Hoe extreem beïnvloed beslag het lopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

FleurSandro
Berichten: 1800
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 15:02

Ninx schreef:
FleurSandro schreef:
Mijn haf liep eind vorig jaar ineens kreupel, op de foto was te zien dat zijn zool redelijk dun was en heeft toen ijzers met zooltje en siliconen gehad (alleen voorijzers). Ik ben nooit voorstander geweest van ijzer maar nu was er geen andere oplossing. Na een tijdje over gegaan op gewoon een simpel ijzer met breakover en nog nooit eerder liep hij zo fijn over alle ondergronden! Hij stampt letterlijk overal overheen waar hij voorheen heel nauwkeurig mee was, zodra er maar 1 klein steentje op de weg lag wilde hij niet meer verder en liep ontzettend op eieren. Ik ga hem in januari eraf halen ivm de sneeuw die misschien gaat komen en dan zie ik wel, als hij weer zo op eieren gaat lopen doe ik ze er gewoon weer onder!
Voor hem was dit gewoon echt een verademing, dan moet ik mijn eigen gevoel over ijzers maar gewoon aan de kant zetten.


Bijzonder, maar ook geweldig dat deze toepassing van beslag dus echt dag en nacht verschil kan maken.
Heb je breakover zoals van Nassau dat maakt?



Van nassau doet zonder lippen, mijn smid doet wel met een enkele lip dat is volgens mij het enige verschil. Verder slijpt hij het ijzer dan helemaal mooi rond.
[ img ]

Sandro † 24.06.1998 - 15.12.2020 ★

Sterlyn B+10 ~ L1+10 ~ 0.80m+1
Volg ons op Instagram:
https://www.instagram.com/haflingersterlyn/

Met de code FLEURXEJ krijg je 5% korting op je gehele bestelling op https://www.ej.nl
(Enkel sale artikelen uitgesloten, werkt dus wel op vaste prijs artikelen etc)


Ninx
Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-19 15:34

Fijn om al jullie bijdragen te lezen. Groot verschil is er natuurlijk tussen wel of geen beslag. En de kwaliteit van de voet, het gebruik van het paard, en nog veel meer factoren bepalen of dat überhaupt nodig is.

Maar nog interessanter zijn de verhalen waar paarden door een andere smid onder handen zijn genomen en dan opeens volstrekt anders/ beter/ minder bewegen.
Want in kreupelheidsonderzoeken of stijf en moeizaam of kort lopen zijn voeten niet altijd onderwerp van onderzoek, of er wordt niet voldoende naar gekeken.
Daarom wilde ik eens lezen of mensen ook hebben ervaren dat hun paard niet echt goed liep, maar je kon de vinger er niet goed op leggen.
En dat een andere/ betere smid dus echt HET verschil heeft gemaakt?

Maartje1990
Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Hoe extreem beïnvloed beslag het lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 16:14

Toen ons paard nog ijzers hsd struikelde hij regelmatig , vanaf het moment dat hij van fe ijzers af ging en goed bekapt werd is dit echt zeer zeer zelden.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

kiki1976
Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 16:17

Begin 2018 mijn merrie helaas op ijzers moeten zetten. OP de oude stalling was de paddock straatje verandert en enorm ruw geworden. Hoeven waren zo kort dat het helaas wel moest en ze er echt last van had.
Mijn toenmalige bijrijder starte dressuur en met een nattere periode tijdens het buiten seizoen was ik blij dat ze op ijzers stond. Zat een natte/gladde plek en doordat ze kalkoenen had ging zij niet glijden (andere paarden die geen kalkoenen hadden of zonder ijzers wel).
Na het buiten seizoen, en haar hoeven waren weer voldoende gegroeid dus ijzers er weer onderuit gegaan.
Geen problemen.

Voorjaar 2019 ivm dat mijn dochtertje met d'r zou starten tijdens het buiten seizoen toch weer op ijzers gezet. En daarnaast omdat ik zelf steeds meer ging buiten rijden.
Moet zeggen dat het wel duidelijk was, ze ging echt wel meer heffen qua voorbeen gebruik.

Met de zomer stond ze stil ivm een blessure en ik wilde de ijzers er onder uit hebben. Maar bevriende hoefsmid adviseerde om te wachten totdat we bij de kliniek geweest waren.
Goede zet, want ze moest op ijzers blijven in combi met anders bekappen.
Hierna liep ze gelijk een heel stuk beter.

Ondertussen zijn de ijzers er onder uit, paardje loopt weer super.

Toch merk ik wel dat ze moet wennen als de ijzers er net onder zitten of er net onder uit zijn. Niet dat ze niet rad is of dat je een tikje voelt, meer wat voorzichtig alsof ze moet wennen met afrollen......

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

sharief
Berichten: 852
Geregistreerd: 18-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 16:19

Zonder loopt onze pony veel fijner; ze was met ijzers net Bambi op het ijs. Gleed vaak weg op haar ijzers bij schrikmomenten. Totdat ze uit voorzichtigheid zo op eieren ging lopen dat het wachten was op een valpartij. Zelfs widia puntjes deden weinig.
Vanwege veelvuldig asfaltgebruik stond ze een jaar op ijzers. (De eerste 10 jaar van haar leven nooit op ijzers gestaan)
Na haar verhuizing geen ijzers meer nodig door de vele ruiterpaden in de omgeving. Die konden er dus af.
Wat een groot verschil! Ze liep meteen weer meer ontspannen. Geen glijdende hoeven meer.
Eindelijk de rust weer terug in haar lijf.

;-)

Frummels
Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 18:43

Pony staat zonder ijzers, dus wordt alleen bekapt.
Hij krabbelt niet meer, loopt echt veel ruimer en staat duidelijk rechter op zijn benen. Dit heeft wel een jaar geduurd. Je wilt niet te snel corrigeren ivm schade aan de pezen etc.

Voor huidige smid:
[ img ]

Na/tijdens huidige smid
[ img ]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 19:15

Zo dat is wel een groot verschil hierboven!

Mijne liep altijd al met ijzers met zooltjes, zonder zooltjes liep ze kreupel, zonder ijzers kreupel, en een paar maanden geleden in ene stokkreupel toen ze nieuwe ijzers met zooltjes had gekregen.

Bleek hoefbevangen, nu staat ze op aangepast beslag (breakover ijzer met 2 lipjes, zooltje en siliconen packing) en heeft sinds jaren niet zo goed gelopen.

Moet ook wel zeggen dat mijne echt wel probleemhoevenn heeft, 1 steil hoefje, oud littekenweefsel van peesblessure, hoefbevangen en dunne zolen -O-
[ img ]
[ img ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers