kind met 1 jaar rijervaring op groene pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
BloemBloem
Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:33

bigone schreef:
Meteen stoppen en ik snap werkelijk de mensen niet die zo’n pony aan een kind met bijna geen ervaring verleasen.


Eens, maar ik verbaas me ook over de TS, ze heeft zelf ook gereden :)

Stoppen, en lekker met je mannetje naar de manege gaan, zelfvertrouwen op doen :)

Mijn dochter is 8, rijdt al wat jaartjes, maar die zet ik bij lange na nog niet
op een heel groen ding, dat is echt vragen om problemen.


BigOne
Berichten: 38192
Geregistreerd: 03-08-09

Re: kind met 1 jaar rijervaring op groene pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:35

Onze dochter was negen toen ze een vierjarige kreeg maar die had ze zelf ingereden ( dier was zadelmak geboren ) en die reed ook nog maar een jaar op de manege. Dus kan wel goed gaan maar dan wel met de juiste pony.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-19 15:39

Gypsy schreef:
Hoe lang het dier ingereden is maakt in deze niet uit, het is gewoon geen goede combinatie.

Als het nou je eigen pony was zou ik zeggen laat er nog een x aantal keer in de week een volwassene mee werken (mennen, longeren met dubbele lijnen), zet de pony meer buiten, geef minder krachtvoer en kijk of het beterd maar als leaser heb je die positie natuurlijk niet.

Kun je niet wat vaker op de manege lessen ipv te leasen?


Ja, ik denk dat we dat inderdaad moeten doen. Er rijdt overigens sinds een week of 2 ook een aantal keren per week een volwassene op, dat scheelt enorm, maar het is een kleine b pony, dus dat echt maar tijdelijk. Ik ben er aan uit, we gaan stoppen met de pony en inderdaad als hij dat wil wat extra manege lessen.

Getup
Berichten: 8263
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:40

Leeftijd is maar n cijfer. Maar de pony is gewoon nog erg onervaren en probeert nu duidelijk uit. Daar moet een zelfverzekerd en dapper ruitertje op.

Zou inderdaad ( hoe moeilijk ook) stoppen, en je zoon voorlopig lekker op de manege laten rijden.

Mijn kinderen zaten ook op onze jonge, net ingereden pony. Maar die is in de omgang Super braaf en aan de hand en longe ook. Los rijden deden ze nog niet, daar was ie te snel voor. Inmiddels rijdt mijn 8 jarige dochter er thuis alleen op. Pony is inmiddels ook 8.

Moet wel leuk blijven, vrees dat je zoon nu alleen maar onzekerder wordt. En bang. Dat is zonde:-)

Daarvoor kost het ook te veel...

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-19 15:44

Getup schreef:
Leeftijd is maar n cijfer. Maar de pony is gewoon nog erg onervaren en probeert nu duidelijk uit. Daar moet een zelfverzekerd en dapper ruitertje op.

Zou inderdaad ( hoe moeilijk ook) stoppen, en je zoon voorlopig lekker op de manege laten rijden.

Mijn kinderen zaten ook op onze jonge, net ingereden pony. Maar die is in de omgang Super braaf en aan de hand en longe ook. Los rijden deden ze nog niet, daar was ie te snel voor. Inmiddels rijdt mijn 8 jarige dochter er thuis alleen op. Pony is inmiddels ook 8.

Moet wel leuk blijven, vrees dat je zoon nu alleen maar onzekerder wordt. En bang. Dat is zonde:-)

Daarvoor kost het ook te veel...


Klopt helemaal. Dat ze jong is, is misschien niet eens het belangrijkste, maar ze is gewoon heel gevoelig en dat is momenteel in combinatie met mijn zoontje gewoon geen goede combi. Inderdaad, het moet leuk blijven.

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Re: kind met 1 jaar rijervaring op groene pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-19 15:45

Super bedankt voor alle reacties. Jullie bevestigen mijn gevoel, maar soms is het fijn om dat ook even van een ander te horen ;-). We gaan stoppen met de leasepony en voorlopig gewoon lekker op de manege rijden. Misschien wat extra lessen als hij wil, maar vooral alleen als hij er zelf om vraagt. Bedankt!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34595
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:56

bigone schreef:
Onze dochter was negen toen ze een vierjarige kreeg maar die had ze zelf ingereden ( dier was zadelmak geboren ) en die reed ook nog maar een jaar op de manege. Dus kan wel goed gaan maar dan wel met de juiste pony.


Dat weet je helaas soms ook pas door ervaren. Mijn man en ik rijden zelf. Dochter reed ook al een tijdje toen we die groene pony kochten. Met proef rijden niet heel voorwaarts maar wel heel lief. Alleen bleek later bij ons dat ze de zweep niet zo leuk vond en er naar bokte. Waardoor dochter niet meer door durfde te pakken. Als ze maar achter ons of een andere pony aan kon was er niks aan de hand. Maar alleen in de bak ging niet.

Mrijn
Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:59

Ik kan me alleen maar aansluiten bij de rest. Mijn dochter heeft toen ze 9 was, na een klein jaar manegelessen, een fantastisch brave en wat oudere haflinger kunnen leasen. Ze heeft in de 1,5 die ze dat heeft gedaan zoveel vertrouwen opgebouwd. Daarna wilde ze graag op mijn paard. Niet groen, maar wel heel sensibel. Ik dacht dat het wel goed zou gaan. Mijn paard is een pleaser en heel fijn afgericht. helaas ging dat vrij snel al behoorlijk mis doordat ze gewoon niet voldoende snel en fijngevoelig kon reageren. Ze is nu helemaal haar vertrouwen en plezier kwijt. Echt doodzonde (hoewel hockey een heel stuk goedkoper is :D )!

Live is what happens to you while you're busy making plans....

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 16:43

rien10 schreef:
Mijn dochter was 11 en had ongeveer 500 uur in de benen (dressuur en springen) toen ze op een groene pony ging rijden.


Hier idem (10,5 jaar ;-) )...en ik vind het nu al doodeng haha met al haar ervaring. Ik zou mijn kind van 8 echt niet op een "groene" pony zetten.
Ik heb ook voorbeelden waar het wel goed is gegaan, maar nog veel meer waar het is misgegaan.
Daarbij is ook niet ieder kind van 8 überhaupt toe aan een eigen pony, nog los van de leeftijd van de pony. Het vraagt toch best veel van kinderen.

Pikkepor
Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Re: kind met 1 jaar rijervaring op groene pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 17:01

Ik spreek even uit eigen ervaring.

Ik was 11 toen ik op een redelijk groene pony gezet werd. Ik reed op dat moment wekelijks op de manege sinds mijn 7e, maar was er wel recentelijk een paar keer flink naast gekletterd. Ik was onzeker en pony kende niks. En ondanks dat ze heel braaf was voor een 5 jarig merrietje, zat ik er uiteindelijk ook huilend op. Mijn oom en vader zijn heel geduldig met mij geweest. Ik was van een zelfverzekerd ruitertjes dat je overal op kon zetten, naar een klein angsthaasje gegaan dat huilend aan de longeerlijn rondreed.
En daar ben ik ook mee gestopt. Ondanks dat ik meer kilometers in de benen had dan jouw zoontje, ik kon het ook niet toen.

Laat hem lekker op de manege nog wat rondhobbelen en kijk ondertussen uit naar een brave leasepony.

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-19 17:05

Pikkepor schreef:
Ik spreek even uit eigen ervaring.

Ik was 11 toen ik op een redelijk groene pony gezet werd. Ik reed op dat moment wekelijks op de manege sinds mijn 7e, maar was er wel recentelijk een paar keer flink naast gekletterd. Ik was onzeker en pony kende niks. En ondanks dat ze heel braaf was voor een 5 jarig merrietje, zat ik er uiteindelijk ook huilend op. Mijn oom en vader zijn heel geduldig met mij geweest. Ik was van een zelfverzekerd ruitertjes dat je overal op kon zetten, naar een klein angsthaasje gegaan dat huilend aan de longeerlijn rondreed.
En daar ben ik ook mee gestopt. Ondanks dat ik meer kilometers in de benen had dan jouw zoontje, ik kon het ook niet toen.

Laat hem lekker op de manege nog wat rondhobbelen en kijk ondertussen uit naar een brave leasepony.


