus alles wat niet hoeft heeft dan vrij.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:15

Wat een interessant artikel. Ik ben voor mijn jonge merrie al een beetje aan het oriënteren op hoe een fijn trainingsschema eruit zal gaan zien in de toekomst en kwam ergens het volgende tegen:

3 jaar: max 3x per week 30min
4 jaar: max 4x per week 40min
5 jaar: max 5x per week 50min
6 jaar en ouder: max 6x per week 60min

Hierin werd losstappen en uitstappen ook binnen het 'werk' gezien en longeren en grondwerken ook.

Je zou dus met een drie-jarige 1x per week een half uurtje kunnen longeren, 1x per week een half uurtje actief grondwerken en 1x per week een half uurtje rijden. Ik ga er dan maar gemakshalve vanuit dat je daarnaast nog wel passief kan grondwerken als in: laten wennen aan stromend water, voetjes geven, blootstellen aan een zeiltje, stukje wandelen aan de hand etc. Uiteraard gedoseerd en voldoende 'vrij'.

Maargoed, kan dit nergens meer terug vinden en heb ook geen wetenschappelijke onderbouwing gevonden. Mijn eigen 'boeren' verstand zegt gewoon dat het niet goed is om een paard tot z'n 6e niet te belasten en daarna ineens te verwachten dat ie wel belast kan worden.

Noisy

Berichten: 5400
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:26

Ik vind het een goed artikel en ben er zelf ook al jaren van overtuigd dat licht belasten vanaf 2,5 jaar (zoals genoemd in het artikel) beter is voor de ontwikkeling dan wachten tot ze 6 zijn omdat dan de laatste groeischijven gesloten zijn. Door belasten worden het skelet, de banden en pezen juist sterker. Ook zijn ze dan beter mentaal te vormen dan wanneer ze 6 of ouder zijn

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:49

_Nelleke_ schreef:
Wat een interessant artikel. Ik ben voor mijn jonge merrie al een beetje aan het oriënteren op hoe een fijn trainingsschema eruit zal gaan zien in de toekomst en kwam ergens het volgende tegen:

3 jaar: max 3x per week 30min
4 jaar: max 4x per week 40min
5 jaar: max 5x per week 50min
6 jaar en ouder: max 6x per week 60min

Hierin werd losstappen en uitstappen ook binnen het 'werk' gezien en longeren en grondwerken ook.

Je zou dus met een drie-jarige 1x per week een half uurtje kunnen longeren, 1x per week een half uurtje actief grondwerken en 1x per week een half uurtje rijden. Ik ga er dan maar gemakshalve vanuit dat je daarnaast nog wel passief kan grondwerken als in: laten wennen aan stromend water, voetjes geven, blootstellen aan een zeiltje, stukje wandelen aan de hand etc. Uiteraard gedoseerd en voldoende 'vrij'.

Maargoed, kan dit nergens meer terug vinden en heb ook geen wetenschappelijke onderbouwing gevonden. Mijn eigen 'boeren' verstand zegt gewoon dat het niet goed is om een paard tot z'n 6e niet te belasten en daarna ineens te verwachten dat ie wel belast kan worden.


Uhh schema's gaan voorbij aan je gevoel. Leuk, zo'n richtlijn. Maar het geeft je ook snel oogkleppen.