kind met 1 jaar rijervaring op groene pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

kind met 1 jaar rijervaring op groene pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-19 14:42

Hallo,
ik zal proberen mijn verhaal zo kort mogelijk te houden ;-). Mijn zoon van 8 rijdt sinds 1 jaar paard. Hij rijdt 1x per week bij de manege, maar omdat hij er zo van geniet en het ook zo goed is voor hem (om diverse redenen) leasen we sinds een half jaar ook 2x per week een Welsh pony voor hem. Dit is een merrie van 5 jaar maar pas sinds een jaar onder het zadel. Mijn vraag is nu eigenlijk of we door moeten gaan met deze pony. Het is een super lieve pony, maar wel heel gevoelig. Ze komt regelmatig omhoog op de poetsplaats, en heeft ook 2x gesteigerd tijdens een bosrit (zoontje op de pony, instructrice liep er naast en pony zat vast aan halstertouw). Verder is hij er een paar maanden geleden afgevallen in de bak omdat ergens van schrok en mijn zoontje nog niet voldoende balans had. Dat is inmiddels een paar maanden geleden, en sindsdien is ze tijdens het rijden niet meer omhoog gekomen.

Hij heeft altijd erg van haar genoten, maar het stiekem ook altijd wel spannend gevonden. Nu begint de pony hem sinds een maand of 2 steeds meer uit te testen. Hij is wel veel beter gaan rijden, maar 2 weken terug is hij er weer afgevallen. Sindsdien is hij erg onzeker en angstig, en hij vond de afgelopen 2 weken zelfs ineens de managelessen eng, terwijl hij die nooit spannend heeft gevonden. Hij lijkt zijn plezier erin kwijt te raken maar wil wel graag doorgaan met rijden zegt hij zelf. Hij baalt er vooral heel erg van dat hij zo angstig is geworden. Ik ga sowieso wat privélessen op de manege voor hem regelen om weer wat vertrouwen te krijgen, maar de belangrijkste vraag is voor nu wat we met de lease pony moeten gaan doen. Dit is uiteraard een hele andere pony dan de meeste mangepony's en hoewel hij al super veel op haar geleerd heeft, en nog veel meer ervan kan leren, twijfel ik of we niet gewoon te vroeg zijn begonnen met een dergelijke pony.

Zou het beter zijn om daar gewoon mee te stoppen en eerst een jaar alleen op de manege te rijden? Of zouden jullie (als hij dat zelf wil uiteraar) toch doorzetten in de hoop dat dit een fase is waar zowel hij als de pony doorheen moeten?

Ze is echt nog heel groen (wel lief qua karakter) en ik twijfel of het voor zowel pony als zoon goed is.....
In de ideale situatie zouden we een wat oudere super brave leerpony voor hem vinden die hij zou kunnen leasen en waar hij veel van kan leren, maar die liggen niet voor het oprapen. Qua adres, de stal waar hij staat, is het wel super daar, hij vindt het ook heerlijk om daar te zijn, maar naast de tijd en geld die het kost (met lease en lessen zijn we aan deze pony circa 200 euro per maand kwijt) weet ik niet of het er beter op gaat worden qua vertrouwen...
Uiteraard heb ik het er ook met hem zelf over gehad. hij weet het gewoon echt niet. Eigenlijk durft hij niet meer op haar te rijden, omdat hij er steeds weer onzeker en bang van wordt, maar hij is bang dat hij spijt krijgt als hij stopt met haar....

Sorry, beetje onsamenhangend verhaal, maar ik ben heel benieuwd naar jullie kijk hierop.

(ter info, ik heb zelf ook altijd gereden en ga dus met alle liefde meerdere keren per week met hem mee naar paardrijden, maar ik wil hem niet pushen).

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Re: kind met 1 jaar rijervaring op groene pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 14:49

Je geeft jezelf al antwoord he:
"Eigenlijk durft hij niet meer op haar te rijden, omdat hij er steeds weer onzeker en bang van wordt, maar hij is bang dat hij spijt krijgt als hij stopt met haar...."

Niet doen dus!! Mijn dochter heeft ook een leasepony gehad waar ze geen klik mee had. "Afscheid" nemen van het beestje is gepaard gegaan met een hoop tranen, maar uiteindelijk is het de juiste keuze geweest.

Mijn dochter is inmiddels 10 en heeft de laatste 2 jaar veel rij-ervaring opgedaan op haar TOPbrave c-pony en nu toe aan de volgende stap....
Laat hem lekker genieten en ervaring opdoen op een brave pony, nog los van de leeftijd van de pony.

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 14:49

Ik zou eerst een aantal privélessen op een brave manegepony rijden, als hij dat vertrouwen weer heeft zou je kunnen kijken of hij privélessen op de leasepony wil doen? Als dat goed gaat weer leasen en als de lessen niet goed gaan stoppen met leasen?

rien10
Berichten: 14665
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 14:50

Je zoontje heeft dus 104 uur rij ervaring.
Dat is te weinig om deze pony te rijden. Ik adviseer je om een goede leermeester voor hem te zoeken. Een wat oudere, brave en ervaren pony.

rien10
Berichten: 14665
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 14:51

Binkie_Eline schreef:
Ik zou eerst een aantal privélessen op een brave manegepony rijden, als hij dat vertrouwen weer heeft zou je kunnen kijken of hij privélessen op de leasepony wil doen? Als dat goed gaat weer leasen en als de lessen niet goed gaan stoppen met leasen?


Met "een aantal" los je het probleem niet op. Kind moet kilometers maken. Veel meer uren maken. Niet een paar lessen, maar een uurtje of 200 ervaring opdoen.

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-19 14:54

Chantal_1978 schreef:
Je geeft jezelf al antwoord he:
"Eigenlijk durft hij niet meer op haar te rijden, omdat hij er steeds weer onzeker en bang van wordt, maar hij is bang dat hij spijt krijgt als hij stopt met haar...."

Niet doen dus!! Mijn dochter heeft ook een leasepony gehad waar ze geen klik mee had. "Afscheid" nemen van het beestje is gepaard gegaan met een hoop tranen, maar uiteindelijk is het de juiste keuze geweest.

Mijn dochter is inmiddels 10 en heeft de laatste 2 jaar veel rij-ervaring opgedaan op haar TOPbrave c-pony en nu toe aan de volgende stap....
Laat hem lekker genieten en ervaring opdoen op een brave pony, nog los van de leeftijd van de pony.


Fijn om dit te lezen, dank je wel! Je hebt ook gelijk, we moeten er gewoon mee stoppen, ergens wist ik dat ook wel, maar het voelde ook wel als een kans. Brave ponys liggen niet voor het oprapen heb ik gemerkt ;-)

rien10
Berichten: 14665
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 14:54

Mijn dochter was 11 en had ongeveer 500 uur in de benen (dressuur en springen) toen ze op een groene pony ging rijden.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 25-11-19 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 14:54

groen en groen is bont en blauw zeg ik altijd.

ik zou op zoek gaan naar een wat oudere brave pony met bergen ervaring waar hij lekker mee kan rommelen en veel van kan leren zonder bang te zijn maar juist veel zelfvertrouwen van kan krijgen.

als die er nu even niet is, desnoods een manegelesje extra in de week.

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 14:54

rien10 schreef:
Je zoontje heeft dus 104 uur rij ervaring.
Dat is te weinig om deze pony te rijden. Ik adviseer je om een goede leermeester voor hem te zoeken. Een wat oudere, brave en ervaren pony.


Denk inderdaad dat dit het verstandigste advies is.

Groen en groen maakt bont en blauw helaas. Hoe lief het diertje ook is, die heeft ook een ruitertje nodig die vertrouwen geeft en niet zoekt.

Het zal even lastig zijn, maar als hij straks weer plezier en geen angst meer heeft, dan zul je zien dat het een goede keuze is geweest.

Kan je hem vast inschrijven voor een brave pony? Dat als er 1 beschikbaar is, jullie daar 1e keuze krijgen?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 14:55

Ik zou het niet doen. Als ik zie hoe onze dochter van nu 9 is gegroeid van een jaar lekker aan mogen klooien met een hele brave super betrouwbare pony, dat is goud waard. Ze kan nu veel beter rijden en ze durft veel meer dan eerst. Daarvoor ook een groene pony die met rijden niet makkelijk was. Daar heeft ze best vaak huilend op gezeten. Daarna dus de brave pony en sindsdien alleen met een glimlach te paard gezeten. Nu door omstandigheden weer eens per week op de manege en ze stapt overal zo op. Ook pony's die ze eerder eng vond. Ik zou dus zeker als het lease is vo9r iets anders kiezen. Heeft hij later alleen maar profijt van.

rien10
Berichten: 14665
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 14:55

Brave, goede leermeesters zijn duur. Welke regio zit je?

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 14:55

Het klinkt alsof je zoontje er, in ieder geval nu, steeds minder plezier aan beleeft. Ik zou stoppen met de leasepony en eventueel bij de manege kijken of ie daar geen pony kan leasen. Of anders 3x per week op de manege kan lessen of iets in die richting tot ie een stabielere leasepony kan krijgen of zelf veel beter kan rijden. Een jonge pony is leuk als je zelf veel kan maar groen op groen is zowel voor de pony als voor je zoontje niet fijn. Ik snap dat ie een band heeft met de pony en dat die opgeven lastig is maar er komt vast iets beters voorbij. 1 jaar 1x per week les is nog niet zo veel rijuren en dat ie dan een jonge pony niet zo goed aankan is niets om zich voor te schamen.

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-19 14:56

ingvdh schreef:
groen en groen is bont en blauw zeg ik altijd.

ik zou op zoek gaan naar een wat oudere brave pony met bergen ervaring waar hij lekker mee kan rommelen en veel van kan leren zonder bang te zijn maar juist veel zelfvertrouwen van kan krijgen.

als die er nu even niet is, desnoods een manegelesje extra in de week.


Dat vind ik een mooie spreuk, klopt ook helemaal denk ik! Een extra manege les is misschien inderdaad wel de beste optie nu. Bedankt!

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-19 14:58

Sas_Mon schreef:
Het klinkt alsof je zoontje er, in ieder geval nu, steeds minder plezier aan beleeft. Ik zou stoppen met de leasepony en eventueel bij de manege kijken of ie daar geen pony kan leasen. Of anders 3x per week op de manege kan lessen of iets in die richting tot ie een stabielere leasepony kan krijgen of zelf veel beter kan rijden. Een jonge pony is leuk als je zelf veel kan maar groen op groen is zowel voor de pony als voor je zoontje niet fijn. Ik snap dat ie een band heeft met de pony en dat die opgeven lastig is maar er komt vast iets beters voorbij. 1 jaar 1x per week les is nog niet zo veel rijuren en dat ie dan een jonge pony niet zo goed aankan is niets om zich voor te schamen.


klopt helemaal, dank je wel!
Een leasepony op de manege is zeker een optie, maar dat doen ze alleen bij mensen met veel ervaring, ik vermoed dat hij daar nog niet onder valt, maar ik kan het uiteraard bespreken.

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-19 14:58

rien10 schreef:
Brave, goede leermeesters zijn duur. Welke regio zit je?


Regio Tilburg (Berkel-Enschot, Oisterwijk, Udenhout)

rien10
Berichten: 14665
Geregistreerd: 01-06-10

Re: kind met 1 jaar rijervaring op groene pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 14:58

Helaas, dan weet ik helemaal niks voor je. Sorry.

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-19 15:00

SusanH schreef:
Ik zou het niet doen. Als ik zie hoe onze dochter van nu 9 is gegroeid van een jaar lekker aan mogen klooien met een hele brave super betrouwbare pony, dat is goud waard. Ze kan nu veel beter rijden en ze durft veel meer dan eerst. Daarvoor ook een groene pony die met rijden niet makkelijk was. Daar heeft ze best vaak huilend op gezeten. Daarna dus de brave pony en sindsdien alleen met een glimlach te paard gezeten. Nu door omstandigheden weer eens per week op de manege en ze stapt overal zo op. Ook pony's die ze eerder eng vond. Ik zou dus zeker als het lease is vo9r iets anders kiezen. Heeft hij later alleen maar profijt van.


Dit is precies wat ik hoopte te lezen, dank je wel! Dat huilend op de pony is zo sneu he....

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-19 15:01

rien10 schreef:
Mijn dochter was 11 en had ongeveer 500 uur in de benen (dressuur en springen) toen ze op een groene pony ging rijden.


Dat klinkt inderdaad veel realistischer, ook qua leeftijd, ze zijn mentaal dan ook zoveel verder dan wanneer ze 8 zijn. Bedankt voor je reacties!

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:03

Ik zou je zoontje gewoon op de manegepony's laten rijden. Juist in het begin leer je als kind zoveel bij door op heel diverse pony's te rijden. Best iedere week een ander bij wijze van spreken. Daar word je lekker handig van, waardoor je later ook gemakkelijker en sneller met verschillende paarden wegrijdt.

Leasepony of bijrijdpony zou ik pas veel later aan denken, wanneer dat echt een meerwaarde voor hem heeft (13-14 jaar zoiets). Maar die eerste jaren? Laat hem maar lekker en spelenderwijs de manegetijd beleven.

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-19 15:03

MarliesV schreef:
rien10 schreef:
Je zoontje heeft dus 104 uur rij ervaring.
Dat is te weinig om deze pony te rijden. Ik adviseer je om een goede leermeester voor hem te zoeken. Een wat oudere, brave en ervaren pony.


Denk inderdaad dat dit het verstandigste advies is.

Groen en groen maakt bont en blauw helaas. Hoe lief het diertje ook is, die heeft ook een ruitertje nodig die vertrouwen geeft en niet zoekt.

Het zal even lastig zijn, maar als hij straks weer plezier en geen angst meer heeft, dan zul je zien dat het een goede keuze is geweest.

Kan je hem vast inschrijven voor een brave pony? Dat als er 1 beschikbaar is, jullie daar 1e keuze krijgen?


Inderdaad, dat is ook echt zo. Daar hebben ze helaas geen andere pony's (is bij een kleine particuliere pensionstal, maar ik kan wel eens op de manege informeren wat daar mogelijk is)

xChanelx
Berichten: 1921
Geregistreerd: 05-04-13

Re: kind met 1 jaar rijervaring op groene pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:20

Op basis van wat je beschrijft zou ik ook stoppen bij de leasepony en lekker blijven lessen op de manege.
De belangrijkste les die je nu mee kunt geven is "paardrijden = leuk". Natuurlijk is het fijn als hij beter leert paardrijden, maar vooral het plezier moet i.m.o. voorop staan.
Als hij het plezier blijft houden, kun je altijd over een (paar) jaar eens zoeken naar een brave, leuke leasepony.

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-19 15:21

xChanelx schreef:
Op basis van wat je beschrijft zou ik ook stoppen bij de leasepony en lekker blijven lessen op de manege.
De belangrijkste les die je nu mee kunt geven is "paardrijden = leuk". Natuurlijk is het fijn als hij beter leert paardrijden, maar vooral het plezier moet i.m.o. voorop staan.
Als hij het plezier blijft houden, kun je altijd over een (paar) jaar eens zoeken naar een brave, leuke leasepony.


Je hebt helemaal gelijk, dat bevestigt inderdaad mijn gevoel. Hij moet vooral het plezier erin blijven houden, en dat goed leren rijden komt vanzelf wel. Dat moet als je 8 jaar bent ook niet het belangrijkste zijn.... Dank je wel!

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: kind met 1 jaar rijervaring op groene pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:23

Meteen stoppen en ik snap werkelijk de mensen niet die zo’n pony aan een kind met bijna geen ervaring verleasen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: kind met 1 jaar rijervaring op groene pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:30

Hoe lang het dier ingereden is maakt in deze niet uit, het is gewoon geen goede combinatie.

Als het nou je eigen pony was zou ik zeggen laat er nog een x aantal keer in de week een volwassene mee werken (mennen, longeren met dubbele lijnen), zet de pony meer buiten, geef minder krachtvoer en kijk of het beterd maar als leaser heb je die positie natuurlijk niet.

Kun je niet wat vaker op de manege lessen ipv te leasen?

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:32

Je zoon moet lol hebben, geen angst.
Een groene pony rijden kan altijd nog.
Stop ermee, laat hem lessen op de manege, en zoek ondertussen rustig naar een geschiktere leasepony.
Heb je het geld dan kun je hem ondertussen altijd extra laten lessen als je wilt dat hij meer bezig is met de paarden dan zijn ene wekelijkse lesje.