Goed om te horen. Zo zonde is dat he. Mijn zoontje was ook nooit bang, tot een paar maanden geleden. Ik hoop dat hij daar nog van af komt!

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-19 17:06

Chantal_1978 schreef:
rien10 schreef:
Mijn dochter was 11 en had ongeveer 500 uur in de benen (dressuur en springen) toen ze op een groene pony ging rijden.


Hier idem (10,5 jaar ;-) )...en ik vind het nu al doodeng haha met al haar ervaring. Ik zou mijn kind van 8 echt niet op een "groene" pony zetten.
Ik heb ook voorbeelden waar het wel goed is gegaan, maar nog veel meer waar het is misgegaan.
Daarbij is ook niet ieder kind van 8 überhaupt toe aan een eigen pony, nog los van de leeftijd van de pony. Het vraagt toch best veel van kinderen.

Helemaal mee eens hoor. Een eigen pony is sowieso nog lang niet aan de orde, dit was een leasepony voor 2x per week zonder verplichting om er heen te gaan. Eerst maar eens zien of hij het nog steeds leuk vindt als hij gaat puberen, dan praten we wel weer verder over een eigen pony, al denkt hij daar anders over ;-)

kwita
Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 17:11

Uhhm mijn dochter destijds 5 beleerde een totaal groene pony, oke ze kende hem al heel zijn leven!
Maar het was best knap stap en draf sturen...gallop kon ze toen nog niet eens.al reed ze wel al vanaf haar 3e. De pony hebben we wel verkocht omdat het dier ,meer in zijn mars had dan mijn dochter niet negatief maar zij is gaan voltigeren omdat rijden saai is :+
Het kan wel maar begeleid ze altijd goed want het is wel een risico zo dubbel groen ;) !

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

dieseltje09
Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 11:44

Ook ik zou stoppen met de leasepony, dat gaat tranen geven maar echt hiermee ga je je zoontje geen plezier doen. Ik zie het aan mijn eigen dochter, ik heb stomweg maar 1 pony een fjord op speed :+ Die ook nog eens een flinke eigen wil heeft :')

Dat is echt met heel veel vallen en opstaan (en tranen, heel veel tranen) nu eindelijk een combinatie maar ze is ondertussen 12...(en als het niet mijn eigen pony niet was geweest had ik hem al 20x ingewisseld voor een ander exemplaar!)
Toen ze 8 was liep ik er constant naast, pony vasthouden. Paar passen draven en weer terug. Echt rijden deed ze op andere pony's oa een top brave oude sok <3 Een welshje A die al heel veel gezien had, was wel wat vlug maar maar verder geen streken en omdat ze niet zo groot was een heel stuk minder eng. En een grotere D pony van een vriendin die echt te braaf is met kleintje maar hoe beter je kan rijden hoe meer praatjes die krijgt maar waar je door zijn karater wel mooi ingroeit zeg maar

Toen ze 3 jaar geleden tijdens een ontspannen stukje stappen buiten eraf is gevallen(en ritje in de ambulance kon maken daarna) omdat fjordlief soort van struikelde heeft het zeker een 8 maanden geduurd voor ze er weer op durfde. In die tijd verder ook niet onder druk gezet, lekker laten tutten en rijden met de andere pony's.

Toen ze op een gegeven moment wat meer begon te rijden en de fjord beter begon te kennen ging het tijdje goed, tot het testen kwam van het fjordmonster >;) Ineens links gaan als rechts gevraagd werd en visa versa (en uiteraard op het laatste moment) dat heeft er voor gezorgd dat ze toch wel wat keren in de bakrand heeft gelegen.
Dat koste haar vooral tranen van frustraties, ze wou zo graag dat ze eens normaal een rondje door de baan kon en netjes haar B proef doorkwam. Gelukkig was de angst voor fjord weg, dat hij vlug was was geen probleem meer en echt gemeen is hij nooit geweest(anders had ie wel enkeltje slager gehad van me)

Pas nu sinds klein jaar kan ik zeggen, ja ze zijn er(ze is door zijn monser fase gekomen toen ze steeds vlugger kon ingrijpen en het spelletje daardoor voor fjord klaar was).
Ze gaan ondertussen op buitenrit incl. stukje rengalop, waarop ze dan ook nog doodleuk zegt kijk hij gaat hard he... mn hart zit dan in mijn keel :x (ma blijft er wel naast lopen/fietsen de ambulance van 3 jaar geleden zit ook nog steeds in mijn geheugen zeg maar) ze rijden nu L dressuur, ze springen(van de week met alleen halster en zonder zadel := ), crossen en hebben lol met zijn 2.

Op naar nieuwe avonturen ❤️

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-19 12:23

dieseltje09 schreef:
Ook ik zou stoppen met de leasepony, dat gaat tranen geven maar echt hiermee ga je je zoontje geen plezier doen. Ik zie het aan mijn eigen dochter, ik heb stomweg maar 1 pony een fjord op speed :+ Die ook nog eens een flinke eigen wil heeft :')

Dat is echt met heel veel vallen en opstaan (en tranen, heel veel tranen) nu eindelijk een combinatie maar ze is ondertussen 12...(en als het niet mijn eigen pony niet was geweest had ik hem al 20x ingewisseld voor een ander exemplaar!)
Toen ze 8 was liep ik er constant naast, pony vasthouden. Paar passen draven en weer terug. Echt rijden deed ze op andere pony's oa een top brave oude sok <3 Een welshje A die al heel veel gezien had, was wel wat vlug maar maar verder geen streken en omdat ze niet zo groot was een heel stuk minder eng. En een grotere D pony van een vriendin die echt te braaf is met kleintje maar hoe beter je kan rijden hoe meer praatjes die krijgt maar waar je door zijn karater wel mooi ingroeit zeg maar

Toen ze 3 jaar geleden tijdens een ontspannen stukje stappen buiten eraf is gevallen(en ritje in de ambulance kon maken daarna) omdat fjordlief soort van struikelde heeft het zeker een 8 maanden geduurd voor ze er weer op durfde. In die tijd verder ook niet onder druk gezet, lekker laten tutten en rijden met de andere pony's.

Toen ze op een gegeven moment wat meer begon te rijden en de fjord beter begon te kennen ging het tijdje goed, tot het testen kwam van het fjordmonster >;) Ineens links gaan als rechts gevraagd werd en visa versa (en uiteraard op het laatste moment) dat heeft er voor gezorgd dat ze toch wel wat keren in de bakrand heeft gelegen.
Dat koste haar vooral tranen van frustraties, ze wou zo graag dat ze eens normaal een rondje door de baan kon en netjes haar B proef doorkwam. Gelukkig was de angst voor fjord weg, dat hij vlug was was geen probleem meer en echt gemeen is hij nooit geweest(anders had ie wel enkeltje slager gehad van me)

Pas nu sinds klein jaar kan ik zeggen, ja ze zijn er(ze is door zijn monser fase gekomen toen ze steeds vlugger kon ingrijpen en het spelletje daardoor voor fjord klaar was).
Ze gaan ondertussen op buitenrit incl. stukje rengalop, waarop ze dan ook nog doodleuk zegt kijk hij gaat hard he... mn hart zit dan in mijn keel :x (ma blijft er wel naast lopen/fietsen de ambulance van 3 jaar geleden zit ook nog steeds in mijn geheugen zeg maar) ze rijden nu L dressuur, ze springen(van de week met alleen halster en zonder zadel := ), crossen en hebben lol met zijn 2.


Super om dit te lezen en wat heerlijk dat ze nu zo rijdt!! We hebben gister nog een goed gesprek gehad en hij is het er mee eens dat we gaan stoppen. Is echt beter, dus ik ga vandaag bellen.
Dank je wel!

Janevm
Berichten: 98
Geregistreerd: 01-03-10

Re: kind met 1 jaar rijervaring op groene pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 19:56

Wat goed dat je een verantwoorde keuze hebt gemaakt en naar je gevoel hebt geluisterd en objectief naar de combinatie van de groene pony en je zoon hebt gekeken. Hopelijk krijgt hij weer vertrouwen en vooral lol in het geheel :-)

Hommage
Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Re: kind met 1 jaar rijervaring op groene pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 19:59

Ik heb een soortgelijk iets meegemaakt vroeger op ongeveer dezelfde leeftijd. Met een hoop begeleiding (een periode enkel stappen met iemand ernaast en daarna langzaam opbouwen) is het goed gekomen en was ik juist erg blij met die pony. Heb er erg veel van geleerd en was zeker niet bang meer.

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-19 20:15

Janevm schreef:
Wat goed dat je een verantwoorde keuze hebt gemaakt en naar je gevoel hebt geluisterd en objectief naar de combinatie van de groene pony en je zoon hebt gekeken. Hopelijk krijgt hij weer vertrouwen en vooral lol in het geheel :-)


Ik ben er ook echt blij mee, en nog belangrijker: hij zelf ook. Hij heeft nu wat extra privé lesjes op de maneges en heeft zaterdag voor het eerst weer echt genoten van het rijden. Toen hij er af kwam zei hij: ik ben er overheen, ik ben niet bang meer

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-19 20:16

Ilja_1997 schreef:
Ik heb een soortgelijk iets meegemaakt vroeger op ongeveer dezelfde leeftijd. Met een hoop begeleiding (een periode enkel stappen met iemand ernaast en daarna langzaam opbouwen) is het goed gekomen en was ik juist erg blij met die pony. Heb er erg veel van geleerd en was zeker niet bang meer.


Daar hoopte ik eerst ook op, maar hij is ook gewoon echt nog te jong daarvoor denk ik. Als hij iets verder was geweest had ik dat wel aangedurfd.

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 20:28

eferiz schreef:
Janevm schreef:
Wat goed dat je een verantwoorde keuze hebt gemaakt en naar je gevoel hebt geluisterd en objectief naar de combinatie van de groene pony en je zoon hebt gekeken. Hopelijk krijgt hij weer vertrouwen en vooral lol in het geheel :-)


Ik ben er ook echt blij mee, en nog belangrijker: hij zelf ook. Hij heeft nu wat extra privé lesjes op de maneges en heeft zaterdag voor het eerst weer echt genoten van het rijden. Toen hij er af kwam zei hij: ik ben er overheen, ik ben niet bang meer


Wat superfijn! *\o/*

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

Hommage
Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 21:31

eferiz schreef:
Ilja_1997 schreef:
Ik heb een soortgelijk iets meegemaakt vroeger op ongeveer dezelfde leeftijd. Met een hoop begeleiding (een periode enkel stappen met iemand ernaast en daarna langzaam opbouwen) is het goed gekomen en was ik juist erg blij met die pony. Heb er erg veel van geleerd en was zeker niet bang meer.


Daar hoopte ik eerst ook op, maar hij is ook gewoon echt nog te jong daarvoor denk ik. Als hij iets verder was geweest had ik dat wel aangedurfd.


Als hij er zelf achter staat om te stoppen dan is dat ook de beste keuze :). En beter zo dan dat het een keer echt mis zou gaan en hij de lol helemaal niet meer zou zien in het rijden.

Janevm
Berichten: 98
Geregistreerd: 01-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 11:16

Edit: verkeerde quote gebruikt :+


Wat goed om te horen! Fijn zeg, dan weet je in ieder geval zeker dat dit de juiste keuze was! Veel rijplezier gewenst nog voor je zoon ;-)

quincydesi12
Berichten: 40
Geregistreerd: 05-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 13:08

ik zou eerlijk gezegt lekker een makke pony leasen dat hij zich kan
ontwikkelen

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-19 13:37

quincydesi12 schreef:
ik zou eerlijk gezegt lekker een makke pony leasen dat hij zich kan
ontwikkelen


We gaan toevallig zaterdag bij een super brave 11-jarige Shetlander kijken. Ik was eigenlijk niet van plan om nu al weer aan een leasepony te beginnen, maar als deze echt zo braaf is klinkt het verder ideaal, heeft M1 gelopen, pensionstalling met binnenbak, mag mee op bixie, etc. Ben heel benieuwd!

antje_vip
Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: kind met 1 jaar rijervaring op groene pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 14:29

Fijn dat het weer goed gaat, ik zou niet direct weer een pony gaan leasen. :o Wat is er mis met de manegepony's?

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers