hulpteugels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-20 14:02

Heb zitten zoeken maar kan op het moment niets vinden. De wiki foto van de dag heeft het over hulpteugels. Met o.a. de opmerking dat ze helpend en niet dwingend zijn. mijn vraag Hoe kunnen ze dan niet dwingend zijn?

De hemel is voor een paard een ruiter met beide benen op aard.
The more real you get the more unreal the world gets. John Lennon
I think our society is run by insane people for insane objectives.


Anoniem

Re: hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:03

Als je ze correct gebruikt zijn ze niet dwingend. Neem de longeer hulp (dat touw over de rug tussen de benen naar het bit) als je die strak vast zet dwing je. Maar zet je em vrij los, dan helpt het.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-20 14:04

Ah dat is een leuke. Daar had ik het laatst nog over. Gaat het paard lang laag voelt ie druk op zijn rug.

De hemel is voor een paard een ruiter met beide benen op aard.
The more real you get the more unreal the world gets. John Lennon
I think our society is run by insane people for insane objectives.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:06

Dinopino schreef:
Ah dat is een leuke. Daar had ik het laatst nog over. Gaat het paard lang laag voelt ie druk op zijn rug.

Het de longeer hulp juist niet. Als ie lang en laag gaat valt de druk grotendeels weg, mits je de hulp natuurlijk goed afsteld. Gaat het paard weer om hoog ontstaat er weer lichte druk.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-20 14:07

Dus is hij dwingend. Druk verdwijnt pas wanneer hij de houding aanneemt die jij wil. ik zeg niet goed of fout maar volgens mij is hij altijd dwingend

De hemel is voor een paard een ruiter met beide benen op aard.
The more real you get the more unreal the world gets. John Lennon
I think our society is run by insane people for insane objectives.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:13

Dinopino schreef:
Dus is hij dwingend. Druk verdwijnt pas wanneer hij de houding aanneemt die jij wil. ik zeg niet goed of fout maar volgens mij is hij altijd dwingend

Dwingend vind ik pas als een paard in 1 bepaalde houding word gedwongen. Dat is met correct gebruik van hulpteugels onmogelijk. Eigenlijk zou teugrldruk dan ook dwingend moeten zijn, maar dat is het ook niet. Je vraagt je paard iets te doen, bij het correct uitvoeren word er los gelaten.

kwii
Berichten: 1745
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:13

In de wiki staat deze zin "Hulpteugels zijn altijd bedoeld om te helpen, niet om te dwingen."
Dat is dus wel een wezenlijk verschil, ze zeggen namelijk niet dat het niet dwingend is of kan zijn.

Als de longeerhulp lang genoeg is zou het nooit dwingend moeten zijn. Al zou ik deze specifieke hulpteugel overslaan :o

Nergens is het zo fijn, als op de rug van Willemijn!

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-20 14:16

Daar heb je gelijk in. Maar zeg dan ook dat een hulpteugel dwingend is. Je gewone teugels kunnen elk moment langer worden en dus veel direkter reageren wanneer het paard zijn spieren wil ontspannen.

De hemel is voor een paard een ruiter met beide benen op aard.
The more real you get the more unreal the world gets. John Lennon
I think our society is run by insane people for insane objectives.

MarlindeRooz
Correspondent
Berichten: 33749
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:16

Die longeerhulp met zo'n touw tussen de benen en dan over de schoft is niks anders dan een zaagmachine voor luie ruiters. Die zelf geen zin hebben om erop te gaan zitten en hun paard naar beneden te zagen. :=

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-20 14:19

Ikzelf gebruik geen hulpteugels ook niet bij longeren. Hoewel dat bij een examen moest heb ik toen nog nooit een paard zo beroerd zien lopen. Wat zegt degene die dat artikel geschreven heeft in de Wiki erover. Van mij betreft mag die tekst wel iets duidelijker.

De hemel is voor een paard een ruiter met beide benen op aard.
The more real you get the more unreal the world gets. John Lennon
I think our society is run by insane people for insane objectives.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:20

MarlindeRooz schreef:
Die longeerhulp met zo'n touw tussen de benen en dan over de schoft is niks anders dan een zaagmachine voor luie ruiters. Die zelf geen zin hebben om erop te gaan zitten en hun paard naar beneden te zagen. :=


Als ik het gebruik zaagt het niet hoor. Werkt juist vrij fijn. Ik heb hem dan ook echt los hangen. Als m'n paard wil kan ie nog steeds met z'n kop in de wolken lopen.

kwii
Berichten: 1745
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:20

Dinopino schreef:
Daar heb je gelijk in. Maar zeg dan ook dat een hulpteugel dwingend is. Je gewone teugels kunnen elk moment langer worden en dus veel direkter reageren wanneer het paard zijn spieren wil ontspannen.


Ben ik het met je eens. Volgens mij zit er bij een hulpteugel altijd een beperking op de beweging, soms naar boven soms naar beneden of voren. Misschien is het dan ook hoe iemand de term dwingen intepreteert?
Het paard word niet altijd precies in de gewenste houding gedwongen, maar er is altijd een houding die uitgesloten word. Althans dat is hoe ik het zie.
Laatst bijgewerkt door kwii op 07-01-20 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Nergens is het zo fijn, als op de rug van Willemijn!

MarlindeRooz
Correspondent
Berichten: 33749
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:21

Marije_1997 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Die longeerhulp met zo'n touw tussen de benen en dan over de schoft is niks anders dan een zaagmachine voor luie ruiters. Die zelf geen zin hebben om erop te gaan zitten en hun paard naar beneden te zagen. :=


Als ik het gebruik zaagt het niet hoor. Werkt juist vrij fijn. Ik heb hem dan ook echt los hangen. Als m'n paard wil kan ie nog steeds met z'n kop in de wolken lopen.

Dus de clipjes aan het bit bewegen helemaal niet heen en weer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:21

Dinopino schreef:
Daar heb je gelijk in. Maar zeg dan ook dat een hulpteugel dwingend is. Je gewone teugels kunnen elk moment langer worden en dus veel direkter reageren wanneer het paard zijn spieren wil ontspannen.


Bij mij kan dat ook met de longeerhulp :) is dus maar net hoe je het gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:22

MarlindeRooz schreef:
Marije_1997 schreef:

Als ik het gebruik zaagt het niet hoor. Werkt juist vrij fijn. Ik heb hem dan ook echt los hangen. Als m'n paard wil kan ie nog steeds met z'n kop in de wolken lopen.

Dus de clipjes aan het bit bewegen helemaal niet heen en weer?

Niet meer als teugels dat doen. Of een longeer lijn. Of iets.

MarlindeRooz
Correspondent
Berichten: 33749
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:23

Dus de druk die elke pas links-rechts op het bit komt te staan is volgens jou niet dwingend en niet bedoeld om je paard omlaag te krijgen? :+

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-20 14:23

Of het goed is niet goed dat bedoel ik niet. Daar kom je volgens mij nooit uit. Maar om te zeggen dat ze niet dwingend zijn vind ik persoonlijk foutief

De hemel is voor een paard een ruiter met beide benen op aard.
The more real you get the more unreal the world gets. John Lennon
I think our society is run by insane people for insane objectives.

kwii
Berichten: 1745
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:25

Marije_1997 schreef:
Dinopino schreef:
Daar heb je gelijk in. Maar zeg dan ook dat een hulpteugel dwingend is. Je gewone teugels kunnen elk moment langer worden en dus veel direkter reageren wanneer het paard zijn spieren wil ontspannen.


Bij mij kan dat ook met de longeerhulp :) is dus maar net hoe je het gebruikt.


Kan je paard dan ook nog naar voren en er uit met zijn neusje?
Dan.. wat is dan nog de werking van longeerhulp?
Ik weet dat het topic niet helemaal daar over gaat maar ik ben gewoon nieuwsgierig :D

Nergens is het zo fijn, als op de rug van Willemijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:26

MarlindeRooz schreef:
Dus de druk die elke pas links-rechts op het bit komt te staan is volgens jou niet dwingend en niet bedoeld om je paard omlaag te krijgen? :+


Nee klopt. Want als ie omhoog wil lopen kan dat net zo goed. Ik denk ook dat mensen dwingen en helpen soms anders zien. Ik vind dwingen pas dwingen als iets of iemand in een bepaalde houding etc word gezet en hier niet meer uit kan.

Dit gebeurt trouwens op maneges waar elastieken worden vastgebonden aan het paard zo dus danig dat ze alleen maar met de neus tegen de borst kunnen lopen. Dat vind ik wel echt dwingen

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-20 14:27

Je kan zeer zeker je paard longeren zonder te centrifugeren, zodat ie de juiste houding aan neemt voor de tijd dat zijn spieren dat aankunnen zonder dwang. Maar dat is inderdaad een andere discussie. Ik ben van mening dat je met een hulpteugel hoe dan ook altijd dwingend werkt. Een clipje(heel fout) aan het bit onderbreekt een fijn contact met het paard en daardoor kan je geen fijne teugelhulp geven.

De hemel is voor een paard een ruiter met beide benen op aard.
The more real you get the more unreal the world gets. John Lennon
I think our society is run by insane people for insane objectives.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:28

kwii schreef:
Marije_1997 schreef:

Bij mij kan dat ook met de longeerhulp :) is dus maar net hoe je het gebruikt.


Kan je paard dan ook nog naar voren en er uit met zijn neusje?
Dan.. wat is dan nog de werking van longeerhulp?
Ik weet dat het topic niet helemaal daar over gaat maar ik ben gewoon nieuwsgierig :D

Ja dat kan ook. Het is bij mij ook meer een hulp om er voor de zorgen dat ie z'n onderhals niet uitdrukt (paard komt uit Spanje, had enorme onderhals.) en zodat hij dus dan ook niet zomaar recht op me af vliegt :) voor de controle dus zeg maar.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-20 14:29

Even voor mijn beeldvorming. Dus wanneer jouw paard omhoog komt voelt ie druk? en hoe is je paard gebouwt. Is ie gebouwt zodat ie makkelijk laag en lang kan lopen of dat ie juist een hoge halshouding heeft.?

De hemel is voor een paard een ruiter met beide benen op aard.
The more real you get the more unreal the world gets. John Lennon
I think our society is run by insane people for insane objectives.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:35

Dinopino schreef:
Even voor mijn beeldvorming. Dus wanneer jouw paard omhoog komt voelt ie druk? en hoe is je paard gebouwt. Is ie gebouwt zodat ie makkelijk laag en lang kan lopen of dat ie juist een hoge halshouding heeft.?


Nou dat weet ik dus niet, hoe hij exact gebouwd is. Aangezien hij dus zijn onderhals behoorlijk ontwikkeld heeft. Dit zijn we er nu door lang en laag werken er uit aan het proberen te krijgen. Het is een Iberisch paard, dat is wel zeker. En naar mijn idee lopen die normaal vrij makkelijk ontspannen.

NoekAa_
Berichten: 1464
Geregistreerd: 24-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:37

Dwingen is volgens mij in de letterlijke betekenis 'tot iets noodzaken'. Bij normaal gebruik van de meeste hulpteugels heb je meer te maken met een manier van begrenzen waarbinnen nog verschillende houdingen mogelijk zijn.

Maar ik 'helpen' nou ook niet echt de juiste terminologie... alsof paard denkt 'he fijn dat mn baas iets aan m'n bit heeft geknoopt.. dit helpt met echt bij het vinden van de juiste houding'. Of je 'helpt' de ruiter... dat zou logischer zijn.

Ik vind het meer begrenzen denk ik :+

Ben overigens ook geen fan van het genoemde longeerhulptouw, enkele keer gebruikt maar bij ontspanning gaat het vrij zware touw doorhangen als ie niet heel strak zit en heen en weer slaan met tot gevolg gerommel aan het bit. Zit ie strakker dan krijgt het paard elke pas die het voorbeen maakt een rukje aan het bit.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-20 14:38

Hoof hals laag wil niet altijd zeggen gewelfde rug. Door juist met hulpteugels te werken zie je paarden fantastische onderhalsen ontwikkelen. dus kans groot dat dat bij jouw paard ook is gebeurd. Wat gebeurt wanneer ie zijn hoofd omhoog doet en dan druk krijgt welke spier maakt hij dan sterker. Meestal de halsspier. Een barokke paard kan wel lang en laag lopen, heb geen plaatje maar zijn bouw en zijn spieren zijn juist anders.

De hemel is voor een paard een ruiter met beide benen op aard.
The more real you get the more unreal the world gets. John Lennon
I think our society is run by insane people for insane objectives.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Caithlynn, SemrushBot en 5 bezoekers