Wie kan mij helpen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
VRoetgering
Berichten: 54
Geregistreerd: 21-11-18

Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-19 11:34

Ik heb sinds een jaar een eigen paard (pony eigenlijk), hij heeft vroeger Z gesprongen. daarna ongeveer L niveau met iemand anders. nu is hij bij mij, ik merk dat hij erg veel power heeft met springen waardoor ik in het begin niet veel controle had.
Toen heb ik een passende instructrice gevonden om goed aan de dressuur te werken (pony heeft 5 jaar geleden misschien ooit een B proefje gedaan) ik rij ongeveer 4x in de week echt goed dressuur waarvan ongeveer 3x les. Ik merkte dat hij wel minder zin kreeg in het rijden maar ik wil gewoon dat de dressuur gewoon goed is voordat ik ga springen.
hij begon na een tijdje meer te staken, dus toen eigenlijk nog strenger doorgepakt. we (mijn instructrice en ik) dachten dat het zou komen door pijn, dus de Tandarts laten komen (was wel nodig maar het lag niet daaraan) en toen de fysio erbij ( was ook nodig maar lag het ook niet aan) toen voor de zekerheid de zadelmaker ook laten komen (zadels zijn een beetje bijgevuld maar zal het ook niet aan liggen) Maar alsnog bleef het Ondertussen wel meer gesprongen en dat ging echt bijzonder goed.
Nu kreeg ik het advies gewoon samen veel plezier te maken dus vooral springen en buitenritten maken en als de tijd rijp is dan lekker springwedstrijdjes doen. Maar alsnog is die dressuur nog niet helemaal perfect. wat denken jullie dat het best is te doen?


SweetVanille
Berichten: 1765
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 11:40

Zo laten, niet iedere pony is gemaakt voor dressuur en hij geeft je goed aan dat hij het niet oeuk vindt. Lekker sprongetje maken en buitenritjes.

Pepperrr
Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 11:40

Maar als het bijzonder goed ging, waarom hem dan nog blijven 'vervelen' met streng dressuren? Zoek een goede instructie die ervaring heeft met springen en neem daarbij een keer in de week les. Rest van de week gewoon lekker lol met je knol, naar buiten, sprongetje, crossje. Veel paarden knappen daar echt van op :j

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

VRoetgering
Berichten: 54
Geregistreerd: 21-11-18

Re: Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-19 11:42

ja daar dacht ik dus ook al aan, ik heb inmiddels al 1x in de week springles. maar toch zeuren veel mensen aan mijn hoofd dat hij dressuurmatig ook perfect moet lopen..

Suzanne F.
Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 11:43

Tja als hij met springen totaal geen verzet toont, goed springt en niet staakt dan zou ik dat lekker blijven doen. En dan tussen de hindernissen door toch wat dressuurmatig mee pakken. Dressuur is toch iets wat je altijd doet en niet iets wat je ineens besluit te gaan doen. Controle tussen de hindernissen en een fijne aanleuning is toch ook gewoon nodig voor het springen.
Maar sommige paarden hebben echt een hekel aan rondjes rijden in de bak en die willen graag springen of naar buiten. Probeer anders eens een tussenweg zoals balkjes lopen of 1 kruisje neerzetten. En dan verder daaromheen dressuren. Goed afwisseling houden in het rijden en niet teveel ‘moeten’.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 11:44

Het advies opvolgen en lol maken. Lekker springen en buiten rijden. Laat die dressuur lekker voor wat het is. Niet druk over maken.

”I don’t go looking for trouble. Trouble usually finds me.” ~ Harry Potter

Pepperrr
Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 11:47

VRoetgering schreef:
ja daar dacht ik dus ook al aan, ik heb inmiddels al 1x in de week springles. maar toch zeuren veel mensen aan mijn hoofd dat hij dressuurmatig ook perfect moet lopen..


Onzin. Lekker laten banketstaaf. Als jouw paard daar niet gelukkig van wordt is het zaak om naar je paard te luisteren. Een happy paard is het aller belangrijkste toch? :)

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

VRoetgering
Berichten: 54
Geregistreerd: 21-11-18

Re: Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-19 11:49

ja precies, ik hoop dat het nu een stuk beter gaat

LoveBodin
Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 11:53

Mijne vindt dressuur ook niet tof. Staken doet ie niet echt, maar als er hindernissen in de bak staan doet hij veel beter zijn best. Dan werkt hij mee en hebben we veel meer een gezamelijk doel dan dressuur, heb het gevoel dat hij daar het nut niet van inziet en van springen wel. TSja, dat is nu eenmaal zo.
Ik heb nu een instructrice die veel werkt met balkjes en kleine hindernissen om zo dressuur te rijden voor het springen, dus huppeltjes met een correcte basis. Dat gaat bij ons veel beter dan dressuur, hoe afwisselend ik het probeer met verschillende figuren.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Elisa2
Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 11:53

VRoetgering schreef:
Ik heb sinds een jaar een eigen paard (pony eigenlijk), hij heeft vroeger Z gesprongen. daarna ongeveer L niveau met iemand anders. nu is hij bij mij, ik merk dat hij erg veel power heeft met springen waardoor ik in het begin niet veel controle had.
Toen heb ik een passende instructrice gevonden om goed aan de dressuur te werken (pony heeft 5 jaar geleden misschien ooit een B proefje gedaan) ik rij ongeveer 4x in de week echt goed dressuur waarvan ongeveer 3x les. Ik merkte dat hij wel minder zin kreeg in het rijden maar ik wil gewoon dat de dressuur gewoon goed is voordat ik ga springen.
hij begon na een tijdje meer te staken, dus toen eigenlijk nog strenger doorgepakt. we (mijn instructrice en ik) dachten dat het zou komen door pijn, dus de Tandarts laten komen (was wel nodig maar het lag niet daaraan) en toen de fysio erbij ( was ook nodig maar lag het ook niet aan) toen voor de zekerheid de zadelmaker ook laten komen (zadels zijn een beetje bijgevuld maar zal het ook niet aan liggen) Maar alsnog bleef het Ondertussen wel meer gesprongen en dat ging echt bijzonder goed.
Nu kreeg ik het advies gewoon samen veel plezier te maken dus vooral springen en buitenritten maken en als de tijd rijp is dan lekker springwedstrijdjes doen. Maar alsnog is die dressuur nog niet helemaal perfect. wat denken jullie dat het best is te doen?


Als je paard gaat staken door dressuur, dan rijdt je niet op de juiste wijze dressuur. Dressuur hoort fijn en goed te zijn voor een paard.

Kun je vertellen hoe je dressuur rijdt? wat je van het dier vraagt? wat je instructrice zegt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

FCSA
Berichten: 6378
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 11:53

Dressuur rijden kan ook plezier maken zijn :)*

Edit: eens met wat Elisa tegelijkertijd hierboven postte dus.

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 11:55

FCSA schreef:
Dressuur rijden kan ook plezier maken zijn :)*

Edit: eens met wat Elisa tegelijkertijd hierboven postte dus.



Voor dit paard kennelijk alleen met mate...

”I don’t go looking for trouble. Trouble usually finds me.” ~ Harry Potter

Sintara
Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 11:59

Je hebt best wel kans dat als je lekker afwisselend met hem aan de slag gaat: springen, buitenritjes, vrijheidsdressuur.. Dat hij dat ene uurtje dressuurles per week best voor je wilt gaan doen

FCSA
Berichten: 6378
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 12:00

katybug schreef:
FCSA schreef:
Dressuur rijden kan ook plezier maken zijn :)*

Edit: eens met wat Elisa tegelijkertijd hierboven postte dus.



Voor dit paard kennelijk alleen met mate...


Dan is er iets aan de hand met je trainingsmethode.

Voor het ene paard zal dressuur makkelijker zijn dan voor het andere paard omdat hij er gunstiger voor gebouwd is of netter opgeleid, maar ieder paard kun je motiveren om met plezier te zoeken naar het juiste antwoord.

VRoetgering
Berichten: 54
Geregistreerd: 21-11-18

Re: Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-19 12:12

ik vind zelf dat ik niet veel van hem vraag, gewoon om ontspannen recht te lopen, dat vind hij allebeide lastig dus wil hij daar onderuit komen en zo gaat hij staken. dat is onze theorie.. maar als jullie anders denken laat maar weten!

Pepperrr
Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 12:17

Denk dat je er niet zo snel teveel van vraagt hoor. Ik heb 2 jaar lang een paard gereden dat in de bak een kip zonder kop is, retesterk, tegen de hand, onder je vandaan willen rennen etc, maar in het bos kun je er een klein kind op zetten bij wijze van. Paarden hebben ook voorkeuren :)

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 12:17

Hmm het licht wel aan welk niveau jullie nu hebben in dressuur. Gewoon recht een stuk lopen met goede overgangen moet voor elk paard wel haalbaar zijn. Anders kom je bij het springen ook vast te zitten immers!

Ik zou het eerder in andere instructie zoeken. Blijkbaar voelt deze lesgever het paard niet goed aan, een goede dressuurles hoort ook leuk te zijn voor het paard namelijk!

Janneke2
Berichten: 22650
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 12:34

VRoetgering schreef:
ik vind zelf dat ik niet veel van hem vraag, gewoon om ontspannen recht te lopen, dat vind hij allebeide lastig dus wil hij daar onderuit komen en zo gaat hij staken. dat is onze theorie.. maar als jullie anders denken laat maar weten!

Gewoon twee 'trappetjes' van het skala dus.
(Skala betekent trap, volgens mij een soort wenteltrap en geen kaarsrechte ladder.)

Maar voor je dier is het superabstract en wellicht saai.

Je kunt met 100 verschillende oefeningen deze doelen bereiken, dus mbt saai zit in fantasie (en snappen waar oefeningen en figuren echt voor dienen!!) de oplossing.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

xxCYNNxx
Berichten: 5660
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 12:58

dressuur is idd wel belangrijk ja, maar denk dat het voor dit dier net wat teveel is in frequentie. Persoonlijk zou ik terug gaan naar 2 keer in de week dressuurles en daar buiten om de variatie opzoeken; maak een ontspannen buitenrit met hem, maar zorg dat hij niet alleen maar loopt zoals hij dat wil (scheef dus zoals ik het begrijp), maar werk onderweg spelenderwijs aan het dressuurmatig recht lopen.
Pak je zo toch nog een derde keer in de week dressuur erbij, maar dan gecombineerd in een buitenrit. Dan heb je de springles nog. Zit je op 4 dagen training. Zou je bv nog een dag longeerwerk in kunnen plannen of bv lange lijnen ( kun je gelijk stiekem toch het dressuurmatige werk extra oppakken.

Ben je bij elkaar toch minstens 4 keer in de week dressuurmatig bezig, maar door de verschillende manieren zal het voor je pony als minder eentonig overkomen.

Dat je ieder paard dressuur leuk kunt gaan leren vinden...tja; ook dieren hebben hun voorkeuren, dus ik geloof wel dat er paarden en pony's zijn die dressuur meer als een noodzakelijke plicht zien dan als leuk. Als ik alleen al kijk naar mn laatste 2 honden en onze 3 katten; allemaal stuk voor stuk hun eigen persoonlijkheid en voorkeuren. Vond mn herder het bv prachtig om uren door de bossen te lopen en tevreden met alleen snuffelen en wat sprintjes trekken, mn halve stafford vond door de bossen lopen ook prachtig, maar wel met een extraatje hoor; spelen onderweg dus, en dus altijd een balletje mee. Alleen anderhalf uur wandelen deed het niet voor hem. Een bosuitje was pas echt compleet met balspelletjes....en zat daar ook nog eens een bosplas bij waar meneer door het water kon banjeren dan was die helemaal in de 7de hemel.
De herder was dat al als je alleen al met dr naar het bos ging.
Grappig; in dit geval was juist het reutje veel veeleisender dan het teefje...conclusie; wij vrouwen zijn zo moeilijk nog niet :P :+

Maar anyway...dressuur is idd wel belangrijk ja, dus misschien is dat de oplossing; 1 les eruit gooien en wat meer variatie in het trainen ipv alleen maar dressuren ( in de ogen van je pony dan)

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

VRoetgering
Berichten: 54
Geregistreerd: 21-11-18

Re: Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-19 18:29

dankjewel voor al jullie tips!

Elisa2
Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 09:47

Als je paard gaat staken bij het rechtrichten dan is hij of heel scheef en kan het gevraagde nog niet aan, of hij heeft ergens pijn.

De dressuur heb je nodig anders ga je ook vastlopen met springen tzt, hoe richt je dit paard recht? kun je vertellen hoe je begint met rijden en wat je stap voor stap doet?

Je kunt ook dressuur rijden in het bos, als je daar hetzelfde vraagt..loop je dan tegen hetzelfde probleem aan?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 10:11

VRoetgering schreef:
Ik heb sinds een jaar een eigen paard (pony eigenlijk), hij heeft vroeger Z gesprongen. daarna ongeveer L niveau met iemand anders. nu is hij bij mij, ik merk dat hij erg veel power heeft met springen waardoor ik in het begin niet veel controle had.
Toen heb ik een passende instructrice gevonden om goed aan de dressuur te werken (pony heeft 5 jaar geleden misschien ooit een B proefje gedaan) ik rij ongeveer 4x in de week echt goed dressuur waarvan ongeveer 3x les. Ik merkte dat hij wel minder zin kreeg in het rijden maar ik wil gewoon dat de dressuur gewoon goed is voordat ik ga springen.
hij begon na een tijdje meer te staken, dus toen eigenlijk nog strenger doorgepakt. we (mijn instructrice en ik) dachten dat het zou komen door pijn, dus de Tandarts laten komen (was wel nodig maar het lag niet daaraan) en toen de fysio erbij ( was ook nodig maar lag het ook niet aan) toen voor de zekerheid de zadelmaker ook laten komen (zadels zijn een beetje bijgevuld maar zal het ook niet aan liggen) Maar alsnog bleef het Ondertussen wel meer gesprongen en dat ging echt bijzonder goed.
Nu kreeg ik het advies gewoon samen veel plezier te maken dus vooral springen en buitenritten maken en als de tijd rijp is dan lekker springwedstrijdjes doen. Maar alsnog is die dressuur nog niet helemaal perfect. wat denken jullie dat het best is te doen?



om te springen hoeft de dressuur niet perfect te zijn, als de basis maar goed is, vandaaruit ga je verder opbouwen in een richting die je kiest

steeds vanuit de basisoefeningen elke keer een stapje erbij, leg b.v. balkjes in de bak, de uitdaging is dan om tijdens de dressuur in het zelfde tempo te over 1 2 3 of meerdere balkjes te blijven draven als je b.v. doorzit of licht rijd, soms moet je dan iets been geven om ………………..soms alleen een waakzaam been

leg b.v. een balkje op de A-C lijn in een grote volte/ of drie als je b.v. een slangevolte gaat maken en gebruik dat om de wissel te springen of om overgangen te rijden

zet gewoon een klein sprongetje in de bak en rij daar eerst een paar keer gewoon om heen en dan rij je er op af om te springen maar ga daarna wel recht uit als gehoorzaamheidsoefening - buitenteugel en binnenbeen-

zijn leuke speelse dingen die het plezier bij beide weer terug brengen en al doende leer je het paard gehoorzaam zijn aan de hulpen/je zit, bouw aan je eigen kennis en kunde en ga dat perfectioneren dan komt de rest vanzelf


sommige paarden zijn gewoon all round en die moet je ook zo rijden,

succes

VRoetgering
Berichten: 54
Geregistreerd: 21-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-19 11:39

Hoi allemaal, even een update. gisteren even dressuurmatig gereden, en het ging echt verschrikkelijk, gevaarlijk eigenlijk. ik snapte er niks van agz het de laatste tijd beter ging. vandaag was ik van plan te longeren, ik had mijn verhaal even verteld aan de staleigenaar en die wou even in de mond kijken. wat dus blijkt is dat hij een soort wondje in de mond zat en dus ging 'staken' wanneer het bit daar op kwam. ik vind het wel bizar dat de tandarts dat niet heeft gezien maar ja.. nu kan ik dus 3 weken niet echt rijden zodat het wondje kan genezen. iemand nog tips wat ik kan doen na Longeren, padock/wei etc?

Janneke2
Berichten: 22650
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 12:30

... ik rijd al weer een tijdje met de kaptoom. (Binnenkort komt de da/tandarts om een wolfskiesje weg te halen.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

FriesWytske
Berichten: 9892
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 12:34

VRoetgering schreef:
Hoi allemaal, even een update. gisteren even dressuurmatig gereden, en het ging echt verschrikkelijk, gevaarlijk eigenlijk. ik snapte er niks van agz het de laatste tijd beter ging. vandaag was ik van plan te longeren, ik had mijn verhaal even verteld aan de staleigenaar en die wou even in de mond kijken. wat dus blijkt is dat hij een soort wondje in de mond zat en dus ging 'staken' wanneer het bit daar op kwam. ik vind het wel bizar dat de tandarts dat niet heeft gezien maar ja.. nu kan ik dus 3 weken niet echt rijden zodat het wondje kan genezen. iemand nog tips wat ik kan doen na Longeren, padock/wei etc?


Andere tandarts laten komen. Want dan zit er toch nog een haak op die kies die dat wondje veroorzaakt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers